Nowe odcinkowe pomiary prędkości w Polsce
Rozbudowa systemu CANARD nabiera tempa. Kierowcy coraz częściej będą widywać przy drogach znak D-51a i coraz częściej będą otrzymywali polecone listy od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Odcinkowy pomiar to wyjątkowo skuteczne narzędzie w rękach GITD - z 71 działających OPP najbardziej zapracowany odcinkowy pomiar prędkości działa na autostradzie A4 między węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławskie. W pierwszym półroczu na przekroczeniu prędkości wpadło tam przeszło 24,5 tys. osób.
Do końca czerwca 2026 roku na polskich drogach pojawią się aż 43 nowe odcinki objęte pomiarem. Zostaną one rozlokowane w miejscach wytypowanych wcześniej przez GITD. Gdzie trzeba będzie uważać i jakie mandaty grożą tym, którzy pojadą za szybko między dwoma punktami kontrolnymi?
Kierowcy muszą uważać na prędkość. Tak działa odcinkowy pomiar
Najnowszy odcinkowy pomiar został uruchomiony w czwartek, 11 września - Główny Inspektorat Transportu Drogowego dokonał oficjalnie odebrał urządzenia na odcinku autostrady A4. Kierowcy muszą teraz uważać na pomiar zlokalizowany między węzłem Kąty Wrocławskie (km 139+069) a węzłem Wrocław Południe (km 146+720). To właśnie na A4 wspominany wcześniej pomiar jest dla GITD prawdziwą żyłą złota.
Uruchomione niedawno kamery to pierwsza z 43 instalacji, realizowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, które w najbliższych kilkunastu miesiącach zostaną uruchomione na kluczowych trasach szybkiego ruchu w Polsce. Statystyki Policji wskazują, że narzędzie ma istotny wpływ na bezpieczeństwo. Nie da się bowiem zwolnić tylko na chwilę, by minąć fotoradar z niższą prędkością - stałą, przepisową szybkość trzeba bowiem utrzymać na odcinku kilku czy nawet kilkunastu kilometrach. Jak informują funkcjonariusze - w miejscach, gdzie zainstalowano OPP, liczba wypadków oraz ich skutki ulegają wyraźnemu zmniejszeniu. Nowe instalacje na A4 i kolejnych trasach szybkiego ruchu mają podtrzymać ten trend.
Nowe OPP - aż 400 km dróg pod nadzorem
Za rozbudowę systemu odpowiedzialna jest firma Sprint SA. Nowe kamery obejmą nadzorem blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy CANARD będzie dysponował aż 114 odcinkami z pomiarem, a kamery będą kontrolować kierowców na ponad 650 km dróg. Łącznie to niemal cztery razy więcej kilometrów niż obecnie i niemal tyle, ile liczy, np. trasa z Gdańska do Zakopanego. O mandat będzie więc znacznie łatwiej, a znak D-51a, który obowiązkowo staje na początku pomiaru, będzie jednym z częściej widywanych przez polskich kierowców. Gdzie pojawią się te urządzenia?
Nowy odcinkowy pomiar prędkości zostanie ustawiony w każdym województwie. Miejsca montażu wytypowano przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza ruchem na drogach krajowych oraz policją (lokalizacje zebrano w poniższej tabeli). Z 43 lokalizacji aż 26 ustawią na dziewięciu drogach ekspresowych, a 17 przy pięciu autostradach. Najwięcej OPP przewidziano w woj. mazowieckim. Spis obejmuje aż 8 odcinkowych pomiarów prędkości:
- autostrada A2 (węzeł Mińsk Mazowiecki – węzeł Janów)
- droga ekspresowa S2 (węzeł Konotopa – węzeł Opacz)
- droga ekspresowa S7 to odcinkowy pomiar prędkości w dwóch nowych lokalizacjach (węzeł Tarczyn Południe węzeł Mszczonowska oraz węzeł Radom Północ – węzeł Wolantów);
- droga ekspresowa S8 to odcinkowy pomiar prędkości w trzech nowych miejscach (węzeł Zielonka – węzeł Wołomin/Nowy Janków, Nadarzyn, węzeł Opacz – węzeł Puchały);
- droga ekspresowa S17 (Garwolin Zachód – Garwolin Południe).
W warmińsko-mazurskim staną cztery nowe OPP. Droga ekspresowa S7 w tym województwie będzie kontrolowana przez odcinkowy pomiar prędkości w trzech miejscach: Rychnowo – Olsztynek, węzeł Pasłęk Północ – węzeł Marzewo oraz węzeł Rączki – węzeł Nidzica Południe. Ekspresówka S51 to OPP między węzeł Olsztyn Południe a Stawigudą.
Cztery nowe zestawy kamer pojawią się także w woj. pomorskim. Odcinkowy pomiar prędkości na drodze ekspresowej S7 będzie miał oko na kierowców w dwóch lokalizacjach: węzeł Gdynia Chwarzno – węzeł Gdynia Wielki Kack oraz węzeł Dworek – węzeł Nowy Dwór Gdański. Dwa kolejne to droga ekspresowa S6 (węzeł Gdańsk Owczarnia – węzeł Gdańsk Lotnisko oraz w. Karczemki – Gdańsk ul. Jabłoniowa).
Podobnie wygląda sprawa w woj. zachodniopomorskim - także tu kierowcy będą musieli uważać na 4 nowe OPP. Żółte kamery odcinkowego pomiaru prędkości "dostanie": autostrada A6 (węzeł Dąbie - węzeł Rzęśnica), droga ekspresowa S3 w dwóch lokalizacjach (Goleniów Północ – Pucie oraz Parłówko – Brzozowo), droga ekspresowa S6 to OPP w Kołobrzegu.
Nowy odcinkowy pomiar prędkości w woj. śląskim będzie kontrolować kierowców na autostradach. Autostrada A1 to aż trzy nowe lokalizacje (węzeł Częstochowa Południe – węzeł Woźniki, wysokość miejscowości Brodowe – węzeł Mykanów oraz węzeł Zabrze Północ – węzeł Zabrze Zachód). Z kolei autostrada A4 to nowy OPP od węzeł Mikołowska do węzeł Murckowska.
Odcinkowy pomiar prędkości. Oto lista lokalizacji w 2025 roku
| Lokalizacja nr | Województwo | Miejscowość początku OPP | Miejscowość końca OPP | Droga | 
| 1 | Dolnośląskie | węzeł Kąty Wrocławskie | węzeł Wrocław Południe | A4 | 
| 2 | Dolnośląskie | węzeł Wrocław Północ | węzeł Wrocław Stadion | A8e | 
| 3 | Dolnośląskie | węzeł Krzyżowa | węzeł Krzywa | A4 | 
| 4 | Kujawsko-pomorskie | węzeł Pruszcz | węzeł Trzeciewiec | S5 | 
| 5 | Lubelskie | węzeł Kurów Zachód | węzeł Nałęczów | S17 | 
| 6 | Lubelskie | Lublin Węglin | Lublin Sławinek | S19 | 
| 7 | Lubuskie | węzeł Zielona Góra Północ | węzeł Zielona Góra Południe | S3 | 
| 8 | Lubuskie | Gorzów Zachód | Gorzów Południe | S3 | 
| 9 | Łódzkie | węzeł Piotrków Trybunalski Południe | węzeł Kamieńsk | A1 | 
| 10 | Łódzkie | węzeł Kutno | węzeł Piątek | A1 | 
| 11 | Małopolskie | węzeł Kurdwanów | węzeł Wielicka | A4 | 
| 12 | Małopolskie | węzeł Tarnów Centrum | MOP Jawornik | A4 | 
| 13 | Małopolskie | węzeł Brzesko | węzeł Tarnów Mościce | A4 | 
| 14 | Mazowieckie | węzeł Mińsk Mazowiecki | węzeł Janów | A2 | 
| 15 | Mazowieckie | węzeł Konotopa | węzeł Opacz | S2 | 
| 16 | Mazowieckie | węzeł Tarczyn Południe | węzeł Mszczonowska | S7 | 
| 17 | Mazowieckie | Garwolin Zachód | Garwolin Południe | S17 | 
| 18 | Mazowieckie | węzeł Radom Północ | węzeł Wolanów | S7 | 
| 19 | Mazowieckie | węzeł Zielonka | węzeł Wołomin (Nowy Janków) | S8 | 
| 20 | Mazowieckie | Nadarzyn | Nadarzyn | S8 | 
| 21 | Mazowieckie | węzeł Opacz | węzeł Puchały | S8 | 
| 22 | Opolskie | węzeł Opole Zachód | MOP Prószków | A4 | 
| 23 | Podkarpackie | węzeł Rzeszów Wschód | węzeł Rzeszów Zachód | A4 | 
| 24 | Podlaskie | Kołaki | węzeł Mężenin | S8 | 
| 25 | Pomorskie | węzeł Gdynia Chwarzno | w. Gdynia Wielki Kack | S7 | 
| 26 | Pomorskie | węzeł Gdańsk Owczarnia | węzeł Gdańsk Lotnisko | S6 | 
| 27 | Pomorskie | w. Karczemki | Gdańsk ul. Jabłoniowa | S6 | 
| 28 | Pomorskie | Węzeł Dworek | węzeł Nowy Dwór Gdański | S7 | 
| 29 | Śląskie | węzeł Mikołowska | węzeł Murckowska | A4 | 
| 30 | Śląskie | węzeł Częstochowa Południe | węzeł Woźniki | A1 | 
| 31 | Śląskie | wysokość miejscowości Brodowe | węzeł Mykanów | A1 | 
| 32 | Śląskie | węzeł Zabrze Północ | węzeł Zabrze Zachód | A1 | 
| 33 | Świętokrzyskie | Kajetanów | węzeł Kielce Północ | S7 | 
| 34 | Warmińsko-mazurskie | Rychnowo | Olsztynek | S7 | 
| 35 | Warmińsko-mazurskie | węzeł Pasłęk Północ | węzeł Marzewo | S7 | 
| 36 | Warmińsko-mazurskie | węzeł Rączki | węzeł Nidzica Południe | S7 | 
| 37 | Warmińsko-mazurskie | węzeł Olsztyn Południe | Stawiguda | S51 | 
| 38 | Wielkopolskie | węzeł Koło | węzeł Dąbie | A2 | 
| 39 | Wielkopolskie | węzeł Poznań Zachód | węzeł Stęszew | S5 | 
| 40 | Zachodniopomorskie | węzeł Dąbie | węzeł Rzęśnica | A6 | 
| 41 | Zachodniopomorskie | Goleniów Północ | Pucie | S3 | 
| 42 | Zachodniopomorskie | Parłówko | Brzozowo | S3 | 
| 43 | Zachodniopomorskie | Kołobrzeg | Kołobrzeg | S6 | 
Kierowcy wpadają masowo. Mandat nawet 5000 zł
W najbardziej zapracowanych odcinkach objętych pomiarem, mandaty sypią się masowo. Ile płacą kierowcy? W 2025 roku, taryfikator przewiduje mandaty w wysokości od 50 do 2500 zł. W warunkach recydywy, a więc dla tych, którzy dopuszczą się przewinienia dwa razy w ciągu roku, kara może wynosić nawet 5000 zł. Oprócz kary finansowej, trzeba liczyć się też z punktami karnymi. Wystarczy uzbierać ich 24, by pożegnać się z prawem jazdy i od nowa podchodzić do egzaminu.
Oto taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości:
- przekroczenie prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny;
- przekroczenie prędkości od 11 do 15 km/h – 100 zł i 2 punkty karne;
- przekroczenie prędkości od 16 do 20 km/h – 200 zł i 3 punkty karne;
- przekroczenie prędkości od 21 do 25 km/h – 300 zł i 5 punktów karnych;
- przekroczenie prędkości od 26 do 30 km/h – 400 zł i 7 punktów karnych;
- przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h – 800 zł (mandat 1600 zł w recydywie) i 9 punktów karnych;
- przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h – 1000 zł (2000 zł) i 11 punktów karnych;
- przekroczenie prędkości od 51 do 60 km/h – 1500 zł (3000 zł) i 13 punktów karnych;
- przekroczenie prędkości od 61 do 70 km/h – 2000 zł (4000 zł) i 14 punktów karnych;
- przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h – 2500 zł (5000 zł) i 15 punktów karnych.
– Odcinkowy pomiar prędkości to jedno z najskuteczniejszych narzędzi w poprawie bezpieczeństwa na drogach. Realizacja przedsięwzięcia to nie tylko wyzwanie logistyczne i technologiczne, ale także ogromna odpowiedzialność. Nasz zespół zadba o to, by wszystkie systemy działały z najwyższą precyzją, były zintegrowane z istniejącą infrastrukturą CANARD i spełniały rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa. Dzięki doświadczeniu w branży technologii transportowych wierzymy, że rozwiązanie to stanie się kluczowym elementem strategii poprawy bezpieczeństwa oraz ochrony zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego w Polsce – podkreśla Waldemar Matukiewicz, wiceprezes zarządu Sprint SA.
Spółka Sprint SA dostarczy i zamontuje urządzenia OPP, przeprowadzi integrację systemów z istniejącą infrastrukturą CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), a także wykona prace budowlane, na które składa się m.in. instalacja bramownic i modernizacja barier ochronnych. Kontrakt obejmuje również szkolenia oraz serwis, co gwarantuje długofalową niezawodność systemów. Łączna wartość przedsięwzięcia wynosi blisko 85 mln zł brutto, a jego finansowanie pochodzi ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
