Lexus ustanowił nowy rekord. Hybrydy i SUV-y sprzedają się jak nigdy

Lexus RX 400h w 2005 roku rozpoczął rynkowy desant hybryd tej marki. Wtedy w segmencie premium rządziły mocne silniki Diesla, aż tu nagle mało znana firma wyskakuje z napędem ni to benzynowym, ni to elektrycznym. I przekonuje, że ten SUV jest super. Na początku szału nie było. Japończycy nie dali jednak za wygraną, z generacji na generację usprawniali swoje rozwiązanie. W efekcie na przestrzeni 19 lat wprowadzili na drogi ok. 3 mln aut ze zelektryfikowanymi napędami. Dziś hybrydy stanowią główny napęd biznesu Lexusa w Europie. Sukces najlepiej opisują liczby. Po trzech kwartałach 2024 roku japońska marka premium wprowadziła na drogi Starego Kontynentu niemal 64 tys. samochodów. W tym 90 proc. stanowiły auta zelektryfikowane. Przy czym w Europie Zachodniej, w tym w Polsce, takie auta stanowią już 100 proc. sprzedaży. Przez dziewięć miesięcy salony marki opuściło ok. 54,4 tys. aut z napędem hybrydowym, hybrydą plug-in oraz z napędem elektrycznym na baterie (22 proc. wzrostu rok do roku).

Kierowcy najchętniej wybierają SUV-y i crossovery. Najpopularniejszym modelem jest Lexus NX – w tym roku sprzedano 18,6 tys. sztuk tego modelu. Niemal dwie trzecie kupujących zdecydowało się na klasyczną hybrydę NX 350h (12 174 egz.). NX 450h+ jako pierwsza hybryda plug-in Lexusa skusił 5850 osób. Do rekordu mocno przyczynił debiutant i najmniejszy w gamie hybrydowy Lexus LBX. W nieco ponad pół roku od premiery sprzedało się już ponad 16,2 tys. sztuk tego auta. Nowicjusz strącił na trzecie miejsce RX-a i stał się drugim najchętniej kupowanym modelem. Jeszcze chwila i prześcignie lidera. Skąd takie wzięcie?

Reklama

Nowy Lexus LBX jest inny od Toyoty Yaris Cross. Japończycy świętują sukces

Reklama

LBX jako najtańszy przedstawiciel rodziny japońskiej marki mocno obniża próg wejścia do świata aut premium. Technicznym bliźniakiem nowości Lexusa jest Toyota Yaris Cross – oba modele wykorzystują platformę GA-B. Jednak na potrzeby LBX-a inżynierowie zwiększyli rozstaw osi oraz kół, dlatego nowy model urósł do prawie 4,2 m długości, a wszerz przybyło aż o 6 cm (1,83 cm). Dodatkowe centymetry przełożyły się na sportowe proporcje z kabiną przesuniętą do tyłu i bardziej pakowne wnętrze.

Lexus LBX / Lexus / MACIEJ LUBCZYNSKI

Lexus LBX z nowym układem wnętrza. Tak wygląda kokpit

Od progu LBX wita przyjemnymi w dotyku materiałami oraz nienachalną cyfryzacją. Kokpit wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Zamiast klasycznych zegarów jest 12,3-calowy wirtualny wyświetlacz. Układ prezentowanych informacji zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy, ale można go też ustawić pod siebie. Na środku duży 9,8-calowy ekran systemu multimedialnego Lexus Link Connect. Nawigacja oparta na chmurze podaje na bieżąco informacje o ruchu drogowym.

Lexus LBX / Lexus / Daniel Reinhardt

Sterowanie stacją multimedialną umożliwia osiem strzałek na kierownicy, którym da się przypisać różne funkcje, możliwe jest nawet podwójne obłożenie jednego kursora (lewe i prawe pole ma po cztery kursory). W efekcie dostajemy aż 16 skrótów. O aktualnie wybranej funkcji informuje wyświetlacz head-up (opcja) – wystarczy dotknąć odpowiedniego pola na kierownicy. Sprytne, bo pozwala w ten sposób obsłużyć szereg systemów pokładowych bez odrywania rąk od prowadzenia auta. O resztę można poprosić asystenta głosowego Lexus Concierge – zrozumie także polecenia po polsku i nawet wtedy, gdy gra muzyka. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia. Sam interfejs multimediów łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto). Do pełni szczęścia jest audio Mark Levinson Premium z 13 głośnikami i subwooferem w klapie. Systemy bezpieczeństwa oraz multimedia można aktualizować zdalnie over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie. Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. W tunelu są też dwa uchwyty na kubki, schowki na drobiazgi i 2 porty USB-C.

Lexus LBX / Lexus

Lexus LBX – jaka pojemność bagażnika?

Lexus LBX pod elektrycznie sterowaną klapą oferuje bagażnik o pojemności 402 litrów (317 l w modelu z napędem 4x4). To wystarczy by zmieścić dwie 75-litrowe walizki. Kufer ma regularne kształty, a przestrzeni nie zakłócają zagłębienia czy występy. Pod podłogą wygospodarowano miejsce na zestaw naprawczy do opon czy narzędzia. Po złożeniu kanapy możliwości transportowe rosną do prawie 1000 litrów.

Lexus LBX / Lexus / MACIEJ LUBCZYNSKI
Lexus LBX / Lexus

Lexus LBX z nową hybrydą 1.5/136 KM. Ile spala?

LBX dostał pod maskę hybrydę złożoną z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5, dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i zupełnie nowej bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej. Akumulator schowany pod tylną kanapą ma mniejszą masę i wymiary (w porównaniu do tego z Yarisa Cross), ale jest w stanie dwa razy szybciej przekazywać większą moc. Co wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw. Podczas hamowania energia odzyskiwana jest jeszcze szybciej. Zespół generuje 136 KM mocy i 185 Nm momentu obrotowego.

Lexus LBX / Tomasz Sewastianowicz

Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w napędzie Yarisa Cross. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. Wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Nowa hybryda jest też zaskakująco ekonomiczna – wynik 3,6 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków, a gdyby się uprzeć to i 3,3 l udałoby się uzyskać. Jeśli brać pod uwagę niemal 140-konny napęd, podwyższone nadwozie, większe koła z szerszymi oponami i ponad 1300 kg wagi auta, to wyniki zużycia benzyny mogą imponować. Sam Lexus dla LBX-a z napędem na przednią oś deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 4,4-4,7 l/100 km.

Napęd doszlifowano również pod względem akustycznym – silnik podczas jazdy pracuje cicho, ton podnosi jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Bezstopniowa przekładnia działa z ogładą, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Przednionapędowa odmiana na start od zera do 100 km/h potrzebuje 9,2 s. Wynik nie wciska w fotel, ale ten samochód dzięki hybrydzie bardziej elektrycznej niż spalinowej naprawdę daje się lubić. Poza tym Lexus LBX dobrze trzyma się jezdni i nawet oferuje odrobinę sportowej zwinności, tu swoje robią nisko położony środek ciężkości oraz szerzej rozstawione koła.

Lexus LBX / Lexus / Daniel Reinhardt

Ile kosztuje nowy Lexus LBX? Jest najtańszym modelem w gamie

Lexus LBX w bazowej odmianie kosztuje od 139 900 zł. Taki model oferuje m.in. elektroniczne klamki, aktywny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości, system multimedialny Lexus Link Connect z 9,8-calowym wyświetlaczem i nawigacją w chmurze, przednie reflektory Full LED L-Shape oraz pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3. Oprócz podstawowej wersji oferowane są cztery odmiany: Elegant, Relax, Emotion i Cool. Każda z nich dostępna jest z napędem na przód lub z napędem na cztery koła E-FOUR. Do wyboru jest także 17 wariantów kolorystycznych – dziewięć lakierów oraz osiem dwukolorowych malowań nadwozia z czarnym, kontrastującym dachem.

Lexus LBX / Tomasz Sewastianowicz

Lexus LBX - dane techniczne, wymiary, osiągi, zestawienie

TYP NAPĘDU FWD AWD
NAJWAŻNIEJSZE WYMIARY I MASY
Nadwozie Długość mm 4190 4190
Szerokość mm 1825 1825
Wysokość mm 1560 1560
Rozstaw osi mm 2580 2580
Rozstaw kół Przód mm 1570 1570
Tył mm 1570 1570
Przestrzeń biodrowa Przód mm 1306,3 1306,3
Tył mm 1075,6 1075,6
Wnętrze Długość mm 1820 1820
Szerokość mm 1445 1445
Wysokość mm 1195 1195
Odległość między rzędami Od przodu do tyłu mm 814,7 814,7
Liczba miejsc osoby 5 5
Zwis Przód mm 870 870
Tył mm 740 740
Współczynnik oporu powietrza 0,34 0,34
Prześwit minimalny mm 170 170
Najniżej umiejscowiony element Przednie zawieszenie Przednie zawieszenie
Kąt natarcia stopnie 16,1 16,1
Kąt zjazdu stopnie 14,5 14,5
Masa własna Przód Min.- Maks. kg 775 - 795 775 - 795
Tył Min. - Maks. kg 505 - 555 590 - 620
Łącznie Min. - Maks. kg 1280 - 1350 1365 - 1415
Masa całkowita Przód kg 905 905
Tył kg 850 915
Łącznie kg 1755 1820
Bagażnik Pojemność (VDA) Wszystkie fotele rozłożone l 402 317
Maksymalna l 994 -
Uciąg Z hamulcem kg 750 750
Bez hamulca kg 650 650
Zbiornik paliwa l 36 36
TYP NAPĘDU FWD AWD
SILNIK
Typ silnika M15A-FXE M15A-FXE
Liczba cylindrów i układ 3-cylindrowy, rzędowy 3-cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów 12-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy (Z Dual VVT-i) 12-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy (Z Dual VVT-i)
Średnica tłoka x skok cylindra mm 80,5 x 97,6 80,5 x 97,6
Pojemność cm3 1490 1490
Stopień sprężenia 14.0 14.0
Wtrysk paliwa EFI EFI
Układ dolotowy Wolnossący Wolnossący
Norma emisji EURO6E z OBD EURO6E z OBD
Typ paliwa benzyna benzyna
Rekomendowana liczba oktanów 95 lub więcej 95 lub więcej
Moc maks. kW/obr./min 67/5500 67/5500
Maks. moment obrotowy Nm/obr./min 120/3600-4800 120/3600-4800
Zużycie paliwa WLTP (cykl mieszany) Maks. l/100km 4,7 5,0
Min. l/100km 4,4 4,6
Emisje CO2 WLTP (cykl mieszany) Maks. g/km 107,45 113,42
Min. g/km 100,35 104,97
SILNIK ELEKTRYCZNY
Typ Przedni Synchroniczny silnik z magnesami trwałymi Synchroniczny silnik z magnesami trwałymi
Tylny Indukcyjny silnik asynchroniczny
Moc maks. Przód kW 69,0 69.0
Tył kW 4,7
Maks. moment obrotowy Przód Nm 185,0 185,0
Tył Nm 52,0
BATERIA HYBRYDOWA
Typ baterii Niklowo-wodorkowa Niklowo-wodorkowa
Napięcie nominalne V 201,6 201,6
Liczba ogniw 168 168
Napięcie systemowe V 280 280
Pojemność baterii Ah 5,0 5,0
Łączna moc baterii kWh 1,0 1,0
ŁĄCZNA MOC UKŁADU
Moc maksymalna*7 kW 100 100
OSIĄGI
Prędkość maks. km/h 170 170
Przyspieszenie Od 0 do 100 km/h s 9,2 9,6
TYP NAPĘDU FWD AWD
PODWOZIE
Przekładnie Kod modelowy PA11 PA11
Typ CVT CVT
Przełożenie skrzyni biegów 3,218 3,218
Silnik trakcyjny (tył) Całkowity współczynnik redukcji prędkości 10,487
Typ hamulców Przód Wentylowane tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem Wentylowane tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem
Tył Tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem Tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem
Rozmiar hamulców Przód 15-calowe tarcze 25V 15-calowe tarcze 25V
Średnica / Grubość mm 282 / 25,0 282 / 25,0
Tył 15-calowe tarcze 16-calowe tarcze
Średnica / Grubość mm 265 / 10,0 281 / 12,0
Rodzaj hamulca postojowego i umiejscowienie przycisku Elektryczny – konsola środkowa Elektryczny – konsola środkowa
Typ zawieszenia Przód Kolumny MacPhersona Kolumny MacPherson
Tył Belka skrętna Wielowahaczowe
Od obrotu do obrotu 2,73 2,73
Min. promień skrętu Od krawężnika do krawężnika m 5,2 5,2
Od ściany do ściany m 5,6 5,6
Typ wspomagania kierownicy Elektryczne Elektryczne
Lexus LBX / Lexus / MACIEJ LUBCZYNSKI