- Przejazd kolejowy i kierowcy. Co mówią przepisy?
- Podnoszenie zapory nie zostało zakończone. Można wjechać na przejazd kolejowy?
- Zły kąt szlabanu i mandat 4000 zł plus 15 punktów karnych, kierowcy wpadają przez pośpiech czy niewiedzę? (WIDEO)
- Pieszy i rowerzysta kontra przejazd kolejowy, czyli mandat 2000 zł
Nowy taryfikator mandatów i punktów karnych przewiduje srogie konsekwencje za złamanie przepisów drogowych. Po ostatnich zmianach kary finansowe potrafią przyprawić o zawrót głowy. Do tego znacznie łatwiej można stracić prawo jazdy.
Kierowcy może i wiedzą, że za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym o pond 50 km/h grozi utrata uprawnień na 3 miesiące. Gdyby jednak dziś zapytać: Kiedy można wjechać na przejazd kolejowy? Tu poziom niewiedzy mógłby przerazić…
Przejazd kolejowy i kierowcy. Co mówią przepisy?
Przepisy jasno mówią, że kierowca zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez rogatki, ma obowiązek zachować szczególną ostrożność.
– To oznacza, że musi m.in. prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające (zapory lub półzapory) albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd – powiedział dziennik.pl nadkomisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Podnoszenie zapory nie zostało zakończone. Można wjechać na przejazd kolejowy?
W ocenie policji istnieją przynajmniej cztery najczęstsze przyczyny tragicznych wypadków z udziałem pojazdów szynowych. Stąd po ostatniej nowelizacji przepisy zabraniają kierowcy:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
Zły kąt szlabanu i mandat 4000 zł plus 15 punktów karnych, kierowcy wpadają przez pośpiech czy niewiedzę? (WIDEO)
Pierwszy punkt z oznacza dla kierowcy, że jeśli nie poczeka kilku sekund do całkowitego podniesienia szlabanu (zapora skierowana w niebo oraz zielone światło) i przedwcześnie wjedzie na torowisko, a zauważy to policja (dron lub nieoznakowany patrol) czy też wykroczenie nagrają kamery monitoringu (wideo niżej), to w myśl nowego taryfikatora słono zapłaci za pośpiech. Co dziś i każdego następnego dnia grozi za zignorowanie zasad obowiązujących na przejazdach kolejowych?
- naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone – mandat 2000 zł (recydywa w ciągu dwóch lat - 4000 zł) i 15 punktów karnych;
- naruszenie wjeżdżania na przejeździe kolejowym za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały – mandat 2000 zł (w recydywie 4000 zł) i 15 punktów karnych;
- naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy – mandat 2000 zł (w recydywie 4000 zł) i 15 punktów karnych;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu – mandat 250 zł i 5 punktów karnych;
- przejeżdżanie przez przejazd kolejowy pojazdu lub zespołu pojazdów o długości przekraczającej 10 m i niemogących rozwinąć prędkości powyżej 6 km/h bez uprzedniego upewnienia się, że w czasie potrzebnym na przejazd nie nadjedzie pociąg, lub bez uzgodnienia czasu przejazdu z dróżnikiem kolejowym – mandat do 3000 zł;
- naruszenie przez kierującego pojazdem mechanicznym zakazu wyprzedzania pojazdu przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe lub bezpośrednio przed nimi, z wyjątkiem skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany – mandat 1000 zł (2000 zł w recydywie) i 10 punktów karnych.
Pieszy i rowerzysta kontra przejazd kolejowy, czyli mandat 2000 zł
Pieszy czy rowerzysta także może zostać srogo ukarany za nieprawidłowe pokonywanie przejazdu kolejowego. W tym przypadku mandat wynosi 2000 zł.
- wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie;
- wejście na przejazd kolejowy za sygnalizator lub inne urządzenie nadające sygnały, przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach.