Zwrot pieniędzy z viaTOLL jest możliwy w wyniku zakończenia działania tego systemu, który nastąpił pod koniec ubiegłego roku. Od 1 października 2021 r. obowiązuje zupełnie nowy system e-TOLL, który jest jedynym systemem do wnoszenia opłaty elektronicznej za przejazd płatnymi drogami.
Zwrot pieniędzy z viaTOLL będzie możliwy jeszcze przez kilka dni. Kierowcy, którzy nie wyrobią się w terminie, nie będą mieć innej możliwości żeby odzyskać pieniądze. Dlatego Ministerstwo Finansów sprawujące nadzór nad Krajową Administracją Skarbową przypomina o takiej możliwości.
Zwrot pieniędzy z viaTOLL tylko do 30 września
Krajowa Administracja Skarbowa poinformowała za pośrednictwem komunikatu wydanego przez Ministerstwo Finansów, że zbliża się termin składania wniosków o zwrot kaucji za urządzenia viaBOX (OBU) oraz środków z umów zawartych w systemie viaTOLL.
- Dyspozycję zwrotu środków pozostałych w wygaszonym systemie viaTOLL można złożyć do 30 września 2022 r.– poinformował resort finansów w najnowszym komunikacie. Termin nie jest przypadkowy, bowiem wynika z art. 12 ustawy z 6 maja 2020 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Zwrot środków z viaTOLL a przekroczony termin
W przypadku braku złożonego wniosku w terminie do 30 września 2022 r., wszystkie środki pozostałe na kontach w systemie viaTOLL oraz kaucje za urządzenia zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego. W związku z tym odzyskanie środków nie będzie możliwe.
Zwrot środków z viaTOLL, procedura krok po kroku
Ministerstwo Finansów poinformowało, że w celu odzyskania na konto kaucji za urządzenia lub środków z salda umowy viaTOLL należy:
- przesłać podpisany formularz reklamacyjny (dostępny na stronie resortu jako plik PDF) oraz zdjęcie OBU wraz z kodem kreskowym pod adres kontakt@etoll.gov.pl – w ramach jednego formularza można zgłosić dowolną liczbę urządzeń;
- przesyłać podpisany formularz (dostępny na stronie jako plik PDF) na adres kontakt@etoll.gov.pl z dyspozycją zwrotu środków znajdujących się na umowie viaTOLL na wskazany rachunek bankowy;
- złożyć dyspozycję zwrotu salda lub kaucji w Internetowym Koncie Klienta. Funkcja jest dostępna w zakładce "Komunikaty". Do tego trzeba jeszcze dołączyć zdjęcia urządzeń pokładowych.
W celu przeksięgowania środków z konta viaTOLL na konto rozliczeniowe w nowym systemie e-TOLL (trzeba posiadać konto w e-TOLL) należy przesłać na adres kontakt@etoll.gov.pl podpisany formularz przeksięgowania środków (dostępny na stronie resortu jako plik PDF) dołączając zdjęcie OBU obrazujące kod kreskowy.
Żeby przeksięgować środki z viaTOLL do e-TOLL można złożyć wypełniony i podpisany formularz dyspozycji zwrotu środków bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta (MOK) e-TOLL. Jedynym ograniczeniem jest brak możliwości zwrotu urządzenia OBU w celu odzyskania kaucji.
System viaTOLL i e-TOLL, jakie są różnice?
System e-TOLL to nowy system poboru opłat drogowych, który zastąpił wysłużony viaTOLL. Nowe rozwiązanie obowiązuje już od 1 października 2021 r. Na początku (do 30 listopada 2021 r.) był obowiązkowy tylko dla samochodów powyżej 3,5 t DMC, ale od 1 grudnia 2021 r. wszyscy użytkownicy dróg - w tym kierowcy samochodów osobowych - muszą rozliczać się w nowy sposób.
Kierowcy mają do wyboru będą trzy formy płatności za przejazd płatnymi odcinkami państwowych autostrad:
- zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego samochodu, szacowanego czasu przejazdu i trasy przejazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę;
- rejestracja w systemie e-TOLL, a następnie zainstalowanie i uruchomienie bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL;
- instalacja OBU (On Board Unit) lub ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) to trzecia opcja.
Nowy system obowiązuje na płatnych, państwowych odcinkach autostrad:
- A2 między Koninem i Strykowem,
- A4 od Wrocławia do Sośnicy.