e-TOLL, czyli nowy system poboru opłat drogowych 1 października zastąpił wysłużony viaTOLL. Do 30 listopada 2021 r. będzie on obowiązkowy jedynie dla samochodów powyżej 3,5 t DMC. A już 1 grudnia zostaną wyłączone i następnie zdemontowane punkty poboru opłat na autostradach A2 i A4.

Reklama

Koniec bramek nie oznacza jednak, że Ministerstwo Finansów odpuści pobieranie myta. Od tego momentu wszyscy użytkownicy dróg - w tym kierowcy samochodów osobowych - będą musieli rozliczać się w inny sposób. Do wyboru będą trzy formy płatności za przejazd płatnymi odcinkami państwowych autostrad:

  • zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego samochodu, szacowanego czasu przejazdu i trasy przejazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę;
  • rejestracja w systemie e-TOLL, a następnie zainstalowanie i uruchomienie bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL;
  • instalacja OBU (On Board Unit) lub ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) to trzecia opcja.

e-TOLL i inne formy płatności za przejazd - co wybrać?

Branża zwraca uwagę na pułapki czyhające na kierowców.

– Korzystanie z aplikacji e-TOLL PL jest obarczone ryzykiem, typowym dla urządzeń typu smartfon oraz aplikacji mobilnych – np. przerwami w jej działaniu, związanymi przykładowo z zanikiem sygnału lub rozładowaniem się telefonu. Kierowca musi pamiętać o ciągłym naładowaniu telefonu oraz o uruchomieniu aplikacji przed wjazdem na odcinek płatny – powiedział Paweł Turniak, dyrektor ds. systemów GPS w Seris Konsalnet. – Oznacza to dodatkowe obciążenie obowiązkami kierowców, a także kosztami – bowiem aplikacja zużywa pakiety danych. Skutkiem zaniedbania któregoś z wymienionych obowiązków jest przerwanie przekazywania informacji i narażenie się na karę finansową. Ale najgorsze w moim i nie tylko przekonaniu jest to, że stwarza realne niebezpieczeństwo angażując uwagę kierowcy na smartfonie zamiast na drodze – dodał.

Reklama

W drugim i trzecim wariancie płatność będzie oparta o dane geolokalizacyjne pojazdu, przekazywane do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL).

– Płatność za pomocą biletu autostradowego jest rozwiązaniem bardzo niewygodnym z wielu powodów, między innym kłopotliwego rozliczania tych przejazdów w firmach – zauważył Turniak. – Rejestracja w systemie i korzystanie z aplikacji też ma swoje wady – rozwiązanie z uwagi na rotację kierowców nie nadaje się do zastosowania we flotach, ponieważ aplikacja jest przypisania do kierowcy, a nie do pojazdu. Najwygodniejsze jest rozwiązanie trzecie – instalacja OBU lub ZSL, które pozwolą na automatyczne rozliczanie opłat za przejazdy. Przy czym ZSL od Seris Konsalnet pozwala na rozliczanie opłat również w wybranych krajach Unii Europejskiej – wskazał.

e-TOLL i viaTOLL - jakie różnice?

System viaTOLL był systemem stacjonarnym opartym o technologię radiowego przesyłu danych, który rejestrował ruch pojazdów tylko na określonych, płatnych odcinkach dróg i autostrad.

System e-TOLL z kolei korzysta z technologii pozycjonowania satelitarnego i na podstawie pozycji samochodu decyduje o naliczeniu opłaty. Zdaniem Turniaka oznacza to, że e-TOLL pozwala także na śledzenie położenia pojazdu podczas całej podróży, nie tylko na odcinkach płatnych. Nowy system to także szereg wątpliwości – chociażby koszty komunikacji GPS czy teoretyczna możliwość śledzenia transportów za pomocą GPS po całej Polsce, nie tylko na odcinkach płatnych.

– Jedną z obaw użytkowników systemu e-TOLL jest śledzenie pojazdów poza odcinkami płatnymi. Oferujemy możliwość konfiguracji systemów komunikacji z e-TOLL – wskazał Turniak. Klient w dowolnym momencie będzie mógł włączyć lub wyłączyć przekazywanie danych do serwerów rządowych. W odpowiedzi na obawy klientów związane z ewentualnym uszkodzeniem nadajnika i ewentualnych kar z tym związanych w przypadku wykrycia problemu nasz system natychmiast poinformuje kierowcę lub właściciela pojazdu za pomocą SMS lub email (zgodnie z ustaloną procedurą) – wyjaśnił.