e-TOLL od 1 października staje się jedynym systemem umożliwiającym płacenie za przejazd płatnymi drogami; stary viaTOLL przestaje działać. Nowy system dotyczy nie tylko ciężarówek czy autobusów ale też samochodów osobowych (od 1 grudnia 2021 r.; potrzebna będzie aplikacja, która musi być aktywna w czasie przejazdu). A egzekwowaniem opłat zajmą się 102 nowe radiowozy ITD uzbrojone w zestawy najnowocześniejszych kamer do odczytywania tablic rejestracyjnych.

Reklama

Samochody służb kontrolnych zbudowano na bazie nieoznakowanych Fordów Focus i oznakowanych modeli Transit Custom. Sprzęt specjalistyczny dostarczyła firma Vitronic z Kędzierzyna-Koźla (centrala w Niemczech). Radiowozy są wyposażone w kamery (boczne, przód, tył) i czujniki wbudowane w "koguta" na dachu (moduły Enforcement Bar), a dzięki systemowi rozpoznawania tablic rejestracyjnych ANPR/OCR (Automatic Number Plate Recognition/Optical Character Recognition) współpracującemu z urządzeniami zainstalowanymi w autach możliwe jest kontrolowanie w czasie rzeczywistym czy uiszczono opłatę elektroniczną za korzystanie z dróg.

Nowe radiowozy do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / PAP / Roman Zawistowski
Nowy radiowóz do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / dziennik.pl

Opłata e-TOLL - jak nowe radiowozy kontrolują kierowców?

Skuteczność sprzętu producent określa na poziomie powyżej 98 proc. Do tego rozwiązanie umożliwi kontrolę nocą, w dodatku zarówno statyczną (auto zaparkowane przy trasie) jak i dynamiczną – odczyt tablic rejestracyjnych nawet do prędkości 250 km/h. Zestaw kamer w trakcie jazdy potrafi kontrolować pasy ruchu po obu stronach przemieszczającego się radiowozu.

– Enforcement Bar umożliwia funkcjonariuszom natychmiastową weryfikację numerów rejestracyjnych mijanych pojazdów, zaparkowanych lub będących w ruchu oraz klasyfikację pojazdów wg gabarytów. Zebrane dane są przesyłane do bazy i porównywane z listą pojazdów, które mają opłacony przejazd. To rozwiązanie wyklucza konieczność ustawiania się w kolejkach na bramkach i znacznie ułatwi oraz usprawni podróżowanie po Polsce – powiedział Michał Żuchora z Vitronic Machine Vision Polska.

Na tym nie koniec. Wkrótce system zostanie rozszerzony o kolejne urządzenia zamontowane na bramownicach oraz Miejscach Poboru Opłat (MPO) nad autostradami A2 i A4.

Nowe radiowozy do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / PAP / Roman Zawistowski
Nowe radiowozy do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / dziennik.pl
Nowy radiowóz do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / PAP / Roman Zawistowski

500 zł mandatu nie tylko za brak opłaty i nowe radiowozy skarbówki

Za brak opłaty w przypadku aut osobowych grozi mandat 500 zł płatny w ciągu 14 dni. Kwota takiej opłaty dodatkowej spadnie do 400 zł, jeśli zapłacimy do 7 dni. Obowiązek wniesienia opłaty za przejazd autostradą spoczywa na właścicielu, posiadaczu lub użytkowniku pojazdu. Kara nie jest pobierana, jeżeli w terminie 3 dni od dnia zakończenia przejazdu autostradą lub jej odcinkiem, zostanie wniesiona opłata za przejazd.

Mandat 500 zł można też dostać za:

  • przejazd pojazdem, którego tablice są zakryte (ciągle jeszcze zdarzają się kierowcy korzystający z bagażników rowerowych bez trzeciej tablicy) lub ozdobione, albo który ma z przodu pojazdu znaki, napisy lub przedmioty, które ograniczają czytelność tych tablic lub którego tablice rejestracyjne są umieszczone w innych miejscach niż konstrukcyjnie do tego przeznaczone;
  • przejazd pasem dedykowanym dla użytkowników systemu e-TOLL bez prawidłowo funkcjonującego urządzenia lub systemu zapewniającego przekazywanie danych geolokalizacyjnych (gdy nie wniesiono opłaty lub aplikacja zawiodła);
  • brak wystarczających do opłaty przejazdu środków na koncie - jeśli kierowca zarejestrowany w systemie e-Toll rozlicza się w przedpłatą.

Kierowcy ciężarówek za podobne przewinienia muszą liczyć się z karą sięgającą 1500 zł.

Trwa ładowanie wpisu

Do tego w przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli przeprowadzanej przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego lub policję, że wnoszący opłatę:

  • nie uiścił opłaty za poprzednie przejazdy autostradą lub jej odcinkiem oraz
  • ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w państwie, z którym Polska nie jest związana umową lub porozumieniem o współpracy we wzajemnym dochodzeniu tej opłaty bądź możliwość egzekucji należności nie wynika wprost z przepisów międzynarodowych oraz przepisów tego państwa,

Kontrolujący pobiera kaucję w wysokości opłaty dodatkowej za każdy z tych przejazdów.

– System e-TOLL może przynieść wiele korzyści kierowcom w kolejnym sezonie wakacyjnym. Zwłaszcza, że to czas, w którym na bramkach bardzo często tworzą się korki. Tym, którym zależy na szybszym przejechaniu przez punkty poboru opłat będą mogli skorzystać z możliwości przedpłaty w systemie e-TOLL i tym samym nie będą musieli stać w korku przed bramką – powiedział dziennik.pl Jakub Wesołowski, Flotis. – Usługę e-TOLL można uruchomić w naszych lokalizatorach. Urządzenia do monitoringu pojazdów Flotis przeszły pozytywnie certyfikację z Krajowej Administracji Sądowej – dodał.

Nowy radiowóz do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / dziennik.pl

Opłata dodatkowa nie jest pobierana jeżeli na kierowcę została nałożona kara grzywny w drodze mandatu karnego za przejazd autostradą płatną lub jej odcinkiem bez ważnego biletu autostradowego lub bez prawidłowo funkcjonującego urządzenia pokładowego, aplikacji mobilnej lub zewnętrznego systemu lokalizacyjnego zapewniających przekazywanie danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL. Wnoszący opłatę ma prawo do wniesienia sprzeciwu do Szefa KAS w przypadku nałożenia opłaty dodatkowej. Wniesienie sprzeciwu nie zwalnia z obowiązku wniesienia opłaty dodatkowej – wyjaśnia KAS.

Nowe radiowozy do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / PAP / Roman Zawistowski
Nowy radiowóz do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / PAP / Roman Zawistowski

Zmasowane kontrole od 1 grudnia i koniec szlabanów

Radiowozy będą patrolować łącznie ok. 3,7 tys. km płatnych dróg krajowych. A prawdziwej lawiny kontroli należy spodziewać się pod koniec roku, wtedy z państwowych autostrad znikną bramki - od 1 grudnia 2021 r. przejazd państwowymi odcinkami autostrad (A2 Konin-Stryków i A4 Sośnica-Wrocław) będzie odbywał się bez zatrzymywania przed bramkami.

Kierowcy osobówek będą mogli opłacić przejazd na dwa sposoby:

  • kupując bilet autostradowy np. na stacji paliw podając numer rejestracyjny pojazdu;
  • korzystając z aplikacji e-TOLL PL (wykorzystuje dane geolokalizacyjne z satelity).
Nowy radiowóz do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / dziennik.pl
Nowy radiowóz do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / dziennik.pl
Nowy radiowóz do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / dziennik.pl
Nowy radiowóz do kontroli opłaty drogowej e-TOLL / dziennik.pl