Suzuki Vitara ma na karku trzy dekady z małym haczykiem. Od 1988 roku na rynek wyjechało już cztery pokolenia tego modelu. Obecna generacja trafiła nad Wisłę w 2015 roku jako modny SUV i z miejsca przyjęła się wśród indywidualnych kierowców. Jednak od tamtej chwili w segmencie B-SUV zrobiło się tłoczno niczym w tokijskim metrze, w którym niemal każdy producent jak oshija w białych rękawiczkach upychający ludzi do pociągów dokłada coraz bardziej wymyślne modele. Ale jak się okazuje polski kierowca nie jest aż tak łasy na fajerwerki – w czasach kiedy wszystko próbuje wyglądać jak SUV stawia na tradycjonalizm.

Reklama

Tu na scenę wjeżdża Suzuki Vitara Hybrid. Japońska propozycja to pełnokrwisty SUV wśród miękkich crossoverów, który wygrywa w starciu z młodszymi rywalami i jest w pierwszej trójce najczęściej rejestrowanych aut tej klasy. Do tego chwali się najwyższym wzrostem popularności w porównaniu do 2020 roku – wzięcie wśród polskich kierowców poszybowało o niemal 140 proc.! A najczęściej wybierany model to konfiguracja silnika benzynowego 1.4 BoosterJet/129 KM i napędu na przednie koła. Jak na co dzień sprawuje się to połączenie z nową automatyczną skrzynią biegów?

Suzuki Vitara Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 6AT Elegance. Japoński SUV jest bezpiecznym autem – standardowo montowany układ awaryjnego hamowania (Dual Sensor Brake Support) wykorzystując kamerę i czujnik laserowy wykrywa pojazd lub pieszego przed maską / dziennik.pl

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – nadwozie i bagażnik

Suzuki Vitara w wersji Elegance z czarnym dachem i resztą w czerwieni Bright Red, na 17-calowych polerowanych felgach i ze światłami LED wygląda drożej niż to wynika z cennika. We wnętrzu wysoko ustawiony fotel ułatwia wsiadanie i gwarantuje dobrą widoczność – dzięki temu codzienna jazda po mieście to pestka. Szczególnie, że w manewrach pomaga seryjna kamera cofania. Z przodu przestronnie, z tyłu dwie osoby dorosłe nie będą narzekać na ciasnotę. Czterech rosłych mężczyzn bez problemu zmieści się w kabinie. Bagażnik o pojemności od 375 do 1120 l to także mocna karta Vitary. Ma podwójną podłogę, co podnosi jego funkcjonalność, a po złożeniu tylnej kanapy w całości połknie nawet duży rower.

Suzuki Vitara Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 6AT Elegance / dziennik.pl
Suzuki Vitara Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 6AT Elegance / dziennik.pl

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – systemy wsparcia

Już w bazowej wersji japońskie auto oferuje automatyczną klimatyzację, podgrzewanie przednich foteli, relingi dachowe czy przednie lampy przeciwmgłowe. Vitara jest również na czasie w dziedzinie układów wspomagających człowieka za kółkiem. Nawet podstawowy model potrafi automatycznie zahamować, kiedy prowadzący nie zauważy pieszego czy rowerzysty lub zagapi się w korku.

Radar Brake Support oraz funkcja ostrzegania o nagłym hamowaniu mają możliwość regulacji czułości. Kierowca ma do wyboru dwa tryby działania: krótszy i dalszy / dziennik.pl
Suzuki Vitara Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 6AT Elegance. Przestronność wnętrza, czy jakość wykonania użytkownicy z pewnością docenią na równi z dużym prześwitem (18,5 cm), bo dzięki wyższej pozycji wszyscy spojrzą na świat z góry i wygodniej zajmować miejsca / dziennik.pl

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – silnik

Jednak najciekawsze Japończycy ukryli pod blachą. Vitara wykorzystuje 48-woltowy układ miękkiej hybrydy. Zelektryfikowany napęd to autorska konstrukcja Suzuki, która ma godzić dynamiczne osiągi z umiarkowanym spalaniem. Pierwsze skrzypce w takim zespole gra nowy silnik spalinowy 1.4 BoosterJet/129 KM. A głównym elementem 48-woltowego systemu jest napędzane paskiem urządzenie ISG o mocy 10 kW łączące w sobie funkcję rozrusznika i generatora. Dzięki niemu podczas wytracania prędkości silnik nie zużywa paliwa, a odzyskana energia ładuje chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy (8 Ah). ISG pełni też funkcję silnika elektrycznego – wtedy wykorzystuje zebrany prąd i wspomaga jednostkę benzynową zatykając turbodziurę dodatkowym zastrzykiem 50 Nm momentu obrotowego.

Diodowe reflektory to standard od najtańszej wersji. Klosze z niebieską linią sprawiają, że Vitara Hybrid wygląda nowocześnie / dziennik.pl
Kiedy musisz mocno przyspieszyć do akcji wkracza urządzenie ISG, które działając jako silnik elektryczny generuje dodatkowy moment obrotowy. Dzięki temu zapewnia natychmiastową reakcję już przy niskim zakresie obrotów, kompensując opóźnienie powstałe pomiędzy otwarciem przepustnicy a reakcją silnika. Pracę układu można obserwować na kolorowym wyświetlaczu / dziennik.pl

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – jak jeździ, spalanie

Tyle teoria. W praktyce zelektryfikowana Vitara z nową automatyczną 6-biegową skrzynią (to klasyczna przekładnia japońskiej firmy Aisin) przede wszystkim sprawia wrażenie lekkiej w prowadzeniu. I nie jest zawalidrogą. Dzięki dodatkowemu momentowi obrotowemu udało się ograniczyć skutki wolniejszej reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia – już po 9,5 s na liczniku mamy "setkę". Prawie 130-konna jednostka ma dobrą kulturę pracy i przyjemnie równomiernie rozwija moc. Cicho i bez wibracji już od niskich obrotów z ikrą reaguje na gaz. A na autostradzie ani przez chwilę nie brakło jej tchu...

Suzuki Vitara Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 6AT Elegance / dziennik.pl

Suzuki Vitara Hybrid - oszczędza litr benzyny na dwie godziny

Dynamicznej jeździe sprzyja szybko przełączający automat działa tak sprawnie, że łopatki przy kierownicy wydają się zbędne. W mieście silnik już przy 1900 obr./min generuje solidny ciąg i nie słabnie aż do okolic 5500 obr./min. Okazuje się też niespecjalnie paliwożerny. Podczas spokojnej pozamiejskiej jazdy osiągnięcie ok. 5,5 l/100 km wcale nie stanowiło trudności. W cyklu mieszanym komputer wyświetlał ok. 6,4 l/100 km. A układ Start&Stop nie dość, że działa bezszelestnie to dzięki niemu np. przez dwie godziny lekko zelektryfikowana Vitara potrafi zaoszczędzić nawet 1 l benzyny.

Układ Start&Stop nie dość, że działa bezszelestnie to dzięki niemu np. przez dwie godziny lekko zelektryfikowana Vitara potrafi zaoszczędzić nawet 1 l benzyny / dziennik.pl
W codziennym użytkowaniu Vitara potrafi być przyjacielem. Fotele testowej wersji Elegance są obszerne, dobrze wyprofilowane, a w dodatku obszyte skórą i zamszem. Z przodu każdy bez względu na wzrost i wagę znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję / dziennik.pl

Wszystko to pasuje klimatu praktycznej japońskiej motoryzacji serwowanej przez Suzuki. Podczas zwykłej codziennej jazdy Vitara daje się lubić coraz bardziej. Samochód jest zwinny, dobrze skręca, skrzynia automatyczna działa błyskawicznie a z wnętrza mamy widok jak na dłoni. Obsługa jest prosta i nie irytuje żadnymi udziwnieniami. Fotel okazuje się bardzo wygodny, a przestrzeń w sam raz. Do tego zawieszenie dzięki swojej sprężystości, na którą przepis zna tylko Suzuki, izoluje dziury bez szarpania czy dobijania – pracuje miękko i ze spokojem.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – jakie ceny w Polsce i wyposażenie?

Suzuki Vitara Hybrid z napędem na przednią oś w bazowej wersji Comfort Plus według cennika promocyjnego kosztuje od 79 500 zł. Auto oferuje reflektory LED (dla świateł mijania i świateł drogowych), system wykrywania pieszych i samochodów, rozpoznawanie znaków, tempomat adaptacyjny, klimatyzację automatyczną, przednie lampy przeciwmgłowe, funkcję automatycznego włączania wycieraczek, tempomat adaptacyjny (ACC) z ogranicznikiem prędkości

Bogato, ale naszym zdaniem rozsądniejszym wyborem w późniejszym użytkowaniu może okazać się Vitara Hybrid Premium za 85 500 zł. To 6 tys. zł różnicy, ale taki samochód zapewnia dodatkowo m.in.: system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym i kamerą ułatwiającą cofanie, kierownicę z przyciskami do sterowania audio i tempomatem, połączenie ze smartfonem (Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink), 17-calowe alufelgi, srebrne relingi, przyciemniane szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, pakiet zimowy (podgrzewane fotele przednie + nawiew na nogi pasażerów z tyłu) czy pojemny schowek między przednimi fotelami z podłokietnikiem. Bezpieczeństwo podnosi monitorowanie martwego pola i ostrzeganie o ruchu poprzecznym za pojazdem. Auto z napędem 4x4 ALLGRIP to wydatek od 94 500 zł.

Suzuki Vitara Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 6AT Elegance / dziennik.pl
Reklama

Vitara Hybrid Elegance kosztuje od 93 500 zł. Sześciobiegowa skrzynia automatyczna – jak w testowej wersji – podnosi cenę do 101 500 zł, ale różnica w komforcie jazdy jest na tyle duża, że warto choćby porównać podczas jazdy próbnej. Poza tym Suzuki w tej odmianie zaaplikowało najlepsze wyposażenie, a lista obejmuje: nawigację, system bezkluczykowy, tapicerkę skórzano-zamszową, czujniki parkowania przednie i tylne, 17-calowe polerowane alufelgi, elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne z wbudowanymi kierunkowskazami, bezkluczykowy system dostępu i zapłonu. Jeśli komuś to nie wystarczy zawsze może zamówić szklany dach i napęd 4x4 – za takie kompletne cacko z automatem zapłaci przynajmniej 115 500 zł.

Suzuki Vitara Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 6AT Elegance / dziennik.pl
Suzuki Vitara Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 6AT Elegance / dziennik.pl

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – opinia

Warto? Suzuki twierdzi, że z Vitarą można spędzić całe życie. Udany stosunek gabarytów zewnętrznych do przestrzeni w kabinie sprawia, że tak samo pasuje dla pary, jak i rodziny 2+2. Z pewnością nie ogranicza w zwiedzaniu świata. Ma nowoczesny i dynamiczny napęd, szybki "automat", prześwit o wysokości 18,5 cm i można ją kupić z porządnym napędem 4x4 AllGrip. Poza tym – jak na SUV-a klasy B – oferuje bagażnik o przyzwoitej pojemności 375 l, który można powiększyć przez złożenie foteli. Cena także jest atutem japońskiej konstrukcji. Konkurencja potrafi brać więcej i dawać mniej. dlatego uznajemy Vitarę Hybrid za godny poważnego rozważenia pomysł na oszczędnego przyjaciela rodziny. To twarda i doświadczona sztuka.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – dane techniczne

Silnik benzynowy, turbo R4 + elektryczny
Pojemność skokowa (cm3) 1373
Moc maks. (KM/obr./min) 129/5500
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min) 235/2000-3000
Napęd/skrzynia biegów przód/aut. 6
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4175/1775/1610
Rozstaw osi (mm) 2500
Pojemność bagażnika (l) 375-1120
Masa własna/ładowność (kg) 1200/510
Cena testowanej wersji z dwukolorowym nadwoziem (zł) 104 790
Suzuki Vitara Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 6AT Elegance / dziennik.pl
Suzuki Vitara Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 6AT Elegance / dziennik.pl
Suzuki Vitara Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 6AT Elegance / dziennik.pl
Suzuki Vitara Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 6AT Elegance / dziennik.pl