Mazda 6 czy BMW serii 3 a może Mercedes klasy C lub Audi A4? Lepiej jednak Skoda Superb albo Toyota Camry? Który samochód z silnikiem benzynowym wybrać, żeby szybko nie taniał?

Reklama

Specjaliści firmy Info-Ekspert przygotowali prognozy wartości rezydualnych dla sedanów klasy średniej. Na potrzeby obliczeń założono 3 lata eksploatacji i roczny przebieg na poziomie 30 tys. km (łącznie 90 tys. km). Parametry nie są wzięte z sufitu, to najczęstszy wybór klientów leasingujących lub wynajmujących nowe auta.

Wartość rezydualna, czyli żeby samochód szybko nie tracił

Trzeba wiedzieć, że wartość samochodu spada już od momentu, w którym wyjedzie on z salonu. Nowe auto najwięcej traci na wartości w ciągu 3-4 pierwszych lat eksploatacji - powinni to zapamiętać jako wskazówkę zarówno kupujący (wybieraj trzy- lub czterolatki), jak i ci którzy chcą sprzedać młode auto (nie śpiesz się, poczekaj rok lub dwa, bo teraz stracisz). Dlatego przy wyborze nowych czterech kółek warto pomyśleć o jego wartości rezydualnej (RV), czyli sumie, za którą można je sprzedać po kilku latach użytkowania. Im ona wyższa, tym niższa utrata wartości, czyli auto mniej będzie nas kosztować w całkowitym rozrachunku.

Mazda 6 / dziennik.pl

Mazda 6 sedan ma najmniejszą utratę wartości w klasie

Z najnowszego raportu Info-Ekspert wynika, że Mazda 6 z silnikiem benzynowym 2.0 Skyactiv-G i automatyczną skrzynią biegów jest liderem w swoim segmencie. Japoński sedan po trzech latach eksploatacji i przejechaniu 90 tys. km będzie wart na rynku wtórnym 60,3 proc. wartości nowego samochodu (ok. 83 800 zł po 3 latach; cena w salonie 138 900 zł). To najlepszy wynik zestawienia.

Mazda 6 sedan pokonała konkurentów z segmentu premium: Mercedesa C 180, Audi A4 czy BMW 318i. Także popularne modele flotowe, czyli Skoda Superb i Toyota Camry zostały z tyłu.

Mazda 6 / Mazda
Mercedes klasy C / Mercedes

Mogłoby się wydawać, że wartość rezydualna ma znaczenie wyłącznie dla nabywców indywidualnych, którzy kupują nowe samochody, a nie dotyczy klientów firmowych korzystających z wynajmu długoterminowego lub leasingu. Nic bardziej mylnego, w tym drugim przypadku przedsiębiorca zazwyczaj jest zainteresowany jak najniższą ratą. Tymczasem jedną ze składowych kalkulacji raty, obok ceny zakupu auta, pozostaje właśnie jego wartość na rynku wtórnym po zakończeniu kontraktu. Dlatego im wyższa wartość rezydualna, tym większe szanse na niższą miesięczną opłatę. Dodatkowo większość klientów biznesowych korzystających z leasingu, po okresie kontraktu decyduje się na wykup samochodu, w konsekwencji stając się jego właścicielem. Wyższa wartość posiadanego auta może być argumentem za wyborem danej marki i modelu.

Wartość rezydualna (zwana też wartością odtworzeniową) to prognozowana cena samochodu, za jaką będzie go można odsprzedać na rynku wtórnym po ustalonym okresie eksploatacji. W związku z tym, wybierając samochód (szczególnie firmowy), warto brać pod uwagę spadek jego wartości w czasie, im mniejszy, tym korzystniej.
BMW serii 3 / BMW

Mazda 6 to silniki benzynowe Skyactiv-G 2,0 i 2,5 litra

Silnik 2.0 Skyactiv-G to moc 165 KM. Jednostkę można zamówić z sześciobiegową skrzynią manualną lub sześciostopniowym automatem.

Najmocniejsza Mazda 6 to silnik 2.5 Skyactiv-G/194 KM w duecie ze skrzynią automatyczną o sześciu przełożeniach. Ta jednostka wykorzystuje system dezaktywacji dwóch z czterech cylindrów, który zaczyna działać przy małych obciążeniach, np. podczas jazdy ze stałą prędkością na niskich obrotach. Wtedy też oszczędza paliwo i redukuje emisję CO2 (według producenta nawet o 5 proc. przy prędkości 80 km/h i o 20 proc. przy 40 km/h). Rozwiązanie pracuje niezauważalnie. O jego aktywności kierowca dowiaduje się dopiero z wyświetlacza, który pokazuje aktualny stan zmyślnego systemu.

Mazda 6 / dziennik.pl
Mazda 6 / Mazda
Mazda 6 / Tomasz Sewastianowicz
Mazda 6 / Mazda
Mazda 6 / Mazda
Mazda 6 / Mazda
Mazda 6 / Mazda
Mazda 6 / Mazda
Mazda 6 / Mazda
Mazda 6 / dziennik.pl
Mazda 6 / dziennik.pl
Mazda 6 / dziennik.pl