– Wzrost ten jest związany z zapaścią na rynku sprzedaży nowych samochodów dla klientów prywatnych. Część z nich decyduje się na zakup taniego używanego auta sprowadzonego z zagranicy – mówią analitycy IBRM Samar.
Reklama
Od sierpnia 2012 r. odnotowywany jest większy popyt na pojazdy używane pochodzące z importu. W listopadzie do Polski trafiło prawie 52 tys. samochodów, o 16 proc. więcej niż w zeszłym roku – wynika z danych Ministerstwa Finansów. Tendencja wzrostowa się utrzymuje. W styczniu 2013 r. sprowadzono do kraju 47,9 tys. aut używanych, o 10 proc. więcej niż w styczniu 2012 r.
Zwiększony ruch zaobserwowano też w serwisie ogłoszeniowym otoMoto.pl. – Rynek samochodów używanych nie odczuwa spowolnienia. Przybywa nie tylko ogłoszeń i klientów – zauważa Piotr Grzemski, brand manager otoMoto.pl. W 2011 r. na portalu zamieszczono 8,3 mln ogłoszeń, w 2012 było ich już prawie 9 mln.
Zainteresowanie coraz częściej budzą także auta poleasingowe. – Ponieważ rynek wynajmu długoterminowego w Polsce wciąż wzrasta, rośnie również podaż samochodów, które trafiają do sprzedaży po wygaśnięciu kontaktów na obsługę floty – wskazuje Artur Sulewski, ekspert PZWiLP i dyrektor handlowy LeasePlan Fleet Management.
W porównaniu do 2011 r. sprzedaż używanych aut wzrosła prawie o 10 proc. i aż o 60 proc. w stosunku do danych z 2010 r. – wynika z raportu Car Remarketing International. W 2012 r. kupiono ponad 4 tys. takich pojazdów. – W czasach kryzysu zadbane 3-, 4-letnie pojazdy są ciekawą alternatywą dla zakupu nowych aut – dodaje Sulewski.
Jednak ceny aut utrzymują się na stałym poziomie. – Po znacznym spadku cen samochodów używanych w latach 2008–2009 rynek systematycznie się odradzał w okresie 2010–2012. Od połowy 2012 r. ceny aut używanych ustabilizowały się, nie obserwujemy już znaczących zmian – tłumaczy Radosław Wnuk, ekspert PZWiLP, dyrektor operacyjny LeasePlan Fleet Management.