- Nowy Lexus UX 300h z hybrydą 5. generacji wjeżdża na rynek
- Lexus UX 300h to lepsze wyciszenie, cyfrowe zegary
- Lexus UX 300h - hybryda 5. generacji i sześć razy mocniejszy silnik elektryczny
- Lexus UX 300h kontra Lexus UX 250h. Jakie różnice?
- Lexus UX 300h - jak przyspiesza? Ile zużywa paliwa?
Nowy Lexus UX 300h z hybrydą 5. generacji wjeżdża na rynek
Lexus UX gra w lidze miejskich crossoverów klasy premium. To jeden z najpopularniejszych modeli japońskiej marki w Europie. Nad Wisłą idzie mu na tyle dobrze, że zalicza się do pierwszej trójki aut segmentu C-SUV Premium. Co w kategorii zdominowanej przez niemieckich producentów można uznać za sukces.
ZOBACZ kanał Dziennik.pl na WhatsAppie
Dobra passa nie może jednak trwać wiecznie, stąd zupełnie nowy napęd hybrydowy oraz rozbudowane wyposażenie. UX dostał szczepionkę z eliksiru młodości, a Lexus z okazji debiutu nowego UX 300h tnie ceny w Polsce. Efekty?
Lexus UX 300h to lepsze wyciszenie, cyfrowe zegary
Nowy UX 300h różni się o starszego modelu istotnymi modyfikacjami. Poprzednio wypełnienie grilla było szare, teraz lśni czernią. W podwójnym malowaniu czarny dach schodzi do połowy słupka C. Nowością jest też miedziany lakier Sonic Copper. Lepiej wyciszono tylne nadkola, podwozie i komorę silnika, grubsza jest też warstwa tłumiąca poszycie dachu. Stąd w kabinie jest zdecydowanie ciszej i bez wibracji. Pod względem komfortu akustycznego to zupełnie nowa jakość – jadąc z prędkością 140 km/h nie trzeba podnosić głosu w trakcie rozmowy.
We wnętrzu UX 300h debiutują cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 cala – ich układ zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy. 8-calowy wyświetlacz stacji multimedialnej także jest nowy. Nowa kamera systemu Driver Monitor sprawdza czy kierowca jest skupiony na jeździe. Elektryczny przełącznik skrzyni biegów znany z modeli NX i RX zastąpił mechaniczny lewarek. Panel sterowania szybami zyskał eleganckie wykończenie. Wreszcie z poziomu aplikacji na smartfona można ustawić np. temperaturę, rozmrażanie szyb, ogrzewanie foteli i kierownicy. Nowością jest tapicerka w kolorze Ammonite Sand oraz pakiet wnętrza bez skóry naturalnej z siedzeniami z tkaniny lub skóry syntetycznej.
Lexus UX 300h - hybryda 5. generacji i sześć razy mocniejszy silnik elektryczny
Najważniejsze zmiany zaszły jednak pod maską. Nowy Lexus UX 300h w gamie japońskiej marki wjeżdża na miejsce UX-a 250h. Razem z nim debiutuje hybryda 5. generacji, którą stanowi wolnossący silnik benzynowy 2.0 sparowany z dwoma jednostkami elektrycznymi. Lżejsza i mocniejsza 222-woltowa litowo-jonowa bateria o 60 ogniwach zastąpiła starszą baterię niklowo-wodorkową o 180 ogniwach i 216 woltach. Teraz 2-litrowa hybryda zapewnia 199 KM, czyli o 15 KM więcej wobec poprzednika. Z kolei Lexus UX 300h z napędem na cztery koła E-Four zyskał nowy tylny silnik elektryczny o mocy 41 KM, czyli niemal sześć razy mocniejszy od poprzednika.
Lexus UX 300h kontra Lexus UX 250h. Jakie różnice?
MODEL | Nowy Lexus UX 300h | Lexus UX 250h | ||
FWD | E-FOUR | FWD | E-FOUR | |
Moc układu (KM/kW) | 199/146 | 184/135 | ||
Typ tylnego silnika | - | Z magnesem trwałym | - | Indukcyjny |
Moc tylnego silnika (KM/kW) | - | 40/30 | - | 7/5,3 |
Moment obrotowy tylnego silnika (Nm) | - | 84 | - | 55 |
Typ baterii | Litowo-jonowa | Niklowo-wodorkowa | ||
Liczba ogniw | 180 | 60 | ||
Napięcie | 216 | 222 | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,1 | 7,9 | 8,5 | 8,7 |
Zużycie paliwa (l/ 100 km – cykl mieszany WLTP) | 5,0 – 5,2 | 5,3 – 5,7 | 5,3 – 5,6 | 5,8 – 6,0 |
Emisje CO2 (g/km – cykl mieszany WLTP) | 113 – 119 | 121 – 128 | 120 - 128 | 131 - 137 |
Lexus UX 300h - jak przyspiesza? Ile zużywa paliwa?
UX 300h pod względem osiągów wypada znakomicie. Większa moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 s, czyli o 0,4 s szybciej. Różnica jest jeszcze większa w aucie z napędem 4x4 E-Four – taki UX z nowym sercem stał się szybszy o 0,8 sekundy – od 0 do 100 km/h przyspieszy w 7,9 s. Na drodze kierowca natychmiast odczuje różnicę. Podczas przyspieszania częściej i na dłużej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza.
Po zmianach 2-litrowy silnik lepiej reaguje na niższych obrotach iUX 300h płynniej nabiera prędkości, a to przekłada się na wyższy komfort jazdy. Bezstopniowa przekładnia działała z ogładą, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Nowa hybryda jest też bardzo ekonomiczna – wynik 4,6 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków. To także zasługa lekkiej konstrukcji auta – drzwi są aluminiowe, a błotniki, maska i tylna klapa z materiałów kompozytowych. Nisko położony środek ciężkości (bateria pod tylnymi fotelami), większa sztywność nadwozia (zastosowano dodatkowy wspornik chłodnicy) i przeprojektowane amortyzatory sprawiają, że odnowiony UX posłusznie zachowuje się w zakrętach. Nowy system Vehicle Posture Control redukuje przechyły w trakcie hamowania i przyspieszania.
Jak działa napęd na cztery koła E-Four?
UX 300h z napędem na cztery koła E-Four zapewnia nie tylko wyższe osiągi, ale również przyjemniejsze prowadzenie. W odróżnieniu od klasycznych terenówek nie ma tu stałego połączenia między osiami, żadnego wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Do napędu tylnych kół służy silnik elektryczny (41 KM), a pracą całego układu steruje komputer na podstawie analizy danych. To on decyduje o rozdziale mocy między osiami w stosunku 100:0 do 20:80.
Podczas spokojnej jazdy napędzany jest głównie przód. Tył włącza się by stworzyć układ 4x4 tylko, gdy to jest absolutnie niezbędne. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie. Zawsze gdy elektronika wyczuje utratę przyczepności i uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy kiedy zjedziemy z gładkiego asfaltu. Inżynierowie postarali się też ograniczyć przechyły nadwozia podczas przyspieszania i gwałtownego hamowania (system zapobiega nurkowaniu), ale także podczas jazdy w zakrętach. Dodatkowe usztywnienia w okolicach podpory chłodnicy i klapy bagażnika również poprawiają precyzję prowadzenia.
Nowy UX 300h kosztuje od 159 900 zł. Bardziej opłaca się wersja Business z pakietem Tech
Lexus UX 300h jest dostępny w sześciu wersjach: Elegance, Business, F Sport Design, Prestige, F SPORT oraz Omotenashi. Wnętrze występuje w 12 wariantach kolorystycznych. UX 300h w bazowej odmianie Elegance kosztuje od 159 900 zł – to o 17 tys. zł taniej wobec regularnego cennika. Korzystniej jednak wypada konfiguracja Business z pakietem Tech oraz F SPORT Design – to najpopularniejsze w Polsce odmiany. W obu przypadkach producent oferuje znacznie lepiej wyposażone auto względem bazowej wersji Elegance i z elementami dodatkowymi poniżej ceny rynkowej.
Lexus UX 300h Business z pakietem Tech kosztuje od 179 900 zł, czyli o 29 tys. zł mniej niż na metce. Takie auto w standardzie oferuje m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, podgrzewane fotele i kierownicę, 12,3-calowe cyfrowe zegary, ładowarkę indukcyjną oraz inteligentny kluczyk. Ponadto rozszerzono pakiet Lexus Safety System + 3 o system monitorujący martwe pole w lusterkach, system ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją hamowania, system ostrzegający przed otwarciem drzwi w razie zagrożenia kolizją oraz tylne światła z sygnalizacją zbyt gwałtownego hamowania. W tej odmianie można wybrać jeden z 10 lakierów oraz jedną z dwóch kolorystyk tapicerki.
Nowy Lexus UX 300h na rynku. Japończycy tną ceny o 34 tys. zł
Lexus UX 300h F SPORT Design to wydatek od 184 900 zł (32 tys. zł mniej względem regularnego cennika; względem wersji Business z pakietem Tech dopłata wynosi 5 tys. zł). Samochód jest bogatszy o system multimedialny Lexus Link Pro z 12,3-calowym ekranem i wbudowaną nawigacją, 10 głośników, elektryczną regulację kolumny kierownicy oraz elektrycznie otwieraną i zamykaną pokrywę bagażnika. Wersja F SPORT Design wyróżnia się specjalnym pakietem stylistycznym oraz 18-calowymi felgami aluminiowymi. Najwięcej można zyskać przy UX-a 300h z napędem 4x4 E-Four w wersji F SPORT Design. Taki Lexus kosztuje teraz od 192 900 zł. To 34 tys. zł mniej wobec ceny katalogowej.
Nowy Lexus UX 300h: dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika
Główne wymiary i masy samochodu | UX 300h FWD | UX 300 E-Four | UX 300e FWD | |||||
Ogólne | Długość | mm | 4495 | 4495 | 4495 | |||
Szerokość (bez lusterek) | mm | 1840 | 1840 | 1840 | ||||
Wysokość | mm | 1540 | 1540 | 1545 | ||||
Rozstaw osi | mm | 2640 | 2640 | 2640 | ||||
Rozstaw kół | Przód | mm | 1550 | 1550 | 1550 | |||
Tył | mm | 1550 | 1550 | 1550 | ||||
Wnętrze | Długość | mm | 1830 | 1830 | 1830 | |||
Szerokość | mm | 1518 | 1518 | 1518 | ||||
Wysokość | mm | 1170,9/1145,8 | 1170,9/1145,8 | 1108,9/1082,1 | ||||
Przestronność | Między 1. a 2. rzędem | mm | 870 | 870 | 875 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||||
Zwis | Przód | mm | 970 | 970 | 970 | |||
Tył | mm | 885 | 885 | 885 | ||||
Współczynnik oporu powietrza | 0,33 | 0,33 | 0,31 | |||||
Prześwit minimalny | mm | 160 | 160 | 140 | ||||
Punkt minimalnego prześwitu | Osłona silnika | Osłona silnika | Osłona mechanizmu różnicowego | |||||
Kąt natarcia (GVM) | st. | 14 | 14 | 14,4 | ||||
Kąt zjazdu (GVM) | st. | 25 | 25 | 25,8 | ||||
Kąt rampowy | st. | 16 | 16 | 22,9 | ||||
Masa własna | Przód | Min. - Max. (EC/ECE) | kg | 905-935 | 910-940 | 950-965 | ||
Tył | Min. - Max. (EC/ECE) | kg | 590-640 | 645-695 | 825-865 | |||
Łącznie | kg | 1495-1575 | 1555-1635 | 1775-1830 | ||||
Dopuszczalna masa całkowita | kg | 2110 | 2110 | 2245 | ||||
Pojemność bagażnika | VDA | Do poziomu rolety | l | 315 | 317 | 363 | ||
Do sufitu | l | 433 | 435 | 482 | ||||
Masa przyczepy | Z hamulcami | kg | 750 | 750 | 0 | |||
Bez hamulców | kg | 750 | 750 | 0 | ||||
Pojemność zbiornika paliwa | Pojemność | l | 43 | 43 | ||||
Silnik benzynowy | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Typ | M20A-FXS | M20A-FXS | ||||||
Liczba cylindrów i układ | Rzędowy, 4 cylindry | Rzędowy, 4 cylindry | ||||||
Mechanizm zaworów | 16-zaworowy, DOHC, VVT-iE (układ dolotowy), VVT-i (układ wydechowy) | 16-zaworowy, DOHC, VVT-iE (układ dolotowy), VVT-i (układ wydechowy) | ||||||
Średnica cylindra x skok tłoka | mm | 80,5 x 97,6 | 80,5 x 97,6 | |||||
Pojemność | cm3 | 1987 | 1987 | |||||
Stopień sprężenia | 14.0 : 1 | 14.0 : 1 | ||||||
System wtrysku paliwa | EFI, D-4S | EFI, D-4S | ||||||
Układ dolotowy | Wolnossący | Wolnossący | ||||||
Norma emisji | EURO 6e | EURO 6e | ||||||
Rodzaj paliwa | Benzyna 95 lub więcej | Benzyna 95 lub więcej | ||||||
Moc maksymalna | EEC | kW/obr./minKM/obr./min | 112/6000 152/6000 | 112/6000 152/6000 | ||||
Maksymalny moment obrotowy | EEC | Nm/obr./min. | 190/4400-5200 | 190/4400-5200 | ||||
Zużycie paliwa | WLTP łącznie | l/100km | 5,0-5,2 | 5,3-5,7 | ||||
Emisje CO2 | WLTP łącznie | g/km | 113-119 | 121-128 | ||||
Silnik elektryczny | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Typ silnika | Przód | Silnik z magnesami trwałymi | Silnik z magnesami trwałymi | Silnik z magnesami trwałymi | ||||
Tył | Silnik z magnesami trwałymi | |||||||
Moc maksymalna | Przód | kW (KM) | 83 (113) | 83 (113) | 150 (204) | |||
Tył | kW (KM) | 30 (41) | ||||||
Maksymalny moment obrotowy | Przód | Nm | 206 | 206 | 300 | |||
Tył | Nm | 84 | ||||||
Zasięg w trybie EV | Wg WLTP | km | 445 - 453 | |||||
Zużycie energii elektrycznej | Wg WLTP | Wh/km | 168,0 – 165,9 | |||||
Bateria | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Typ | Li-ion | Li-ion | Li-ion | |||||
Nominalne napięcie | V | 222 | 222 | 355,2 | ||||
Liczba ogniw | 60 | 60 | 96 | |||||
Pojemność energii | Ah | b.d. | b.d. | 205 | ||||
Moc baterii | kWh | b.d. | b.d. | 72,8 | ||||
Ładowarka pokładowa | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Przybliżony czas ładowania | 230 V | h | 9,5 (32 A),28 (10 A),36 (8 A) | |||||
Szybkie ładowanie | min | 60 (max. 125 A) | ||||||
Rodzaj wtyczki | AC | Type2 | ||||||
DC | CHAdeMO | |||||||
Moc ładowania | kW | 7,0 | ||||||
Układ napędowy | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Łączna moc układu | kW (KM) | 146 (199) | 146 (199) | 150 (204) | ||||
Osiągi | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Prędkość maksymalna | km/h | 177 | 177 | 160 | ||||
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | s | 8,1 | 7,9 | 7,5 | ||||
Przyspieszenie od 80 do 120 km/h | s | b.d. | b.d. | 5,3 | ||||
Podwozie | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Skrzynia biegów | Typ | E-CVT | E-CVT | Dwustopniowa | ||||
Przełożenie skrzyni biegów (przód/tył) | 3,605 / - | 3,605 / 10,487 | 11,691 / - | |||||
Typ hamulców | Przód | Tarcze wentylowane | Tarcze wentylowane | Tarcze wentylowane | ||||
Tył | Tarczowe | Tarczowe | Tarcze wentylowane | |||||
Rozmiar hamulców | Przód | średnica/grubość | mm | 305/28 | 305/28 | 305/28 | ||
Tył | średnica/grubość | mm | 281/12 | 281/12 | 317/18 | |||
Rodzaj hamulca postojowego i miejsce jego włączania | Elektryczny, konsola środkowa | Elektryczny, konsola środkowa | Elektryczny, konsola środkowa | |||||
Typ zawieszenia | Przód | Kolumny MacPhersona | Kolumny MacPhersona | Kolumny MacPhersona | ||||
Tył | Wahacze wleczone | Wahacze wleczone | Wahacze wleczone | |||||
Od oporu do oporu | 2,76 | 2,76 | 2,76 | |||||
Min. promień skrętu | Od krawężnika do krawężnika | m | 5,2 | 5,2 | 5,2 | |||
Od ściany do ściany | m | 5,6 | 5,6 | 5,23 | ||||
Typ wspomagania kierownicy | EPS | EPS | EPS | |||||