- Nissan X-Trail nowej generacji już w Polsce
- Nowy Nissan X-Trail i wnętrze z ekranami o przekątnej 35 cali (wideo)
- Nowy X-Trail w wersji 5- i 7-miejscowej
- Pojemność bagażnika większa o 20 litrów
- Nowy X-Trail lżejszy od poprzednika
Nissan X-Trail gra w lidze najpopularniejszych samochodów rodzinnych. Dotychczas na drogi wyjechało niemal 7 mln egzemplarzy tego auta. Trzy poprzednie wcielenia różniły się od siebie radykalnie. Teraz czas na czwartą zmianę warty...
Nowy X-Trail to największa gwiazda FLEET ELECTRIC DAY 2022, czyli testów samochodów hybrydowych i elektrycznych zorganizowanych na torze Słomczyn. Właśnie tam japoński SUV zalicza pierwszy pokaz nad Wisłą. Pod względem stylistycznym niczym nie przypomina modelu schodzącego. Przy podobnej długości zmężniał i nabrał mięśni.
Nissan X-Trail nowej generacji już w Polsce
Nowy SUV na świat patrzy przez wąskie matrycowe reflektory LED, które automatycznie dostosowują światło do sytuacji na drodze i wygaszają odpowiednie moduły w chwili wykrycia pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. Dzięki tej innowacji X-Trail może emitować jaśniejszą wiązkę światła o szerszym kącie i większym zasięgu, a regulacja kształtu snopa światła gwarantuje optymalne oświetlenie drogi bez oślepiania innych kierowców. Światła do jazdy dziennej połączone z kierunkowskazami biegną wzdłuż linii wyznaczonej pokrywą silnika.
Nowy Nissan X-Trail i wnętrze z ekranami o przekątnej 35 cali (wideo)
Jakość wnętrza aspiruje do arystokracji. Kabinę urządzono przyjemnymi materiałami nawet w miejscach, które nie są bezpośrednio widoczne jak np. dolne panele drzwi. Kokpit wita intuicyjnym układem i trzema wyświetlaczami o łącznej przekątnej ponad 35 cali.
Wirtualny 12,3-calowy kokpit zamiast analogowych zegarów można konfigurować na szereg sposobów. Ukłonem w kierunku japońskiego rodowodu Nissana jest cyfrowe tło o tradycyjnej fakturze kryształowego szkła Kiriko (tradycyjna sztuka zdobienia szkła pochodząca z końca okresu Edo). Do tego mamy 10,8-calowy wyświetlacz head-up, który w ocenie inżynierów zapewnia największy w tym segmencie rozmiar obrazu. Na linii wzroku kierowcy na przedniej szybie wyświetlane są kluczowe informacje nawigacyjne, wspomagające prowadzenie oraz drogowe. Wszyscy podróżujący mają dostęp do umieszczonych z przodu i z tyłu gniazd ładowania USB-A oraz USB-C.
W centrum deski rozdzielczej świeci większy niż dotychczas, 12,3-calowy ekran systemu NissanConnect. Wyświetlacz pozwala na zarządzenie nawigacją, multimediami z Android Auto i Apple CarPlay (bezprzewodowo) czy intensywnością masażu w fotelach.
Kamera ułatwiająca cofanie zapewnia znacznie lepszy obraz z dynamicznymi liniami. Nowym Nissanem da się także sterować zdalnie – z poziomu aplikacji na smartfonie można np. włączyć światła czy klaksonem spłoszyć zbyt ciekawskich. Jeśli kierowca nie używa nawigacji z telefonu, może skorzystać z usług TomTom 3D Maps & Live Traffic, które obejmują funkcje nawigacyjne, takie jak bezprzewodowa aktualizacja map, informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, Google Street View oraz wyświetlanie cen paliwa. Istnieje także możliwość korzystania z nawigacji w trybie door-to-door z funkcją lokalizacji samochodu (My Car Finder).
Zamiast tradycyjnej dźwigni skrzyni biegów Nissan zastosował suwak e-shifter. Przyciskiem można wybrać tryb jazdy. W konsoli środkowej są też dwa uchwyty na kubki, bezprzewodowa ładowarka do smartfonu o mocy 15 W i otwierany na boki pojemny schowek.
Nowy X-Trail w wersji 5- i 7-miejscowej
Drzwi otwierają się szeroko, tylne niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane). Drugi rząd siedzeń dzieli się w układzie 60:40, a na środku kanapy przewidziano otwór umożliwiający przewożenie długich przedmiotów (np. nart) bez konieczności składania oparcia. Kanapę można również przesunąć do przodu, aby zwiększyć pojemność bagażnika czy ułatwić dostęp do trzeciego rzędu siedzeń w wersji 7-miejscowej. Pasażerowie tylnej części mają własny panel sterowania klimatyzacją.
Pojemność bagażnika większa o 20 litrów
Pojemność bagażnika wzrosła o 20 l do 585 l. Na dłuższy wyjazd rodzinny będzie jak znalazł. Wystarczy machnąć stopą pod zderzakiem i klapa uniesie się automatycznie. W środku regularnie ukształtowana komora z solidnymi haczykami na siatki i gniazdkiem. A jeśli ktoś ma coś do ukrycia, to szybko schowa skarb pod podwójną podłogą. Sama ruchoma podłoga z jednej strony jest pokryta trwałą wykładziną, z drugiej gładką i łatwą w czyszczeniu warstwą z tworzywa sztucznego.
Nowy X-Trail lżejszy od poprzednika
Nowy Nissan X-Trail waży mniej od poprzednika, przy jednoczesnym zwiększeniu sztywności. To zasługa zupełnie nowej platformy CMF-C (korzysta z niej również Qashqai) oraz pozbycia się zbędnej masy gdzie tylko się dało – każdy z zespołów opracowujących ten model musiał ścinać kilogramy i szukać lżejszych komponentów. Po raz pierwszy X-Trail dostał pokrywę bagażnika z tworzywa kompozytowego. Przednie i tylne drzwi, przednie błotniki oraz pokrywę silnika wytłoczono z aluminium. Nowa architektura uwolniła też drogę do zastosowania bardziej bezpośredniego układu kierowniczego i przeprojektowanego zawieszenia. W efekcie X-Trail powinien prowadzić się lepiej...
Nowy X-Trail zaskoczy napędem, silnik benzynowy i nietypowa hybryda
Nowy X-Trail w bazowej wersji dostanie benzynowy silnik 1.5 turbo o mocy 163 KM (300 Nm). Napęd na przednie koła przeniesie bezstopniowa skrzynia biegów Xtronic. Podczas spokojnej jazdy, przy częściowym obciążeniu, jednostka przechodzi na wysoki stopień sprężania, aby oszczędzać paliwo. Przy głębszym wciśnięciu gazu stopień sprężania zmniejszy się. Układ 12-woltowej miękkiej hybrydy sprawia, że w trakcie hamowania energia jest odzyskiwana i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym, a następnie wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych po wyłączeniu silnika, np. podczas oczekiwania na zmianę świateł na skrzyżowaniu. Układ wspomaga także jednostkę benzynową dodatkowym zastrzykiem 6 Nm momentu obrotowego.
Nissan X-Trail e-Power jeździ tylko na prądzie, silnik spalinowy jako generator
Największa bombą jest jednak znany z rynku japońskiego elektryczny napęde-POWER. Nissan spodziewa się, że nowy X-Trail w tej wersji będzie najpopularniejszy. System składa się z benzynowego 1.5 z alternatorem, falownika, wysokowydajnego akumulatora oraz silnika elektrycznego (to tzw. hybryda szeregowa). Jak to działa? Jednostka spalinowa nie jest połączona z kołami, a służy jedynie do doładowywania akumulatora. Różnica w stosunku do w 100 proc. elektrycznego auta polega na tym, że źródłem energii jest nie tylko akumulator, ale także benzynowiec. Inżynierowie Nissana połączyli te dwa światy w sprytny sposób. W efekcie mamy do dyspozycji SUV-a, którego zatankujemy normalnie na stacji paliw, bez konieczności poszukiwania wolnego gniazdka lub ładowarki na trasie.
W wersji z napędem na przednią oś kierowca dostaje do dyspozycji moc 204 KM i 330 Nm. Z kolei Nissan X-Trail e-4ORCE z elektrycznym napędem 4x4 to moc 213 KM oraz lepszy moment obrotowy - 330 Nm (przód) i 195 Nm (tył). Taki samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7 sekund. System uzyskuje odpowiednią siłę napędową na tylnej osi 10 tys. razy szybciej niż mechaniczny układ napędu na cztery koła. Oprócz tych korzyści, układ e-POWER gwarantuje też cichą jazdę. Przykładowo, przy prędkości 40 km/h dźwięk silnika jest średnio o 8 dB cichszy w porównaniu do modeli konkurencji.
Warto też zwrócić uwagę na system e-Pedal Step znany z elektrycznych modeli Nissana. Dzięki tej funkcji nie trzeba korzystać z hamulca podczas jazdy. Wystarczy zdjąć nogę z pedału przyspieszenia, a samochód zaczyna samodzielnie hamować z siłą 0,2 g. Auto zwolni do prędkości pełzania, ale nie zatrzyma się całkowicie.
Nowy Nissan X-Trail i ceny oraz wyposażenie w Polsce
Nowy Nissan X-Trail w Polsce jest dostępny w dwóch wersjach wyposażenia. Już w podstawowej odmianie N-Connecta oferuje m.in. 18-calowe alufelgi, światła przednie FULL LED z czujnikiem zmierzchu, system multimedialny NissanConnect z 12,3-calowym ekranem dotykowym czy trójstrefową klimatyzację automatyczną.
Tekna wzbogaca auto m.in. o system audio BOSE, układ wspomagania prowadzenia ProPILOT Assist, wyświetlacz head-up o przekątnej 10,8 cali oraz elektryczne i bezdotykowe sterowanie pokrywą bagażnika.
Nowy X-Trail w wersji N-Connecta z benzynowym silnikiem 1.5 VC-T o mocy 163 KM, napędem na przednią oś i automatyczną przekładnią Xtronic w wersji 5-osobowej kosztuje od 181 500 zł. Cena tego modelu w odmianie 7-osobowej startuje od 185 500 zł.
X-Trail z tym samym napędem, ale w wersji wyposażenia Tekna, kosztował będzie od 199 850 zł za odmianę 5-osobową i od 203 850 zł za wersją 7-osobową.
X-Trail z napędem e-POWER w wersji 2WD o mocy 204 KM kosztuje od 196 200 zł za wersję N-Connecta i od 214 550 zł za wersję Tekna w odmianie 5‑osobowej.
Najmocniejsza wersja nowego Nissana X-Trail z układem e-POWER o mocy 213 KM i napędem na cztery koła e-4ORCE kosztuje od 206 200 zł za wersję N-Connecta i od 224 550 zł za odmianę Tekna w wersji 5-osobowej.
Samochód w odmianie 7-osobowej to ceny odpowiednio od 210 200 zł za wersję N-Connecta i od 228 550 zł za wersję Tekna.
Nowy Nissan X-Trail, dane techniczne, silniki, zużycie paliwa
e-POWER | Benzynowy 1.5 VC-T | ||||
Liczba miejsc | 5 | 7 | 5 | 7 | |
Napęd na koła | 2WD | e-4ORCE 4WD | 2WD | ||
Maksymalna moc (kW/KM) | 150/204 | 157/213 | 157/213 | 120/163 | |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 330 | 330 | 330 | 300 | |
Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP (g/km) | 131-134 | 143-145 | 146-148 | 161-164 | 164-166 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km) | 5,8-5,9 | 6,3-6,4 | 6,4-6,5 | 7,1-7,2 | 7,2-7,4 |
Maksymalna prędkość (km/h) | 170 | 180 | 180 | 200 | |
0-100 km/h (s) | 8,0 | 7,0 | 7,2 | 9,6 |