- Test opon letnich 2025
- ADAC sprawdził opony letnie. Test 2025
- Test opon letnich ADAC. Tak wyglądają próby
- Oto najlepsze opony letnie według ADAC
- Najgorsze opony letnie 2025 według ADAC
Test opon letnich 2025
Prognozy pogody podpowiadają, że wymiana opon na letnie zbliża się wielkimi krokami. Na razie, na wymianę opon jest jeszcze za wcześnie - dobowa średnia temperatur daje kierowcom jeszcze trochę czasu. Przedwiośnie jest już jednak w pełni, a każdy, kogo przytłacza liczba dostępnych na rynku modeli i z rezerwą podchodzi do zamieszczanych w sieci opinii, powinien poznać werdykt ekspertów.
Specjaliści z ADAC przetestowali aż 18 modeli opon letnich w popularnym rozmiarze 225/40 R18. To opony stosowane z reguły w lepiej wyposażonych kompaktach, a także w sedanach i kombi klasy średniej. "Osiemnastki" często wiążą się też z nieco bardziej sportową charakterystyką, a więc z zastosowaniem rzeźby bieżnika oraz mieszanki, które pozwalają na dynamiczne prowadzenie i lepsze parametry.
ADAC sprawdził opony letnie. Test 2025
Tegoroczny test letnich opon w rozmiarze 225/40 R18 został zrealizowany z wykorzystaniem aktualnego Volkswagena Golfa. Popularny, kompaktowy hatchback został "ubrany" m.in. w ogumienie marek Continental, Michelin czy Goodyear. W szranki stanęły jednak również produkty producentów z klasy średniej (Kumho, Nexen, Uniroyal czy Falken), a także ekonomicznej. Oprócz firm Giti, Syron i Ceat, ADAC sprawdził chińskie opony Doublecoin. Klasycznie, nie obyło się bez niespodzianek.
Opony w rozmiarze 225/40 R18 to popularny wybór kierowców. Na takim ogumieniu, z fabryki wyjeżdża m.in. Toyota Corolla, Ford Focus czy Kia Ceed. 18-calowe opony oferowane są najczęściej opcjonalnie - z droższymi felgami i w wyższych wersjach wyposażenia, a to oznacza często mocniejszy silnik i lepsze osiągi. Niezależnie od mocy - na oponach nie warto oszczędzać!
Test opon letnich ADAC. Tak wyglądają próby
Jak sprawdzane i klasyfikowane były opony? Eksperci posłużyli się ocenami w kilku kategoriach. Weryfikowane były właściwości jezdne na suchym i mokrym asfalcie. W zależności od rodzaju nawierzchni, sprawdzana była droga hamowania, podatność na aquaplaning, a także trakcja wzdłużna i poprzeczna. Sporo uwagi w testach poświęcono również żywotności opony i jej odporności na zużycie. Oprócz prób drogowych, ADAC bierze pod uwagę również masę opony, opory toczenia, a także poziom hałasu. Dodatkowe punkty należą się oczywiście oponom, które są możliwie lekkie i odporne na zużycie.
Które opony są godne polecenia, a które wypadły blado? Wśród testowanych w tym roku modeli, jeden poległ niemal w każdej kategorii! Oto wyniki...
Oto najlepsze opony letnie według ADAC
W tegorocznych próbach aż 11 opon zdobyło ogólną ocenę "dobrą". Dwa modele popisały się przy tym oceną "bardzo dobrą" w zakresie parametrów dotyczących jazdy. Opony trzech producentów osiągnęły rezultat "satysfakcjonujący", a jeden zawiódł, osiągając najniższy możliwy wynik i końcową ocenę "niezadowalającą". Zacznijmy jednak od liderów...
Na podium stanęły Continental SportContact7, Bridgestone Potenza Sport i Michelin Pilot Sport 5. Numer jeden wykazał się doskonałymi osiągami na mokrej i suchej nawierzchni. Opony Continental zapewniły najkrótszą drogę hamowania na mokrym asfalcie, a jedyną próbą, w której zanotowały przeciętne wyniki była podatność na aquaplaning w zakręcie. Prognozowana żywotność plasuje Continental pośrodku stawki.
Równie dobre wyniki w próbach drogowych odnotowały Bridgestone Potenza Sport. Japońskie opony znakomicie radzą sobie z odprowadzaniem wody i okazały się wyjątkową odpornością na aquaplaning. Na suchej nawierzchni, Potenza Sport wykazała się też doskonałą precyzją prowadzenia. Co sprawiło, że Potenza Sport zajęła drugie miejsce? Końcowy wynik mógłby być odrobinę lepszy, gdyby nie wysokie opory toczenia, a co za tym idzie - wyższe zużycie paliwa w testowanym aucie.
Na najniższym stopniu podium uplasowały się Michelin Pilot Sport 5. Nowa generacja polecanych francuskich opon zapewnia świetną stabilność, dobre parametry w próbach drogowych i znakomitymi osiągami na mokrych nawierzchniach. Nieco gorzej wypadła precyzja prowadzenia i odporność na aquaplaning. Bardzo dobry rezultat uzyskany w próbie prognozowanego zużycia sprawia, że opony Michelin Pilot Sport 5 zajęły trzecie miejsce. Warto zaznaczyć jednak, że to najdroższy model w całym zestawieniu!
Najgorsze opony letnie 2025 według ADAC
Choć znakomita większość sprawdzonych przez ADAC opon odnotowała dobre wyniki w próbach drogowych, w zestawieniu można wskazać trzy modele, które nie są godne polecenia. Eksperci szczególnie odradzają jeden z nich. Chodzi o Doublecoin DC100 - model, który zajął ostatnie miejsce w rankingu. Dostępne również na polskim rynku ogumienie firmy z Chin zostało wykonane z tak twardej mieszanki, że wyniki testów są wręcz szokujące. W próbie hamowania z 80 km/h, w której lider rankingu osiągnął rezultat 28,4 m, opona Doublecoin pozwoliła zatrzymać samochód na dystansie... 45,1 m! To przepaść nawet w porównaniu do przedostatniej opony Giti GitiSport S2 (34,6 m) czy trzeciej od końca Ceat SportDrive (33,3 m). W próbach hamowania na suchym asfalcie, ze 100 km/h, Volkswagen na oponach Doublecoin DC100 osiągnął najgorszy wynik 39,5 m (najlepszy z konkurentów - 34,8 m).
Problemów jest jednak więcej. Tendencja do nadsterowności to wyzwanie tak dla kierowcy, jak i dla systemu kontroli trakcji w samochodzie. Wyniki zawodzą również na suchym asfalcie - Doublecoin DC100 nie ma tak naprawdę żadnych mocnych stron oprócz prognozowanej żywotności i ceny zakupu.
Mizerne wyniki w teście zostały osiągnięte również przez opony Syron Tires Premium Performance i Norauto Prevensys 4. Drugi od końca model ledwie zadowalająco radzi sobie w próbach hamowania. Precyzja prowadzenia i wyniki na mokrym asfalcie są dalekie od dobrych. Opony Norauto, które zajęły trzecie miejsce od końca, osiągają niezłe wyniki w próbie hamowania na mokrej nawierzchni, ale mizernie radzą sobie w próbach trakcji. Ogumienie tej marki nie jest oficjalnie oferowane w Polsce, ale nie oznacza to, że nie da się go spotkać np. w samochodach importowanych zza granicy.
Test opon letnich ADAC 2025 - ranking modeli
Oto pełny ranking 18 testowanych w tym roku modeli wraz z ogólną oceną. Im niższa jest wartość, tym lepiej:
- Continental SportContact7 - 1,8
- Bridgestone Potenza Sport - 1,9
- Michelin Pilot Sport 5 - 1,9
- Goodyear Eagle Asymmetric 6 - 1,9
- Vredestein Ultrac Pro - 2,2
- Yokohama Advan Sport V107 - 2,3
- Firestone Firehawk Sport - 2,4
- Falken Azenis FK520 - 2,4
- Dunlop Sport Maxx RT2 - 2,4
- Nexen N Fera Sport - 2,4
- Toyo Proxes Sport 2 - 2,4
- Ceat SportDrive - 2,9
- Kumho Ecsta PS71 - 2,9
- Nokian Tyres Powerproof 1 - 3,1
- Giti GitiSport S2 - 3,2
- Norauto Prevensys 4 - 3,9
- Syron Tires Premium Performance - 3,9
- Doublecoin DC100 - 5,5
Rezultaty i wnioski z testu są pocieszające - wyniki dowodzą, że w praktyce wszystkie propozycje tzw. "wiodących" marek zapewniają dobry poziom bezpieczeństwa jazdy. Próby przeprowadzone przez ekspertów ADAC przypominają też, że na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać, co dobrze widać w próbach hamowania. Różnice dochodzące do kilku metrów mogą decydować bowiem o wypadku lub kolizji. Cena nie powinna być jedynym kryterium wyboru, a liczba polecanych modeli pokazuje, że rozsądny wydatek da się pogodzić z wysokim poziomem bezpieczeństwa.