- Nowa Skoda Kodiaq Sportline, czyli tak wygląda SUV dla dużej rodziny
- Nowy Kodiaq Sportline i podświetlany grill
- Skoda Kodiaq zaskakuje nowatorskim wnętrzem
- Skoda Smart Dials, trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami
- Nowa Skoda Kodiaq Sportline to także świetne fotele. Wymiary wnętrza?
Nowa Skoda Kodiaq Sportline, czyli tak wygląda SUV dla dużej rodziny
Nowa Skoda Kodiaq na polskim rynku od dziś staje się najbardziej okazałą perłą w koronie czeskiej marki. Z prawie 4,8-metrowym nadwoziem w wersji Sportline, która jest przedsionkiem do rasowej odmiany RS, prezentuje się nadzwyczaj godnie. Czym chce do siebie przekonać?
Z pewnością rozmachem sylwetki. Kodiaq jako pierwszy wykorzystuje elementy nowego języka stylistycznego Modern Solid. W wersji Sportline wyróżnia się podświetlanym grillem w czarnej oprawie. Zresztą czarne są też obramowania szyb, relingi dachowe i dyfuzor tylnego zderzaka.
Nowy Kodiaq Sportline i podświetlany grill
Na czarno po raz pierwszy pomalowano także cały słupek D (foto). Ta sztuczka stylistyczna zapewnia płynne połączenie pomiędzy przyciemnionymi szybami pakietu Sunset i sprawia, że dach wydaje się unosić nad resztą nadwozia. Do tego 19-calowe alufelgi Tirsuli wykończenie w kolorze antracytowym można wymienić na większe 20-calowe obręcze Rila z matowymi, czarnymi osłonami Aero (3850 zł).
Odmiana Sportline to także seryjnie montowane najbardziej zaawansowane matrycowe reflektory Top LED Matrix z powitalną animacją i wzbogacone kolorowym wsadem o nazwie Crystallinium (przypomina barwny kryształ). Górna sekcja Bi LED i dolny moduł Matrix to łącznie 36 segmentów świetlnych, czyli dwa razy więcej niż w poprzedniku. W nocy ich układ tworzy charakterystyczny dla SUV-ów Skody układ czterech oczu. U dołu większego klosza mamy cienki pasek LED w kształcie litery L, służący jako światła do jazdy dziennej, postojowe i kierunkowskaz.
Nowy Kodiaq to SUV błyszczący i świecący jak żaden inny w tej klasie. Wszystko przez 14 paseczków LED podświetlających sześciokątny grill między reflektorami. Tyle lampy połączone czerwoną listwą witają animacją świetlną. Do tego są dynamiczne kierunkowskazy z podświetlanymi kryształowymi elementami, podzielonymi na trzy sekcje.
Skoda Kodiaq zaskakuje nowatorskim wnętrzem
Skoda radyklanie przeprojektowała kabinę. Kodiaq Sportline drugiej generacji jest wyposażony w 3-ramienną, wielofunkcyjną kierownicę. Zamiast zegarów mamy 10-calowy wirtualny kokpit, a obok centralny 10-calowy ekran systemu multimedialnego. 13-calowy wyświetlacz jest dostępny opcjonalnie w ramach pakietu Technology. To największy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego, jaki kiedykolwiek pojawił się w tym modelu – pozwala sterować nawigacją, muzyką i klimatyzacją. Przy czym Skoda w erze wszechobecnych ekranów jedzie pod prąd i nie rezygnuje z przycisków. Idzie nawet dalej, bo nadaje im nowe znaczenie. Oto absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawiszy szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. Jak to działa?
Skoda Smart Dials, trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami
Poniżej ekranu stacji multimedialnej znajdują się teraz trzy obrotowe przyciski z 32-milimetrowymi cyfrowymi wyświetlaczami. Pokrętła mają bardzo przyjemną w dotyku fakturę z małych piramidek i pracują z delikatnym kliknięciem. To właśnie one umożliwiają szybki dostęp do wielu funkcji – ich zakres zależy od poziomu wyposażenia auta. Dwa zewnętrzne pokrętła dla kierowcy i pasażera obok sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność systemu audio, prędkość wentylatora, kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy i wielkość mapy nawigacji. Centralne pokrętło jest konfigurowane z menu systemu infotainment, a funkcje przełącza się poprzez przytrzymanie wciśniętego przycisku. Cztery dodatkowe klawisze między pokrętłami zapewniają bezpośredni dostęp do funkcji wentylacji przedniej szyby, ogrzewania tylnej szyby, recyrkulacji powietrza i automatycznej klimatyzacji.
Nowa Skoda Kodiaq Sportline to także świetne fotele. Wymiary wnętrza?
Wizytówką Kodiaqa pozostaje przestronność, którą Czesi wynoszą na wyższy poziom. Rozstaw osi nie uległ zmianie (2791 mm), ale w nowym wydaniu SUV-a sprytnie wygospodarowano dodatkowe miejsce. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane). Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta.
Sprężyste fotele z szerokim zakresem regulacji i głębokim "sportowym" profilowaniem sprawiają, że poczujesz się dobrze przyjęty. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca – nawet więcej niż w obecnym modelu. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje tyle luzu, że można założyć nogę na nogę. Do tego nawet po przesunięciu kanapy do przodu kolana ledwo muskają oparcie przedniego fotela. W wersji 7-osobowej podróżujący w trzecim rzędzie mają o 15 mm więcej przestrzeni nad głową (920 mm).
Nowa Skoda Kodiaq bezkonkurencyjna, pojemność bagażnika większa o 75 litrów
Więcej miejsca wygospodarowano także na ładunek. Bagażnik urósł aż o 75 litrów – teraz zapewnia rekordowe 910 l pojemności w wersji 5-osobowej bez składania tylnych siedzeń. Po ich złożeniu klamkami w burtach oferuje 2105 l (wzrost o 40 l). W wersji siedmiomiejscowej kufer mieści 340 l, czyli o 70 l więcej niż poprzednio, oraz 845 l po złożeniu siedzeń trzeciego rzędu (wzrost o 80 l). Maksymalna pojemność kufra siedmiomiejscowego samochodu dochodzi do 2035 l, czyli o 30 l więcej niż w pierwszej generacji.
Bagażnik - podobnie jak w poprzedniku - wyznacza także wzorce w dziedzinie funkcjonalności, z pojemnym schowkiem pod podłogą, głębokimi wnękami po bokach, nisko poprowadzonym (jak na SUV-a) progiem załadunku oraz hakami na torby i klamkami do składania oparć na burtach. Znowu okazuje się, że nikt nie wymyślił nic bardziej praktycznego i większego w tej klasie - Kodiaq jest bezkonkurencyjny.
Nowy Kodiaq wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów DSG
Nowy Kodiaq jest dostępny wyłącznie z automatyczną przekładnią DSG. Dźwignia zmiany biegów po raz pierwszy w historii Skody powędrowała na kolumnę kierownicy z prawej strony. O trybie jazdy decyduje pokrętło – obrót do przodu (D) samochód rusza przed siebie. Obrót do siebie na R i samochód cofa. Naciśnięcie boku przełącznika zaciągnie hamulec postojowy. Przy kierownicy są też łopatki do redukcji przełożeń. Skoda postarała się również o dodatki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony i 15-watowy Phone Box do szybkiego, indukcyjnego ładowania nawet dwóch smartfonów. Dodatkowo pasażerowie mogą korzystać z czterech portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W. Z kolei 15-watowe wejście USB-C w lusterku wstecznym ułatwi zasilanie wideorejestratora samochodowego.
Kodiaq Sportline daje wybór z silników spalinowych. Benzyna czy diesel?
Skoda zachowuje się przytomnie i w fazie przejścia na 100-proc. elektromobilność (do 2026 roku wprowadzi 6 nowych modeli elektrycznych) nie rezygnuje z konstrukcji spalinowych. Wręcz przeciwnie – rozwija silniki Diesla oraz jednostki benzynowe TSI. Jednocześnie inżynierowie zastosowali szereg rozwiązań, które mają zapewnić niższe zużycie paliwa – lista obejmuje m.in. nowy, wydajniejszy układ chłodzenia z dodatkowymi uszczelnieniami, które obniżają opór aerodynamiczny, a także żaluzje sterujące dopływem powietrza do silnika.
Nowy silnik 1.5 TSI/150 KM i hybryda plug-in 1.5 TSI
Kodiaq Sportline jest dostępny w dwóch wersjach benzynowych z silnikiem 1.5 TSI/150 KM z instalacją miękkiej hybrydy oraz jako ładowana z gniazdka hybryda plug-in z 1.5 TSI. Silniki Diesla to 2.0 TDI/150 KM i 2.0 TDI/193 KM 4x4. Możliwości jednostek?
Nowa Skoda Kodiaq z silnikiem 1.5 TSI jako miękka hybryda
Silnik 1.5 TSI pierwszy raz dostał technologię miękkiej hybrydy, w której wykorzystano 48-woltowy rozrusznik z napędem pasowym i 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Konstrukcja należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy.
Nowy Kodiaq 1.5 TSI/150 KM. Jakie zużycie paliwa i osiągi?
Nowa Skoda Kodiaq z bazowym silnikiem 1.5 TSI/150 KM (250 Nm) od zera do 100 km/h przyspiesza w 9,7 s. Nie jest to rakieta, w zamian producent obiecuje zużycie benzyny na poziomie od 5,2 do 6,6 l na setkę. Wyższe osiągi zapewni 2.0 TSI/204 KM łączony seryjnie z układem 4x4, ale na tę odmianę trzeba jeszcze poczekać.
Nowa Skoda Kodiaq plug-in hybrid - ponad 120 km zasięgu na prądzie
W przypadku hybrydy plug-in silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i jednostka elektryczna (115 KM) tworzą system o mocy systemowej 204 KM. Napęd na przód przenosi 6-biegowa skrzynia DSG. Taki zespół gwarantuje ponadprzeciętne osiągi – od 0 do 100 km/h przyspiesza w ok. 8 sekund. Skoda twierdzi, że w trybie EV akumulator 25,7 kWh zapewnia ponad 120 km zasięgu. System multimedialny ułatwia wyszukiwanie stacji ładowania, a w przyszłości będzie również obsługiwał funkcję Plug & Charge.
Hybrydowy Kodiaq z silnikiem 1.5 TSI wywraca stolik. Jak jeździ?
W praktyce hybrydowy Kodiaq potrafi przejechać ok. 100 km nie zużywając nawet kropli benzyny – to wystarcza na co najmniej cztery dni jazdy po mieście (do pracy, na zakupy czy trening). W skrócie można nim podróżować jak autem elektrycznym, w dodatku prowadzi się stabilniej od "zwykłej" spalinówki 2.0 TDI (akumulator trakcyjny obniża środek ciężkości).
Z "pustą" baterią SUV Skody jeździ oszczędnie jak klasyczna hybryda – wynika to z faktu, że ładunek, który pozostał w akumulatorze po rozładowaniu części plug-inowej, nadal wystarcza do zasilenia napędu hybrydowego i wykorzystania jego możliwości. Można pokusić się o stwierdzenie, że nieważne czy plug-in jest naładowany, czy rozładowany, jeździ tak samo dynamicznie i oszczędnie.
Fenomenalne jest też ładowanie, które zmienia dotychczasowe postrzeganie hybryd plug-in. Na stacji szybkiego ładowania uzupełnienie energii od 10 proc. do 80 proc. prądem stałym o mocy do 50 kW zajmuje 25 minut – tyle co "małe" zakupy w markecie. Naładowanie od zera do 100 proc. powinno trwać ok. 1 godziny. Auto można też ładować z domowego gniazdka – nocny postój wystarczy by "zatankować" do pełna. Nowy napęd sprawia, że Kodiaq 1.5 TSI plug-in hybrid nie tylko pod względem ceny może stanowić alternatywę dla wersji 2.0 TDI.
Nowa Skoda Kodiaq Sportline z silnikiem Diesla 2.0 TDI/150 KM lub 193 KM 4x4
Kodiaq z silnikiem Diesla 2.0 TDI o mocy 150 KM (360 Nm) to zużycie paliwa na poziomie 5,3-5,9 l/100 km. Czyli 55-litrowy zbiornik powinien wystarczyć nawet na 1038 km zasięgu. Samochód przyspieszy od zera do setki w 9,6 s. Prędkość maksymalna – 205 km/h.
Silnik Diesla 2.0 TDI 193 KM (400 Nm) jest połączony seryjnie z napędem 4x4. Ta podczas pierwszych jazd zostawiła po sobie pozytywne wspomnienia. Dynamika jest więcej niż wystarczająca, a to zasługa ogromnej dawki siły napędowej dostępnej w szerokim zakresie obrotów. Falę momentu obrotowego czuć już od ok. 1500 do przeszło 4000 obr./min. Przy tym 7-biegowa skrzynia DSG przytomnie dobiera przełożenia. W efekcie reakcja na gaz jest błyskawiczna (przyspieszenie od zera do 100 km/h w 7,8 sekundy), a wysokoprężne 2-litrowe serce nawet pod obciążeniem pozostaje kulturalnie ciche. Taki Kodiaq zużywa 6 l oleju napędowego na 100 km. Przy 58-litrowym zbiorniku oznacza to ok. 1000 km zasięgu.
Wyposażenie z półki premium, tak nowa Skoda Kodiaq dba o pasażerów
Skoda oferuje łącznie nawet dziewięć poduszek powietrznych. Oprócz poduszek powietrznych kierowcy i pasażera z przodu, w standardzie są boczne poduszki powietrzne dla przednich siedzeń, poduszki powietrzne chroniące głowę i centralna poduszka powietrzna pomiędzy kierowcą a pasażerem z przodu. Z listy opcji można zażyczyć boczne poduszki powietrzne dla drugiego rzędu siedzeń.
Kierowcę wspiera cała armia elektronicznych pomocników. Funkcja asystenta skrętu reaguje ostrzeżeniem i automatycznym hamowaniem w przypadku zbliżającego się pojazdu podczas skręcania przed nadjeżdżającymi autami. Z kolei asystent unikania kolizji automatycznie wzmocni ruchy kierownicą podczas nagłych manewrów wymijania. Funkcja asystenta skrzyżowań wykorzystuje czujniki radarowe i przednią kamerę do ostrzegania o ruchu ulicznym, rowerzystach lub pieszych podczas wyjeżdżania z podjazdu lub ograniczonej widoczności. W razie potrzeby ostrzega, a następnie automatycznie hamuje. Funkcja ostrzegania przy wysiadaniu błyskiem diody lusterku zewnętrznym i dźwiękiem alarmuje o wykryciu aut nadjeżdżających od tyłu – ma zasięg 35 m i pokrywa kąt 120 stopni.
Nowy asystent parkowania może automatycznie parkować samochód na miejscach prostopadłych i równoległych. Oprócz kierowania, kontroluje teraz także prędkość pojazdu i zatrzymuje się automatycznie w razie przeszkody.
Nowy Kodiaq automatycznie porusza się w korku i sam zaparkuje
Nowy Kodiaq to także ulepszone systemy bezpieczeństwa. Gdy tylko czujniki wykryją awaryjne hamowanie czy nieuchronną kolizję (włącznie z uderzeniem w tył) – Crew Protect Assist automatycznie zamyka okna oraz, panoramiczny dach, aktywuje światła awaryjne i napina przednie pasy bezpieczeństwa. Emergency Assist zmniejsza ryzyko wypadku w sytuacji, gdy kierowca nie jest już w stanie kontrolować pojazdu – wówczas system przejmuje władzę nad autem, włącza światła awaryjne i uruchamia hamulce. Nowy SUV Skody jest też zdolny automatyczne ruszać, podjeżdżać i hamować w korku do prędkości 60 km/h.
Z kolei Turn Assist ostrzega przed kolizją z nadjeżdżającymi pojazdami podczas skręcania w boczne uliczki i automatycznie uruchamia hamulce. Kolejną nową funkcją jest Crossroad Assist – wykorzystuje on czujniki radarowe, znajdujące się w przednim zderzaku, do wykrywania ruchu poprzecznego na skrzyżowaniach, gdzie widoczność może być ograniczona. Wówczas emituje ostrzeżenie dźwiękowe wraz z ostrzeżeniem na centralnym wyświetlaczu. Poprawiony system Front Assist oprócz ochrony pieszych dba również o rowerzystów. Nowy system Top View wykorzystuje cztery kamery i dzięki ulepszonej rozdzielczości obrazu umożliwia monitorowanie otoczenia pojazdu.
Parasol i skrobaczka to jeszcze nic! Skoda Kodiaq zaskakuje pakietem 28 patentów
Drobne rozwiązania, które polepszają funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody – z każdym modelem debiutują nowe gadżety i zawsze dają użytkownikowi frajdę z odkrywania ich oraz testowania przydatności. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc w życiu codziennym, to nowy Kodiaq wywraca stolik. Obok znanej z poprzednika ochrony krawędzi drzwi i elektrycznej blokady tylnych drzwi przed dziećmi teraz zaskakuje pakietem 28 patentów spod hasła "Simply Clever".
Lista nowinek obejmuje m.in.: środkowy podłokietnik tylnych siedzeń ze zintegrowanym uchwytem na tablet i schowek z uchwytem na kubek na tunelu środkowym, a także czyścik do wyświetlaczy dotykowych. Z tyłu każdego przedniego siedzenia pojawiła się podwójna kieszeń na dokumenty, czasopisma czy smartfon. Parasol i skrobaczka do lodu powstały z ekologicznych materiałów.
Ile kosztuje nowa Skoda Kodiaq Sportline - oto ceny i wyposażenie Polsce
Nowa Skoda Kodiaq Sportline jest już dostępna w konfiguratorze. Lista wyposażenia obejmuje m.in. 19-calowe alufelgi, światła TOP LED Matrix, trzystrefowa klimatyzacja Climatronic, dźwiękochłonne szyby boczne z przodu, trójramienną skórzaną kierownicę, sportowe i elektrycznie sterowane fotele z przodu ze zintegrowanymi zagłówkami, podgrzewaniem, regulacją głębokości siedziska, kluczyk kessy z systemem safe i alarmem, cyfrowy zestaw wskaźników 10,25 cala, stacja multimedialna z ekranem 10 cali, 8 głośników i 1 głośnik centralny, elektrycznie sterowane i składane, podgrzewane lusterka boczne z funkcją pamięci, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, elektryczna blokada otwarcia tylnych drzwi, automatycznie ściemniające się lusterko wewnętrzne, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tempomat, podłokietnik w drugim rzędzie siedzeń z uchwytem na kubki, gniazdo 12V w tylnej części konsoli środkowej oraz w bagażniku, driver alert – funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, funkcja rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny asystent prędkości, asystent skrętu, kamera wielofunkcyjna, system wspomagania ruszania pod wzniesienia, kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania.
Ile kosztuje nowa Skoda Kodiaq Sportline? Ile kosztuje hybryda plug-in?
Nowa Skoda Kodiaq wersji Sportline z silnikiem 1.5 TSI kosztuje od 198 850 zł. Diesel 2.0 TDI/150 KM wymaga przynajmniej 214 800 zł. Mocniejszy wariat 2.0 TDI/193 KM (napęd 4x4) wymaga 233 500 zł.
Nowa Skoda Kodiaq iV Plug-in Hybrid Sportline kosztuje od 232 300 zł. W drodze jest też bogatsza odmiana i Laurin & Klement.
Nowa Skoda Kodiaq 2024 - ceny i wersje wyposażenia Selection i Sportline
Nowa Skoda Kodiaq 2024 | Selection | Sportline |
silnik 1.5 TSI mHEV/150 KM 7DSG | 174 850 zł | 198 850 zł |
1.5 TSI iV Plug-In Hybrid (204 KM) | 208 300 zł | 232 300 zł |
silnik 2.0 TDI/150 KM 7DSG | 190 850 zł | 214 800 zł |
silnik 2.0 TDI/193 KM 7DSG 4x4 | 209 500 zł | 233 500 zł |
Nowa Skoda Kodiaq kontra stary Kodiaq - różnice w wymiarach
Wymiary (w porównaniu do obecnego modelu) | Skoda Kodiaq |
Długość [mm] | 4758 (+61) |
Szerokość [mm] | 1864 |
Wysokość [mm] | 1657 |
Rozstaw osi [mm] | 2791 |
Przestrzeń nad głową w trzecim rzędzie siedzeń (7 miejsc) [mm] | 920 (+15) |
Pojemność bagażnika [litry] | 910 (+75) |
Nowa Skoda Kodiaq 2024 - gama silników
Silniki | Moc | Moment obrotowy | Skrzynia biegów | Napęd | ||||||||||
PHEV | ||||||||||||||
1.5 TSI iV | 150kW/ 204 KM | 350 Nm | 6-biegowa DSG | Przód | ||||||||||
Benzyna | ||||||||||||||
1.5 TSI mHEV | 110 kW/150 KM | 250 Nm | 7-biegowa DSG | Przód | ||||||||||
2.0 TSI | 150 kW/204 KM | 320 Nm | 7-biegowa DSG | 4×4 | ||||||||||
Diesel | ||||||||||||||
2.0 TDI | 110 kW/150 KM | 360 Nm | 7-biegowa DSG | Przód | ||||||||||
2.0 TDI | 142 kW/193 KM | 400 Nm | 7-biegowa DSG | 4×4 | ||||||||||