Od 1 lipca 2024 roku obowiązuje pierwsza Strefa Czystego Transportu

Strefa Czystego Transportu w Warszawie od 1 lipca stała się faktem. To pierwsza SCT w Polsce. Jej granice wyznacza: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia.

ZOBACZ kanał Dziennik.pl na WhatsAppie

Reklama

Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą. Czego w związku z tym mogą spodziewać się kierowcy? Które samochody dostaną zakaz wjazdu do SCT? Kto musi mieć naklejkę na szybę?

Nowa naklejka na szybę od 1 lipca 2024. Kto musi złożyć wniosek o wyłącznie samochodu?

Reklama

Od 1 lipca zakaz wjazdu do strefy czystego transportu będzie dotyczyć samochodów benzynowych starszych niż z 1997 roku i aut z silnikiem Diesla sprzed 2005 roku. To oznacza, że Warszawa w pierwszym etapie SCT wyrzuca diesle do normy Euro 3 włącznie oraz auta benzynowe do Euro 1 włącznie. Zarząd Dróg Miejskich szacuje, że tego typu leciwe auta stanowią ok. 3 proc. w stolicy. W tym połowa to pojazdy mieszkańców, czyli podlegające wyłączeniom – właśnie takim kierowcom potrzebne są naklejki wydawane przez ZDM.

– Trzy grupy kierowców, którzy mogą się starać o możliwość wjazdu do strefy czystego transportu, to są mieszkańcy Warszawy, którzy płacą tutaj podatki, seniorzy, którzy mają skończone 70 lat, i osoby niepełnosprawne, które posługują się kartą parkingową – powiedział Jakub Dybalski, rzecznik ZDM.

Czy za brak naklejki jest kara? Co grozi za wjazd do SCT?

Za brak naklejki nie ma kary. Mandat w wysokości 500 zł grozi za wjazd do SCT pojazdem, który nie spełnia norm oraz nie kwalifikuje się do wyłączenia z nich. Policjanci i strażnicy miejscy mogą zatrzymać kierowcę i skontrolować, czy jego auto ma prawo przekroczyć granicę strefy.

– Ponadto ZDM wyposażył straż miejską w mobilny punkt kontroli powiedział dziennik.pl Jakub Dybalski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. – To jest specjalna kamera na pałąku skanująca tablice rejestracyjne samochodów, które są mniej więcej 200-300 m przed nią. Automatycznie strażnicy miejscy na laptopie w radiowozie mają podgląd na tablice rejestracyjne aut, które wjeżdżają do strefy czystego transportu, i widzą, który samochód może, a który nie może tego zrobić – wyjaśnił.

Kamera wyłapie kierowców w SCT. Mandat co 7 minut?

Następnie auta wytypowane przez kamerę są poddawane kontroli. System ten przyszłości ma być rozbudowywany. – Przeprowadzaliśmy testy tego mobilnego punktu kontroli w Alejach Jerozolimskich i wyszło w nich, że mniej więcej co 7–8 min trafia się auto, które tych wymogów strefy czystego transportu nie spełniazdradził przedstawiciel ZDM.

Które samochody nie wjadą do SCT? Oto lista modeli z silnikiem Diesla i benzynowym

Lista popularnych samochodów powinna najbardziej zainteresować przyjezdnych kierowców (osoby, które nie mieszkają w Warszawie/nie płacą tu podatków), ponieważ to właśnie oni mogą mieć problemy z wjazdem do SCT. Warto wiedzieć, że w ramach jednego modelu zdarzają się silniki o różnych normach emisji spalin, stąd rozstrzygającym kryterium będą dane zawarte w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Volkswagen Golf, Passat, Opel Corsa, Audi A4, Skoda Octavia kontra SCT w Warszawie

Na początkowym etapie do warszawskiej SCT nie wjedzie m.in.: benzynowe Audi 80, BMW serii 5 (E34), Fiat Cinquecento (część wersji), Ford Escort (część wersji), Honda Civic V (normę Euro 2 spełniają wybrane silniki), Opel Corsa B w starszych wersjach, Volkswagen Golf II oraz pierwsze odmiany VW Golfa III.

Volkswagen Golf III / Volkswagen

W przypadku diesli samochód musi spełnić normę Euro 4. Przy takim kryterium do SCT w Warszawie nie wjedzie: Alfa Romeo 156 (większość wersji), Audi A4 B5 i w większości B6, BMW serii 3 E46 (większość), BMW serii 5 E39, Opel Vectra B i częściowo C, Renault Megane I generacji, Skoda Octavia I oraz Volkswagen Passat B5 (większość wersji).

Volkswagen Passat B1 z 1973 roku jako zabytek wjedzie do SCT w Warszawie, ale już Volkswagen Passat B5 ma zakaz / Volkswagen

Które samochody mogą wjechać do SCT w Warszawie?

Do warszawskiej SCT będzie mógł wjechać samochód z silnikiem benzynowym (w tym z LPG) spełniający normę Euro 2 lub z rocznika 1997 r. i młodszy (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat). W przypadku auta z silnikiem Diesla granicą jest norma Euro 4 lub rocznik produkcji 2005 r. i młodszy (maksymalny wiek pojazdu – 19 lat).

Jak wygląda nowa naklejka na szybę? Pewnie już to widziałeś w… Niemczech

Ministerstwo Klimatu i Środowiska ujawniło rozporządzenie zmieniające w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Nowa zielona naklejka SCT ma kształt koła o średnicy 8 cm. Swoją formą graficzną jest podobna do Umweltplakette, czyli plakietki ekologicznej wymaganej od kierowców w Niemczech.

Naklejka SCT / dziennik.pl

Nowa naklejka dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy zawiera informacje dotyczące: rodzaju paliwa, roku produkcji, numeru rejestracyjnego pojazdu, nazwę gminy, która ją wydała oraz oznaczenie SCT. Szczegółowe informacje umieszcza się w następującej kolejności:

  • rodzaj paliwa: 1) Pb – benzyna; 2) D – olej napędowy; 3) M – mieszanka (paliwo-olej); 4) LPG – gaz płynny (propan-butan); 5) CNG – gaz ziemny sprężony (metan); 6) H – wodór; 7) LNG – gaz ziemny skroplony (metan); 8) BD – biodiesel; 9) E85 – etanol; 10) EE – energia elektryczna; 11 N – inne,
  • rok produkcji pojazdu,
  • numer rejestracyjny pojazdu,
  • nazwa gminy wydającej nalepkę,
  • oznaczenie SCT.

Ile kosztuje nowa naklejka SCT na szybę. Co mówią przepisy?

Konieczność posiadania naklejki i jej cena są zapisana w ustawie o elektomobilności. Art. 39 mówi, że:

  • Pojazdy samochodowe uprawnione do wjazdu do strefy czystego transportu, oznacza się naklejką umieszczaną w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu. (…) Naklejkę wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta za opłatą, której maksymalna wysokość wynosi 5 zł.

Czy przejeżdżając przez Warszawę muszę mieć naklejkę SCT?

W Warszawie przewidziano, że każdy ma możliwość wjazdu do SCT cztery razy w roku, niezależnie od tego, czy samochód spełnia normy emisji spalin. Czyli mandat 500 zł może przytrafić się przy piątej wizycie w stolicy.

Samochód z instalacją LPG i hybryda nie wjadą do SCT?

To czy samochód jest wyposażony w instalację gazową LPG nie ma znaczenia. Istotny jest podstawowy sposób napędzania auta. Związane jest to z trudnościami związanymi z weryfikacją czy pojazd aktualnie porusza się z napędem na gaz, czy nie, a to z kolei mogłoby się to wiązać z nadużyciami i faktyczną nieskutecznością prawa. Podobnie jest w przypadku pojazdów z napędem hybrydowym. Będą one traktowane jak zwykłe auta z napędem benzynowym czy na olej napędowy.

Czy naklejka wydana w innym mieście uprawnia do wjazdu do SCT np. w Warszawie?

Społeczny ratusz informuje, że naklejka wydana np. w Krakowie nie będzie uprawniała do wjazdu SCT w Warszawie. Uchwały Warszawy i innych miast różnią się warunkami dopuszczeń do ruchu pojazdów w strefie.

Za wjazd do strefy czystego transportu będą pobierane opłaty?

Ogólnokrajowe przepisy dopuszczają taką możliwość. Jednak władze Warszawy zdecydowały się nie wprowadzać opcji płatnego wjazdu do SCT dla pojazdów niespełniających jej wymogów.

Nowa naklejka na szybę - 1 lipca 2024 roku rusza pierwsza Strefa Czystego Transportu w Warszawie / dziennik.pl