1 lipca 2024 roku pierwsza Strefa Czystego Transportu. W których miastach będzie SCT?

Strefa Czystego Transportu to obszar obejmujący drogi, po których mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Rozwiązanie tego typu stosowane jest już w 320 miejscach w Europie. Obecnie aż ponad połowę z nich znajdziemy we Włoszech i jedną czwartą – w Niemczech. W Polsce SCT muszą wprowadzić miasta powyżej 100 tys. mieszkańców. Mogą je też wytyczać gminy. Pierwsza strefa zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku w Warszawie. W Krakowie także miała ruszyć od 1 lipca, jednak prezydent miasta stwierdził, że trzeba ją odsunąć w czasie. Wrocław powoła SCT od 2025/26 roku. Kielce, Gliwice, Poznań, Toruń, Lublin i Rzeszów także rozważają to rozwiązanie.

Granice warszawskiej SCT od 1 lipca wyznaczą: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą. Czego w związku z tym mogą spodziewać się kierowcy?

Reklama

Nowa naklejka na szybę od 1 lipca 2024. Które auta są wyjęte spod zakazy?

Reklama

Od 1 lipca do strefy czystego transportu w przypadku Warszawy będzie mógł wjechać samochód z silnikiem benzynowym (w tym z LPG) spełniający normę Euro 2 lub z rocznika 1997 r. i młodszy (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat). W przypadku auta z silnikiem Diesla granicą jest norma Euro 4 lub rocznik produkcji 2005 r. i młodszy (maksymalny wiek pojazdu – 19 lat).

Takie samochody nie wjadą do Strefy Czystego Transportu

Zakaz wjazdu dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r. To oznacza, że Warszawa w pierwszym etapie SCT wyrzuca ze strefy diesle do normy Euro 3 włącznie oraz auta benzynowe do Euro 1 włącznie. Przy czym sankcje dotyczą samochodów należących do osób spoza stolicy/niepłacących w Warszawie podatków. Obostrzenia nie obejmują:

  • osób zameldowanych/płacących podatki w Warszawie;
  • seniorów (ukończone 70 lat,)
  • posiadaczy europejskiej karty parkingowej (osób z niepełnosprawnością).

Czy za brak naklejki grozi kara? Kto musi złożyć wniosek przed 1 lipca?

Takie osoby muszą jednak najlepiej przed 1 lipca 2024 roku złożyć wniosek o naklejkę na szybę potwierdzającą prawo do wyłączenia. Samochód można zgłosić przez stronę internetową lub osobiście w punkcie przy ul. Chmielnej 124 (wejście od ul. Żelaznej). Zanim jednak wybierzemy się do urzędu warto na stronie sprawdzsct.zdm.waw.pl sprawdzić czy auto spełnia warunki strefy czystego transportu w Warszawie. System pozwala zweryfikować auta wyprodukowane od 1990 roku i młodsze.

Nowa naklejka na szybę - 1 lipca 2024 roku rusza pierwsza Strefa Czystego Transportu w Warszawie / dziennik.pl

Nie masz potwierdzenia prawa do wyłączenia? Leci 500 zł kary za wjazd do SCT

Przepisy nie wskazują mandatu za brak naklejki na szybę. Karany jest wjazd do strefy czystego transportu bez uprawnień, które wcześniej trzeba było potwierdzić przez internet lub osobiście.

– Mandat za wjazd do SCT bez uprawnień to wykroczenie określone w Prawie o Ruchu Drogowym. Policja lub Straż Miejska będą karały za to mandatem w wysokości 500 zł powiedział dziennik.pl Jakub Dybalski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. – Mogą to zrobić w każdym przypadku zatrzymania i skontrolowania kierowcy. Poza tym wyposażyliśmy Straż Miejską w mobilny punkt kontroli na bazie kamer, który codziennie może stać w innym miejscu i będzie automatycznie sprawdzał tablice rejestracyjne i wskazywał strażnikom te pojazdy, które nie mają uprawnień – wyjaśnił Dybalski.

Nowa naklejka SCT wygląda jak Umweltplakette w Niemczech. Ministerstwo zmienia wzór nalepki

Ministerstwo Klimatu i Środowiska ujawniło rozporządzenie zmieniające w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Nowa zielona naklejka SCT ma kształt koła o średnicy 8 cm. Swoją formą (grafiką) jest podobna do Umweltplakette, czyli plakietki ekologicznej wymaganej od kierowców w Niemczech. Tym samym ośmiokątny wzór nalepki wprowadzony przez poprzednie kierownictwo resortu przechodzi do historii.

Nowa naklejka dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy zawiera informacje dotyczące: rodzaju paliwa, roku produkcji, numeru rejestracyjnego pojazdu, nazwę gminy, która ją wydała oraz oznaczenie SCT. Szczegółowe informacje umieszcza się w następującej kolejności:

  • rodzaj paliwa: 1) Pb – benzyna; 2) D – olej napędowy; 3) M – mieszanka (paliwo-olej); 4) LPG – gaz płynny (propan-butan); 5) CNG – gaz ziemny sprężony (metan); 6) H – wodór; 7) LNG – gaz ziemny skroplony (metan); 8) BD – biodiesel; 9) E85 – etanol; 10) EE – energia elektryczna; 11 N – inne,
  • rok produkcji pojazdu,
  • numer rejestracyjny pojazdu,
  • nazwa gminy wydającej nalepkę,
  • oznaczenie SCT.

Nowy wzór naklejki to efekt zastrzeżeń zgłoszonych przez urzędy miast planujących wprowadzenie stref czystego transportu. Główną uwagą były trudności związane z wydrukowaniem poprzedniej nalepki na powszechnie dostępnym sprzęcie poligraficznym. Zmieniony i prostszy format ma ułatwić produkcję.

Naklejka SCT / dziennik.pl

Nowa naklejka SCT na szybę. Co mówią przepisy? Ile kosztuje?

Konieczność posiadania naklejki i jej cena są zapisana w ustawie o elektomobilności. Art. 39 mówi, że:

  • Pojazdy samochodowe uprawnione do wjazdu do strefy czystego transportu, oznacza się naklejką umieszczaną w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu. (…) Naklejkę wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta za opłatą, której maksymalna wysokość wynosi 5 zł.

Czy przejeżdżając przez Warszawę muszę mieć naklejkę SCT?

W Warszawie przewidziano, że każdy ma możliwość wjazdu do SCT cztery razy w roku, niezależnie od tego, czy samochód spełnia normy emisji spalin. Czyli mandat 500 zł może przytrafić się przy piątej wizycie w stolicy.

Czy naklejka wydana w innym mieście będzie uprawniać do wjazdu do SCT np. w Warszawie?

Społeczny ratusz informuje, że naklejka wydana np. w Krakowie nie będzie uprawniała do wjazdu SCT w Warszawie. Uchwały Warszawy i innych miast różnią się warunkami dopuszczeń do ruchu pojazdów w strefie.

Samochód z instalacją LPG i hybryda nie wjadą do SCT?

To czy samochód jest wyposażony w instalację gazową LPG nie ma znaczenia. Istotny jest podstawowy sposób napędzania auta. Związane jest to z trudnościami związanymi z weryfikacją czy pojazd aktualnie porusza się z napędem na gaz, czy nie, a to z kolei mogłoby się to wiązać z nadużyciami i faktyczną nieskutecznością prawa. Podobnie jest w przypadku pojazdów z napędem hybrydowym. Będą one traktowane jak zwykłe auta z napędem benzynowym czy na olej napędowy.

Za wjazd do strefy czystego transportu będą pobierane opłaty?

Ogólnokrajowe przepisy dopuszczają taką możliwość. Jednak władze Warszawy zdecydowały się nie wprowadzać opcji płatnego wjazdu do SCT dla pojazdów niespełniających jej wymogów.

Nowa naklejka na szybę - 1 lipca 2024 roku rusza pierwsza Strefa Czystego Transportu w Warszawie / dziennik.pl