- Nowa Mazda CX-80 już w Polsce. Silnik Diesla rozchwytywany
- Mazda CX-80 to największy SUV japońskiej marki. Wygląda świetnie
- Wnętrze wysokiej jakości. Miejsca jak w kinie
- Mazda CX-80 może holować ciężkie przyczepy. A jaka jest pojemność bagażnika?
- Mazda CX-80 z silnikiem Diesla czy jako hybryda plug-in?
Nowa Mazda CX-80 już w Polsce. Silnik Diesla rozchwytywany
Nowa Mazda CX-80 w głębokim kolorze Aristan Red z długą i płaską maską silnika, jasnym wnętrzem i na diamentowych 20-calowych felgach wylądowała w Warszawie. To najbardziej okazała perła w koronie firmy z Hiroszimy.
CX-80 Japończycy rzucają wyzwanie niemieckiej trójce z segmentu premium, a jednym z atutów jest mocny silnik Diesla. I właśnie ta nowatorska jednostka napędowa okazuje się tak silnym magnesem, że kierowcy kupują najnowszą Mazdę w ciemno, a Polska jest na pierwszym miejscu w Europie pod względem liczby zamówień. Skąd takie wzięcie? Oto szczegóły…
Mazda CX-80 to największy SUV japońskiej marki. Wygląda świetnie
Mazda CX-80 jako największa w gamie imponuje rozmachem sylwetki, ale nie chodzi wyłącznie o wymiary (499,5 cm długości, 189 cm szerokości, 171 cm wysokości; rozstaw osi 312 cm – jest o 25 cm dłuższa, 2,4 cm wyższa, a rozstaw osi jest o 25 cm większy niż w CX-60 ). Wizerunek królowej podkreśla troska o detale, nisko położony środek ciężkości, proporcjonalne rozłożenie masy i miłe dla oka proporcje.
Za drzwiami CX-80 wita ekstraklasa designu według Mazdy. Biała skóra Nappa i naturalne drewno klonowe dają poczucie dotykania detali wykonanych ręcznie. Tu różnorodne faktury czy szwy reagują na zmiany oświetlenia, a japońska technika nakładania ściegów zwana Kakenui tworzy "szwy zawieszone" z odstępem pomiędzy fragmentami tkaniny, tak by można było zobaczyć materiał pod spodem. Oświetlenie rozproszone na boczkach przednich i tylnych drzwi dyskretnie podkreśla dopieszczone wnętrze.
Wnętrze wysokiej jakości. Miejsca jak w kinie
Mazda zawsze projektuje wnętrze wokół kierowcy, stąd kokpit CX-80 prezentuje wzorową proporcję między liczbą przycisków i pokręteł a elementami sterowanymi dotykowo. Górnej części powierzono funkcje informacyjne, a dolnej operacyjne. Wystarczy chwila zabawy z 12,3-calowym ekranem do obsługi multimediów i pokrętłem na konsoli między fotelami by połapać się w logice pokładowego systemu zawiadującego autem (bezprzewodowo Android Auto i Apple CarPlay). Wirtualny 12,3-calowy kokpit zamiast tradycyjnych analogowych zegarów można niemal dowolnie konfigurować. Do tego kierowca ma przed oczami wyświetlacz head-up (seryjny w każdej wersji).
W przednim rzędzie CX-80 oferuje mnóstwo miejsca. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu wygoda jest nawet większa. Siedzenia w drugim rzędzie są przesuwane w zakresie 12 cm, a także mają regulowane odchylenie oparć w przedziale 15-33 stopni. Szerokość na wysokości ramion wynosi 147,6 cm (3,5 cm więcej niż w CX-60), a od siedziska do sufitu jest niemal metr (1,2 cm więcej wobec CX-60).
W praktyce oznacza to, że mimo delikatnie opadającej linii dachu nie brakuje przestrzeni, także w wersji z dużym panoramicznym oknem (95 cm x 102,1 cm) nad głową. Rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i pod sufitem jest bardzo dużo miejsca. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje ok. 19 cm luzu. To zasługa imponującego ponad 3-metrowego rozstawu osi. Drzwi otwierają się szeroko, tylne niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane). Dostęp do trzeciego rzędu ułatwia zmyślny mechanizm składania siedzeń drugiego rzędu, płaska podłoga i uchwyt wyprofilowany wewnątrz przy słupku C. Tam jednak powinny podróżować osoby o wzroście do 170 cm.
Mazda CX-80 może holować ciężkie przyczepy. A jaka jest pojemność bagażnika?
Bagażnik pod elektrycznie podnoszoną klapą przy komplecie pasażerów (7 osób) zapewnia 258 litrów pojemności (wliczając schowek pod uchylaną podłogą). Pojemność wzrasta do solidnych 687 litrów przy złożonym na płasko trzecim rzędzie siedzeń, 1221 litrów przy złożonym na płasko drugim rzędzie siedzeń i 1971 litrów przestrzeni bagażowej liczonej do sufitu.
Jedną z supermocy CX-80 jest możliwość holowania. Nawet jako hybryda plug-in poradzi sobie z przyczepą o masie do 2500 kg.
Mazda CX-80 z silnikiem Diesla czy jako hybryda plug-in?
Mazda CX-80 jest dostępna w dwóch wersjach napędowych. Jako hybryda PHEV wykorzystującą czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra e-Skyactiv G z napędem elektrycznym oraz rzędowy sześciocylindrowy silnik Diesla 3.3 e-Skyactiv D, współpracujący z układem miękkiej hybrydy M Hybrid Boost o napięciu 48V.
Zespół hybrydowy plug-in łączy czterocylindrowy silnik benzynowy 2.5 Skyactiv-G z dużym silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM i akumulatorem o pojemności 17,8 kWh zamkniętym pomiędzy przednią a tylną osią (dla uzyskania szczególnie niskiego położenia środka ciężkości).
Połączenie pracy silników benzynowego i elektrycznego składa się na łączną moc systemową 327 KM i potężny maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Możliwości? Japoński SUV z wtyczką ma temperament auta sportowego. CX-80 PHEV popędzona przez kierowcę zachowuje się jak ekolog na dopalaczach. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,8 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 195 km/h.
Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV - zużycie paliwa i zasięg hybrydy
W przypadku hybrydy ładowanej z gniazdka kluczowe znaczenie mają parametry jazdy w trybie EV. CX-80 e-Skyactiv PHEV w trybie elektrycznym zapewnia 60 km zasięgu. Mało? Z badań przeprowadzonych wśród kierowców w Polsce wynika, że średni dzienny przebieg wynosi 50 km. Zaletę zasięgu docenią osoby, które na co dzień mają gdzie ładować baterie (dom, biurowiec), wtedy hybrydowa Mazda z wtyczką może być wykorzystywana jako samochód elektryczny. Naładowanie akumulatora trakcyjnego od zera do pełna przy użyciu standardowego gniazdka 240 V potrwa 4 godziny.
Producent podaje średnie spalanie na poziomie – uwaga! – 1,6 litra benzyny na 100 km. I żeby nie było, że nie ostrzegaliśmy – ten bajeczny wynik jest możliwy pod warunkiem podróżowania z akumulatorem naładowanym w 100 proc. Jeśli jednak ktoś nie dopilnuje uzupełniania prądu w baterii wówczas musi liczyć się ze znacznie szybszym osuszaniem zbiornika paliwa.
Mazda CX-80 z silnikiem Diesla 3.3 Skyactiv-D. Jakie zużycie paliwa i przyspieszenie?
Kierowców w Polsce najbardziej jednak ucieszy prawdziwy skarb w dzisiejszych czasach - rzędowy sześciocylindrowy silnik Diesla 3.3 Skyactiv-D o mocy 254 KM wspomagany przez systemem M Hybrid Boost, czyli 48-woltowy układ miękkiej hybrydy. Takie rozwiązanie ma przełożyć się na bardzo dobre osiągi, oczywiście bez uszczerbku na ekologiczności. Już dane na papierze mówią same za siebie. Silnik e-Skyactiv D jest połączony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią i napędem 4x4. Taka konfiguracja zapewni przyspieszenie od zera do 100 km/h w zaledwie 8,4 sekundy. Prędkość maksymalna - 219 km/h, przy średnim zużyciu paliwa na poziomie zaledwie 5,7-5,8 l/100 km.
Jak jeździ Mazda CX-80? Zwrotna i stabilna
Kiedy droga zacznie skręcać toru jazdy CX-80 dopilnuje stosowany jedynie przez Mazdę system kontroli zachowania kinematycznego pojazdu KPC (Kinematic Posture Control). Naukowo brzmiący układ stabilizuje zachowanie auta na zakrętach i przyhamowuje tylne koło wewnętrzne wobec łuku, by zmniejszać przechył nadwozia i poprawiać docisk podwozia do nawierzchni. Prawie 5-metrowa Mazda CX-80 pod względem manewrowania również zadziwi – zawróci na niecałych 12 m (promień skrętu wynosi 5,8 m, czyli średnica zawracania – 11,6 m).
Mazda CX-80 to pięć wersji wyposażenia. Już bazowa imponuje standardem
Mazda CX-80 w bazowej wersji Exclusive-line to: fotel kierowcy regulowany w 8 kierunkach i fotel pasażera z przodu regulowany w 6 kierunkach, podgrzewanie kierownicy, podgrzewane przednie fotele, trójstrefową klimatyzację, 12,3-calowy kolorowy centralny ekran dotykowy TFT i pokrętło wielofunkcyjne HMI Command, pokładowe sterowanie głosowe Alexa, radio DAB z 8 głośnikami, Bluetooth, bezprzewodowy Apple CarPlay i Android Auto, nawigacja hybrydowa, head-up i tempomat. Dodatkowo dostępne są pakiety wyposażenia: Comfort dla wersji Exclusive-line, Driver Assistance także dla wersji Exclusive-line, Convenience & Sound oraz przeszklony panoramiczny dach.
Trzy pakiety do wyboru
Pakiet Comfort do wersji Exclusive-line obejmuje czarne skórzane fotele, przednie fotele z elektryczną regulacją w 10 kierunkach, wentylację przednich foteli, podgrzewanie foteli w drugim rzędzie, oświetlenie przestrzeni na nogi w drugim rzędzie, funkcję wygodnego wsiadania dla pasażerów podróżujących w drugim rzędzie, system personalizacji kierowcy i funkcję automatycznego opuszczania lusterek zewnętrznych podczas cofania.
Pakiet Driver Assistance dla wersji Exclusive-line zapewnia adaptacyjne reflektory LED, aktywny tempomat oraz automatyczne przyciemnianie lusterek.
Pakiet Convenience & Sound obejmuje elektrycznie sterowaną tylną klapę z funkcją zamykania i otwierania bez potrzeby angażowania rąk, przyciemniane tylne szyby, system kamer 360 stopni z funkcją See-Through View i Trailer Connection Support View, gniazdo AC 150 W, oświetlenie schowka w tylnej konsoli, bezprzewodowe ładowanie telefonu i system nagłośnienia Bose. Wersje PHEV są również wyposażone w gniazdo prądu zmiennego o mocy 1500 W w bagażniku.
Mazda CX-80 w wersji Homura czy jednak Takumi?
CX-80 w wersjach Homura i Takumi są standardowo wyposażone w pakiet Comfort, który występuje opcjonalnie dla wersji Exclusive-line oraz zestaw wyposażenia dodatkowego w ramach pakietu Driver Assistance, także dostępnego już do wersji Exclusive-Line. Wersje Homura Plus i Takumi Plus dodatkowo mogą być wzbogacone o pakiet Convenience & Sound oraz panoramiczny dach, dostępny jako wyposażenie standardowe.
Mazda CX-80 Exclusive-line dostała grill ze szczeblami w kolorze czarnym Piano Black, listwy wokół szyb w tym samym kolorze, 20-calowe alufelgi w kolorze srebrnym metallic. Opcjonalne wnętrze z czarnej skóry (tapicerka materiałowa w standardzie) obejmuje deskę rozdzielczą wykończoną materiałem imitującym skórę cordovan z lamówkami i przeszyciami w kolorze tytanowym, a także tytanowe wykończenie środkowego panelu siedzeń i przeszycia.
Odmiana Takumi to inny kształt przedniego zderzaka, grill wykończony w kolorze czarnym Piano Black, srebrne obramowanie atrapy chłodnicy oraz 20-calowe alufelgi z diamentowym szlifem.
Homura to jednorodny kolor nadwozia. Do tego jest kratownica grilla we wzór plastra miodu w kolorze piano Black i motyw skrzydła wokół atrapy chłodnicy oraz ozdoby na przednich błotnikach w kolorze Jet Black, a także czarne obudowy lusterek zewnętrznych oraz aerodynamiczne felgi ze stopów lekkich o średnicy 20 cali.
Nowa Mazda CX-80 kosztuje od 280 900 zł - najtańsza z silnikiem Diesla
Nowa Mazda CX-80 kosztuje od 280 900 zł – to cena za najtańszą wersję 3.3 e-Skyactiv D AWD 254 KM z siedmiomiejscowym wnętrzem i poziomem wyposażenia Exclusive-line. Szybkie zestawienie i wygląda na to, że nowy SUV jest tylko o 10 proc. droższy od porównywalnej CX-60 Exclusive-line również wyposażonej w silnik Diesla 3.3/254 KM AWD (254 900 zł).
Mazda CX-80 Exclusive-line z napędem hybrydowym plug-in e-Skyactiv PHEV o mocy 327 KM, ośmiobiegową automatyczną skrzynią i napędem 4x4 kosztuje od 297 900 zł. Najbogatsza wersja Takumi Plus to wydatek od 331 900 zł dla napędu z silnikiem Diesla i od 348 900 zł w przypadku hybrydy plug-in.
Mazda CX-80 sprzedaje się w ciemno. Silnik Diesla hitem
Mazda CX-80 jeszcze nie wjechała do salonów, a już robi porządne zamieszanie. Zamówienia posypały się w ciemno.
– Zebraliśmy już ponad 70 zamówień na Mazdę CX-80, a Polska jest na pierwszym miejscu w Europie jeśli chodzi o popularność tego auta – powiedział Piotr Nowak, dyrektor sprzedaży Mazda Motor Poland. – Zdecydowanym faworytem jest odmiana z silnikiem Diesla, którą wybrało 90 proc. zamawiających, w kwestii wyposażenia dominują wersje Homura i Takumi (63 proc. zamówień) a wśród kolorów wyróżnia się nowy Artisan Red, na który zdecydowało się niemal 60 proc. klientów. Do końca roku planujemy sprzedać ok. 500 sztuk CX-80 – wyjaśnił.
Mazda CX-80 - cennik 2024
Mazda CX-80 | Exclusive-line | Homura | Takumi | Homura Plus | Takumi Plus |
2.5 e-SKYACTIV PHEV 327 KM 8AT 4x4 | 297 900 zł | 325 900 zł | 331 900 zł | 342 900 zł | 348 900 zł |
3.3 e-SKYACTIV D 254 KM 8AT 4x4 | 280 900 zł | 308 900 zł | 314 900 zł | 325 900 zł | 331 900 zł |
Mazda CX-80 - dane techniczne, wymiary, silniki, osiągi
Rodzaj nadwozia | SUV | |||
Drzwi | 4 + pokrywa bagażnika | |||
Liczba miejsc | 6/7 | |||
Wymiary zewnętrzne | ||||
Długość całkowita z uchwytem do montażu tablicy rejestracyjnej | mm | 4995 | ||
Szerokość całkowita | mm | 1890 | ||
Wysokość całkowita – bez bagażu +1 osoba do poziomu relingów dachowych | mm | 1710 | ||
Wysokość całkowita – bez bagażu +1 osoba do poziomu krawędzi dachu | mm | 1705 | ||
Rozstaw osi | mm | 3120 | ||
Nawis przedni (bez uchwytu do mocowania tablicy rejestracyjnej) | mm | 850 | ||
Nawis tylny | mm | 1020 | ||
Rozstaw kół z przodu | mm | 1640 | ||
Rozstaw kół z tyłu | mm | 1645 | ||
Prześwit pomiędzy osiami – bez bagażu + 1 osoba z/bez dachu panoramicznego | mm | 165 | 165/170 | |
Promień skrętu od krawężnika do krawężnika | m | 5,8 | ||
Wnętrze | ||||
Wysokość kabiny z przodu – z/bez szyberdachu | mm | 998 / 1011 | ||
Szerokość kabiny z przodu na wysokości ramion | mm | 1504 | ||
Miejsce na nogi – przedni rząd siedzeń | mm | 1058 | ||
Szerokość kabiny z przodu na wysokości bioder | mm | 1427 | ||
2 rząd - wysokość kabiny – z/bez szyberdachu | mm | 974 / 996 | ||
2 rząd - szerokość kabiny na wysokości ramion | mm | 1476 | ||
2 rząd – szerokość kabiny - miejsce na nogi | mm | 998 | ||
2 rząd - szerokość kabiny na wysokości bioder | mm | 1410 | ||
3 rząd – wysokość kabiny | mm | 900 | ||
3 rząd – szerokość kabiny na wysokości ramion | mm | 1296 | ||
3 rząd – miejsce na nogi | mm | 736 | ||
Przestrzeń bagażnika | ||||
Pojemność bagażnika (wszystkie oparcia podniesione), w tym przestrzeń pod podłogą bagażnika | l | 258 | ||
Pojemność bagażnika z 2. rzędem siedzeń najbardziej wysuniętym do przodu / 2. rzędem siedzeń najbardziej wysuniętym do tyłu (ze złożonymi siedzeniami 3. rzędu), w tym przestrzeń pod podłogą bagażnika | l | 566 / 687 | ||
Pojemność bagażnika (przy złożonych siedzeniach 2. i 3. rzędu), w tym przestrzeń pod podłogą bagażnika | l | 1221 | ||
Pojemność bagażnika (przy złożonych siedzeniach 2. i 3. rzędu) mierzona do sufitu, w tym przestrzeń pod podłogą bagażnika | l | 1971 | ||
Wysokość od podłogi do rolety | mm | 390 | ||
Długość przestrzeni bagażowej za oparciami przednich foteli | mm | 2038 | ||
Szerokość między nadkolami z tyłu | mm | 1050 |
Przeniesienie napędu | AWD | AWD | |
Skrzynia biegów | 8AT | 8AT | |
Typ silnika | I4 DOHC, 16 zaworów | I6 DOHC, 24 zaworów | |
Typ wtrysku paliwa | Wtrysk bezpośredni | Wtrysk bezpośredni Common rail | |
Pojemność skokowa | cc | 2488 | 3283 |
Średnica cylindra x skok tłoka | mm x mm | 89,0 x 100,0 | 86,0 x 94,2 |
Stopień sprężania | 13,0 | 15,2 | |
PHEV | M-HEV | ||
Maksymalna łączna moc | kW/KM @obr./min | 241/327@6000 | - |
Maksymalny łączny moment obrotowy | Nm @obr./min | 500@4,000 | - |
Moc maksymalna silnika spalinowego | kW/KM @obr./min | 141/191@6000 | 187/254@3750 |
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego | Nm @obr./min | 261@4000 | 550@1500-2400 |
Moc maksymalna silnika elektrycznego | kW/KM @obr./min | 129/175@5500 | 12,4/17,0@900 |
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego | Nm @obr./min | 270@400 | 153@200 |
Pojemność zbiornika paliwa | L | 70 | 74 |
Akumulator 12-volt | Q-85 | S-95 | |
Akumulator | PHEV | M-HEV | |
Typ | Litowo-jonowy | Litowo-jonowy | |
Napięcie | V | 355 | 44,4 |
Pojemność akumulatora | kWh / Ah | 17,8 | 0,33 |
Masa akumulatora | kg | 177,5 | 15 |
2.5 E-SKYACTIV PHEV 327 KM; 8-biegowy automat; AWD | 3.3 E-SKYACTIV D 254 KM; 8-biegowy automat; AWD | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 6,8 | 8,4 |
Prędkość maksymalna (z ogranicznikiem) | km/h | 195 | 219 |
Zużycie paliwa wg WLTP (dane wstępne) | |||
Zasięg napędu EV – cykl mieszany | km | 60 | N.A. |
Zużycie paliwa – cykl mieszany | l/100km | 1,6 | 5,7-58 |
Zużycie paliwa wg WLTP (dane wstępne) | |||
Emisja CO₂– cykl mieszany | g/km | 36 | 148-151 |
Europejska klasa emisji | Euro Stage 6e |
Minimalna masa własna - koła 20“ (bez kierowcy) | kg | 2165 | 2056 |
Maksymalna masa własna - koła 20“ (bez kierowcy) | kg | 2248 | 2136 |
Maksymalna dopuszczalna masa całkowita | kg | 2889 | 2781 |
Dopuszczalny nacisk na oś przednią | kg | 1274 | 1292 |
Dopuszczalny nacisk na tylną oś | kg | 1717 | 1589 |
Dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulców | kg | 750 | |
Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcami (8% / 12% nachylenia) | kg | 2500 / 2500 | |
Maksymalne obciążenie dachu | kg | 100 |