Odcinkowy pomiar prędkości, fotoradary i BMW. Oto sprzęt GITD

Dziś aktywny arsenał GITD obejmuje 589 urządzeń do kontroli kierowców. Lwią część tego sprzętu stanowią 464 fotoradary, w tym przeszło połowa to przyrządy nowej generacji, czyli 147 fotoradarów Mesta Fusion RN francuskiej firmy IDEMIA oraz 98 przyrządów Multaradar CD.

Odcinkowy pomiar prędkości działa w 36 lokalizacjach. 38 systemów RedLight łapie za przejazd na czerwonym świetle, kamery nadzorują też 3 przejazdy kolejowo-drogowe. GITD namierza też kierowców "w locie", ma do tego 11 nieoznakowanych BMW wyposażonych w wideorejetratory Videorapid 2A oraz 22 bawarskie auta z ręcznymi miernikami LTI 20/20 TRUCAM II. Kierowców łowią także czeskie urządzenia rejestrujące Ramet AD9C na pokładach 15 pojazdów.

Reklama

385 tys. mandatów w 2024 r. Będzie 128 nowych lokalizacji z fotoradarami i OPP

Reklama

Cały ten sprzęt od początku roku złapał ponad 385 tys. kierowców. I wygląda na to, że już niebawem statystyki mandatowe poszybują. GITD szykuje się do powiększenia sieci CANARD aż o 128 nowych systemów do kontroli prędkości i wykrywania innych wykroczeń. Rozbudowę sfinansują pieniądze pozyskane z KPO.

– W ramach Krajowego Planu Odbudowy Główny Inspektorat Transportu Drogowego przygotował projekt pn. "Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach". Przedmiotem projektu jest zakup i instalacja automatycznych urządzeń rejestrujących wykroczenia drogowe – powiedział dziennik.pl Wojciech Król z wydziału informacji i komunikacji GITD.

Odcinkowy pomiar prędkości powiększy się o 43 lokalizacje

Nowe urządzenia pojawią się przy drogach krajowych. Lista obejmuje 128 urządzeń rejestrujących, a w tym:

  • 43 zespoły kamer do odcinkowego pomiaru średniej prędkości,
  • 70 fotoradarów,
  • 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
  • 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.

Odcinkowy pomiar prędkości działa dziś w 36 lokalizacjach. Kolejne 39 miejsc objęto nadzorem przy okazji ostatniej rozbudowy sieci CANARD (kamery pojawiły się na autostradach i drogach ekspresowych, większość czeka na podłączenie zasilania). Teraz okazuje się, że sieć OPP powiększy się o 43 nowe lokalizacje. W efekcie kierowców na danym odcinku trasy będzie kontrolować ok. 118 odcinkowych pomiarów średniej prędkości.

Odcinkowy pomiar prędkości / GITD

Foto-przyczepy zamiast 70 fotoradarów? GUM wydał zatwierdzenie

Rozbudowa sieci CANARD może otworzyć drogę do masowego zastosowania na polskich drogach lidarów, czyli urządzeń wykorzystujących technologię laserową. Właśnie z takie urządzenie przedstawiciele GITD poznali podczas pokazu przy trasie S7. Lidar nazwie POLISCAN FM1 zamontowany w opancerzonej przyczepie zaprezentowała inspektorom firma Vitronic z Kędzierzyna-Koźla (spółka-córka niemieckiego przedsiębiorstwa Vitronic GmbH). Główny Urząd Miar wydał już zatwierdzenie typu dla tego sprzętu dokument ten potwierdza zgodność z polskimi przepisami metrologicznymi i dopuszcza POLISCAN FM1 do montażu przy polskich drogach.

Lidar w opancerzonej platformie – foto-przyczepie (Enforcement Trailer) / Materiały prasowe

Co potrafi dzieło niemieckich inżynierów? Producent twierdzi, że dzięki zastosowaniu lidaru skanującego obszar drogi tysiącami wiązek światła laserowego każdej sekundy, jego sprzęt jest dokładniejszy niż klasyczne fotoradary (wykorzystujące do pomiaru prędkości efekt Dopplera). Wyższa precyzja ma objawiać się choćby znacznie mniejszą rozbieżnością samej wiązki. Tradycyjny fotoradar znany z naszych dróg potrafi dwa auta jadące bardzo blisko siebie uznać za pojedynczy obiekt. Z kolei POLISCAN FM1 bez problemu namierza kilka pojazdów jadących obok siebie (lub jeden za drugim) i na zdjęciu odpowiednio dokumentuje wykroczenia oraz pozwala na automatyczny odczyt numerów rejestracyjnych. Eliminuje też do minimum efekt zjawiska wzajemnego przysłaniania się aut. Zastosowanie dwóch kamer pozwala urządzeniu wybrać optymalną sytuację do zrobienia zdjęcia – laser jako oczy lidaru już z odległości 75 m namierza każdy samochód i cierpliwie śledzi czyhając na najlepszy moment do uwiecznienia ew. wykroczenia.

Leci mandat nie tylko za prędkość. Cztery razy więcej kar

W tych samych warunkach drogowych urządzenie laserowe było w stanie zarejestrować nawet cztery razy więcej naruszeń, niż tradycyjny radar dopplerowski (szczególnie w przypadku gęstszego ruchu). Zanotowano nawet przypadek, kiedy lidar zrobił precyzyjne zdjęcie dowodowe auta jadącego na odległym pasie, które na chwilę pojawiło się w wolnej przestrzeni tuż pod ręką jadącego na pierwszym planie rowerzysty. Z taką sprawnością niemiecki sprzęt ma spisywać się nie tylko na trasach z dużym natężeniem pojazdów czy też drogach szybkiego ruchu, ale też specjalizować w pomiarach w trudnych sytuacjach – POLISCAN FM1 można ustawiać m.in. na łukach dróg i w tunelach, czyli tam gdzie klasyczne fotoradary są bezużyteczne. Lidar produkowany pod Frankfurtem nie tylko ujawnia przekroczenia prędkości. Można go również wykorzystywać jednocześnie do rejestracji przejazdu na czerwonym świetle.

Lidar POLISCAN FM1 / Media

Foto-przyczepy postrachem kierowców. Nie potrzebują przyłącza z prądem

Możliwości urządzenia mogą imponować. Jeśli dodać do tego, że oglądaną przez GITD foto-przyczepę, czyli sterowaną pilotem samojezdną platformę (Enforcement Trailer), można ustawić dosłownie wszędzie (jednego dnia może działać w miejscowości X, następnego w miejscowości Y), to kierowców czekają ciężkie czasy. Sprzęt dzięki pancernej obudowie oraz bezprzewodowej łączności można zostawić bez nadzoru, a wymienne pokładowe akumulatory zasilają lidar nawet przez 10 dni pracy (odpada potrzeba przyłącza jak w przypadku klasycznych fotoradarów na słupach). Rozwiązanie to bardzo lubią służby francuskie czy niemieckie, które wykorzystują je np. do kontroli przestrzegania ograniczeń prędkości w rejonie remontów i przebudowy dróg.

Czy laserowe urządzenia wyprą klasyczne fotoradary? Teraz piłeczka jest po stronie GITD. Jeśli w ramach nowego przetargu na 128 urządzeń wybór padnie na lidary opracowane w Niemczech, wówczas statystyki skuteczności systemu CANARD mogą wystrzelić. Efektem będzie też mniej odwołań i spraw sądowych.

Lidar w opancerzonej platformie – foto-przyczepie (Enforcement Trailer) / VITRONIC GmbH

GITD ma nowy sposób na karanie kierowców

Szczególnie, że GITD kary za wykroczenia drogowe chciałby egzekwować administracyjnie. Taka zmiana odebrałaby kierowcom możliwość migania się od mandatów (dziś piraci drogowi np. nie odbierają listu poleconego z ITD czy nie odpowiadają na pismo, w którym należy wskazać sprawcę przekroczenia prędkości czy przejazdu na czerwonym świetle).

Lidar / Materiały prasowe