- Nowy Volkswagen Passat wjeżdża do Polski, wyłącznie jako kombi
- Nowy Volkswagen Passat większy od poprzednika, jakie wymiary?
- Pojemność bagażnika największa w historii Passata
- Wnętrze to rewolucja. Ekran nawet 15 cali
- Nowy Volkswagen Passat i wyłącznie automatyczna skrzynia biegów DSG
Nowy Volkswagen Passat wjeżdża do Polski, wyłącznie jako kombi
Jest 1973 rok. Rozpoczyna się epoka gigantów muzyki. Bracia Angus i Malcolm Young zakładają AC/DC. Pink Floyd wydają album wszech czasów – The Dark Side of the Moon. Utworów z tej płyty można słuchać w nowym Volkswagenie – pierwszym Passacie, hatchbacku dostępnym z parą lub czwórką drzwi. Jego nadwozie ma długość 4190 mm, jest więc nieco krótsze niż współczesny T-Roc. Wersja variant/kombi dołączyła rok później. Biznes ruszył…
Na przestrzeni pół wieku Passat stał się jednym z najlepiej sprzedających się modeli niemieckiej marki po Golfie, ale przed Garbusem. Do tej pory na drogi wyjechało ponad 34 mln sztuk tego auta. Dziś w 50. urodziny debiutuje zupełnie nowy model i będzie oferowany wyłącznie jako kombi.
Nowy Volkswagen Passat większy od poprzednika, jakie wymiary?
Nowy Passat Variant powstał na zmodernizowanej platformie MQB evo – korzysta z niej również nowy Superb. Przy czym to Skodzie powierzono prace nad rozwojem zarówno swojego auta, jak i niemieckiego bliźniaka. Efekty?
Kombi z Wolfsburga stało się dłuższe aż o 14,4 cm – z przeszło 4,9-metrowym nadwoziem to najdłuższy Passat w historii. Wszerz przybyło 20 mm do 1852 mm. Z wysokością 1,5 m pozostaje na poziomie poprzednika. Rozstaw osi zyskał 50 mm do 2841 mm, co przełożyło się na zmianę proporcji nadwozia i lepszą przestronność w kabinie. Zyskali zwłaszcza pasażerowie tylnej części – mają nawet 50 mm więcej przestrzeni na nogi. W drugim rzędzie miejsca jest tyle, że nawet osoba o wzroście ok. 1,90 m będzie mogła siedzieć swobodnie i nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę.
Pojemność bagażnika największa w historii Passata
Volkswagen Passat kombi zawsze był ceniony za walory użytkowe. Pojemność bagażnika nowego modelu wzrosła o 40 litrów, teraz kufer zapewni 690 litrów przy komplecie pasażerów. Z kolei po złożeniu tylnego rzędu można liczyć na 1920-litrową ładownię - o 140 litrów większą niż w schodzącej wersji.
Wnętrze to rewolucja. Ekran nawet 15 cali
Totalnie przeprojektowane wnętrze trafia w najnowsze trendy. Konsola środkowa jest schludna i uporządkowana. Zegary i mapę nawigacji wyświetla wirtualny kokpit 10,25 cala, do tego przewidziano wyświetlacz head-up na szybie. 12,9-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego można zastąpić jeszcze większym, bo 15-calowym! Pod wyświetlaczem przewidziano podświetlany suwak do obsługi klimatyzacji i sterowania głośnością systemu audio. Szczęśliwie wielofunkcyjna kierownica dostała ponownie klasyczne przyciski.
Nowy Volkswagen Passat i wyłącznie automatyczna skrzynia biegów DSG
Nowy Volkswagen Passat Variant będzie dostępny wyłącznie z automatyczną przekładnią DSG. Dźwignia zmiany biegów po raz pierwszy w historii Skody jest na kolumnie kierownicy z prawej strony. O trybie jazdy decyduje pokrętło – obrót do przodu (D) samochód rusza przed siebie. Obrót do siebie na R i samochód cofa. Naciśnięcie boku przełącznika zaciągnie hamulec postojowy. Przy kierownicy są też łopatki do redukcji przełożeń.
To pierwszy Volkswagen Passat z takim zawieszeniem. Fotele skrywają 10 poduszek pneumatycznych do masażu
Volkswagen w nowym Passacie wprowadza opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC Pro z amortyzatorami dwuzaworowymi. System ten stale reaguje na nierówności nawierzchni i sytuację na drodze, bo bierze pod uwagę kąt skrętu kierownicy, oraz to, czy auto akurat hamuje czy przyspiesza.
Samochód podczas dłuższych podróży rozpieści fotelami z masażem - nowe siedzenia skrywają aż 10 pneumatycznie sterowanych poduszek do ugniatania pleców i czterostopniową regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa.
Volkswagen Passat nie rezygnuje z silników spalinowych. Benzyna czy diesel? (zobacz WIDEO)
Podstawowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM pierwszy raz wykorzystuje technologię miękkiej hybrydy (mild hybrid eTSI). Wyżej stoi 2.0 TSI w dwóch wariantach – pierwszy zapewni optymalne 204 KM, mocniejszy to już 265 KM.
Konstrukcja 1.5 TSI należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy. Ten sam motor pracuje w hybrydzie plug-in (o tym niżej).
Nowy Passat, czyli VW ratuje silnik Diesla. Napęd 4x4 w wyposażeniu
Volkswagen Passat jak przystało na auto do dalekich służbowych i rodzinnych podróży będzie też dostępny z silnikami wysokoprężnymi. Trzy jednostki 2.0 TDI generują odpowiednio 122 KM, 150 KM i 193 KM. Topowy silnik Diesla i 265-konny benzynowy są standardowo łączone z napędem 4x4 4MOTION.
Zasięg nawet 1000 km. Nowy Volkswagen Passat jako hybryda plug-in
Nowy Volkswagen Passat Variant daje także dwie hybrydy typu plug-in do wyboru. Pod maską pracuje nowa odsłona układu PHEV - tu silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i silnik elektryczny łączą siły, tworząc system o mocy 204 KM i 272 KM. Napęd na przód przenosi 6-biegowa skrzynia DSG. W trybie EV akumulator 25,7 kWh zapewni ponad 100 km zasięgu (w poprzedniku montowano baterię o połowę mniejszą 12,7 kWh). Dodatkowo instalacja pokładowa obsługuje ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW (wcześniej 3,6 kWh). Akumulator można uzupełnić jeszcze szybciej na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW. Volkswagen przewiduje, że połączenie spalinowo-elektryczne zapewni całkowity zasięg na poziomie około 1000 km.
Nowy Volkswagen Passat Variant - silniki i moc
Silnik | Moc | Skrzynia biegów | Napęd |
hybryda plug-in 1.5 eHybrid | 204 KM | 6 biegów eDSG | przednie koła |
hybryda plug-in 1.5 eHybrid | 272 KM | 6 biegów eDSG | przednie koła |
1.5 eTSI Mild Hybrid | 150 KM | 7 biegów DSG | przednie koła |
2.0 TSI | 204 KM | 7 biegów DSG | przednie koła |
2.0 TSI 4MOTION | 265 KM | 7 biegów DSG | 4x4 |
2.0 TDI | 122 KM | 7 biegów DSG | przednie koła |
2.0 TDI | 150 KM | 7 biegów DSG | przednie koła |
2.0 TDI 4MOTION | 193 KM | 7 biegów DSG | 4x4 |
Volkswagen Passat nowej generacji i bogate wyposażenie
Nowy Passat Variant dostał wszystko, co Volkswagen ma najlepsze, jeśli chodzi o elektronikę asystującą kierowcę. W tym nowe układy pomagające podczas parkowania: Park Assist Plus, Park Assist Pro oraz funkcję pamięci dla Park Assist Pro. Dzięki Park Assist Pro, nowy Passat Variant może zdalnie parkować i wyjeżdżać z miejsca parkingowego przy pomocy smartfona. Jeśli Passat jest wyposażony w funkcję pamięci dla Park Assist Pro, system może rejestrować i zapisywać ostatnie 50 m podróży. Gdy samochód ponownie osiągnie tę pozycję – na przykład parkując przed domem – zaproponuje przejęcie manewru parkowania.
Nowy Volkswagen Passat Variant, kiedy ceny w Polsce?
Nowy Volkswagen Passat Variant zadebiutuje w Polsce na początku 2024 roku. Bliżej premiery poznamy też ceny. Obecny model kosztuje od 152 790 zł. Wyższa kwota za następcę nie powinna nikogo dziwić.
Najgorsze jest jednak to, że nowy Volkswagen Passat 9. generacji najpewniej będzie ostatnim w historii. Potem gamą zawładną samochody elektryczne z rodziny ID. Nic, tylko pakować się w kombi z dieslem na pożegnanie…