Zanotowany w pierwszym półroczu tego roku wynik sprzedażowy jest lepszy o 12,4 proc. niż w analogicznym okresie 2022 roku, a to oznacza, że w wydziałach komunikacji zarejestrowanych zostało 238 673 nowe samochody. W przypadku marek premium wzrost, których modeli sprzedano łącznie 53 963 sztuki, wzrost był jeszcze wyższy i sięgnął 14,4 proc. – informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Obserwowane dobre wyniki, jakie notujemy na naszym rynku to zasługa poprawy dostępności aut oraz większa aktywność klientów instytucjonalnych, których udział w rynku przekroczył poziom 72 proc. W tym przypadku mówimy jedynie o dużych firmach, które w zbiorach CEPiK reprezentowane są poprzez numer REGON. W grupie tej nie widać osób fizycznych prowadzących działalność oraz spółek cywilnych, które ten udział powiększają – komentuje Wojciech Drzewiecki, szef Samaru.
Sprzedaż nowych aut – marki popularne
W ciągu sześciu miesięcy tego roku pozycję lidera rynku utrzymała Toyota. Japoński koncern dostarczył klientom 43 824 samochody, co oznacza wzrost sprzedaży o 15,52 proc. Do Toyoty należy obecnie ponad 18 proc. rynku! Drugą pozycję ze wzrostem 41,28 proc. zajmuje Skoda, której salony opuściło 25 910 aut, a trzecią Kia – zarejestrowano w sumie 18 649 egzemplarzy tej marki przy wzroście o 2,91 proc. rok do roku. Koreańczykom depcze po piętach Volkswagen, który przekazał klientom 17 673 auta, ale notuje wyższą dynamikę wzrostu sprzedaży – 15,96 proc. – i Samar przewiduje, że sytuacja na podium w nadchodzących miesiącach może jeszcze się zmienić.
Wśród marek popularnych w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Hyundai (pozycja 6.), który sprzedał 12 711 aut (-12,9 proc.), Dacia (pozycja 8.) ze sprzedażą 9891 szt. (0,07 proc.) oraz Renault (pozycja 10.), z którego salonów wyjechało 8 894 auta, o 23,8 proc. więcej niż w 2022 roku.
Sprzedaż nowych aut – najchętniej kupowane modele
Jeśli chodzi o popularność konkretnych modeli, to w rynkowym Top 10 mamy aż pięć Toyot, w tym trzy na podium. Najchętniej kupowanym autem pierwszego półrocza 2023 roku była Toyota Corolla, drugie miejsce należało do Toyoty Yaris, a trzecie do Yarisa Cross.
Tak wygląda ranking popularności:
Marka | sprzedaż w szt. I-VI ’23 |
1. Toyota Corolla | 9769 |
2. Toyota Yaris | 7790 |
3. Toyota Yaris Cross | 7043 |
4. Skoda Octavia | 7021 |
5. Kia Sportage | 5694 |
6. Toyota C-HR | 4925 |
7. Dacia Duster | 4869 |
8. Hyundai Tucson | 4393 |
9. Volkswagen T-Roc | 3792 |
10. Toyota RAV4 | 3633 |
Sprzedaż nowych aut – segment premium
W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek na rynku znalazły się aż trzy premium. Pozycję 5. zajmuje Audi ze sprzedażą 12 778 szt. (Wzrost o 36,34 proc.), 7. BMW, które dostarczyło 11 661 aut (spadek o 5,69 proc.) i 9. Mercedes. W przypadku tego ostatniego poziom sprzedaży sięgnął 9475 szt. (razem z osobowymi wersjami vanów), co stanowi spadek o 17,24 proc.
W klasie premium warto zwrócić uwagę na potężne wzrosty, jakie zanotowały Lexus – blisko 162 proc. – i Cupra, w której przypadku popyt był większy o ponad 100 proc., ale to i tak niewiele w porównaniu z Teslą, która sprzedała o ponad 365 proc. aut więcej niż rok wcześniej. Do Tesli należy też najwyższe miejsce podium w rankingu aut z napędem elektrycznym.
A tak wyglądał cały segment premium w Polsce po 6 miesiącach:
Marka | Sprzedaż I-VI ’23 (szt.) | Zmiana vs I-VI ’22 (proc.) |
1. Audi | 12 778 | 36,34 |
2. BMW | 11 661 | -5,69 |
3. Mercedes* | 8970 | -19,54 |
4. Volvo | 6683 | 13,06 |
5. Lexus | 5615 | 161,77 |
6. Tesla | 2317 | 365,26 |
7. Porsche | 1996 | 49,29 |
8. MINI | 1844 | 13,76 |
9. Land Rover | 731 | -19,23 |
10. Alfa Romeo | 646 | -28,62 |
11. DS | 299 | -32,05 |
12. Jaguar | 207 | -38,76 |
13. Maserati | 55 | 57,14 |
14. Ferrari | 43 | -8,51 |
15. Bentley | 37 | -13,95 |
16. Lamborghini | 24 | -7,69 |
17. Aston Martin | 18 | 28,57 |
18. Alpine | 18 | 20,00 |
19. Rolls Royce | 10 | 233,22 |
20. ALPINA | 7 | 40,00 |
21. McLaren | 4 | 33,33 |
Razem | 53 963 | 14,39 |
*dane nie zawierają osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, T, Vito, Marco Polo, Sprinter), za wyjątkiem V-klasy |