Zanotowany w pierwszym półroczu tego roku wynik sprzedażowy jest lepszy o 12,4 proc. niż w analogicznym okresie 2022 roku, a to oznacza, że w wydziałach komunikacji zarejestrowanych zostało 238 673 nowe samochody. W przypadku marek premium wzrost, których modeli sprzedano łącznie 53 963 sztuki, wzrost był jeszcze wyższy i sięgnął 14,4 proc. – informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Reklama

Obserwowane dobre wyniki, jakie notujemy na naszym rynku to zasługa poprawy dostępności aut oraz większa aktywność klientów instytucjonalnych, których udział w rynku przekroczył poziom 72 proc. W tym przypadku mówimy jedynie o dużych firmach, które w zbiorach CEPiK reprezentowane są poprzez numer REGON. W grupie tej nie widać osób fizycznych prowadzących działalność oraz spółek cywilnych, które ten udział powiększają – komentuje Wojciech Drzewiecki, szef Samaru.

Sprzedaż nowych aut – marki popularne

W ciągu sześciu miesięcy tego roku pozycję lidera rynku utrzymała Toyota. Japoński koncern dostarczył klientom 43 824 samochody, co oznacza wzrost sprzedaży o 15,52 proc. Do Toyoty należy obecnie ponad 18 proc. rynku! Drugą pozycję ze wzrostem 41,28 proc. zajmuje Skoda, której salony opuściło 25 910 aut, a trzecią Kia – zarejestrowano w sumie 18 649 egzemplarzy tej marki przy wzroście o 2,91 proc. rok do roku. Koreańczykom depcze po piętach Volkswagen, który przekazał klientom 17 673 auta, ale notuje wyższą dynamikę wzrostu sprzedaży – 15,96 proc. – i Samar przewiduje, że sytuacja na podium w nadchodzących miesiącach może jeszcze się zmienić.

Reklama

Wśród marek popularnych w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Hyundai (pozycja 6.), który sprzedał 12 711 aut (-12,9 proc.), Dacia (pozycja 8.) ze sprzedażą 9891 szt. (0,07 proc.) oraz Renault (pozycja 10.), z którego salonów wyjechało 8 894 auta, o 23,8 proc. więcej niż w 2022 roku.

Reklama

Sprzedaż nowych aut – najchętniej kupowane modele

Jeśli chodzi o popularność konkretnych modeli, to w rynkowym Top 10 mamy aż pięć Toyot, w tym trzy na podium. Najchętniej kupowanym autem pierwszego półrocza 2023 roku była Toyota Corolla, drugie miejsce należało do Toyoty Yaris, a trzecie do Yarisa Cross.

Toyota Corolla to najchętniej kupowany w tym roku samochód w Polsce. / Toyota / Jeroen Peeters

Tak wygląda ranking popularności:

Marka sprzedaż w szt. I-VI ’23
1. Toyota Corolla 9769
2. Toyota Yaris 7790
3. Toyota Yaris Cross 7043
4. Skoda Octavia 7021
5. Kia Sportage 5694
6. Toyota C-HR 4925
7. Dacia Duster 4869
8. Hyundai Tucson 4393
9. Volkswagen T-Roc 3792
10. Toyota RAV4 3633

Sprzedaż nowych aut – segment premium

W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek na rynku znalazły się aż trzy premium. Pozycję 5. zajmuje Audi ze sprzedażą 12 778 szt. (Wzrost o 36,34 proc.), 7. BMW, które dostarczyło 11 661 aut (spadek o 5,69 proc.) i 9. Mercedes. W przypadku tego ostatniego poziom sprzedaży sięgnął 9475 szt. (razem z osobowymi wersjami vanów), co stanowi spadek o 17,24 proc.

Audi Q3 jest najchętniej kupowanym modelem marki w Polsce. Do końca czerwca sprzedano 1738 szt. / Fot. Audi

W klasie premium warto zwrócić uwagę na potężne wzrosty, jakie zanotowały Lexus – blisko 162 proc. – i Cupra, w której przypadku popyt był większy o ponad 100 proc., ale to i tak niewiele w porównaniu z Teslą, która sprzedała o ponad 365 proc. aut więcej niż rok wcześniej. Do Tesli należy też najwyższe miejsce podium w rankingu aut z napędem elektrycznym.

Tesla po ostatnich obniżkach cen dynamicznie zwiększa sprzedaż na naszym rynku. / Bloomberg / Liesa Johannssen

A tak wyglądał cały segment premium w Polsce po 6 miesiącach:

Marka Sprzedaż I-VI ’23 (szt.) Zmiana vs I-VI ’22 (proc.)
1. Audi 12 778 36,34
2. BMW 11 661 -5,69
3. Mercedes* 8970 -19,54
4. Volvo 6683 13,06
5. Lexus 5615 161,77
6. Tesla 2317 365,26
7. Porsche 1996 49,29
8. MINI 1844 13,76
9. Land Rover 731 -19,23
10. Alfa Romeo 646 -28,62
11. DS 299 -32,05
12. Jaguar 207 -38,76
13. Maserati 55 57,14
14. Ferrari 43 -8,51
15. Bentley 37 -13,95
16. Lamborghini 24 -7,69
17. Aston Martin 18 28,57
18. Alpine 18 20,00
19. Rolls Royce 10 233,22
20. ALPINA 7 40,00
21. McLaren 4 33,33
Razem 53 963 14,39
*dane nie zawierają osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, T, Vito, Marco Polo, Sprinter), za wyjątkiem V-klasy