W ramach tej inwestycji drogowcy zbudują 13,5 km dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Do tego powstaną aż cztery cztery węzły: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód, 17 obiektów inżynierskich (w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej), 11 przejść dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). W ramach inwestycji GDDKiA obiecuje też nowe drogi do obsługi ruchu lokalnego.

Reklama

Trasę wytyczono nowym korytarzem – ominie ona Chełm od północnej strony. Jadąc DK12 od strony miasta Piaski kierowcy wjadą na nową trasę pomiędzy Stołpiem i Janowem, na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze. Tutaj zbudowany zostanie też tzw. obwód utrzymania drogi ekspresowej. Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 (Chełm-Włodawa). Koniec obwodnicy miasta zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w Kolonii Antonin. 

Obwodnica Chełma w ciągu S12: kiedy gotowa? Kiedy do Dorohuska?

Cała nowa trasa pomiędzy Piaskami a przejściem granicznym w Ukrainą w Dorohusku będzie miała długość ok. 75 km. W całości przebiegać będzie po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo. 

Reklama
GDDKiA
Reklama

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga, po dwa pasy w każdym kierunku oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego. Odcinki między Piaskami a Dorohuczą, Dorohuczą a Chełmem oraz Chełmem a Dorohuskiem mają już wyłonionego wykonawcę i obecnie trwają prace projektowe. Budowa planowana jest w latach 2024-27.

Droga S12: zmiana przebiegu trasy

Po wykonaniu badań geologicznych z pierwotnych planów GDDKiA wyłączyła fragment o długości ok. 5,7 km. Powód? W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono występowanie odpadów przemysłowych. Oznacza to więc m.in. zmianę przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, opracowanie nowego wariantu i uzyskanie decyzji środowiskowej.

Wraz z budową odcinka drogi ekspresowej Chełm-Dorohusk GDDKiA obiecuje także drogi dojazdowe do obsługi przejścia granicznego z Ukrainą. Porozumienie w tej sprawie podpisali niedawno Wojewoda Lubelski Lech Sprawka i p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

Budowa drogi / ShutterStock