Skoda nad silnikami spalinowymi głowi się od początku swojego istnienia. Już w 1905 r. firma Laurin & Klement zaprezentowała swój pierwszy samochód – Voiturette A, napędzany (chłodzonym cieczą) silnikiem o pojemności 1,1 litra.

Reklama

Wreszcie nadszedł rok 1991 i przejęcie Skody przez Volkswagena. To zapoczątkowało transfer technologii. W 1997 r. ruszyła produkcja silnika 1.0 MPI, który czeska marka dostarczała również do innych marek Grupy VW.

Skoda i silnik spalinowy, ponad 3,5 mln samochodów z jednostką 1.2 HTP

Skoda legendarną jednostkę benzynową 1.2 HTP z serii EA 111 (poprzedniczkę obecnej serii EA 211) opracowała we własnym zakresie. W ciągu prawie 15 lat produkcji ten trzycylindrowy silnik znalazł się w ponad 3,5 mln pojazdów wszystkich marek pod skrzydłami koncernu z Wolfsburga (poza Skodą, także Volkswagen i Seat).

Skoda Fabia / Skoda
Skoda montowała silnik 1.2 HTP w Fabii / Skoda

Produkcja serii silników EA 211 rozpoczęła się w 2012 r. od nowego typu 1.0 MPI. Wkrótce potem Skoda stała się odpowiedzialna za kompletny rozwój jednostek napędowych MPI dla całej Grupy VW. Nowe centrum silnikowe czeskiej marki ruszyło w 2014 r.

Skoda dostała nową misję w obliczu normy Euro 7, Czesi opracują przyszłe silniki TSI rodziny EA 211

Teraz inżynierowie Skody dostali nową misję w obliczu nadchodzącej normy Euro 7 i oprócz jednostek MPI będą głowić się nad rozwojem przyszłych silników TSI serii EA 211. Obecnie gama benzynowców EA 211 charakteryzuje się dużą zmiennością - silniki mogą mieć trzy lub cztery cylindry, pojemność od 1,0 do 1,6 litra i obejmują spektrum mocy od 65 KM do prawie 160 KM. Mogą spalać benzynę, CNG (gaz ziemny) lub etanol. Są dostępne również w wersjach miękkiej hybrydy i hybrydy plug-in.

– Silniki spalinowe serii EA 211 charakteryzują się wysoką wydajnością, zaawansowaniem i niskim zużyciem paliwa. Opracowując wersje wolnossące i turbodoładowane będziemy nadal bazować na tych cechach – powiedział Martin Hrdlicka, szef działu rozwoju podwozi i układów napędowych w Skodzie.

Inżynierowie z Mlada Boleslav będą nadal ulepszać i dostosowywać silniki spalinowe do potrzeb oraz przepisów obowiązujących na wielu światowych rynkach / Skoda / Ĺkoda Auto
Reklama

Norma Euro 7 kontra samochody z silnikami spalinowymi

Przypominamy, że Komisja Europejska chce wprowadzić w życie nową normę Euro 7. Obecnie samochody spalinowe – benzynowe i z silnikiem Diesla – obowiązuje norma emisji spalin Euro 6D (od 2021 r.). Zawarte w niej obostrzenia miały stanowić pomost między wcześniejszą i tak już rygorystyczną Euro 6 i przyszłą Euro 7.

Planowana norma Euro 7 przewiduje zaostrzenie przepisów dotyczących emisji cząstek stałych, dwutlenku węgla i tlenków azotu NOx oraz nałożenie obowiązku monitorowania poziomu spalania. A to niesie ze sobą gigantyczne wydatki na opracowanie odpowiednich rozwiązań technologicznych. KE chce by norma Euro 7 dla samochodów osobowych weszła w życie od 1 lipca 2025 roku, a w przypadku aut ciężarowych i autobusów od 1 lipca 2027 roku.

Skoda Fabia zostaje z nami?

Wcześniej Skoda przestrzegała przed konsekwencjami przepisów wymyślonych w Brukseli. – Euro 7 przyniesie głębokie zmiany dla całej branży i będzie stanowić duże zagrożenie dla najtańszych aut, zarówno tych z segmentu mini, jak i samochodów miejskich, właśnie takich jak Skoda Fabia – powiedział dziennik.pl Tomasz Porawski, dyrektor marki Skoda w Polsce. – Aby pokryć wyższe koszty wynikające z dostosowania do Euro 7, ich ceny mogą wzrosnąć, i to do tego stopnia, że klientów zwyczajnie nie będzie na nie stać. W konsekwencji oznacza to nieopłacalność produkcji oraz najprawdopodobniej całkowite ich wycofanie z oferty – zauważył.

Teraz wygląda na to, że inżynierowie czeskiej marki uratują nie tylko miejskie samochody przed dekapitacją.

Skoda testuje silnik spalinowy / Skoda / Ĺkoda Auto

Skoda opracuje silnik spalinowe do najbardziej przystępnych cenowo samochodów

Jednostki MPI to wolnossące silniki z pośrednim, wielopunktowym wtryskiem paliwa, które słyną ze swojej solidności (lubią LPG). Typowym przedstawicielem tej gamy jest jednostka 1.0 MPI stosowana przez Skodę w jej najmniejszych i najbardziej przystępnych cenowo modelach, takich jak np. Fabia. Z kolei silniki TSI wyposażone są w doładowanie falą ciśnienia wydechowego. To mocne konstrukcje o wysokim momencie obrotowym. Przykładami tej gamy są popularny trzycylindrowy 1.0 TSI lub czterocylindrowy 1.4 TSI (do hybryd plug-in).

Nowe zlecenie dla Skody oznacza, że inżynierowie z Mlada Boleslav będą nadal ulepszać i dostosowywać silniki spalinowe do potrzeb oraz przepisów obowiązujących na wielu światowych rynkach (w tym Euro 7). Nie można wykluczyć, że opracują też jednostki przystosowane do spalania e-paliwa, które jako jedyne będzie dozwolone w samochodach po 2035 roku.

Skoda Fabia / Skoda
Skoda dziś dostarcza silniki benzynowe także do hybryd plug-in / Skoda / Ĺkoda Auto
Silnik 1.1 z modelu Voiturette A / Skoda