- Izera i Radosław Fogiel, takiej odpowiedzi nikt się nie spodziewał
- Fogiel: Izera produkowana w Górach Izerskich (WIDEO)
- Izera i jej nowa fabryka w Jaworznie, skąd Góry Izerskie?
- Izera i budowa fabryki w Jaworznie “na właściwej ścieżce”
- Izera i fabryka w Jaworznie, ruszyły pierwsze prace na działce (wideo)
Izera i jej nowa fabryka w Jaworznie rozpala ostatnio emocje kierowców i polityków. Premier Morawiecki przed chwilą powiedział, że “projekt jest na właściwej ścieżce”. Radosław Fogiel (PiS), szef sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych także skomentował rządowy plan wprowadzenia na rynek polskiego samochodu elektrycznego.
Fogiel był grillowany w RMF FM nie tylko o sprawy związane z polityką. W pewnym momencie padło pytanie, czy poseł PiS jakoś niebawem planuje zakup samochodu elektrycznego. – W najbliższym czasie raczej nie – stwierdził. Jednak na uwagę, że niebawem powinny potanieć ucieszył się twierdząc, że "to świetna wiadomość”. I od tej chwili był już tylko gorzej…
Izera i Radosław Fogiel, takiej odpowiedzi nikt się nie spodziewał
– Premier Morawiecki w 2016 roku mówił, że do roku 2025, czyli już niedługo, będzie w Polsce jeździć milion samochodów elektrycznych – usłyszał od prowadzącego. – I będziemy do tego przygotowani jako państwo budując zaplecze – wszedł w słowo Fogiel.
– Słyszał pan o samochodzie Izera, polskim samochodzie Izera, wspieranym przez rząd? – padło kolejne pytanie. – Prace trwają – zapewnił polityk PiS. –Gdzie przepraszam? – dociekał dziennikarz.
Fogiel: Izera produkowana w Górach Izerskich (WIDEO)
– W Górach Izerskich – wypalił Radosław Fogiel (wideo). – Nazywa się Izera i dlatego, że jest produkowany w Górach Izerskich –uzasadnił.
Po tym wystąpieniu w sieci śmiechom nie było końca. Wreszcie odezwał się sam Radosław Fogiel.
Izera i jej nowa fabryka w Jaworznie, skąd Góry Izerskie?
– Widzę, że popełniłem błąd, nad czym ubolewam – zapomniałem, że dziś sarkazm może być niebezpieczny dla użytkownika. Lecz jak inaczej odpowiedzieć na pytanie, gdzie można pojeździć samochodem, którego fabryka (w Jaworznie) dopiero jest w budowie? – zripostował poseł PiS.
Przypominamy, że spółka ElectroMobility Poland prezentującprototypy samochodu Izera nazwę uzasadniała nawiązaniem do Gór Izerskich. Hasło polskiej marki aut brzmi: Milion powodów, by jechać dalej. Plan przewiduje, że fabryka aut Izera powstanie w Jaworznie.
Izera i budowa fabryki w Jaworznie “na właściwej ścieżce”
Izera pod koniec 2022 roku dostała 250 mln zł dokapitalizowania z budżetu państwa. Efekt to wzrost łącznego dofinansowania projektu z kwoty 250 mln zł do kwoty 500 mln zł.
Z dokumentacji wynika, że dodatkowe 250 mln zł w bagażniku Izery ma umożliwić kontynuację prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery w Jaworznie.
Premier Mateusz Morawiecki zapewnił, że: fabryka powstaje we współpracy z renomowanymi, międzynarodowymi dostawcami, producentami, którzy doskonale się na tym znają.
- Wolę, żeby ten proces odbywał się w sposób bardzo rzetelny, bardzo dokładnie weryfikowane były poszczególne parametry planu biznesowego, niż żeby coś powstało pół roku szybciej, ale później trudniej będzie realizować cały projekt, cały program – zaznaczył Mateusz Morawiecki.
Izera i fabryka w Jaworznie, ruszyły pierwsze prace na działce (wideo)
Zapytaliśmy EMP, co słychać ws. Izery i fabryki. Okazuje się, że na działce inwestycyjnej, na której ma powstać zakład produkcji polskich samochodów elektrycznych właśnie ruszyła wycinka drzewostanu wraz z oczyszczeniem terenu.
- Pod koniec stycznia na podstawie umów między Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe oraz urzędem miasta Jaworzna rozpoczęto prace przygotowawcze na terenie tworzonego Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG) – usłyszeliśmy w ElectroMobility Poland.
– Prace te mają na celu przygotowanie gruntów o charakterze pokopalnianym i poprzemysłowym na potrzeby inwestycyjne celem aktywizacji gospodarczej regionu, a tym samym tworzenia nowych, atrakcyjnych miejsc pracy. Prace te realizowane są na podstawie stosownych pozwoleń, decyzji oraz uzgodnionego harmonogramu i z zachowaniem najwyższych standardów środowiskowych. Fabryka Izery jest jedną z szeregu inwestycji planowanych do realizacji na terenie objętym obecnymi działaniami przygotowawczymi – wskazali przedstawiciele spółki.
EMP zapewnia, że planowany na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego zakład produkcyjny Izery będzie spełniał najnowsze standardy branżowe. Samochody zjeżdżające z taśm produkcyjnych będą produkowane w oparciu technologię SEA opracowaną przez Geely.
Izera z Jaworzna na platformie Geely dostanie nowy styl, 250 mln zł pójdzie na…
– Obecnie wspólnie z partnerem technologicznym – Geely – realizowane są zadania projektowe związane z inżynierią produktu oraz inżynierią produkcji. Zespoły zakupowe pracują z branżą poddostawców nad pozyskaniem ofert – usłyszeliśmy w EMP.
W przypadku inżynierii produktu okrągłe słowa w praktyce oznaczają, że przedstawiciele EMP pod rękę z inżynierami Geely głowią się nad zawartością wnętrza Izery oraz zmianą stylistyki. Zdaniem spółki wygląd polskiego samochodu elektrycznego już się opatrzył, więc w planach jest design nadążający za trendami. Chińska platforma po części wymusi proporcje, urodę, przestronność wnętrza czy pojemność bagażnika. Architektura warunkuje też akumulator czy wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i multimediów.
Izera i fabryka w Jaworznie dostosowana pod platformę Geely
Z kolei inżynieria produkcji to wszelkie zagadnienia związane z fabryką w Jaworznie. Wcześniej projekt koncepcyjny zakładu opracowała firma Durr Systems AG. Inżynierowie niemieckiej firmy stworzyli layout fabryki Izery, czyli zaprojektowali linie produkcyjne, opracowali koncepcję procesu produkcyjnego dla wszystkich trzech wydziałów produkcyjnych (spawalni, lakierni i montażu), stworzyli wytyczne do projektu budowlanego w zakresie technologii produkcji (m.in. gdzie mają stanąć roboty), a także wymyślili wewnętrzny system logistyczny zakładu oraz schematy funkcjonalne dla procesu lakierniczego wraz z systemami oczyszczania powietrza. Teraz polska strona razem z Geely pracuje nad dostosowaniem przyszłego zakładu do wymogów dyktowanych przez platformę Izery.
Izera i Geely, chiński właściciel Volvo wchodzi do gry w Polsce
Izera dostanie platformę Geely, jak elektryczny Smart czy przyszły SUV Volvo EX30. W połowie listopada 2022 roku spółka ElectroMobility Poland (EMP) podpisała umowę licencyjną z największą prywatną chińską grupą motoryzacyjną Zhejiang Geely Holding. Licencja zapewnia technologię na przynajmniej dwie generacje samochodów Izera.
Polski samochód elektryczny będzie oparty o architekturę SEA, czyli Sustainable Experience Architecture. Obecnie ta konstrukcja jest zaliczana do najbardziej zawansowanych na rynku. Platforma SEA, na której powstanie Izera, została stworzona we współpracy z inżynierami Volvo w centrach Geely w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach. Na rynek wprowadzono ją w wrześniu 2020 roku.
Obecnie na platformie SEA bazuje należąca do chińskiego koncernu marka Zeekr oraz SUV Smart #1. Przypominamy, że Smart w połowie jest własnością Geely Holding, a w połowie Mercedesa. W 2023 roku zadebiutuje miejski SUV Volvo EX30 zbudowany na tej architekturze (4,2 m długości). Polska spółka EMP staje się pierwszą firmą spoza azjatyckiej grupy motoryzacyjnej, która będzie wykorzystywać tę technologię.
- Możliwości techniczne jakie daje wybrana technologia w obszarach: driving performance, driving assistance, innowacyjne systemy w zakresie wsparcia kierowcy, ergonomia wnętrza, a także przestronność i możliwość aranżacji przestrzeni pozwolą konkurować Izerze z liderami rynku - powiedział Łukasz Maliczenko, dyrektor ds. rozwoju produktu w EMP. Dodał, że pozyskana licencja umożliwia EMP ciągły rozwój poszczególnych systemów.
Izera będzie jak nowe Volvo EX30 czy Smart #1, wyposażenie
Inżynierowie podkreślają, że platforma SEA jest niesamowicie skalowalna. Pozwala dobrać rozstaw osi w zakresie od 1800 mm do 3300 mm. Stąd można na niej budować małe samochody elektryczne segmentu A, jak i limuzyny segmentu E oraz duże dostawcze EV.
W przypadku Izery ważne jest też to, że architektura zapewni w pakiecie oprogramowanie oraz wspomagające kierowcę systemy 2. poziomu. Chodzi o rozwiązania ADAS, które wykrywają przeszkody i zapobiegają przed niebezpiecznymi sytuacjami, a ich działanie polega na ostrzeganiu kierowcy przed kolizją, ale w razie braku reakcji – automatycznie uruchamiają hamulce.
Pierwsza Izera na platformie Geely to SUV, następnie hatchback i kombi, a wymiary
EMP na platformie Geely planuje pod marką Izera stworzyć całą gamę modelową samochodów elektrycznych segmentu C o długości od 4500 mm do 4750 mm. Pierwszym będzie SUV. Następnie architektura SEA pozwoli EMP wdrożyć do produkcji w Jaworznie dwa kolejne modele – kombi oraz hatchbacka.
Elementy karoseryjne będą tłoczone przez zewnętrznego dostawcę. Początkowo roczna produkcja zakłada 100 tys. aut rocznie, a 60 proc. komponentów wykorzystywanych będzie pochodzić z Polski. Planowany poziom bezpieczeństwa Izery to pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. Nie jest to prognoza na wyrost, ponieważ techniczny bliźniak Smart #1 właśnie uzyskał maksymalną notę w najnowszej serii prób zderzeniowych. Co tylko potwierdza solidność platformy SEA.
Izera na platformie Geely to dwie wielkości akumulatora, szybkie ładownie i duży zasięg
Specyfikacja techniczna platformy pozyskanej dla Izery przewiduje napęd na tylną oś i silnik o mocy 272 KM. Kupujący polski samochód elektryczny będzie miał do wyboru akumulator podstawowy o pojemności 51 kWh i większy 69 kWh. Pierwszy ma zapewnić 340 KM zasięgu, a topowy nawet 450 km jazdy na jednym ładowaniu. Architektura przewiduje szybkie ładowanie z mocą 150 kW. Wówczas uzupełnienie energii do 80 proc. ma trwać ok. 30 min.
Izera na platformie Geely, dane techniczne
Typ napędu | RWD (tylny) |
Moc silnika elektrycznego | 200 kW / 272 KM |
Pojemność baterii | 51 kWh i 61 kWh |
Zasięg (WLTP) | 340 km i 450 km |
Maksymalna moc ładowania DC | 150 kW |
Czas ładowania do 80 proc. | 30 minut |
Droga hamownia | ok. 37 m |
Hamulce | Tarczowe wentylowane na obu osiach z elektrycznym wspomaganiem (iBooster) |
Hamulec postojowy | Elektryczny, zintegrowany w zaciskach, działający na koła tylne |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tylne | Wielowahaczowe |
Długość nadwozia | 4500-4750 mm |
Szerokość nadwozia (bez lusterek) | 1820-1850 mm |
Wysokość | 1500-1600 mm |
Systemy ADAS | Poziom 2 |
Izera w 2024 roku do kupienia, od 2026 roku seryjna produkcja
EMP zakłada, że seryjna produkcja Izery na platformie Geely ruszy pod koniec 2025 roku i w 2026 roku będzie już szła pełną parą. Wcześniej, bo w połowie 2024 roku będzie można zamówić polskie samochody elektryczne z limitowanej serii.
To inwestycja za 6 mld zł, praca w Jaworznie dla 2400 osób
Koszt całej inwestycji wyniesie ok. 6 mld zł, ale w obliczu inflacji i rosnących cen można spodziewać się wyższych wydatków. EMP liczy, że dzięki nowej fabryce pracę znajdzie ok. 15 tys. osób: 2400 przy produkcji Izery w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów.
Spółka poskreśla, że zawarcie umowy licencyjnej na platformę Geely uwiarygadnia cały projekt Izery. To przyciągnie potencjalnych inwestorów i ułatwi zdobycie finasowania.
Elektryczna Izera, cena i na raty
Izera od początku jest przedstawiana jako marka samochodów rodzinnych. Świadczyć o tym ma m.in. przestronność wnętrza lepsza niż w przypadku innych aut kompaktowych. To efekt dużego rozstawu osi, ustawienia kół na rogach karoserii i przesunięcia kabiny do przodu. Spółka podkreśla, że krajowe elektryki nie będą towarem luksusowym, ale pojazdami w zasięgu możliwości finansowych Polaków.
– To było jedno z najważniejszych założeń naszego projektu. Chcemy wprowadzić dogodny ratalny system sprzedaży, aby całościowy koszt posiadania samochodu utrzymać na poziomie atrakcyjniejszym niż samochody spalinowe porównywalnej klasy – zapowiedział Piotr Zaremba, prezes EMP.
Jak będzie wyglądać fabryka samochodów Izera w Jaworznie? (wideo)
Docelowe moce produkcyjne zakładu wynoszą 200 tys. sztuk rocznie, a zatrudnienie planowane jest na poziomie 2500 pracowników. Nowa fabryka samochodów ma być również szansą dla kooperantów i poddostawców z Jaworzna i regionu. Jak będzie wyglądać zakład produkcji samochodów Izera? Oto wideo…