Według ukraińskiej Narodowej Agencji ds. Zapobiegania Korupcji (NAZK) chiński koncern motoryzacyjny Geely "nadal sprzedaje samochody w Rosji i płaci tam podatki, sponsorując rosyjską machinę wojenną". - Kierownictwo firmy w żaden sposób nie potępiło agresywnej i niesprawiedliwej wojny Rosji z Ukrainą - oświadczyła agencja NAZK na swojej stronie internetowej.

Reklama

Zdaniem ukraińskich urzędników "sprzedaż Geely w Rosji podwoiła się w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku w porównaniu z ubiegłym rokiem".

Geely sprzedaje samochody do Rosji. Biznes kwitnie

Jak podała publiczna stacja Szwedzkie Radio, rezygnację z samochodów Volvo rozważają siły zbrojne Szwecji, a także region Vaestra Goetaland, obejmujący miasto Goeteborg, skąd wywodzi się i ma główną siedzibę koncern Volvo. - Nie chcemy, aby część pieniędzy podatników trafiła do Rosji i finansowała wojnę - podkreślił odpowiedzialny za zaopatrzenie Hakan Andersson z władz regionu.

Według radia sprawa możliwego bojkotu Volvo jest omawiana przez kilka innych szwedzkich instytucji oraz organizacji.

Reklama

Przedstawiciele notowanego na giełdzie papierów wartościowych w Sztokholmie koncernu Volvo Cars, którego większościowym udziałowcem jest Geely (80 proc. głosów) bronią się, że filia firmy w Rosji została zlikwidowana i nie prowadzi już działalności na rynku rosyjskim. Jednak sprzedaż samochodów w Rosji jest kontynuowana przez Geely Holding. Tego nie chce komentować Volvo Cars.

Volvo EX30 Cross Country / Volvo

Szwedzi bojkotują koncern

W Szwecji Geely jest również mniejszościowym udziałowcem (15 proc.) producenta ciężarówek AB Volvo.

Wcześniej po wpisaniu przez Ukrainę na czarną listę za działalność w Rosji koncernu Mondelez International, będącego właścicielem producenta szwedzkich czekolad Marabou oraz norweskich Freia, wiele instytucji i firm w Szwecji oraz Norwegii wycofało słodycze tych producentów. Do bojkotu przyłączyły się m.in. szwedzkie wojsko, linie lotnicze SAS i Norwegian, a także szwedzkie koleje państwowe SJ. Po fali protestów Mondelez International ogłosił wydzielenie do końca roku rosyjskiej spółki ze swoich struktur międzynarodowych. Bojkot jest jednak kontynuowany.

Izera / Tomasz Sewastianowicz

Geely i Izera, chiński koncern dostarczy platformę do narodowego auta

Ciekawostką jest fakt, że Geely to dostawca platformy, na której ma powstać Izera. Spółka ElectroMobility Poland (EMP) jesienią 2022 roku podpisała z chińskim koncernem umowę na dostawę architektury SEA, czyli Sustainable Experience Architecture. Licencja zapewnia technologię na przynajmniej dwie generacje samochodów Izera.

Izera i platforma Geely, chiński właściciel Volvo wchodzi do gry w Polsce

Platforma SEA, na której powstanie Izera, została stworzona we współpracy z inżynierami Volvo w centrach Geely w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach. Na rynek wprowadzono ją w wrześniu 2020 roku.

Dziś na SEA bazuje należąca do chińskiego koncernu marka Zeekr oraz SUV Smart #1. Przypominamy, że Smart w połowie jest własnością Geely Holding, a w połowie Mercedesa. Niedawno zadebiutował miejski SUV Volvo EX30 zbudowany na tej architekturze (4,2 m długości). Polska spółka EMP staje się pierwszą firmą spoza azjatyckiej grupy motoryzacyjnej, która będzie wykorzystywać tę technologię.

Platforma SEA, na której powstanie Izera, została stworzona we współpracy z inżynierami Volvo w centrach Geely w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach / Geely