Izera wygrała przetarg o działkę w Jaworznie, tam powstanie nowa fabryka samochodów

Izera krok po kroku zmierza do produkcji seryjnej. Spółka ElectroMobility Poland właśnie dopięła swego i zdobyła grunt pod budowę fabryki samochodów w Jaworznie.

– W wyniku postępowania przetargowego przeprowadzonego przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczna oraz Urząd Miasta Jaworzna, spółka ElectroMobility Poland zostanie właścicielem działki o powierzchni 117 hektarów zlokalizowanej na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego – powiedział dziennik.pl Filip Szatanik z Urzędu Miasta Jaworzno.

Reklama

Izera wygrała przetarg walkowerem. EMP pierwszym inwestorem w Jaworznie

Komisja przetargowa nie miała zbyt wiele roboty. Jedyną ofertę na zakup nieruchomości złożyła właśnie EMP. Wartość transakcji wynosi 128 mln zł netto (ponad 157 mln zł brutto).

– Pozyskanie działki na terenie JOG-u jest krokiem milowym w realizowanym projekcie – powiedział dziennik.pl Piotr Zaremba, prezes Zarządu ElectroMobility Poland. – Od ogłoszenia współpracy z naszym partnerem technologicznym Geely realizujemy projekt zgodnie z ogłoszonym harmonogramem. Pozyskanie tytułu własności do gruntu na terenie JOG, które powinno nastąpić w ciągu kilku tygodni umożliwi nam ubieganie się o pozwolenie na budowę. Sam proces inwestycyjny chcemy rozpocząć na początku 2024 roku – wyjaśnił.

Reklama
Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

Budowa w fabryki samochodów Izera w Jaworznie ruszy w 2024 roku

Zaremba podkreślił jednocześnie, że wybór Jaworzna dla przyszłej fabryki Izery był podyktowany specyfiką terenów inwestycyjnych m.in.: bliskością potencjalnych dostawców części i komponentów zlokalizowanych w regionie, dobrą infrastrukturą, zapleczem naukowym śląskich uczelni a także odpowiednim zapleczem umożliwiającym pozyskanie doświadczonych pracowników. Ważne jest też dogodne położenie przy węźle autostrady A4 z drogą ekspresową S1.

– Jestem przekonany, że lokalizacja fabryki Izery – tak jak w przypadku innych inwestycji tego typu – przyczyni się do pozyskania kolejnych inwestorów branżowych na tym terenie, gdzie jeszcze pozostało ponad 100 ha do z zagospodarowania – stwierdził Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Izera będzie produkowana cyfrowo i w 5G, Chińczycy z Geely podzielą się technologią

Widomo, że fabryka Izery w Jaworznie będzie składała się ze spawalni, lakierni i działu montażu. Zakład ma spełniać najwyższe wymogi jeśli chodzi o zarówno standardy produkcji jak i normy środowiskowe. W tym ma pomóc technologia pozyskana od koncernu Geely, który jednocześnie jest dostawcą platformy pod budowę polskiego samochodu elektrycznego.

Polski samochód będzie oparty o architekturę SEA – obecnie ta konstrukcja jest zaliczana do najbardziej zawansowanych na rynku (korzysta z niej SUV Volvo EX30 czy auta chińskiej marki Zeekr). EMP dzięki umowie licencyjnej zapewniła sobie technologię na przynajmniej dwie generacje samochodów. Razem z platformą spółka zamierza sprowadzić do Polski standardy produkcji opracowane przez Chińczyków.

– Geely oraz inni chińscy producenci samochodów odrobili swoją pracę domową i są teraz w światowej czołówce, jeśli chodzi o produkcję oraz jakość wykonywanych pojazdów – powiedział dziennik.pl Paweł Tomaszek z ElectroMobility Poland. – Zakłady Geely są ultranowoczesne i w pełni zautomatyzowane. Dobrym przykładem jest fabryka aut Zeekr mieszcząca się w Hangzhou Bay – wskazał.

Izera będzie produkowana metodami i w standardzie jakości chińskiego koncernu Geely / ElectroMobility Poland

W fabryce w Hangzhou pracuje 800 robotów. W efekcie praca tłoczni jest w 100 proc. zautomatyzowana, spawanie w 80 proc. odbywa się również automatycznie. Także za dostarczanie komponentów na linię odpowiadają bezzałogowe wózki. Jak usłyszeliśmy polska spółka pod rękę z Geely już pracuje nad odwzorowaniem procesów produkcyjnych odpowiedzialnych za funkcjonowanie fabryki Zeekr. Jeśli uda się wprowadzić te standardy, to może oznaczać, że w pełni cyfrowa fabryka samochodów marki Izera będzie jedną z najnowocześniejszych w Europie.

Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl
Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

Izera i auta chińskiego giganta na jednej taśmie w Polsce

Jednocześnie EMP rozmawia z Geely na temat współdzielenia mocy wytwórczych nowej fabryki w Jaworznie. Co znaczy, że obie firmy dopuszczają możliwość produkcji w Polsce na jednej taśmie Izery oraz aut azjatyckiego giganta (jak kiedyś Fiat i Ford razem działały w Tychach). Tym samym Geely zyskałoby przyczółek do ekspansji na rynki europejskie.

Izera ma już dostawcę baterii! Nowy partner dostarczy kluczowy komponent do polskiego auta

– Przed chwilą wybraliśmy dostawcę baterii, zabezpieczając tym samym kluczowy komponent samochodu elektrycznego. Trwają rozmowy na temat optymalnego zabezpieczenia dostaw zarówno od strony kosztowej jak i logistycznej. Chcielibyśmy, aby bateria docelowo była produkowana w Polsce, najlepiej w fabryce w Jaworznie – powiedział Tomaszek z EMP.

Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

Izera w produkcji od 2025 roku. Jak będą sprzedawane polskie samochody?

Kiedy w takim razie ruszy produkcja i sprzedaż Izery? W jakim modelu sprzedażowym będzie oferowany samochód?

– Trzymamy się harmonogramu zaprezentowanego w listopadzie 2022 roku. Zakładamy, że pierwsze egzemplarze nowej Izery zjadą z linii produkcyjnych pod koniec 2025 roku by trafić do klientów w połowie 2026 roku powiedział Tomaszek. – Nasze auta będą oferowane klientom w ramach "lekkiej" sieci opartej o sprzedaż w internecie, huby sprzedażowe zbliżone do obecnych salonów dilerskich a także concept story. Mobilne punkty ekspozycyjne tzw. pop-up story umożliwią kontakt z marką klientom w mniejszych miastach. Oczywiście nad szczegółowymi rozwiązaniami nadal pracujemy, szukamy optymalnej formuły, dopasowanej do potrzeb klientów i do aktualnie obowiązujących trendów – przyznał przedstawiciel EMP.

Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

Izera pod koniec 2022 roku dostała 250 mln zł dokapitalizowania z budżetu państwa. Efekt to wzrost łącznego dofinansowania projektu z kwoty 250 mln zł do kwoty 500 mln zł. Z dokumentacji wynika, że dodatkowe 250 mln zł w bagażniku Izery ma umożliwić kontynuację prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery.

Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

Izera zmienia styl, Pininfarina zaprojektuje polskie auta

Niedawno gruchnęła wieść, że Izera zmienia styl, a za nowy wygląd samochodów elektrycznych polskiej marki będzie podpowiadać Pininfarina. ElectroMobility Poland (EMP) zawarła ze słynnym włoskim biurem projektowym umowę o współpracy. Designerzy z Turynu opracują kompleksowy projekt trzech modeli. Tworzenie nowego designu ma trwać 3 lata. Z polskiej strony z Włochami będą współpracować Tadeusz Jelec (wcześniej pracował dla Jaguara) oraz projektant Mariusz Bekas.

Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

Izera na platformie Geely jak nowe Volvo EX30, wyposażenie

Inżynierowie podkreślają, że platforma SEA, z której korzysta już Volvo EX30, Smart #1, #3 i wspomniany Zeekr, jest niesamowicie skalowalna. Pozwala dobrać rozstaw osi w zakresie od 1800 mm do 3300 mm. Stąd można na niej budować małe samochody elektryczne segmentu A, jak i limuzyny segmentu E oraz duże dostawcze EV. W przypadku Izery ważne jest też to, że architektura zapewni w pakiecie oprogramowanie oraz wspomagające kierowcę systemy 2. poziomu. Chodzi o rozwiązania ADAS, które wykrywają przeszkody i zapobiegają przed niebezpiecznymi sytuacjami, a ich działanie polega na ostrzeganiu kierowcy przed kolizją, ale w razie braku reakcji – automatycznie hamują.

Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

Pierwsza Izera to SUV, następnie hatchback i kombi - jakie wymiary?

EMP na platformie Geely planuje pod marką Izera stworzyć całą gamę modelową samochodów elektrycznych segmentu C o długości od 4500 mm do 4750 mm. Pierwszym będzie SUV. Następnie architektura SEA pozwoli EMP wdrożyć do produkcji dwa kolejne modele – kombi oraz hatchbacka.

Elementy karoseryjne będą tłoczone przez zewnętrznego dostawcę. Początkowo roczna produkcja zakłada 100 tys. aut rocznie, a 60 proc. komponentów wykorzystywanych będzie pochodzić z Polski. Planowany poziom bezpieczeństwa Izery to pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. Nie jest to prognoza na wyrost, ponieważ techniczny bliźniak Smart #1 właśnie uzyskał maksymalną notę w najnowszej serii prób zderzeniowych.

Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

Izera na platformie Geely - jaki zasięg? Dwie wielkości akumulatora

Specyfikacja techniczna platformy pozyskanej dla Izery przewiduje napęd na tylną oś i silnik o mocy 272 KM. Kupujący polski samochód elektryczny będzie miał do wyboru akumulator podstawowy o pojemności 51 kWh i większy 69 kWh. Pierwszy ma zapewnić 340 KM zasięgu, a topowy nawet 450 km jazdy na jednym ładowaniu. Architektura przewiduje szybkie ładowanie z mocą 150 kW. Wówczas uzupełnienie energii do 80 proc. ma trwać ok. 30 min.

Izera z tylnym napędem na platformie Geely, dane techniczne

Typ napędu RWD (tylny)
Moc silnika elektrycznego 200 kW / 272 KM
Pojemność baterii 51 kWh i 61 kWh
Zasięg (WLTP) 340 km i 450 km
Maksymalna moc ładowania DC 150 kW
Czas ładowania do 80 proc. 30 minut
Droga hamownia ok. 37 m
Hamulce Tarczowe wentylowane na obu osiach z elektrycznym wspomaganiem (iBooster)
Hamulec postojowy Elektryczny, zintegrowany w zaciskach, działający na koła tylne
Zawieszenie przednie McPherson
Zawieszenie tylne Wielowahaczowe
Długość nadwozia 4500-4750 mm
Szerokość nadwozia (bez lusterek) 1820-1850 mm
Wysokość 1500-1600 mm
Systemy ADAS Poziom 2
Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

Izera to inwestycja za 6 mld zł, praca dla 2400 osób

Koszt całej inwestycji wyniesie ok. 6 mld zł, ale w obliczu inflacji i rosnących cen można spodziewać się wyższych wydatków. EMP liczy, że dzięki nowej fabryce pracę znajdzie ok. 15 tys. osób: 2400 przy produkcji Izery oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów.

Izera i cena? Będzie premia za wybór nowej marki

Izera od początku jest przedstawiana jako marka samochodów rodzinnych. Świadczyć o tym ma m.in. przestronność wnętrza lepsza niż w przypadku innych aut kompaktowych. To efekt dużego rozstawu osi, ustawienia kół na rogach karoserii i przesunięcia kabiny do przodu. Spółka podkreśla, że krajowe elektryki nie będą towarem luksusowym, ale pojazdami w zasięgu możliwości finansowych Polaków. Dziś średnia cena samochodu na rynku to ok. 160 tys. zł i rośnie. Ile polski kierowca jest w stanie zapłacić za Izerę?

– Cena samochodu to ostatnia informacja, jaką ujawnia się przed wejściem auta do salonu sprzedaży – powiedział dziennik.pl Piotr Zaremba, prezes spółki ElectroMobility Poland. Choćby dlatego, żeby konkurencja nie wiedziała jaka będzie strategia. Nie popełnię błędu i nie zdradzę kwoty. Wewnętrznie pracujemy na złożeniu, że musimy zaoferować samochód, który będzie istotnie tańszy niż samochód o tych samych parametrach naszej konkurencji. Tak, by premia cenowa za wybór nowej marki była zachowana. Oczywiście tej przestrzeni na cenę Izery mamy trochę więcej, kiedy konkurencja podnosi ceny. Naturalnie będzie jej mniej kiedy rywale będą obniżać cenniki. Dbamy jednak o odpowiednią proporcję między ceną Izery, a samochodami innych marek – podkreślił.

Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl
Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl
Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl
Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl
Izera - polski samochód elektryczny / dziennik.pl