- Volvo EX90 to 5-metrowy SUV, następca Volvo XC90 (WIDEO)
- Volvo EX90 zaskoczy wnętrzem, 15-calowym ekranem i wyposażeniem
- Volvo EX90 upraszcza obsługę i kończy z natłokiem informacji (WIDEO)
- Volvo EX90 i bagażnik, który zmieści lodówkę czy pralkę
- Volvo EX90, dwie wersje, jeden duży akumulator, szybkie ładowanie i zasięg 600 km
Volvo EX90 debiutuje na polskim rynku jako następca spalinowego XC90 i pierwszy przedstawiciel nowej elektrycznej rodziny EX. To też pierwszy owoc strategii zakładającej, że samochody na prąd do 2025 roku mają stanowić połowę oferty Volvo, a od 2030 roku – całość. Czym najnowsze dzieło szwedzkiej marki chce przekonać kierowców?
Z pewnością rozmachem sylwetki zbudowanej na nowej platformie SPA2. Volvo EX90 wita kierowcę animacją standardowych reflektorów LED HD o rozdzielczości 1.3 Megapixela. Światła do jazdy dziennej mają charakterystyczny motyw T przypominający młot Thora, czyli oręż słynnego nordyckiego boga piorunów, burzy i witalności.
Volvo EX90 to 5-metrowy SUV, następca Volvo XC90 (WIDEO)
EX90 szczyci się również dopracowaną aerodynamiką. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej linii. Szwedzi w walce o elektryczny zasięg osiągnęli współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,29 (dla porównania Mercedes EQS, który jest niższą i smukłą limuzyną: 0,20). W siedmioosobowym SUV-ie o długości 5 m to doskonały rezultat. Ale jakim cudem? Wrażenie robi widok bocznych szyb. Wpasowano je w nadwozie tak, że tworzą jedną, równą powierzchnię ze słupkami i drzwiami. Podświetlane klamki z czujnikiem dotykowym po zamknięciu drzwi chowają się na płasko z linią karoserii, jak w żadnym seryjnym Volvo do tej pory. Wielkie alufelgi (maksymalnie 22 cali) mają specjalne nakładki redukujące zawirowania powietrza w okolicy kół. Przednia część EX90 jest zaokrąglona i przebiega wyraźnie niżej niż w XC90.
Volvo EX90 zaskoczy wnętrzem, 15-calowym ekranem i wyposażeniem
Wnętrze EX90 idealnie trafia w najnowsze trendy. Minimalistyczne, luksusowe i bardzo skandynawskie. Za żadne pieniądze nie dostaniesz skórzanej tapicerki. Zastąpiło ją tworzywo o nazwie Nordico wykonany z materiałów bazujących na surowcach z recyklingu, które wcześniej były np. butelkami PET. Na desce rozdzielczej Szwedzi stosują panele z prawdziwego drewna pozyskanego ekologicznie. Ciekawostką jest unikalna technologia, dzięki której drewno nie jest podświetlane od spodu, lecz samo iluminuje łagodnym światłem. Z kolei siedzenia mogą być pokryte wełnianą tapicerką.
Volvo razem z nowym SUV-em wprowadza bezprzewodową technologię kluczyka, co oznacza, że tradycyjny kluczyk można zostawić w domu i odblokować samochód za pomocą telefonu komórkowego. Po otwarciu drzwi wita nowa kierownica z przełącznikami pojemnościowymi (haptycznymi) do obsługi multimediów, tempomatu czy innych rozwiązań – wibracja pod palcem wywoła wrażenie kontaktu z elementami mechanicznymi.
Prawdziwym mistrzem pierwszego wrażenia jest 14,5-calowy ekran ustawiony na środku deski rozdzielczej – jest niemal dwa razy większy niż ten znany z XC90 (9 cali). To właśnie ten pionowy wyświetlacz przewidziano jako centrum sterowania wszelkimi funkcjami (o grafikę zadba m.in. silnik gier komputerowych Unreal Engine). Zaszyty w nim ekosystem ma działać błyskawicznie, intuicyjnie i bez natłoku informacji. Inaczej mówiąc: to co zobaczysz na ekranie będzie zależało od sytuacji. Przykład?
Volvo EX90 upraszcza obsługę i kończy z natłokiem informacji (WIDEO)
EX90 zaoferuje jazdę wspomaganą, a w przyszłości autonomiczną. System dzięki sztucznej inteligencji będzie wiedział, kiedy kierowca chce przejąć kontrolę nad autem i wyświetli "na wierzchu" odpowiednią ikonę – bez nerwowego przekopywania się przez kolejne poziomy menu. To oznacza, że nowe Volvo dobierze kontekst informacji i pod na tacy tylko najpotrzebniejsze komunikaty. Dokładnie te, które chciałeś znaleźć. Także dostęp do nawigacji, telefonu, multimediów czy innych funkcjonalności będzie nadążał za potrzebą kierowcy. Przy parkowaniu system podpowie sterowanie funkcjami czujników i kamer. Podczas rozmowy telefonicznej pojawią się opcje przydatne do jej obsługi. A w trakcie jazdy funkcje będą dobrane jeszcze inaczej. Na ekranie pojawi się pasek z ikonami odpowiadającymi danej sytuacji. Mniejszy ekran za kierownicą podpowie kierunek jazdy z nawigacji, prędkość, pasy ruchu czy zasięg. Samochód dobierze funkcje do aktualnych potrzeb. Jeśli wymagana jest jakaś decyzja kierowcy, również ta informacja pojawi się w polu widzenia prowadzącego.
Volvo EX90 i bagażnik, który zmieści lodówkę czy pralkę
Volvo EX90 ma być niezwykle praktycznym autem. Bagażnik po złożeniu dwóch rzędów siedzeń oferuje maksymalnie do 1915 l - wówczas powstaje powierzchnia transportowa o długości 1,9 m. Przy piątce pasażerów kufer pomieści 1010 litrów bagaży. Siedmioosobowa załoga ogranicza możliwości przewozowe do 368 l.
Otwór załadunkowy bagażnika jest szeroki na 1,13 m i wysoki na 0,78 m. Takie wymiary pozwalają bez problemu zapakować lodówkę, pralkę, narty, krzesła, lampę czy butle do nurkowania. Przynajmniej tak wynika z poniższej instrukcji. Poza tym jest też 37-litrowy frunk, czyli przedni bagażnik na mniejsze przedmioty lub kabel do ładowania.
Volvo EX90, dwie wersje, jeden duży akumulator, szybkie ładowanie i zasięg 600 km
Wreszcie napęd i jego możliwości. Volvo EX90 w Polsce debiutuje w dwóch odmianach dwusilnikowych. Topowa jest najmocniejszym seryjnym autem w historii szwedzkiej marki.
Dwa silniki gwarantują moc 517 KM i moment obrotowy na poziomie 910 Nm. Ta elektryczna bestia od 0 do 100 km przyspieszy w 4,9 sekundy. Co przy aucie o masie ponad 2,8 t jest imponujące. Pociągnie też przyczepę o masie 2,2 t, a wśród elektryków to wybitny wynik. Prąd dostarcza akumulator o pojemności aż 111 kWh, co przekłada się na zasięg nawet 580 km.
Słabsze EX90 rozwija 408 KM mocy i 770 Nm momentu obrotowego. Samochód przyspiesza o sekundę wolniej w sprincie do 100 km/h. Za to zasięg z tego samego akumulatora jest o 5 km większy i dochodzi do 585 km.
Ładowanie z mocą 250 kWh pozwoli uzupełnić energię od 10 proc. do 80 proc. w mniej niż 30 min. A podłączenie do ładowarki na 10 min. wystarczy na wydłużenie zasięgu o 180 km. Nowy SUV będzie też zdolny naładować inny samochód elektryczny lub być magazynem energii do zasilenia domu.
Volvo EX90, czyli LiDAR na dachu plus radary i kamery w standardzie
Volvo EX90 zaskoczy również siłą rozwiązań, które mają zapewnić ochronę kierowcy, pasażerom i innych uczestnikom ruchu. Tym razem potomkowie wynalazcy trzypunktowych pasów bezpieczeństwa zadzwonili do Doliny Krzemowej i poprosili o pomoc programistów NVIDIA oraz firmy Luminar Technologies. Pierwsi zadbali o System-on-a-Chip (SOC) NVIDIA DRIVE Orin do komputerów nowego auta odpowiedzialnych za jazdę autonomiczną. Drudzy dostarczyli LiDAR. Sprzęt i własne oprogramowanie Volvo oraz firm Zenseact i Luminar pozwoliły stworzyć nową generację systemów unikania kolizji.
W efekcie EX90 jest seryjnie naszpikowane pionierską technologią, jak żadne inne Volvo do tej pory. Pakiet systemów bezpieczeństwa tworzą: LiDAR (radar laserowy zamontowany nad górną krawędzią szyby na dachu auta), 8 kamer, 5 radarów, 16 czujników ultradźwiękowych. Ta elektroniczna armia zobaczy wszystko wokół auta (zakres działania to 360 stopni). Dane zebrane przez osprzęt analizuje wydajny procesor, który umie dokonywać nawet 250 bilionów operacji na sekundę.
Volvo EX90 wykryje inne samochody z 250 m
Volvo deklaruje, że na drodze elektryczne EX90 zaimponuje możliwościami niewidocznej tarczy – to ma być najbezpieczniejszy samochód na świecie. LiDAR w każdych warunkach pogodowych wykryje inne auta i pieszego z odległości 250 m (dzięki temu kierowca ma na reakcję 7,5 sekundy), a małe obiekty – typu czarna opona na czarnej drodze – zauważy ze 120 m! Sygnały LiDAR-u są bardziej efektywne jako dane, niż obrazy kamer. Tym samym EX90 zidentyfikuje też mniejsze zwierzęta, jak np. psy czy lisy (tego nie potrafią obecne rozwiązania. W ocenie Szwedów pakiet systemów może nawet o 20 proc. zmniejszyć ryzyko wypadków śmiertelnych i z poważnymi obrażeniami, a o 9 proc. spadnie liczba wypadków w ogóle.
Volvo EX90, ceny i wyposażenie w Polsce
Volvo EX90 w Polsce kosztuje od 479 900 zł za słabszy model Twin Motor o mocy 402 KM. Po dopłacie 20 tys. zł można wybrać wersję Twin Motor Performance 517 KM w cenie 499 900 zł. W przyszłości pojawią się tańsze odmiany – także z jednym silnikiem.
Standardowo każde z auto jest dostarczane na felgach 21 cali. Alternatywą są obręcze 22-calowe z aerodynamicznym wypełnieniem (4550 zł). Dopłaty 2450 zł wymagają przyciemnione szyby tylne, a 9000 zł zapłacimy za dodatkowe progi. Standardem jest zestaw audio Bose z 14 głośnikami. Za 25 tys. zł Volvo wstawi nagłośnienie Bowers&Wilkins. Zestaw Pilot Assist Package wymaga 11 400 zł, a 5700 zł to dopłata do tapicerki z szarej wełny. Przy konfiguracji wybierając każdą możliwą pozycję bez problemu cena dochodzi do 580 tys. zł.
Volvo EX90 i dane techniczne
Volvo EX90 | Twin Motor | Twin Performance |
Silniki | 2 elektryczne | 2 elektryczne |
Moc | 408 KM | 517 KM |
Moment obrotowy | 770 Nm | 910 Nm |
Pojemność akumulatora brutto | 111 kWh | 111 kWh |
Moc ładowania | 250 kW | 250 kW |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Długość/szerokość/wysokość | 5037/1964/1744 mm | 5037/1964/1744 mm |
Masa własna | od 2818 kg | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 180 km/h |
Zużycie energii | 20,9 kWh/100 km | 21,1 kWh/100 km |
Zasięg | 585 km | 580 km |
Bagażnik | 368-1915 l | 368-1915 l |
Cena | 479 900 zł | 499 900 zł |