Volvo wybrało Polskę. W Krakowie szwedzki koncern utworzy nowe centrum badawczo-rozwojowe odpowiedzialne za projektowanie rozwiązań technologicznych przeznaczonych do samochodów z elektrycznej rodziny EX. To również część wielkiego planu, który przewiduje, że auta na prąd do 2025 roku mają stanowić połowę oferty firmy, a od 2030 roku – całość.

Reklama

Tech Hub w Krakowie będzie kluczowym centrum rozwoju oprogramowania i odegra strategiczną rolę w realizacji naszych ambicji, aby do 2030 roku stać się w pełni elektryczną marką i liderem w dziedzinie nowych technologii, między innymi dzięki wewnętrznemu rozwojowi oprogramowania – powiedział dziennik.pl Arkadiusz Nowiński, Senior Vice President Volvo Cars.

Volvo inwestuje w Polsce, Tech Hub w Krakowie i samochody szwedzkiej marki

Volvo Tech Hub w Krakowie w początkowej fazie zatrudni 120 osób. Rekrutacja już ruszyła - poszukiwani są inżynierowie oprogramowania wbudowanego, architekci systemów i testerzy. A w ciągu kolejnych dwóch lat pracę znajdzie tam nawet 600 ludzi. Szwedzi liczą na zdobycie doświadczonych specjalistów oraz na nową siłę wchodzącą na rynek świeżo po ukończeniu uczelni.

Reklama
Jim Rowan, prezes Volvo Cars / Volvo
Reklama

U podstaw wszystkich technologii leży własny system operacyjny, który czuwa i integruje pracę kluczowych systemów – wskazał Nowiński. – Jazda autonomiczna, systemy bezpieczeństwa aktywnego zapobiegające wypadkom, dane generowane przez LiDAR (radar laserowy) i radary, sztuczna inteligencja personalizująca menu na wyświetlaczu, funkcje connectivity – to wszystko wymaga nie tylko mocnych procesorów, ale systemu, który to scali. Polskie centrum będzie jedną z placówek, która będzie nad tym pracować– wskazał nasz rozmówca.

Arkadiusz Nowiński, Senior Vice President Volvo Cars / Volvo

Polacy opracują dla Volvo systemy do samochodów, Kraków doliną krzemową?

Nowa inwestycja Volvo to nic innego jak transfer do Polski wysokich technologii i specjalistycznej wiedzy. To cenniejsza zdobycz niż kolejna montownia, czy fabryka. W stolicy Małopolski będzie powstawać oprogramowanie, które już dziś jest kluczowym elementem samochodu. Krakowskie centrum R&D w koronie szwedzkiego koncernu dołączy do ośrodków projektowych w Szwecji (Sztokholm i Lund) oraz w Indiach (Bangalore). Polska placówka będzie czwartym takim ośrodkiem na świecie. Dwa duże centra inżynieryjne znajdują się także w Goeteborgu oraz w Szanghaju.

– Jesteśmy firmą zorientowaną na cel i technologię, więc nasza nowa generacja samochodów Volvo będzie czymś więcej niż tylko transportem. Będą to komputery na kołach, zaprojektowane tak, aby można je było aktualizować zdalnie za pomocą nowego oprogramowania. Oznacza to, że nasz krakowski hub technologiczny i rozwój własnych możliwości w zakresie tworzenia oprogramowania są kluczem do naszego przyszłego sukcesu – powiedział Jim Rowan, szef Volvo Cars.

Volvo EX90 i Jim Rowan, prezes Volvo Cars / Volvo

W ocenie szefa szwedzkiej marki samochód Volvo przyszłości będzie w pełni elektryczny, w coraz większym stopniu sprzedawany przez internet, napędzany najnowocześniejszymi komputerami głównymi z własnym oprogramowaniem. A z czasem będzie stawał się coraz lepszy dzięki regularnym aktualizacjom.

Przykładem innowacji już stosowanej przez Volvo a opracowanej własnymi siłami może być sztuczna inteligencja nowego EX90, która ma z czasem uczyć się i dojrzewać. Coraz mądrzejszy samochód będzie coraz skuteczniej wspierał kierowcę w krytycznych sytuacjach. Starsze generacje systemów wsparcia głównie ostrzegały o potencjalnym zagrożeniu. Nowa technologia ma coraz częściej interweniować samodzielnie, by zapobiec zderzeniu. Volvo spodziewa się, że pakiet systemów bezpieczeństwa w EX90 aż o 20 proc. zmniejszy ryzyko wypadków śmiertelnych i z poważnymi obrażeniami, a o 9 proc. spadnie liczba wypadków w ogóle.

Volvo EX90 / Volvo
Volvo EX90 / Volvo

Volvo EX90 to popis inżynierów, w Krakowie pójdą jeszcze dalej

EX90 jest seryjnie naszpikowane pionierską technologią, jak żadne inne Volvo do tej pory. Pakiet systemów bezpieczeństwa tworzą: LiDAR (radar laserowy zamontowany nad górną krawędzią szyby na dachu auta), 8 kamer, 5 radarów, 16 czujników ultradźwiękowych. Ta elektroniczna armia zobaczy wszystko wokół auta (zakres działania to 360 stopni). Dane zebrane przez osprzęt analizuje wydajny procesor, który umie dokonywać nawet 250 bilionów operacji na sekundę. LiDAR nowego SUV-a w każdych warunkach pogodowych wykryje inne auta i pieszego z odległości 250 m (dzięki temu kierowca ma na reakcję 7,5 sekundy), a małe obiekty – typu czarna opona na czarnej drodze – zauważy ze 120 m! Tak wygląda ułamek rozwiązań, które niebawem zaczną powstawać w Polsce.

Jim Rowan, CEO Volvo Cars: Samochód Volvo przyszłości będzie w pełni elektryczny, w coraz większym stopniu sprzedawany przez internet, napędzany najnowocześniejszymi komputerami głównymi z własnym oprogramowaniem i z czasem będzie stawał się coraz lepszy dzięki regularnym aktualizacjom / Volvo / FILIPBLANK

Volvo inwestuje w Polsce, to transfer technologii

Volvo to kolejny gigant motoryzacyjny, który zdecydował się na Polskę. Niedawno Mercedes ogłosił, że w Jaworze za kwotę 1,3 mld euro (ponad 6,1 mld zł) zbuduje nową fabrykę elektrycznych samochodów dostawczych. Wcześniej Volkswagen w fabrykę Craftera we Wrześni zainwestował 800 mln euro (3,8 mld zł). Nowy zakład Stellantis w Gliwicach to koszt na poziomie 280-300 mln euro (1,4 mld zł).

Volvo EX90 / Volvo

Volvo, Mercedes, tak koncerny inwestują w Polsce

Z kolei Polska Agencja Inwestycji i Handlu wyliczyła, że w 2022 roku zagraniczne firmy zainwestowały w Polsce ponad 3,7 mld euro. To o 200 mln euro więcej niż przed rokiem i aż o miliard (!) więcej niż w roku 2020. Porównując rok 2021 z 2022, nastąpiło przetasowanie w krajach, z których pochodzą najwięksi inwestorzy zagraniczni pod względem nakładów finansowych. W 2021 roku były to Korea Południowa, Niemcy i USA.

W TOP 3 utrzymały się Niemcy, które zostały liderem, inwestując w Polsce ponad 1,4 mld euro i tworząc przeszło 4 tys. miejsc pracy. Drugą lokatę zajęła Szwajcaria, realizując projekty w kwocie 611 mln euro i generując ponad 300 etatów. Pierwszą trójkę zamyka Japonia, która planuje inwestycje na łączną kwotę ponad 320 mln euro i deklaruje ponad 1000 miejsc pracy.

Volvo Concept Recharge / Tomasz Sewastianowicz