- Nowy Lexus RX 350h, 450h+ hybryda plug-in, RX 500h i zaskakujące efekty premiery w Polsce
- Lexus RX 450h+, czyli hybryda plug-in hitem nad Wisłą
- RX 450h+ spala 1,1 l benzyny na 100 km, ale jest jeden haczyk
- Polacy nie żałują sobie, topowy Lexus RX 500h schodzi na pniu
- Lexus RX 500h i tylna oś skrętna wyraźnie zwiększa zwrotność, opinia o osiągach
Lexus RX jest najważniejszym i najpopularniejszym modelem japońskiej marki należącej do Toyoty. Od premiery w 1998 roku na drogi wyjechało ponad 3,6 mln egzemplarzy tego auta, z czego przeszło 300 tys. kupili Europejczycy. Teraz czas na zmianę warty…
RX nowej 5. generacji debiutuje w Polsce w trzech odmianach wyłącznie hybrydowych – RX 350h, 450h+ czyli hybryda plug-in i najmocniejszej RX 500h. W świecie SUV-ów segmentu E to wbrew modzie na silniki Diesla. Tak odważne postawienie sprawy Lexus tłumaczy mniejszym ryzykiem awarii, prostszą budową i niższą ceną. Która hybryda ma największe wzięcie nad Wisłą?
Nowy Lexus RX 350h, 450h+ hybryda plug-in, RX 500h i zaskakujące efekty premiery w Polsce
Nowy Lexus RX pod koniec września zaczął tournée po Polsce. Podczas specjalnych pokazów przedsprzedażowych kierowcy mogli pierwszy raz dotknąć japońskiego SUV-a i złożyć zamówienie. I okazuje się, że wystarczył miesiąc by sprzedać pierwsze 1000 sztuk nowego RX-a. To oznacza, że dilerzy dziennie przyjmowali ponad 32 zamówienia na ten samochód!
Lexus RX 450h+, czyli hybryda plug-in hitem nad Wisłą
RX 450h+ to najchętniej wybierany wariant napędu. Pierwsza w historii tego modelu hybryda plug-in stanowi lwią część pierwszego 1000 zamówień. Na ten wariant zdecydowało się 42 proc. kierowców (aż 420 sztuk hybrydy ładowanej z gniazdka).
Pod karoserią RX 450h+ pracuje układ napędowy znany z Toyoty RAV4 Plug-in Hybrid. Zespół stanowi 2,5-litrowy benzyniak (182 KM) pracujący w ekonomicznym cyklu Atkinsona ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym (182 KM). Oba przekazują moc na przednie koła. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator (54 KM), który współpracuje z układem hybrydowym. W ten sposób kierowca dostaje 309 KM mocy systemowej i wsparcie elektrycznego układu 4x4 E-FOUR.
RX 450h+ spala 1,1 l benzyny na 100 km, ale jest jeden haczyk
Nowa hybryda z wtyczką ma niemal taką samą moc jak schodzący z rynku RX 450h czwartej generacji, ale wyższy moment obrotowy i lepsze przyspieszenie. Mocniejszy silnik elektryczny sprawia, że auto jest jeszcze bardziej zrywne. Przyspieszenie RX 450h+ od 0 do 100 km/h trwa 6,5 s. Przy tym RX 450+ ma osiągać zużycie paliwa na poziomie – uwaga! – 1,1 litra benzyny na 100 km. I żeby nie było, że nie ostrzegaliśmy – ten bajeczny wynik jest możliwy pod warunkiem podróżowania z akumulatorem naładowanym w 100 proc. Jeśli jednak ktoś nie dopilnuje uzupełniania prądu w baterii wówczas musi liczyć się ze znacznie szybszym osuszaniem zbiornika paliwa.
W przypadku hybrydy ładowanej z gniazdka kluczowe znaczenie mają parametry jazdy w trybie EV. Lexus z litowo-jonowej baterii 18,1 kWh płasko umieszczonej pod podłogą deklaruje 65 km elektrycznego zasięgu WLTP i możliwość bezemisyjnej jazdy do prędkości 130 km/h. Zaletę zasięgu docenią osoby, które na co dzień mają gdzie ładować baterie (dom, biurowiec), wtedy RX 450+ może być wykorzystywany jako samochód elektryczny. Auto ma standardową ładowarkę o mocy 6,6 kWh. Ładowanie do pełna przy pomocy wallboxa trwa około 3 godzin, a wykorzystując domowe gniazdko uzupełnienie energii zajmie około 6 godzin.
Polacy nie żałują sobie, topowy Lexus RX 500h schodzi na pniu
Drugim najpopularniejszym napędem wśród pierwszych zamawiających był najmocniejszy i najszybszy RX 500h. Na ten wariant zdecydowało się aż 36 proc. zamawiających.
RX 500h jest królem wszystkich modeli SUV Lexusa. Jako jedyny wykorzystuje turbodoładowany silnik - wśród hybryd tej japońskiej marki to ewenement. Czterocylindrowa jednostka 2.4 turbo współpracuje z 6-biegowym klasycznym automatem. Przedni silnik elektryczny zamontowano między jednostką benzynową a skrzynią biegów. Z tyłu zastosowano układ e-Axle o mocy 80 kW - w jego skład wchodzą silnik, przekładnia oraz moduł jednostki sterującej (rozwiązanie znane z elektrycznego Lexusa RZ). Łącznie taki system zapewnia kierowcy 371 KM mocy i za jednym zamachem tworzy elektryczny napęd na cztery koła Direct4.
Lexus RX 500h i tylna oś skrętna wyraźnie zwiększa zwrotność, opinia o osiągach
Na drodze RX 500h ma temperament auta sportowego. Popędzony zachowuje się jak ekolog na dopalaczach. Od 0 do 100 km/h przyspieszy w 6,2 sekundy, a to już blisko osiągów takich aut, jak Toyota GR Supra czy GR Yaris. I właśnie ze względu na wysokie możliwości Lexus na przedniej osi stosuje stałe zaciski hamulcowe z przeciwstawnymi tłoczkami oraz układ skrętnych tylnych kół (Dynamic Rear Stearing), który automatycznie dopasowuje kąt ich wychylenia maksymalnie o 4 stopnie. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają przeciwnie do kół przednich - wówczas manewrowanie prawie 5-metrowym SUV-em jest bajecznie proste (RX może też zaparkować zdalnie z poziomu aplikacji w telefonie). Na trasie szybkiego ruchu koła tylnej osi odchylają się w tym samym kierunku co przedniej. To w połączeniu z elektrycznym napędem 4x4 Direct4 sprawia, że RX 500h potrafi, jak mało który SUV, utrzymywać kontakt z kierowcą, angażować i dawać frajdę z lekkiego prowadzenia. Lepsze panowanie nad autem zapewnia też układ kierowniczy, dający pewniejsze wyczucie kół niż dotąd. Przez łuki – mimo symbolicznego wychylenia karoserii – przemyka zwinnie, posłusznie, przewidywalnie.
RX 500h imponuje kulturą pracy, dynamiką i elastycznością 371 KM z turbo. Przy dynamicznej jeździe komputer wskazał ciut ponad 10 l/100 km, autostradowe prędkości podsumował wynikiem na poziomie 8 l/100 km, ale już spokojna podróż "zbija" zużycie paliwa do 6 l/100 km - to o 2 l mniej niż deklaruje producent. Jak widać delikatna prawa noga potrafi wydobyć z mocnej hybrydy jej oszczędny charakter.
Lexus RX 350h zamiast modelu Lexus 300h i silników Diesla, jakie spalanie?
Pozostali zamawiający postawili na bazowy model RX 350h. Ten SUV wykorzystuje poprawiony klasyczny układ hybrydowy 4. generacji. Duet spalinowo-elektryczny z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym wytwarza 245 KM mocy i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 s. Zużycie benzyny na poziomie niecałych 7 l na 100 km przy tej wielkości auta trzeba uznać za oszczędne. Nic dziwnego, że producent przedstawia go jako dobrą alternatywę dla konkurencyjnych aut z mniejszymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Zespół pracuje kulturalnie i liniowo rozwija moc, co również pasuje do komfortowego klimatu RX-a. Dobre maniery jednak idą w kąt po przełączeniu w tryb sport lub redukując przełożenia łopatkami przy kierownicy. Wtedy dwutonowy RX 350h z seryjnym napędem na cztery koła E-Four popisuje się temperamentem. Wprawdzie daleko mu do turbo RX 500 h, ale ten 245-konny SUV bardzo dobrze odnajdzie się w życiu codziennym.
Wersja RX 350h ma też coś wspólnego z topową odmianą RX 500h. To nowa bipolarna bateria niklowo-wodorkowa (Ni-MH). W porównaniu z baterią stosowaną w schodzącym RX 450h, nowy akumulator ma mniejszą liczbę ogniw (216 a nie 240), ale osiąga takie same parametry. Bateria ma wydajny układ chłodzenia i została zainstalowana pod tylnymi siedzeniami, dzięki czemu nie ogranicza przestrzeni w kabinie, ani w bagażniku.
Lexus RX najczęściej kupowany w trzech bogatych wersjach wyposażeniowych
Pierwsze rezerwacje nowego RX-a pokazują też, że Polacy najchętniej wybierają najlepiej wyposażone auta. Najwięcej osób zdecydowało się na wersję Prestige z pakietem Technology (35 proc. zamówień), którą wyróżniają m.in. wentylowane fotele przednie z pamięcią ustawień, czujniki parkowania z funkcją samoczynnego zatrzymania, system monitorowania martwego pola, system zapobiegający otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją oraz system ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Pakiet Technology wydłuża listę bajerów o 10-calowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie, kamerę cofania z panoramicznym widokiem 360 stopni, nastrojowe oświetlenie kabiny oraz rozszerzony zestaw systemów bezpieczeństwa z asystentem wyprzedzania na drogach szybkiego ruchu oraz systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu auta.
Co trzeci kupujący zdecydował się na wersję Omotenashi, która z zewnątrz wyróżnia się specjalnym malowaniem 21-calowych felg oraz potrójnymi reflektorami LED z systemem BladeScan. W kabinie czeka 21-głośnikowy system audio klasy premium Mark Levinson oraz rozszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa o asystenta wyprzedzania na drogach szybkiego ruchu plus układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu. Kamerę z panoramicznym widokiem 360 stopni ułatwi manewrowanie na parkingu.
Wersja F SPORT to 30 proc. zamówień – ten wariant jest dostępny wyłącznie w najmocniejszym modelu RX 500h. Auto ma takie wyposażenie jak wersja Omotenashi, ale wyróżnia się zadziorną stylistyką, emblematami F SPORT, czarnymi relingami i lusterkami, przeprojektowanym przednim grillem w czarnym kolorze, specjalnymi nakładkami bocznymi, a także przednim i tylnym zderzakiem o aerodynamicznych kształtach. Do tego są specjalnie zaprojektowane 21-calowe felgi o 10 ramionach. W kabinie wita kierownica i gałka dźwigni skrzyni biegów obszyte perforowaną skórą, emblematy F SPORT i aluminiowe pedały.
Nowy Lexus RX czarny lub srebrny i szkoda, bo miedziany lakier Sonic Copper leży świetnie
Spośród 11 dostępnych lakierów w przedsprzedaży największym powodzeniem cieszył się Graphite Black, który stanowi 21 proc. zamówień. Lexus RX często był też wybierany w kolorze Sonic Grey (18 proc.). Na zupełnie nowy miedziany lakier Sonic Copper zdecydowało się 15 proc. zamawiających. Szkoda, że tylko tyle, bo w tym kolorze RX wygląda spektakularnie…
Lexus RX nowej generacji, cennik i 10 konfiguracji do wyboru
Wersja | Lexus RX 350h | Lexus RX 450h+ | Lexus RX 500h |
Elegance | 352 900 zł | 412 900 | - |
Business | 362 900 | 422 900 | - |
Prestige | 384 900 | 444 900 | - |
F Sport Edition | - | - | 470 990 |
F Sport | - | - | 490 900 |
Omotenashi | 427 900 | 487 900 | - |
Lexus RX 350h, RX 450+ i RX 500h (dane techniczne, osiągi, pojemność bagażnika)
WERSJE | RX 350h | RX 450h+ | RX 500h |
Typ | HEV | PHEV | HEV |
Silnik | 2,5-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy | 2,5-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy | 2,4-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy z turbodoładowaniem |
Typ baterii | Niklowo-wodorkowa | Litowo-jonowa | Niklowo-wodorkowa |
Moc maksymalna (KM/kW) | 250/184 | 309/227 | 371/273 |
Przekładnia | Hybrydowa | Hybrydowa | 6-biegowa, automatyczna |
Napęd 4x4 | E-Four | E-Four | DIRECT4 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s | 6,5 s | 6,2 s |
Zużycie paliwa (WLTP - l/100km) | 6,3-6,6 | 1,1-1,2 | 8-8,3 |
Pojemność bagażnika | 612 l | 612 l | 612 l |
Lexus RX nowej generacji kontra stary RX, zobacz różnice
Wymiary | Nowy Lexus RX | Różnice ze schodzącym RX |
Długość (mm) | 4890 | 0 |
Szerokość (mm) | 1920 | +25 |
Wysokość (mm) | 1695 | 0 |
Rozstaw osi (mm) | 2850 | +60 |
Rozstaw tylnych kół (mm) | 1650 | +15 |
Rozstaw przednich kół (mm) | 1695 | +45 |
Przedni zwis (mm) | 1080 | 0 |
Tylny zwis (mm) | 960 | -60 |