Lexus RX jest najważniejszym i najpopularniejszym modelem japońskiej marki należącej do Toyoty. Od premiery w 1998 roku na drogi wyjechało ponad 3,6 mln egzemplarzy tego auta, z czego przeszło 300 tys. kupili Europejczycy. Teraz czas na zmianę warty…

Reklama

RX nowej 5. generacji debiutuje w Polsce w trzech odmianach wyłącznie hybrydowych – RX 350h, 450h+ czyli hybryda plug-in i najmocniejszej RX 500h. W świecie SUV-ów segmentu E to wbrew modzie na silniki Diesla. Tak odważne postawienie sprawy Lexus tłumaczy mniejszym ryzykiem awarii, prostszą budową i niższą ceną. Która hybryda ma największe wzięcie nad Wisłą?

Nowy Lexus RX 350h, 450h+ hybryda plug-in, RX 500h i zaskakujące efekty premiery w Polsce

Nowy Lexus RX pod koniec września zaczął tournée po Polsce. Podczas specjalnych pokazów przedsprzedażowych kierowcy mogli pierwszy raz dotknąć japońskiego SUV-a i złożyć zamówienie. I okazuje się, że wystarczył miesiąc by sprzedać pierwsze 1000 sztuk nowego RX-a. To oznacza, że dilerzy dziennie przyjmowali ponad 32 zamówienia na ten samochód!

Reklama
Lexus RX upodobnił się teraz do nowego NX. Z lśniącym czarnym grillem, skrzelami po bokach, wąskimi reflektorami LED i narastającą sylwetką coupe ustawioną na najnowszej platformie GA-K odważnie rozpycha się w walce o tytuł najjaśniejszej gwiazdy w klasie / Tomasz Sewastianowicz
Nowy Lexus RX zyskał większy o 6 cm rozstaw osi, o 4,5 cm szerszy rozstaw tylnych kół i znacznie ostrzejszy styl ze sportową sylwetką / Lexus

Lexus RX 450h+, czyli hybryda plug-in hitem nad Wisłą

RX 450h+ to najchętniej wybierany wariant napędu. Pierwsza w historii tego modelu hybryda plug-in stanowi lwią część pierwszego 1000 zamówień. Na ten wariant zdecydowało się 42 proc. kierowców (aż 420 sztuk hybrydy ładowanej z gniazdka).

Pod karoserią RX 450h+ pracuje układ napędowy znany z Toyoty RAV4 Plug-in Hybrid. Zespół stanowi 2,5-litrowy benzyniak (182 KM) pracujący w ekonomicznym cyklu Atkinsona ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym (182 KM). Oba przekazują moc na przednie koła. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator (54 KM), który współpracuje z układem hybrydowym. W ten sposób kierowca dostaje 309 KM mocy systemowej i wsparcie elektrycznego układu 4x4 E-FOUR.

Lexus RX 450h+ najpopularniejszy w Polsce / Lexus
Reklama

RX 450h+ spala 1,1 l benzyny na 100 km, ale jest jeden haczyk

Nowa hybryda z wtyczką ma niemal taką samą moc jak schodzący z rynku RX 450h czwartej generacji, ale wyższy moment obrotowy i lepsze przyspieszenie. Mocniejszy silnik elektryczny sprawia, że auto jest jeszcze bardziej zrywne. Przyspieszenie RX 450h+ od 0 do 100 km/h trwa 6,5 s. Przy tym RX 450+ ma osiągać zużycie paliwa na poziomie – uwaga! – 1,1 litra benzyny na 100 km. I żeby nie było, że nie ostrzegaliśmy – ten bajeczny wynik jest możliwy pod warunkiem podróżowania z akumulatorem naładowanym w 100 proc. Jeśli jednak ktoś nie dopilnuje uzupełniania prądu w baterii wówczas musi liczyć się ze znacznie szybszym osuszaniem zbiornika paliwa.

W przypadku hybrydy ładowanej z gniazdka kluczowe znaczenie mają parametry jazdy w trybie EV. Lexus z litowo-jonowej baterii 18,1 kWh płasko umieszczonej pod podłogą deklaruje 65 km elektrycznego zasięgu WLTP i możliwość bezemisyjnej jazdy do prędkości 130 km/h. Zaletę zasięgu docenią osoby, które na co dzień mają gdzie ładować baterie (dom, biurowiec), wtedy RX 450+ może być wykorzystywany jako samochód elektryczny. Auto ma standardową ładowarkę o mocy 6,6 kWh. Ładowanie do pełna przy pomocy wallboxa trwa około 3 godzin, a wykorzystując domowe gniazdko uzupełnienie energii zajmie około 6 godzin.

Lexus RX / Lexus

Polacy nie żałują sobie, topowy Lexus RX 500h schodzi na pniu

Drugim najpopularniejszym napędem wśród pierwszych zamawiających był najmocniejszy i najszybszy RX 500h. Na ten wariant zdecydowało się aż 36 proc. zamawiających.

RX 500h jest królem wszystkich modeli SUV Lexusa. Jako jedyny wykorzystuje turbodoładowany silnik - wśród hybryd tej japońskiej marki to ewenement. Czterocylindrowa jednostka 2.4 turbo współpracuje z 6-biegowym klasycznym automatem. Przedni silnik elektryczny zamontowano między jednostką benzynową a skrzynią biegów. Z tyłu zastosowano układ e-Axle o mocy 80 kW - w jego skład wchodzą silnik, przekładnia oraz moduł jednostki sterującej (rozwiązanie znane z elektrycznego Lexusa RZ). Łącznie taki system zapewnia kierowcy 371 KM mocy i za jednym zamachem tworzy elektryczny napęd na cztery koła Direct4.

Lexus RX 500h / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RX 500h i tylna oś skrętna wyraźnie zwiększa zwrotność, opinia o osiągach

Na drodze RX 500h ma temperament auta sportowego. Popędzony zachowuje się jak ekolog na dopalaczach. Od 0 do 100 km/h przyspieszy w 6,2 sekundy, a to już blisko osiągów takich aut, jak Toyota GR Supra czy GR Yaris. I właśnie ze względu na wysokie możliwości Lexus na przedniej osi stosuje stałe zaciski hamulcowe z przeciwstawnymi tłoczkami oraz układ skrętnych tylnych kół (Dynamic Rear Stearing), który automatycznie dopasowuje kąt ich wychylenia maksymalnie o 4 stopnie. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają przeciwnie do kół przednich - wówczas manewrowanie prawie 5-metrowym SUV-em jest bajecznie proste (RX może też zaparkować zdalnie z poziomu aplikacji w telefonie). Na trasie szybkiego ruchu koła tylnej osi odchylają się w tym samym kierunku co przedniej. To w połączeniu z elektrycznym napędem 4x4 Direct4 sprawia, że RX 500h potrafi, jak mało który SUV, utrzymywać kontakt z kierowcą, angażować i dawać frajdę z lekkiego prowadzenia. Lepsze panowanie nad autem zapewnia też układ kierowniczy, dający pewniejsze wyczucie kół niż dotąd. Przez łuki – mimo symbolicznego wychylenia karoserii – przemyka zwinnie, posłusznie, przewidywalnie.

Lexus RX 500h / Tomasz Sewastianowicz

RX 500h imponuje kulturą pracy, dynamiką i elastycznością 371 KM z turbo. Przy dynamicznej jeździe komputer wskazał ciut ponad 10 l/100 km, autostradowe prędkości podsumował wynikiem na poziomie 8 l/100 km, ale już spokojna podróż "zbija" zużycie paliwa do 6 l/100 km - to o 2 l mniej niż deklaruje producent. Jak widać delikatna prawa noga potrafi wydobyć z mocnej hybrydy jej oszczędny charakter.

Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy zawieszenia. W trybie "Normal" auto prowadzi się komfortowo. Tryb "Sport" usztywnia pracę układu kierowniczego i utwardza zawieszenie / Tomasz Sewastianowicz
Bagażnik oferuje 612 litrów pojemności. Wystarczyć by zmieścić dwie 77-litrowie walizki i dwie o pojemności 63 litrów lub cztery torby golfowe. Pod podłogą bagażnika jest schowek na narzędzia i inne drobiazgi. Sam kufer jest naprawdę sprytnie wygospodarowany. Pomysłowości Lexusa dopełniają solidne haki na siatki i obniżony próg załadunku / Lexus

Lexus RX 350h zamiast modelu Lexus 300h i silników Diesla, jakie spalanie?

Pozostali zamawiający postawili na bazowy model RX 350h. Ten SUV wykorzystuje poprawiony klasyczny układ hybrydowy 4. generacji. Duet spalinowo-elektryczny z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym wytwarza 245 KM mocy i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 s. Zużycie benzyny na poziomie niecałych 7 l na 100 km przy tej wielkości auta trzeba uznać za oszczędne. Nic dziwnego, że producent przedstawia go jako dobrą alternatywę dla konkurencyjnych aut z mniejszymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Zespół pracuje kulturalnie i liniowo rozwija moc, co również pasuje do komfortowego klimatu RX-a. Dobre maniery jednak idą w kąt po przełączeniu w tryb sport lub redukując przełożenia łopatkami przy kierownicy. Wtedy dwutonowy RX 350h z seryjnym napędem na cztery koła E-Four popisuje się temperamentem. Wprawdzie daleko mu do turbo RX 500 h, ale ten 245-konny SUV bardzo dobrze odnajdzie się w życiu codziennym.

Wersja RX 350h ma też coś wspólnego z topową odmianą RX 500h. To nowa bipolarna bateria niklowo-wodorkowa (Ni-MH). W porównaniu z baterią stosowaną w schodzącym RX 450h, nowy akumulator ma mniejszą liczbę ogniw (216 a nie 240), ale osiąga takie same parametry. Bateria ma wydajny układ chłodzenia i została zainstalowana pod tylnymi siedzeniami, dzięki czemu nie ogranicza przestrzeni w kabinie, ani w bagażniku.

Wejścia do kabiny nowego Lexusa strzeże nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym jak w NX czy elektrycznym RZ. Wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. Wnętrze RX 500h F SPORT wita delikatnym uściskiem głębiej profilowanego fotela, otula wygodą, błyszczy jakością i gadżetami. Mięsista kierownica leży idealnie, a prawa ręka odruchowo chwyta za lewarek na wysokim tunelu środkowym – niczym w droższych sportowych samochodach, co jest miłym gestem ze strony producenta takich bestii jak RC F czy LC 500 (oba z benzynowym pięciolitrowym V8/464 KM) / Lexus
Kanapa z elektryczną regulacją oparcia, do tego jest podgrzewanie i wentylacja / Lexus

Lexus RX najczęściej kupowany w trzech bogatych wersjach wyposażeniowych

Pierwsze rezerwacje nowego RX-a pokazują też, że Polacy najchętniej wybierają najlepiej wyposażone auta. Najwięcej osób zdecydowało się na wersję Prestige z pakietem Technology (35 proc. zamówień), którą wyróżniają m.in. wentylowane fotele przednie z pamięcią ustawień, czujniki parkowania z funkcją samoczynnego zatrzymania, system monitorowania martwego pola, system zapobiegający otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją oraz system ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Pakiet Technology wydłuża listę bajerów o 10-calowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie, kamerę cofania z panoramicznym widokiem 360 stopni, nastrojowe oświetlenie kabiny oraz rozszerzony zestaw systemów bezpieczeństwa z asystentem wyprzedzania na drogach szybkiego ruchu oraz systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu auta.

Lewarek nowego RX nie jest już mechaniczną wajchą, a elektrycznym dżojstikiem jak w mniejszym modelu NX / Lexus
Na fanach nowych technologii największe wrażenie zrobi stacja multimedialna Lexus Link Pro z 14-calowym ekranem HD. System imponuje szybkością reakcji i jakością prezentowanych grafik (moc obliczeniowa jest aż o 3,6 razy szybsza od dotychczas stosowanych multimediów). Wyświetlacz ma antyrefleksyjną powłokę oraz dodatkowe przyciski ułatwiające obsługę najważniejszych funkcji. Sam interfejs multimediów błyskawicznie łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto) / Lexus

Co trzeci kupujący zdecydował się na wersję Omotenashi, która z zewnątrz wyróżnia się specjalnym malowaniem 21-calowych felg oraz potrójnymi reflektorami LED z systemem BladeScan. W kabinie czeka 21-głośnikowy system audio klasy premium Mark Levinson oraz rozszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa o asystenta wyprzedzania na drogach szybkiego ruchu plus układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu. Kamerę z panoramicznym widokiem 360 stopni ułatwi manewrowanie na parkingu.

Wersja F SPORT to 30 proc. zamówień – ten wariant jest dostępny wyłącznie w najmocniejszym modelu RX 500h. Auto ma takie wyposażenie jak wersja Omotenashi, ale wyróżnia się zadziorną stylistyką, emblematami F SPORT, czarnymi relingami i lusterkami, przeprojektowanym przednim grillem w czarnym kolorze, specjalnymi nakładkami bocznymi, a także przednim i tylnym zderzakiem o aerodynamicznych kształtach. Do tego są specjalnie zaprojektowane 21-calowe felgi o 10 ramionach. W kabinie wita kierownica i gałka dźwigni skrzyni biegów obszyte perforowaną skórą, emblematy F SPORT i aluminiowe pedały.

Na żywo RX 500h w agresywnej wersji F SPORT połyskujący nowym miedzianym kolorem Sonic Copper i na 21-calowych (!) czarnych felgach owiniętych plasterkiem opon Michelin Pilot Sport wygląda świetnie / Lexus

Nowy Lexus RX czarny lub srebrny i szkoda, bo miedziany lakier Sonic Copper leży świetnie

Spośród 11 dostępnych lakierów w przedsprzedaży największym powodzeniem cieszył się Graphite Black, który stanowi 21 proc. zamówień. Lexus RX często był też wybierany w kolorze Sonic Grey (18 proc.). Na zupełnie nowy miedziany lakier Sonic Copper zdecydowało się 15 proc. zamawiających. Szkoda, że tylko tyle, bo w tym kolorze RX wygląda spektakularnie…

Lexus RX 500h w kolorze Sonic Copper / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RX nowej generacji, cennik i 10 konfiguracji do wyboru

Wersja Lexus RX 350h Lexus RX 450h+ Lexus RX 500h
Elegance 352 900 zł 412 900  -
Business 362 900  422 900 -
Prestige 384 900 444 900 -
F Sport Edition - - 470 990
F Sport - - 490 900
Omotenashi 427 900  487 900 -
Lexus RX 500h / Lexus

Lexus RX 350h, RX 450+ i RX 500h (dane techniczne, osiągi, pojemność bagażnika)

WERSJE RX 350h RX 450h+ RX 500h
Typ HEV PHEV HEV
Silnik 2,5-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy 2,5-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy 2,4-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy z turbodoładowaniem
Typ baterii Niklowo-wodorkowa Litowo-jonowa Niklowo-wodorkowa
Moc maksymalna (KM/kW) 250/184 309/227 371/273
Przekładnia Hybrydowa Hybrydowa 6-biegowa, automatyczna
Napęd 4x4 E-Four E-Four DIRECT4
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s 6,5 s 6,2 s
Zużycie paliwa (WLTP - l/100km) 6,3-6,6 1,1-1,2 8-8,3
Pojemność bagażnika 612 l 612 l 612 l
Lexus RX / Tomasz Sewastianowicz
Lexus RX 500h / Tomasz Sewastianowicz

Lexus RX nowej generacji kontra stary RX, zobacz różnice

Wymiary Nowy Lexus RX Różnice ze schodzącym RX
Długość (mm) 4890 0
Szerokość (mm) 1920 +25
Wysokość (mm) 1695 0
Rozstaw osi (mm) 2850 +60
Rozstaw tylnych kół (mm) 1650 +15
Rozstaw przednich kół (mm) 1695 +45
Przedni zwis (mm) 1080 0
Tylny zwis (mm) 960 -60
Lexus RX 350h / Lexus
Lexus RX / Lexus
Lexus RX / Lexus
Lexus RX / Lexus
Lexus RX 500h F SPORT / Lexus
Lexus RX 500h / Lexus