Reklama

Odcinkowy pomiar prędkości i fotoradary to najgroźniejsza broń GITD w walce z pirackimi wyczynami kierowców. Urządzenia ustawione przy drogach zarejestrowały w pierwszej połowie 2022 roku ponad pół miliona przypadków przekroczenia prędkości. Z tej liczby blisko 95 tys. kierowców przyłapał odcinkowy pomiary prędkości, a ponad 387 tys. sfotografowały fotoradary. Co ciekawe, już niedługo te statystki będą wyglądać inaczej. Jako to możliwe?

Skuteczność sieci systemu CANARD mają zwiększyć nowe inwestycje w urządzania kontrolne. Główny Inspektorat Transportu Drogowego zakończył już instalację 26 nowych fotoradarów. A teraz trwają prace nad znacznie większym projektem – powiększeniem odcinkowego pomiaru prędkości o 39 nowych lokalizacji w 13 województwach oraz montażem 30 systemów RedLight (kamery służą do monitorowania wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle).

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1, A2 i A4

Urządzenia wykorzystywane do pomiaru średniej prędkości będą pilnować kierowców na wszystkich kategoriach dróg publicznych w Polsce. Lista obejmuje wybrane odcinki autostrad A1, A2 i A4. Do tego są też drogi krajowe m.in. odcinki dróg ekspresowych S7, S11 i S14 oraz 14 dróg wojewódzkich, 3 powiatowe i 1 droga gminna.

Reklama

Łącznie pod nadzór nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości trafi ok. 200 km tras. Miejsca montażu wskazali eksperci Instytutu Transportu Samochodowego. Rozbudową systemu zajmie się olsztyńska spółka Sprint, która wcześniej zamontowała OPP m.in. na trasie S8 w Warszawie. Na jakim etapie jest ta inwestycja?

Odcinkowy pomiar prędkości na S8 / Tomasz Sewastianowicz

Odcinkowy pomiar prędkości i kontrola w nowych lokalizacjach

Jak usłyszeliśmy ruszyła kontrola techniczna lokalizacji wskazanych wcześniej przez ITS.

– Wykonawcy prowadzą tzw. prace przygotowawcze w ramach, których wybrane lokalizacje podlegają ponownej ocenie, tym razem pod kątem możliwości technicznych wprowadzenia urządzeń i wykluczenia ewentualnych przeszkód. W ramach tego etapu prowadzone są również rozmowy z zarządcami dróg – powiedziała dziennik.pl Monika Niżniak, rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

W ten sposób GITD chce uniknąć kłopotów wynikających z planowanych remontów czy przebudowy wskazanych przez ITS dróg, które miałyby podlegać kontroli przy pomocy odcinkowego pomiaru prędkości. Wizja lokalna ma też wyeliminować ewentualne perypetie z doprowadzeniem przyłącza elektrycznego do zasilenia kamer.

– Po zakończeniu tych prac zostaną podjęte ostateczne decyzje, co do wcześniej wytypowanych lokalizacji oraz wykonawcy będą mogli przystąpić do prac instalacyjnych – zapowiedziała.

Nowe urządzenia mają możliwość rejestracji naruszeń na kilku pasach ruchu niezależnie od tego, po którym porusza się pojazd. Umożliwiają identyfikację auta, rejestrują wizerunek sprawcy oraz szereg innych parametrów. Systemy są zdolne wykonywać pomiary bez przerwy, również w trudnych warunkach pogodowych.

Odcinkowy pomiar prędkości na S8 / Tomasz Sewastianowicz

Gdzie będzie nowy odcinkowy pomiar prędkości?

Najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości, bo aż po 5 pojawi się na terenie województwa łódzkiego i podkarpackiego.

Po 4 zostanie zamontowanych w województwie lubuskim, mazowieckim i śląskim, 3 w województwach kujawsko-pomorskim i dolnośląskim, po 2 na Lubelszczyźnie, w Wielkopolsce, w województwie zachodniopomorskim, pomorskim i małopolskim, 1 OPP stanie na terenie województwa opolskiego.

Odcinkowy pomiar prędkości w przypadku autostrady A1 pojawi się w trzech lokalizacjach:

  • w województwie łódzkim - miejscowości Pomorzany / Bociany
  • woj. kujawsko-pomorskie - A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek
  • woj. pomorskie - A1 Peplin-Swarożyn

Odcinkowy pomiar prędkości na A2:

  • woj. wielkopolskie - A2 Konin, MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 to dwie lokalizacje:

  • woj. małopolskie - A4 Węzeł Balice - Węzeł Rudno
  • woj. dolnośląskie - A4 Kostomłoty - Kąty Wrocławskie

Odcinkowy pomiar prędkości i lista 39 nowych lokalizacji

Wykaz 39 lokalizacji, które zostały wytypowane na postawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowanej przez ITS:

Lp Województwo Miejscowość Lokalizacja Kategoria drogi Numer drogi
1 MAZOWIECKIE Otrębusy Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m  (W)ojewódzka 719
2 MAZOWIECKIE Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki W 579
3 MAZOWIECKIE Mszczonów obwodnica miasta (K)rajowa 50
4 ŁÓDZKIE Pomorzany / Bociany Pomorzany / Bociany K A1
5 ŁÓDZKIE Pabianice S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 m  K S14
6 ŁÓDZKIE Łódź Chocianowicka - Łaskowice  (P)owiatowa 1120E
7 MAZOWIECKIE Białobrzegi obwodnica miasta K S7
8 ŁÓDZKIE Bychlew / Jadwinin Bychlew 6 - Jadwinin 16a W 485
9 ŁÓDZKIE Mokra Prawa Mokra Prawa 2 - Mokra Prawa 189A K 70
10 PODKARPACKIE Nosówka ul. Dębicka odcinek 4 km  P 1391
11 PODKARPACKIE Dukla Trakt Węgierski K 19
12 PODKARPACKIE Nowa Dęba Ks. Henryka Łagockiego 113 - Korczaka 16 K 9
13 PODKARPACKIE Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka W 835
14 DOLNOŚLĄSKIE Bierzów - Przylesie Bierzów - Przylesie W 403
15 ZACHODNIOPOMORSKIE Piecnik - Nieradz Piecnik - Nieradz K 10
16 ZACHODNIOPOMORSKIE Łubianka - Brynka Łubianka - Brynka W 151
17 LUBUSKIE Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 K 27
18 LUBUSKIE Sudoł - Radomia Sudoł - Radomia K 32
19 LUBUSKIE Chełmsko -Przytocznia  45+200 - 48+200 (skrzyżowanie na Rokitno) K 24
20 MAŁOPOLSKIE Węzeł Balice - Węzeł Rudno Węzeł Balice - Węzeł Rudno K A4
21 MAŁOPOLSKIE Kęty ul. Jana III Sobieskiego 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz  P
22 ŚLĄSKIE Katowice Trasa Renców 28 W 902
23 OPOLSKIE Kietlice - Kilisino Kietlice - Kilisino W 416
24 ŚLĄSKIE Jankowice / Świerklany Jankowice (Nowa) - Świerklany (Plebiscytowa) W 929
25 ŚLĄSKIE Gliwice Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego K 88
26 WIELKOPOLSKIE Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica K S11
27 WIELKOPOLSKIE Konin MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary K A2
28 LUBELSKIE Hrubieszów wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m W 844
29 LUBELSKIE Gołąb pikietaż: 107 km 900 m - 111 km 600 m W 801
30 KUJAWSKO-POMORSKIE Rogoźno Zamek - Kłódka Rogoźno Zamek - Kłódka K 16
31 KUJAWSKO-POMORSKIE Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek K A1
32 POMORSKIE Swarożyn A1 Peplin - Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 m  K A1
33 POMORSKIE Borowo Gdańska 2 - Turystyczna 1 W 211
34 KUJAWSKO-POMORSKIE Rycerzewo DW251 od 70 km do 63 km 800 m  W 251
35 DOLNOŚLĄSKIE Kostomłoty - Kąty Wrocławskie Odcinek autostrady A4  K A4
36 DOLNOŚLĄSKIE Wrocław  Al. Jana III Sobieskiego DG 105392D
37 LUBUSKIE Motylewo - Łupowo pikietaż: 29+350 do 37+750 W 132
38 ŚLĄSKIE Zabrze Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego K 88
39 PODKARPACKIE Nisko ul. Sandomierska K 77

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? Jest bardziej bezwzględny niż fotoradary

Kiedy samochód lub motocykl opuści kontrolowany odcinek, system wyliczy jego średnią prędkość na całym dystansie na podstawie czasu przejazdu. Jeżeli trasa została pokonana zbyt szybko, kierowca zapłaci mandat. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.

– Kluczową zaletą tego rozwiązania jest możliwość wpływania na zachowania kierujących na dłuższym odcinku drogi niż ma to miejsce w przypadku fotoradarów. Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem OPP, liczba zdarzeń drogowych spada, a ruch się uspokaja – oceniła Niżniak.

Po zamontowaniu nowych urządzeń w 39 lokalizacjach, CANARD będzie dysponował 73 OPP. A z ich wykorzystaniem kontrolowanych będzie ok. 400 km dróg.

Odcinkowy pomiar prędkości to nie wszystko, wymiana 247 fotoradarów na nowe

Rozbudowa systemy kontroli obejmuje także wymianę dotychczasowych 247 fotoradarów na nowe urządzenia.

– Ten etap realizowany jest w ramach dwóch zamówień wykonawczych na zakup 100 oraz 147 urządzeń. Przeprowadzone zostały testy z wykorzystaniem zaoferowanych przez potencjalnych wykonawców urządzeń. Trwa ocena złożonych ofert – wyjaśniła Niżniak.

GITD zamontuje także 5 urządzeń rejestrujących niestosownie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowo-drogowych. Wiadomo, że wybrano wykonawcę i teraz trwają prace nad umową.

Niemal 350 nowych kamer i fotoradarów do końca 2023 roku

Wszystkie nowe urządzenia mają stanąć przy polskich drogach i autostradach do końca 2023 roku. Lekko licząc będzie to niemal 350 kamer i fotoradarów:

  • 39 nowych lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości,
  • 30 systemów rejestracji przejazdu na czerwonym świetle,
  • 5 urządzeń rejestrujących na przejazdach kolejowo-kolejowych
  • 247 nowych fotoradarów w miejsce wysłużonych;
  • 26 fotoradarów w nowych lokalizacjach już łowi kierowców.

– Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach to kwestia wymagająca nieustannych działań, a także ostrożności i rozwagi ze strony kierujących powiedział dziennik.pl Andrzej Mejer, Yanosik.pl. – Nasz system informuje użytkowników o bieżących zdarzeniach na trasie, w tym również o odcinkowym pomiarze prędkości. Dzięki takim ostrzeżeniom zmniejsza się ryzyko gwałtownego hamowania i generowania niebezpiecznych sytuacji na drodze. Oczywiście trzymamy rękę na pulsie, i gdy tylko na drogach pojawią się nowe urządzenia pomiarowe, to będą one również widoczne w naszym systemie – skwitował.

Fotoradar / CANARD