Tablice rejestracyjne po zakupie samochodu używanego będzie można zachować oraz czasowo wycofać pojazd z ruchu – ogłosiło ministerstwo infrastruktury. Od poniedziałku 31 stycznia 2022 roku w życie wchodzą ważne zmiany w przepisach.

Reklama

– Składający wniosek o rejestrację pojazdu może wnioskować o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, w tym tablic (tablicy) rejestracyjnych, jeżeli pojazd był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – brzmi nowy przepis. – W takim przypadku starosta, dokonując rejestracji pojazdu, wydaje decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny oraz dokonuje legalizacji dotychczasowych tablic (tablicy - motocykl, przyczepa) rejestracyjnych – czytamy w ustawie.

Tablice rejestracyjne na całe życie, ale nie wszystkie

To oznacza możliwość zachowania przez nowego właściciela auta "starych" tablic rejestracyjnych, bez względu na to, z jakiego województwa pochodzi samochód. Jednak jeśli "blachy" będą nieczytelne lub zniszczone (podrapane, wyblakłe, pogięte) wówczas urzędnik w wydziale komunikacji nie zgodzi się ich pozostawienie. Ale to nie wszystkie wykluczenia...

– Możliwe będzie zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu, jeżeli był on zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz ma czytelne, utrzymane w należytym stanie tablice zgodne z obowiązującym wzorem. Możliwość zachowania tablic rejestracyjnych nie będzie więc dotyczyła tzw. czarnych tablic rejestracyjnych oraz białych z flagą PL wyjaśnił Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Reklama
Toyota Corolla na czarnych tablicach rejestracyjnych - jeśli ktoś kupi taki samochód, to nie będzie mógł zostawić na nim tak stylowych numerów :( / Tomasz Sewastianowicz

Opłata za najczęściej wydawane tablice samochodowe to 80 zł. Dzięki pozostawieniu dotychczasowego numeru rejestracyjnego nie będzie trzeba jej ponosić. Do tego od 4 września 2022 r. nie trzeba będzie ponosić także opłaty za nalepkę kontrolną. Czyli razem z opłatą ewidencyjną da to 99,50 zł oszczędności.

Czasowo wycofasz pojazd z ruchu, ale tylko rozbity

Nowym rozwiązaniem są również przepisy, które wprowadzają od 31 stycznia 2022 roku rozszerzenie katalogu pojazdów wycofanych czasowo z ruchu o samochody osobowe. – Będzie to jednak dotyczyło sytuacji uszkodzonych, a nie chwilowo nieużywanych samochodów – wyjaśnił Huptyś.

Reklama

W przypadku konieczności naprawy samochodu (np. po wypadku) wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji będzie można wycofać pojazd z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od daty poprzedniego wycofania z ruchu.

– Przywrócenie do ruchu będzie wiązało się przeprowadzeniem dodatkowego badania technicznego pojazdu po naprawie. Ta zmiana pozwoli właścicielowi naprawianego i czasowo wycofanego z użytku samochodu ograniczyć koszty ubezpieczenia pojazdu – podkreślił przedstawiciel ministerstwa.

– Uproszczenie schematu załatwiania spraw urzędowych jest w Polsce bardzo potrzebne. Możliwość czasowego wycofania auta z ruchu czy zachowania dotychczasowego numeru rejestracyjnego, to rozwiązania, na które kierowcy czekają od lat. Zmiany pozwolą zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze – powiedziała dziennik.pl Julia Langa, reprezentująca operatora systemu Yanosik.

Można jednak spodziewać się, że zmiana nie zadowoli wszystkich kierowców. W zreformowanym katalogu nie przewidziano miejsca na czasowe wyrejestrowanie "pojazdów sezonowych", czyli np. motocykli, kabrioletów, kamperów czy aut zabytkowych... Szkoda. Obecnie czasowo można wycofać z ruchu samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy.

Karta pojazdu i nalepki kontrolne znikają od 4 września 2022 r.

Kolejną ważną zmianą w procedurze rejestracji pojazdów jest zniesienie wydawania karty pojazdu oraz nalepki kontrolnej i jej wtórnika. Dzięki temu właściciele pojazdów oszczędzą, np. podczas rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy w sumie 94,5 zł (karta pojazdu - 75 zł, nalepka kontrolna – 18,5 zł i 1 zł opłaty ewidencyjnej). Wydawanie karty pojazdu nie będzie konieczne, bo organy rejestrujące pojazdy oraz organy kontroli ruchu drogowego mają dostęp do centralnej ewidencji pojazdów. Właściciel może ponadto sprawdzić historię pojazdu online. Data wejścia w życie tych przepisów to 4 września 2022 r. – zapowiedział Huptyś.

tablice rejestracyjne / ShutterStock

Samochód zarejestruje diler

To już kolejne zmiany z katalogu przepisów, które mają ułatwić życie kierowców. Wcześniejsze rozwiązania to m.in. możliwość załatwienia formalności związanych z rejestracją nowego samochodu, motoroweru lub przyczepy przez salon sprzedaży autoryzowany przez producenta. Rozwiązanie działa od 4 czerwca 2021 r. i umożliwia odbiór już zarejestrowanego pojazdu z salonu sprzedaży.

Koniec z wymianą dowodu rejestracyjnego

Od grudnia 2020 r. nie trzeba też wymieniać dowodu rejestracyjnego, kiedy skończy się miejsce na pieczątki z badania technicznego, nie ma również konieczności wożenia ze sobą dokumentu prawa jazdy oraz można zarejestrować pojazd w miejscu czasowego zamieszkania.

Prawo jazdy, dowód rejestracyjny i polica OC zbędne

Kierowcy posiadający polskie prawo jazdy od 5 grudnia 2020 r. są zwolnieni z obowiązku posiadania przy sobie i okazywania dokumentu podczas kontroli drogowej na terytorium Polski. Dane i uprawnienia podczas kontroli drogowej policjant może sprawdzić w centralnej ewidencji kierowców. W kieszeni nie trzeba też wozić dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia polisy OC.

Dowód rejestracyjny samochodu / dziennik.pl / Tomasz Sewastianowicz