Toyota, Skoda i Volkswagen tak oficjalnie wygląda podium najpopularniejszych marek w 2021 roku. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w zeszłym roku zarejestrowano w Polsce niemal 447 tys. samochodów osobowych, to o 4,3 proc. więcej niż w 2020 roku. Analitycy zapowiadali lepszy wynik, ale rzeczywistość zweryfikował wróżby z tabelek excela.
Trudna sytuacja na rynku motoryzacyjnym w 2021 roku to w głównej mierze efekt ograniczonej dostępności samochodów. Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub nawet wstrzymana. – Niemniej jednak pozytywny wynik roczny daje dobrą perspektywę na rok 2022, choć problemów nadal nie brakuje – powiedział Wojciech Drzewiecki, szef instytutu SAMAR.
Inflacja, wzrosty cen paliw i energii uderzą w 2022 roku
Jego zdaniem, o ile większość producentów do końca pierwszego półrocza 2022 roku powinna sobie poradzić z niedoborem mikroprocesorów czy zaburzeniami w łańcuchach dostaw. To czarne chmury nadciągają z innej strony…
– Problemem może być galopujący wzrost kosztów utrzymania oraz kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym podwyżki cen samochodów, które mogą wyhamować zakupy aut lub w jeszcze większym stopniu przekierować klienta indywidualnego na rynek samochodów używanych. Do tego dochodzą wysokie koszty eksploatacji związane z wysokimi cenami paliw oraz energii – zauważył ekspert.
Toyota, Kia, Hyundai: sprzedaż wystrzeliła w Polsce
Całoroczne podsumowanie pokazuje, że nie wszystkie firmy miały problemy. Z Top10 marek sześć uzyskało wynik lepszy niż w 2020 r. Trzy pierwsze miejsca należą kolejno do: Toyoty (+21,5 proc.), Skody (-20 proc.) oraz Volkswagena (-7,5 proc.).
– Słabsze wyniki przedstawicieli grupy VW to z jednej strony ograniczenia produkcji, a co za tym idzie podaży samochodów oferowanych przez te marki, z drugiej zaś efekt ograniczenia zjawiska reeksportu, będącego pochodną dostępności aut i który stanowił sporą część wcześniejszej sprzedaży tych marek – zauważył Drzewiecki.
Top 5 modeli Grupy Volkswagen w 2021 roku w Polsce: Skoda Octavia (13 116 szt.), Skoda Fabia (10 607 szt.), Volkswagen T-Roc (7489 szt.), Volkswagen Tiguan (5922 szt.), Volkswagen Golf (5417 szt.).
Toyota z wynikiem ponad 74,5 tys. zarejestrowanych samochodówzostała liderem polskiego rynku już po raz drugi z rzędu i o niemal 30 tys. sztuk wyprzedziła Skodę. Dzięki polityce wczesnych zamówień realizowanych przez koncern na całym świecie oraz współpracy z wieloma dostawcami materiałów i części, japońska firma poradziła sobie lepiej niż inni producenci z zaburzeniami w łańcuchach dostaw. W Top10 klasyfikacji całego rynku Toyota ma aż cztery modele, w tym dwa na podium. Corolla jest pierwsza (22 095 szt.), za niż podąża Yaris (14 479 aut). Wśród klientów indywidualnych drugi model jest najpopularniejszy.
W 2021 roku Polacy kupili przeszło 46 tys. samochodów hybrydowych Toyoty, to o ponad 15 tys. więcej (+52 proc.) niż w 2020 roku. Najczęściej wybieranym modelem hybrydowym była Corolla z wynikiem 16 497 egz. Drugie miejsce zajął RAV4 (9348 aut), a trzecie C-HR (9043 hybrydy). Kolejne modele to: Yaris Hybrid (5076 egz.), Camry (3351 egz.) i Highlander (1475 egz.). Nowy Yaris Cross jest kupowany właściwie tylko jako hybryda: na drogi wyjechało 1237 hybrydowych wersji tego modelu (82 proc. całkowitej sprzedaży).
Fenomenem 2021 roku jest Kia. Koreańska marka przebojem wdarła się do czołówki i wydaje się tam urządzać na dłużej, zmniejszając odstęp od dotychczasowych liderów. Firma zakończyła 2021 rok na 4. lokacie ze wzrostem rejestracji o ponad 34 proc. do 32 323 samochodów. Najpopularniejsze modele to kolejno: CEED (niemal 13,3 tys. szt.), Sportage (7808 egz.) i Stonic (niemal 4 tys. aut.). Kia trzyma też ok. 12 proc. rynku samochodów elektrycznych - Polacy zarejestrowali 862 EV koreańskiej marki (EV6, e-Niro, e-Soul).
Śladem marki Kia podąża Hyundai (plus 46 proc.), który na swoim koncie zanotował ponad 26,8 tys. rejestracji. Najpopularniejsze modele to Tucson oraz i30.
Jakie samochody Polacy kupowali w 2021 roku?
Top 10 marek w 2021 roku:
Marka | Liczba rejestracji w 2021 roku (zmiana +/-) |
1. Toyota | 74 513 szt. (+21,5 proc.) |
2. Skoda | 45 070 (- 20 proc.) |
3. Volkswagen | 34 421 (-7,5 proc.) |
4. Kia | 32 323 (+34 proc.) |
5. Hyundai | 26 840 (+45,8 proc.) |
6. BMW | 23 964 (+31 proc.) |
7. Mercedes | 20 018 (-1,35 proc.) |
8. Dacia | 19 909 (-5 proc.) |
9. Ford | 19 112 (+0,25 proc.) |
10. Audi | 18 973 (+21,6 proc.) |
BMW poszybowało, czyli marki premium na inflację
Łącznie w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 88 082 auta z wyższej półki, o 17,0 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim, gdy osłabiony pandemią rynek zamówił 75 290 samochodów. Wynik z 2021 roku jest też lepszy od rezultatu osiągniętego w 2019 roku, gdy Polacy kupili i zarejestrowali 79 630 aut klasy premium.
Wśród marek premium klasyfikowanych w Top10 rynku na uwagę zasługuje 22-proc. skok Audi oraz wysoki wzrost BMW, które walczyło na rynku nie tylko szeroką ofertą i jej dostępnością, ale także atrakcyjnymi cenami. Mercedes nieznacznie obniżył swoją sprzedaż (z wyniku wyłączono vany). Najpopularniejszym modelem premium było Volvo XC60 (4209 rejestracji).
– Ewentualne problemy w 2022 roku niekoniecznie muszą dotknąć segment samochodów marek premium, które dla wielu stanowią "ucieczkę" przez inflacją– zauważył Drzewiecki.
Top 10 marek premium w 2021 roku:
Marka | Liczba rejestracji w 2021 roku (zmiana +/-) |
1. BMW | 23 964 szt. (+31 proc.) |
2. Mercedes | 19 561 (-0,5 proc.) |
3. Audi | 18 973 (+21,6 proc.) |
4. Volvo | 11 014 (+0,8 proc.) |
5. Lexus | 6154 (+38 proc.) |
6. Mini | 2628 (+26 proc.) |
7. Porsche | 1994 (+25 proc.) |
8. Land Rover | 1720 (+34 proc.) |
9. Tesla | 922 (+483 proc.) |
10. Jaguar | 464 (-29 proc.) |
Top 10 modeli premium w 2021 roku:
Marka i model | Liczba rejestracji w 2021 roku |
1. Volvo XC60 | 4209 szt. |
2. BMW serii 3 | 4084 |
3. Audi Q5 | 3959 |
4. BMW X3 | 3389 |
5. Audi Q3 | 3090 |
6. Volvo XC40 | 3037 |
7. BMW X5 | 2632 |
8. BMW serii 5 | 2468 |
9. Audi A6 | 2408 |
10. BMW serii 1 | 2276 |
Tesla liderem wśród samochodów elektrycznych
Tesla stała się liderem na rynku samochodów elektrycznych w Polsce. Liczba zarejestrowanych aut była o niemal 484 proc. wyższa w stosunku do 2020 roku. W sumie firma Elona Muska dostarczyła kierowcom nad Wisłą ponad 900 samochodów.