Samochody z LPG trafiły na czarną listę Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Resort właśnie ujawnił nową wersję ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W porównaniu z pierwotną wersją, z jesieni 2020 roku, wprowadzono poważne zmiany.
Strefa wolna od LPG. Zakaz wjazdu
Najważniejsze wykluczenie dotyczy aut z instalacją LPG. W myśl przedstawionych nowych przepisów, tego typu zagazowane pojazdy będą objęte zakazem wjazdu do zamkniętej Strefy Czystego Transportu. Swobodnie do SCT wjadą jedynie czyste samochody, czyli elektryczne, wodorowe i z instalacją CNG (gaz ziemny).
– Zmianę oceniamy na plus–powiedział dziennik.pl Jan Wiśniewski z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. I podkreślił, że PSPA od początku rekomendowało rezygnację z rozszerzenia katalogu pojazdów ustawowo uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu o pojazdy napędzane LPG.
– Zerowa lub niska emisja zanieczyszczeń powinna być (i była, w dotychczasowym brzmieniu przepisu art. 39 ustawy o elektromobilności) zasadniczym kryterium dopuszczania wjazdu określonej kategorii pojazdów do strefy czystego transportu. Pojazdy napędzane LPG tego kryterium nie spełniają. Podobnie jak inne samochody spalinowe emitują szkodliwe substancje, takie jak np. tlenek węgla, węglowodory aromatyczne czy tlenki azotu. Ponadto, pojazdów zasilanych LPG na polskich drogach porusza się bardzo wiele. Biorąc pod uwagę ich liczbę oraz - bardzo często - zaawansowany wiek i wysoką emisyjność, dopuszczenie ich do wjazdu w obręb stref doprowadziłoby do zniweczenia pozytywnego efektu ekologicznego, który ma się wiązać z ustanawianiem obszarów tego typu – wyjaśnił Wiśniewski.
Stop dla benzyny, diesla i gazu
Z rządowej tabeli (niżej) wynika, że wjazd do stref od I do IV ma zależeć od spełnianej normy emisji spalin. Do strefy V nie mogą wjeżdżać jakiekolwiek pojazdy spalinowe. Tam zielone światło mają auta elektryczne, z ogniwami paliwowymi np. wodorowe i autobusy zeroemisyjne.
Minimalna norma emisyjna, jaką musza spełniać pojazdy poruszające się po strefie:
Klasa strefy | Pojazdy dwukołowe, trójkołowe i niektóre czterokołowe (kat. L) | Pojazdy z silnikiem o zapłonie iskrowym, w tym zasilane LPG i CNG (kat. M1, M2, N1) | Pojazdy z silnikiem Diesla (kat. M1, M2, N1) | Ciężarowe (DMC>3,5t) oraz autobusy z silnikiem Diesla (kat. M3, N2, N3) | Ciężarowe (DMC>3,5t) oraz autobusy CNG (kat. M3, N2, N3) | Elektryczne, wodorowe autobusy zeroemisyjne |
I (czerwona) | Euro 1 (wyprodukowane po 17 czerwca 1999) | Euro 2 (po 1 stycznia 1997) | Euro 4 (po 1 stycznia 2006) | Euro 4 (po 1 października 2005) | Euro 3 | Bez ograniczeń |
II (pomarańczowa) | Euro 2 (po 1 kwietnia 2004) | Euro 3 (po 1 stycznia 2001) | Euro 5 (po 1 stycznia 2011) | Euro 5 (po 1 października 2008) | Euro 4 (po 1 października 2005) | Bez ograniczeń |
III (żółta) | Euro 3 (po 1 stycznia 2006) | Euro 4 (po 1 stycznia 2006) | Euro 6 (po 1 stycznia 2014) | Euro 6 (po 1 października 2013) | Euro 5 (po 1 października 2008) | Bez ograniczeń |
IV (niebieska) | Euro 4 (po 1 stycznia 2016) | Euro 5 (po 1 stycznia 2011) | Zakaz wjazdu | Zakaz wjazdu | Euro 6 (po 1 października 2013) | Bez ograniczeń |
V (zielona) | Zakaz wjazdu | Zakaz wjazdu | Zakaz wjazdu | Zakaz wjazdu | Zakaz wjazdu | Bez ograniczeń |
Co ciekawe, zgodnie z raportem ACEA łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów osobowych to ponad 23,4 mln szt. Z tego niemal 19 mln jest starszych niż 10 lat. Oznacza to, że samochody o normie emisji spalin Euro 4 i poniżej stanowią ponad 80 proc. pojazdów w Polsce (norma Euro 1 została wprowadzona w 1993 roku dla pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe, a dla diesli w 1992; Euro 2 od 1997 roku dla aut benzynowych, diesle od 1996; Euro 3 obowiązuje od 2001 roku).
Naklejki i kary
Samochody z prawem wjazdu mają być oznaczane na przedniej szybie specjalną nalepką. Naklejka będzie kosztować maksymalnie 5 zł, a pieniądze trafią do skarbca gminy (wcześniej była mowa o pobieraniu opłaty przez diagnostę).
Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż:
– 2,50 zł za godzinę w przypadku opłaty jednorazowej;
– 500 zł w przypadku opłaty abonamentowej.
Opłatę pobiera wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Ministerstwo przewiduje również mandaty. Kierowca za nieprzestrzeganie zakazu wjazdu do strefy czystego transportu ma podlegać karze grzywny do 500 zł.
Strefa Czystego Transportu pod warunkiem
W nowym projekcie nie ma już przymusu tworzenia Stref Czystego Transportu w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców. Z dokumentów wynika, że ustawodawca zmienił zdanie i daje dowolną możliwość tworzenia SCT. Obowiązek pojawi się dopiero, gdy Główny Inspektor Ochrony Środowiska stwierdzi przekroczenie dopuszczalnego poziomu średniorocznego stężenia poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu NO2. Włodarze takiej gminy w ciągu 12 miesięcy od dnia otrzymania informacji będą zobowiązani stworzyć strefę czystego transportu.
- Obowiązkowe (strefy czystego transportu) będą tylko w przypadku miast powyżej 100 tys. mieszkańców gdzie występuje średnioroczne przekroczenie poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu NO2. Organy gminy otrzymają możliwość nadania indywidualnych wyłączeń związanych z ruchem pojazdów - czytamy w rządowych propozycjach.