Najlepsze i najgorsze samochody 2019 roku – tak nieformalnie można nazwać nowy ranking brytyjskiego magazynu motoryzacyjnego "What Car?”. Eksperci od aut używanych tworząc listę brali pod uwagę oceny ponad 18 tys. kierowców, którzy na podstawie własnych doświadczeń z ostatnich 12 miesięcy ocenili łącznie 218 modeli aut maksymalnie 5-letnich należących do 31 różnych marek.

Reklama

Badanie obejmowało ocenę częstotliwości i stopnia zaawansowania usterek występujących w samochodach w ciągu ostatniego roku i z podziałem na 14 obszarów: nadwozie, hamulce, silnik, układ elektryczny silnika, układ wydechowy, światła zewnętrzne, układ paliwowy, skrzynia biegów/sprzęgło, wykończenia wnętrza, układy elektryczne bez silnika, układ kierowniczy, zawieszenie i inne.

Właściciele aut podawali w każdej kategorii liczbę dni, przez które ich samochód był wyłączony z jazdy. Respondenci pochwalili się także kosztami jakie musieli ponieść w serwisach – od napraw bezpłatnych gwarancyjnych do tych za ponad 1500 funtów brytyjskich (przeszło 7,2 tys. zł). Większa liczba dni i droższa naprawa obniżały miejsce na liście.

Niezawodność uznano za czynnik, który decyduje o tym, czy kierowcy zachowają swoje samochody i pozostaną wierni wybranej marce. Liczne awarie w znaczący sposób obniżają prawdopodobieństwo, że właściciel auta ponownie zdecyduje się na nowy produkt danego producenta.

Newspress / Max Earey

Wśród aut małych średnią niezawodności wyznaczono na poziomie 94,7 proc.

Najbardziej solidnym autem w tej kategorii z niemal 100-procentową niezawodnością okazało się Suzuki Celerio (98,9 proc.; auta produkowane od 2015 roku). Japońskie auto awansowało na najwyższą lokatę z trzeciej pozycji zdobytej w 2018 roku. Na kolejnych miejscach podium uplasowały się Honda Jazz (98,3 proc.; auta produkowane od 2017 roku) i Dacia Sandero (97,9 proc.; modele od 2013 roku).

Najsłabiej wśród małych samochodów wypadły: Nissan Note 2013-2017 (87,8 proc.), Peugeot 208 2012-2019 (87 proc.) i Seat Ibiza 2008-2017 (86 proc.).

Skoda / SKODA AUTO

W kategorii samochodów rodzinnych średnią niezawodności wyznaczono na poziomie 94,1 proc. Tu najbardziej niezawodna okazała się Skoda Rapid (2012-2019) – ten model oceniono na 99,4 proc. Za czeskim autem jest Toyota Auris (2013-2019; 98,2 proc.) i Hyundai i30 (2012-2017; 97,7 proc.).

Najgorsze oceny zebrały: BMW serii 1 z jednostką wysokoprężną (2011-2019; 87 proc.), Nissan Pulsar (2014-2018; 86,6 proc.) i Vauxhall/Opel Astra z silnikiem Diesla (od 2015; 82,3 proc).

Hyundai

Klasa wyższa (segment D) – tu średnią niezawodności określono na poziomie 94,1 proc.

Pierwsze miejsce zdobył Hyundai i40 (od 2012; 97,9 proc.). Dalej kolejno jest pokrewna Kia Optima (od 2016; 97,3 proc.) i Volvo S60/V60 (2010-2018; 96,8 proc.).

Najgorszą ocenę zdobyły: Mercedes klasy C (od 2014; 87,6 proc.), Vauxhall/Opel Insignia (poprzednia generacja 2008–2017; 85,4 proc.) i Jaguar XE (od 2015; 82,6 proc.).

Jaguar / Nick Dimbleby

Wśród samochodów premium przeciętną niezawodności wyznaczono na granicy 90,4 proc.

Tu króluje Jaguar XJ (2010-2019; 94,3 proc.). Za brytyjskim drapieżnikiem podąża Mercedes Klasy E (2009-1016; 92,8 proc.) przed BMW serii 5 (od 2017; 92,6 proc.).

Na szarym końcu znalazły się kolejno: BMW serii 5 (2010–2017; 88,4 proc.), Mercedes klasy S (od 2013; 88,1 proc.) i Jaguar XF (2007–2015; 86,8 proc.).

Suzuki / idziaszek

Mały SUV? W tej kategorii granicę uznania auta za solidne wyznaczono na średnim poziomie 93,3 proc. Poszukując tak modnych obecnie samochodów z tego gatunku warto zwrócić uwagę na pierwszą trójkę najwyżej ocenioną za niezawodność: Kia Soul (2014-2019; 100 proc.), Mini Countryman (od 2017; 99,1 proc.) oraz Suzuki Vitara (od 2015; 97,6 proc.). Rodzinom do gustu najbardziej powinno przypaść auto japońskiej marki – jest przestronne, a wersje na napędem 4x4 gwarantują bezpieczną jazdę. Brytyjczycy podkreślają też niewielkie koszty eksploatacji tego modelu Suzuki.

Na niechlubnym końcu szali znalazły się kolejno: Audi Q2 (od 2016; 92,4 proc.), Volkswagen T-Roc (od 2018; 86,5 proc.) i Jeep Renegade (od 2015; 77,1 proc.).

KIA / Olaf Gallas

Rodzinny SUV? Tu średnią określono na poziomie 91,6 proc. I tak jak w 2018 roku, tak i w tym najbardziej niezawodnym autem została uznana Kia Sportage (od 2016; 98,6 proc.). Nieznacznie mniej punktów przypadło Volvo XC40 (od 2018; 98,4 proc.) i Audi Q3 z silnikiem benzynowym (2011-2018; 98 proc.).

Koniec tabeli to kolejno: Nissan Qashqai z silnikiem benzynowym (od 2014; 82,1 proc.), Renault Kadjar (od 2015; 81,3 proc.) i Range Rover Evoque (2011-2019; 78,4 proc.).

Toyota

Duży SUV – tu średnią niezawodności określono na poziomie 91 proc. Najlepsze oceny: Toyota RAV4 (2013-2019; 99,5 proc.), Honda CR-V z silnikiem benzynowym (2012-2018; 98,7 proc.) i benzynowa Mazda CX-5 (od 2017; 97,8 proc.).

Najsłabsze wyniki zanotowały: Land Rover Discovery Sport (od 2014; 81,9 proc.), Ford Edge (od 2016; 80,7 proc.) i Nissan X-Trail (od 2014; 77,1 proc.).

Volkswagen / Ingo Barenschee

SUV-y klasy luksusowej mają najniższą średnią niezawodności określoną na poziomie 86,5 proc. Tu za najlepsze auta uznano przedstawicieli niemieckiej motoryzacji, kolejno: Volkswagen Touareg (2010-2018; 96 proc.), BMW X5 (2013-2018; 92,1 proc.) i Porsche Macan (od 2014; 92 proc.).

Na końcu stawki wylądowały: Land Rover Discovery (2004-2017; 82,5 proc.), Range Rover Velar (od 2017; 77,9 proc.) i Range Rover (od 2013; 69,3 proc.).

Lexus

W kategorii samochodów hybrydowych i z napędem czysto elektrycznym średnią niezawodności określono na pułapie 96,1 proc. Tu najlepiej wypadły same hybrydy kolejno: Lexus CT (od 2011; 100 proc.), Toyota Yaris Hybrid (od 2011; 100 proc.) i Lexus NX (od 2014; 99,7 proc.).

Wśród samochodów elektrycznych numerem jeden jest Tesla S (od 2014; 98,9 proc.). W zestawieniu aut z napędem alternatywnym została sklasyfikowana na 6. miejscu, ale nieznacznie wyprzedziła np. Toyotę Prius (od 2016; 98,4 proc.).

Najgorzej wypadły: Mitsubishi Outlander PHEV (od 2014; 93,6 proc.), Volkswagen Golf GTE (od 2015; 89,1 proc.) i Renault Zoe (od 2013; 82,3 proc.).

Najsolidniejsze marki? Japońska spółka górą

Szczyt klasyfikacji generalnej zajmują japońscy producenci: Suzuki, Toyota i Lexus. Użytkownicy aut tych marek uznali je za właściwie bezawaryjne. Tuż za podium uplasowała się Tesla, która stanęła wyżej niż Subaru, Kia, Hyundai, Mini, Skoda oraz Honda.

Suzuki
1. Lexus 99,3
2. Toyota 97,7
3. Suzuki 97,3
4. Tesla 96,9
5. Subaru 96,6
6. Kia 96,3
7. Hyundai 95,7
8. Mini 95,4
9. Skoda 95,2
10. Honda 94,9
11. Volvo 94,7
12. Dacia 94,5
13. Mitsubishi 94,3
14. Ford 94,1
15. Seat 93,8
16. Volkswagen 93,7
17. Mazda 93,5
18. Peugeot 93,4
19. Fiat 93,3
20. Audi 92,9
21. BMW 92,1
22. Citroen 91,8
23. Porsche 91,7
24. Mercedes 90,6
25. Alfa Romeo 89,7
26. Jaguar 89,5
27. Vauxhall/Opel 89,4