Rada nadzorcza Grupy Volkswagen zatwierdziła nowe plany wykorzystania fabryk. W myśl tych postanowień zakłady niemieckiego giganta staną się wielomarkowe. Taka strategia produkcyjna ma zaowocować 30-procentowym wzrostem wydajności do 2025 roku.

Elektryczna rewolucja

Od 2022 roku samochody elektryczne zaczną zjeżdżać z taśm produkcyjnych fabryk w Emden oraz w Hanowerze. I tak zamiast Passata wytwarzanego obecnie w Emeden będą powstawać małe elektryczne hatchbacki i sedany kilku marek należących do Grupy VW. Zakład w Hanowerze (m.in. pikap Amarok i Transporter T6) będzie się specjalizować w produkcji użytkowych modeli z elektrycznej rodziny I.D. BUZZ oraz samochodów z silnikami spalinowymi.

Produkcja modeli z rodziny Volkswagena Passata zostanie przeniesiona do fabryki Skody w czeskich Kvasinach. Od 2023 roku oprócz Passatów będą tam powstawały Skody – Superb i Kodiaq. Zaś produkcja dwóch modeli SUV (Skoda Karoq i bliźniaczy Seat Ateca), które obecnie powstają w zakładzie w Kvasinach, zostanie przeniesiona do nowej wielomarkowej fabryki koncernu. I dlatego Grupa Volkswagen już szuka dla niej nowej lokalizacji w Europie Wschodniej.

Co jak się okazuje nie jest prostym zadaniem. Z doniesień niemieckiego tygodnika Automobilwoche wynika, że w ramach Grupy VW już rozgrywa się walka między przedstawicielami Skody i VW. A spór idzie o to, która z marek obejmie kierownictwo i będzie grać pierwsze skrzypce w planowanej fabryce.

SUV-y Skody i Seata z Polski?

Niemcy sprawdzają Bułgarię i Rumunię. Czechy – jako miejsce budowy nowego zakładu – zostały skreślone ze względu na wysokie koszty produkcji. Ale koncern VW bierze też pod uwagę inne rozwiązanie. Z doniesień niemieckiej prasy wynika, że gigant rozważa przestawienie istniejącej fabryki silników na produkcję samochodów (po odpowiedniej modernizacji i stworzeniu infrastruktury).

W tym momencie na celowniku pojawia się Polska - Automobilwoche twierdzi, że prowadzone są na ten temat rozmowy z zakładami w Polkowicach na Dolnym Śląsku (silniki TDI). Podobne negocjacje mają też toczyć się z fabryką w węgierskim mieście Györ (silniki i samochody Audi).

Grupa Volkswagen w ciągu najbliższych pięciu lat (do końca 2023 roku) chce wydać blisko 44 mld euro na e-mobilność, autonomiczną jazdę, nowe usługi mobilności oraz cyfryzację w samochodach i zakładach produkcyjnych. To około jedna trzecia wszystkich wydatków zaplanowanych na lata 2019-2023. Volkswagen rozmawia też z Fordem na temat współpracy – firmy myślą o wspólnym opracowaniu i produkcji gamy lekkich pojazdów użytkowych. Ponoć pojawiła się również szansa na kolaborację przy innych projektach.