Koncerny w czasie salonu samochodowego w Detroit zawarły historyczne porozumienie. Z nowej umowy wynika, że Ford zajmie się produkcją pikapów oraz większych dostawczaków, natomiast Volkswagen będzie odpowiedzialny za furgonetki do pracy w mieście. Sojusz ma pozwolić firmom rozłożyć koszty na więcej pojazdów i obniżyć wydatki związane z produkcją.

– Współdzielenie platform i komponentów z Fordem zapewnia bardzo konkurencyjny efekt skali – powiedział Herbert Diess, szef koncernu Volkswagen.

Volkswagen i Ford podpisały też list intencyjny pozwalający określić potencjalne możliwości współpracy w zakresie pojazdów autonomicznych, usług mobilnych i samochodów elektrycznych. Ponadto obie firmy są otwarte na podjęcie w przyszłości prac nad innymi rodzajami samochodów. Nad szczegółami tego rodzaju przedsięwzięć w najbliższych miesiącach będą pracować zespoły ekspertów.

– Z biegiem czasu współpraca obydwu przedsiębiorstw umożliwi stworzenie dodatkowej wartości i pozwoli sprostać zarówno potrzebom klientów, jak i oczekiwaniom społeczeństwa – oświadczył Jim Hackett, prezes Forda. – Współpraca przyczyni się nie tylko do znacznego wzrostu efektywności i stworzy obydwu firmom jeszcze lepsze warunki do stawienia czoła przyszłym wyzwaniom, ale pozwoli również na współkształtowanie nowej ery w motoryzacji dodał.

Współpraca w zakresie aut dostawczych i pickupów

Zarówno Ford, jak i Volkswagen mają na całym świecie bardzo dobrą pozycję w zakresie lekkich pojazdów dostawczych i oferują tak znane modele, jak Transit i Ranger (Ford) oraz Transporter, Caddy i Amarok (Volkswagen). Łącznie w 2018 przedsiębiorstwa te sprzedały globalnie 1,2 mln lekkich aut dostawczych. Zawarte porozumienie ma umożliwić największą w branży motoryzacyjnej – pod względem liczby – współpracę w dziedzinie tego rodzaju samochodów.

Zdaniem analityków w ciągu najbliższych pięciu lat światowy popyt na średniej wielkości pickupy i auta dostawcze będzie wzrastał. VW i Ford liczą, że sojusz umożliwi im podzielenie kosztów, pozwoli na optymalne wykorzystanie możliwości produkcyjnych obydwu koncernów i pomoże oszczędzać .

W ramach współpracy Ford opracuje i będzie produkował na potrzeby dwóch przedsiębiorstw średniej wielkości pickupy, które pojawią się na rynku prawdopodobnie w 2022 roku. Poza tym Ford przewiduje opracowanie i produkcję na rynek europejski większych aut dostawczych. Volkswagen przygotuje dla obydwu partnerów miejskiego vana.

Fordy z fabryki VW w Polsce?

Przypominamy, że VW produkuje swoje samochody w Polsce (Caddy i Crafter powstaje wyłącznie w zakładach na Wielkopolsce). Można się więc spodziewać, że na nowej umowie z Fordem skorzystają również fabryki w Poznaniu i w Białężycach koło Wrześni. W tej pierwszej trwają już przygotowania do produkcji nowej generacji modelu Caddy.