Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu rozpoczęła produkcję nowego 1-litrowego silnika benzynowego. Wiadomo, że japoński koncern zainwestuje w polski zakład 123 mln zł. Firma przewiduje też wzrost zatrudnienia do końca października o 380 osób, głównie ze względu uruchomienie trzeciej zmiany.
Na potrzeby produkcji nowej jednostki zmodyfikowanych zostało wiele linii na hali silników, kuźni i odlewni. Poza tym uruchomiona została całkowicie nowa linia produkcji wałka rozrządu.
Nowa generacja silnika jest zgodna z normą Euro 5+. Inżynierowie japońskiego producenta twierdzą, że w wersji "ECO" ten niewielki benzynowiec zużywa 3,8 l/100 km w cyklu mieszanym.
Produkowana w Wałbrzychu nowa jednostka napędowa trafi do Toyota Peugeot Citroen Automobile Czech - producenta toyoty aygo, citroena C1 i peugeota 108. Od 23 lipca nowy silnik będzie również montowany w toyocie yaris, wytwarzanej we francuskiej fabryce japońskiego koncernu.
Przypominamy, że Toyota w dolnośląskiej fabryce produkuje jednolitrowy silnik VVT-i od 2005 roku czyli startu produkcji poprzedniej generacji toyoty aygo. To właśnie ta jednostka uzyskała w latach 2007-2011 cztery raz z rzędu tytuł "Silnika Roku" (Engine of the Year).
Toyota w Wałbrzychu (jedna z dwóch fabryk Toyoty w Polsce) produkuje sześciobiegowe skrzynie manualne do modeli auris, corolla, verso i avensis, pięciobiegowe manualne skrzynie biegów i silniki do yarisa i aygo (do tego ostatniego modelu również w wersji półautomatycznej).
Roczne zdolności produkcyjne zakładu wynoszą 371 tysięcy silników oraz 720 tysięcy skrzyń biegów. Pod względem zdolności produkcyjnych fabryka jest największą bazą produkcyjną podzespołów Toyoty poza Japonią. Zakład zatrudnia 1600 stałych pracowników.