Lada dzień Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzy kolejny odcinek A1 na Śląsku. Katowicki oddział GDDKiA uzyskał wczoraj pozwolenie na użytkowanie 16 km odcinka Budimeksu – z Pyrzowic do Piekar Śląskich. Trasa nie ma znaczenia dla kibiców podróżujących na mecze mistrzostw Europy.

A2 na Mazowszu – wprost przeciwnie. Trasa ma już 18 km, bo dwa z pięciu fragmentów zostały otwarte. Od środy kierowcy korzystają z 7-km odcinka E Budimeksu – z Warszawy do Pruszkowa. Strabag pochwalił się wczoraj otwartymi 11 km z liczącego 18 km odcinka D, dzięki którym trasa A2 sięgnęła Grodziska Mazowieckiego.

Odcinki A i B Eurovię i Mostostalu Warszawa – czyli 46 km ze Strykowa pod Łodzią do granicy z Mazowszem – mają być otwarte 1 czerwca. To wstępny termin, ale według informacji DGP, GDDKiA rozważa przyspieszenie. Dwa dni przed Euro 2012 rząd chce ogłosić puszczenie ruchu na ostatnim z pięciu odcinków trasy łączącej Łódź ze stolicą.

Przejezdność to jednak połowa sukcesu. Dla odcinków B, D i E oznacza rzeczywiste zakończenie prac i zejście z budowy (takie są zapisy kontraktowe GDDKiA z Mostostalem Warszawa, Strabagiem i Budimeksem). Inaczej jest z odcinkami A i C Eurovii i Bogl & Krysl – przejętymi po Chińczykach, a potem DSS – termin zakończenia prac to dopiero 15 października. Na odcinku A od strony Łodzi zapisy kontraktowe mówią o możliwości puszczenia ruchu podczas Euro 2012 tylko po tzw. warstwie wiążącej (bez górnej warstwy asfaltu). To oznacza zgodę na układanie asfaltu na otwartej dla ruchu autostradzie, bo jak się dowiedzieliśmy, Ministerstwo Infrastruktury kategorycznie zakazało zamykania trasy.

– Po Euro 2012 czasowo ruch odbywałby się po jednej jezdni, kiedy na drugiej układana byłaby tzw. warstwa SMA. Prace będą odbywały się odcinkami. Utrudnienia dla żadnego z nich nie przekroczą kilkudziesięciu godzin – twierdzi rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken.

Przez ten czas wykonawcy odcinków A i C będą też m.in. montowali ekrany akustyczne, co będzie powodować zwężenie trasy o jeden pas. Wykonawca będzie też budował zjazdy z poprzecznych wiaduktów nad A2 na drogi serwisowe. Do czasu ich wykonania mają obowiązywać skomplikowane objazdy na drogach lokalnych.

3,6 mld zł to koszt pięciu kontraktów, w ramach których powstaje autostrada A2 Łódź – Warszawa

966 km autostrad i dróg ekspresowych GDDKiA obiecuje oddać do końca roku; większość po Euro 2012