Nowy niemiecki sedan na polskich drogach. TEST audi S3 limousine. ZDJĘCIA
1 Audi S3 limousine to przedstawiciel samochodów klasy kompakt z ikrą. W odróżnieniu od swojego kuzyna golfa, z którym jest konstrukcyjnie spokrewnione, ma znacznie bardziej luksusowy charakter. Agresywnie stylizowane zderzaki, masywne progi, 18-calowe alufelgi, czerwone zaciski hamulcowe oraz przede wszystkim potężny, zaopatrzony w cztery końcówki układ wydechowy to znaki charakterystyczne usportowionej limuzyny z Ingolstadt. Nie zabrakło także emblematów z logiem S3 na klapie bagażnika i atrapie chłodnicy oraz wyrazistego, krwistoczerwonego lakieru. Całości dopełniają srebrne lusterka, czyli znak rozpoznawczy najmocniejszych wersji Audi oraz charakterystyczna osłona chłodnicy singleframe z podwójnymi prętami wzmacniającymi w kolorze aluminium.
dziennik.pl
2 Kabina audi S3 limousine, choć znacznie bardziej stonowana i utrzymana w czarnej kolorystyce, nie została pozbawiona dodatków ze świata samochodów sportowych. Mała, spłaszczona u dołu kierownica, potężne manetki sterujące zmianą biegów czy aluminiowe nakładki na pedałach to tylko niektóre z nich. Bardzo dobrze prezentują się także zegary z metalicznymi tarczami zaopatrzone m.in. we wskaźnik ciśnienia doładowania silnika czy skórzane fotele z logiem S3. Te ostatnie, choć bardzo wygodne na długich trasach, nieco za słabo podpierają ciało w zakrętach.
dziennik.pl
3 Audi S3 Limousine, mimo że zostało zaprojektowane do sportowej jazdy, o czym przypominać ma m.in. laptimer służący mierzeniu czasów przejazdów po torze, oferuje także wygodną i przestronną kabinę. Zarówno z przodu jak i z tyłu zmieszczą się w niej osoby o wzroście ok. 180 cm, a dzięki bagażnikowi o regularnych kształtach i pojemności ok. 390 l nie powinno być także problemu z transportem ich weekendowego bagażu.
dziennik.pl
4 Kwintesencją audi S3 limousine jest jednak jego serce, czyli 2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 300 KM i momencie obrotowym równym 380 Nm dostępnym w zakresie od 1800 do 5500 obr./min. Aby bezproblemowo znieść nawet brutalną eksploatację, motor wyposażono w głowicę silnika wykonaną z twardego, a jednocześnie lekkiego stopu aluminiowo-krzemowego, wytrzymałe aluminiowe tłoki i wzmocnione korbowody z nowymi łożyskami przenoszącymi moc na wał korbowy. Co więcej turbosprężarka zdolna wytworzyć ciśnienie 1,2 bara bez problemu wytrzyma temperaturę nawet 1000 stopni Celsjusza.
dziennik.pl
5 W rezultacie S3 Limousine nie protestuje gdy kierowca chce wykorzystać pełen potencjał silnika i błyskawicznie nabiera prędkości rozpędzając się 0-100 km/h w czasie zaledwie 4,9 sekundy! Lekkość z jaką auto pokonuje barierę 200 km/h jest trudna do opisania, a zapędy kierowcy studzi dopiero ogranicznik prędkości ustawiony na wartość 250 km/h. Dodatkowo przy mocno wciśniętym pedale gazu do głosu dochodzi aktywny układ wydechowy, który emituje głęboki, basowy dźwięk wokół auta. Szkoda, że w kabinie jest ledwie słyszalny.
dziennik.pl
6 Słowa uznania należą się także automatycznej, 6-stopniowej skrzyni biegów S tronic, która zmienia biegi błyskawicznie, bez szarpnięć i niepotrzebnych przestojów. Może działać zarówno w trybie automatycznym jak i manualnym. W tym ostatnim kierowca może skorzystać z bardzo wygodnych manetek przy kierownicy.
dziennik.pl
7
dziennik.pl
8 W parze z bardzo mocnym, acz świetnie wyciszonym silnikiem podąża podwozie auta. Aby poprawić zachowanie auta w ostrych zakrętach pokonywanych z dużymi prędkościami, konstruktorzy S3 limousine zmniejszyli prześwit auta o 25 mm (w stosunku do A3 limousine), a dzięki modułowej konstrukcji płyty podłogowej, przednie zawieszenie przesunęli nieznacznie do przodu. Dzięki temu uzyskano bardzo dobry rozkład mas pomiędzy osiami (51:49) co w połączeniu z napędem wszystkich kół quattro, realizowanym przez hydrauliczne sprzęgło płytkowe, zapewnia wysoką stabilność. Auto nadal ma jednak bardziej podsterowny charakter i tendencję do wyjeżdżania przodem z zakrętu gdy kierowca przesadzi z prędkością.
Audi
9 Układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania odznacza się wysoką komunikatywnością i prawidłowo opisuje sytuację jaka ma miejsce na styku opon z nawierzchnią. Nieduża kierownica (36 cm x 33,5 cm) zapewnia kierowcy pewny chwyt, a wraz ze wzrostem prędkości obraca się z coraz większym oporem. Z kolei w trakcie jazdy z małymi prędkościami przełożenie przekładni zmienia się zależnie od ruchu kierownicy, stając się coraz bardziej bezpośrednie wraz z jej skręcaniem.
dziennik.pl
10 Mocny silnik wymaga skutecznego układu hamulcowego dlatego nie dziwi fakt, że na przednią oś audi S3 limousine trafiły duże, 340-milimetrowe tarcze hamulcowe. W parze z bardzo dobrym korektorem siły hamowania oraz sportowymi oponami Dunlop Sport Maxx w rozmiarze 225/40 R18 stanowią one mocny punkt niemieckiego sedana. Auto daje poczucie bezpieczeństwa w trakcie jazdy z autostradowymi prędkościami nawet jeśli nawierzchnia pokryta jest warstwą wody.
dziennik.pl
11
Audi
12 Audi S3 limousine to jedno z ciekawszych aut z Ingolstadt. Oferuje niezwykle mocny silnik, świetną trakcję i pewne prowadzenie nawet przy dużych prędkościach. Dysponuje przy tym na tyle komfortowym zawieszeniem oraz świetnie wyciszoną i całkiem przestronną kabiną, aby bez żadnych wyrzeczeń używać go na co dzień. Nie nadwyręży przy tym domowych finansów wysokimi rachunkami za paliwo - obchodzi się z nim bardzo oszczędnie, zwłaszcza na tle swoich starszych braci.
dziennik.pl
13
Audi
14
dziennik.pl
15
Audi
16
Audi
17
dziennik.pl
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję