- Kia ujawniła plan, wjeżdża EV3 z segmentu B-SUV, sedan EV4 i rodzinny SUV-a EV5
- Kia wprowadzi tanie auto dla ludu, cena?
- Nowa Kia EV3, czyli niedrogi samochód elektryczny. Jaka cena?
- Wnętrze Kia EV3 z dużym bagażnikiem i materiałami z hodowli grzybów
- Nowa Kia EV4 to sedan. Tak wygląda Tesla-killer o długości ponad 4,7 m
Kia ujawniła plan, wjeżdża EV3 z segmentu B-SUV, sedan EV4 i rodzinny SUV-a EV5
Kia przed końcem tej dekady planuje sprzedawać 4,3 mln aut. W tym już do 2026 roku milion będą stanowić auta elektryczne, a do 2030 udział wzrośnie do 1,6 mln EV. By dopiąć swego wcześniej rozbuduje gamę samochodów bateryjnych przynajmniej do 15 modeli w 2027 roku.
Dziś mamy już Niro EV, e-Soul, EV6 i ponad 5-metrowego SUV-a EV9. Jednak machina koreańskiego koncernu nie znosi bezczynności. Oto szczegóły wielkiego przyspieszania…
Kia wprowadzi tanie auto dla ludu, cena?
Kia zamierza dać kierowcom tani miejski samochód elektryczny, który mocno obniży próg wejścia do świata aut zasilanych prądem. Zdaniem Koreańczyków ich niedrogi EV ma kosztować od ok. 129 tys. zł. Przy tym nowy model zaskoczy nie tylko ceną, ale też zasięgiem i stylistyką. A to ledwie ułamek planu. Znacznie więcej wiadomo na temat trzech modeli, które za chwilę wjadą na rynek – lista premier obejmuje EV3 z segmentu B-SUV, sedna EV4 (stawi czoło Tesli model 3) i rodzinnego SUV-a EV5. Co wybrać?
Nowa Kia EV3, czyli niedrogi samochód elektryczny. Jaka cena?
Nowa Kia EV3 z długością ok. 4,2 m to SUV o stylistyce nawiązującej do ponad 5-metrowego EV9. Na rynku będzie rywalizować w segmencie B-SUV. Nieoficjalnie mówi się, że ceną od ok. 150 tys. zł powalczy z nieznacznie droższym Volvo EX30.
EV3 z długą kabiną stanowiącą 80 proc. nadwozia i 19-calowymi kołami pod względem prezencji zawsze będzie o krok przed sąsiadami na parkingu. Mniejszy model zaoferuje również technologię i praktyczność na poziomie topowego auta Kia.
Wnętrze Kia EV3 z dużym bagażnikiem i materiałami z hodowli grzybów
Za drzwiami odlot. Długi ekran na szczycie ciągnie się przez ¾ kokpitu, niżej ukryte w desce rozdzielczej, podświetlane oraz haptyczne przyciski dotykowe do sterowania multimediami. Wnętrze wykończono materiałem z… hodowli! Zdaniem projektantów grzybnia łączy doskonałą wytrzymałość z wyjątkowo miękką powierzchnią. Kia zamierza stosować surowce pochodzące z biofabrykacji na masową skalę. Tym bardziej, że z pomocą formy potrzebny materiał można wyhodować w dowolnym kształcie.
Kompaktowa Kia EV3 dzięki płaskiej podłodze oraz rozstawieniu kół niemal na rogach karoserii powinna zapewnić przestronność na poziomie aut klasy wyższej. Pojemność bagażnika można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy na płasko – wówczas kufer pomieści nawet rower. Więcej szczegółów poznamy bliżej premiery rynkowej – Kia EV3 w wersji seryjnej zadebiutuje już w 2023 roku. To jeszcze nie wszystko…
Nowa Kia EV4 to sedan. Tak wygląda Tesla-killer o długości ponad 4,7 m
Nowa Kia EV4 wita się animacją diodowego oświetlenia – tak wygląda renesans nadwozia sedan w wykonaniu projektantów koreańskiej marki. Czterodrzwiowa limuzyna wyostrzona spoilerem dachowym imponuje rozmachem sylwetki osadzonej na ogromnych kołach. Wiadomo, że głównym rywalem nowego elektryka będzie Tesla model 3. Takie pozycjonowanie daje wyobrażenie o długości, a ta powinna wyniesie przynajmniej 4,7 m lub więcej.
Wnętrze EV4 – Kia daje popis stylu. Kiedy na rynku?
Wnętrze EV4 zorientowano na kierowcę – człowiek za sterem toczony ciepłą poświatą LED ma poczuć się komfortowo. Skórzanej tapicerki nie dostaniesz tu za żadne pieniądze. Zamiast tego jest bawełna pochodzącą w 100 proc. z recyklingu i barwiona wyciągiem z korzeni marzanny oraz łupin orzecha włoskiego. Stąd powstała niemal nieskończona gama barw o przeróżnych odcieniach. Ręcznie tkane paski tkaniny pokrywają schowek i deskę rozdzielczą – to dla efektu 3D. Włókna konopi wzbogacają kolorystykę wnętrza.
Kia EV4 to trzy wersje napędu. Zasięg imponuje
Kia EV4 wykorzystuje platformę e-GMP - jak EV6 i EV5 (o której więcej niżej). Kierowcy dostaną trzy warianty: standard, long-range oraz long-range 4x4.
Bazowy model to akumulator 58 kWh i silnik elektryczny o mocy ok. 218 KM zamontowany przy przednich kołach. Długodystansowa Kia EV4 to bateria 81 kWh w duecie z tym samym silnikiem.
EV4 z napędem 4x4 oznacza baterię 81 kWh i dodatkowy silnik o mocy 95 KM przy tylnych kołach. Kierowca dostanie pod nogę ponad 306 KM mocy systemowej. Zasięg? Od 530 km do 720 km.
Nowa Kia EV4 na rynku zadebiutuje w 2025 roku. W tym samym czasie do gamy dołączy SUV EV5…
Kia EV5 wjeżdża do Polski, oto nowy SUV zamiast Sportage. Jakie wymiary?
Kia EV5 kształtem przypomina auto zbudowane przez dziecko z klocków, ale to poważna inżynierska robota. Nowy SUV o futurystycznej stylistyce ma 4615 mm długości, 1875 mm szerokości i 1715 mm wysokości. Rozstaw osi 2750 mm. W ofercie marki będzie elektryczną alternatywą dla podobnego gabarytowo modelu Sportage. Podobnie jak EV9 jest pozycjonowana obok Sorento.
Kia EV5 kontra Kia Sorento, czyli różnice w wymiarach
EV5 jest o 10 cm dłuższa od Sportage. Delikatnie szersza i o 7 cm wyższa. Rozstaw osi także jest większy, co w przypadku elektrycznego SUV-a przełoży się na stabilność na drodze oraz obszerniejszą kabinę. Pod względem stylu i proporcji pozostaje pod wpływem ponad 5-metrowego EV9. Awangardowy wygląd ma przyćmić wszystko, co do tej pory widzieliśmy w segmencie kompaktowych SUV-ów.
Wymiary | Kia EV5 | Kia Sportage |
Długość | 4615 mm | 4515 mm |
Szerokość | 1875 mm | 1868 mm |
Wysokość | 1715 mm | 1645 mm |
Rozstaw osi | 2750 mm | 2680 mm |
Charakterystyczna "cyfrowa twarz tygrysa" jest wpisana między pionowe reflektory. Innowacyjne światła do jazdy dziennej Star Map LED witają animacją (dwa skupiska małych lamp, po jednym obok każdego reflektora). Styliści Kia twierdzą, że ich najnowsze dzieło płynnie łączy rewolucyjny design, wyjątkową wszechstronność i komfort.
Kia EV5, czyli przestronne wnętrze i cyfrowe wyposażenie
Za drzwiami EV5 wita totalna cyfryzacja. Kia wyposażyła swoje dzieło w gigantyczny wyświetlacz złożony z dwóch 12,3-calowych ekranów. Można spodziewać się, że wzorem EV9 system kamer (na życzenie) zastąpi tradycyjne lusterka zewnętrzne – widok zza auta kierowca zobaczy na bocznych monitorach przymocowanych do drzwi w naturalnym polu widzenia (by nie musiał ich szukać gdzieś przy słupku czy podszybiu).
Kia zostawiła przyciski, EV5 spodoba się jednak fanom nowych technologii
Deska rozdzielcza nie łączy się z tunelem środkowym, przez co wydaje się zawieszona w powietrzu. Przy tym jest przejrzysta. Podświetlane pola dotykowe ukryte pod ekranem zapewniają sterowanie stacją multimedialną i nawigacją. Pod centralnym ekranem Kia zostawiła cztery ukryte przyciski haptyczne, które umożliwiają uruchamianie/wyłączenie auta oraz sterowanie ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją; wcześniej obsługa tych funkcji wymagałaby aż 17 przycisków.
Sama klimatyzacja, oprócz oddzielnych ustawień dla kierowcy i pasażera z przodu, może działać niezależnie w drugim rzędzie foteli. To dla oszczędności energii, by nie ogrzewać czy chłodzić pustych miejsc. Pod lekko spłaszczoną u góry i u dołu kierownicą z podświetlanym logo kryje się panel do obsługi "skrzyni biegów". Tunel środkowy wyposażono w schowki, w tym największy u jego podstawy. Szeroki odchylany podłokietnik szczelnie wypełnia przestrzeń między przednimi fotelami i podnosi komfort podróżowania zarówno kierowcy, jak i pasażera. Podświetlanie ambientowe wnętrza oferuje 10 poziomów jasności oraz 64 opcje kolorystyczne. Po uruchomieniu oświetlenie płynnie synchronizuje się z trybami jazdy - przyciemnia się w warunkach słabego oświetlenia i subtelnie ostrzega, jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość.
Kia EV5 i dwa bagażniki, tylny ma podwójne dno
Siedzenia można składać, a tylne także przesuwać. Szczodre wymiary, akumulator zamknięty w podłodze plus przesunięcie tablicy rozdzielczej do przodu (brak silnika spalinowego) sprawiają, że EV5 obiecuje niesamowicie przestronne i podatne na aranżację wnętrze. Projektanci przekonują, że EV5 w życiu rodziny będzie jak dodatkowy pokój, który bardziej przypomina salon niż tradycyjną kabinę auta. Do tego wzorem EV9 zapewni dwa bagażniki - przedni i z tyłu z dodatkowymi schowkami pod podłogą.
Kia EV5 ze zdalną aktualizacją, koniec prawdziwej skóry
EV5 będzie można aktualizować bezprzewodowo za pośrednictwem sklepu Kia Connect. Wystarczy kliknięcie i leci nowe oprogramowanie, czy dodatkowa funkcjonalność wyposażenia samochodu. Zamienniki skóry i materiały wykonane z tworzyw sztucznych pochodzą z recyklingu.
Wyposażenie obejmuje siedem poduszek powietrznych i szereg systemów wspierających kierowcę. Jednym z takich układów jest Highway Driving Assist 2 (HDA2), który pomaga zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu, utrzymywać auto na środku pasa ruchu i bezpiecznie zmienić pas.
Kia EV5 to napęd na przednie koła oraz 4x4. Jaki zasięg?
Kia EV5 powstała na platformie e-GMP, a ta pozwala na niemal dowolną konfiguracją napędu. Producent przewiduje trzy warianty: standard, long-range oraz long-range 4x4.
Bazowy model dostanie akumulator o pojemności 58 kWh i zamontowany przy przednich kołach silnik elektryczny o mocy ok. 218 KM. Wariant długodystansowy to już akumulator 81 kWh w parze z tym samym silnikiem. Konfiguracja 4x4 oznacza baterię 81 kWh i drugi silnik o mocy 95 KM przy tylnych kołach, stąd kierowca dostanie do dyspozycji ponad 306 KM mocy systemowej. Zasięg? Producent obiecuje od 530 km do 720 km. Kia EV5 będzie również dostępna w sportowej wersji GT.
Kia EV5 i szybkie ładowanie. W 4,5 min na 100 km
EV5 – podobnie jak EV6 – dostanie architekturę 400V, a to oznacza możliwość szybkiego ładowania bez potrzeby dodatkowych komponentów lub adapterów. Stąd akumulator będzie można naładować z dużą prędkością – dzięki ładowarce 350 kW – od 30 do 80 proc. pojemności w 27 minut. A powiększenie zasięgu o 100 km zajmie ledwie 4,5 minuty. Technologia Vehicle to Grid (V2G) zmieni auto w magazyn energii na kołach i pozwoli zasilić domową instalację.
Kia EV5 w Polsce, cena nie powinna być zaskoczeniem
Kia EV5 w Polsce pojawi się w 2025 roku. Rywale? Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 czy Ford Explorer. Cena? EV6 kosztuje od ok. 210 tys. zł po niemal 400 tys. zł za sportową odmianę GT. Kia EV5 z ceną wyjściową na poziomie 230-250 tys. zł nie powinna być zaskoczeniem.