Lexus odważnie rozpycha się na rynku europejskim i w Polsce. Z roku na rok słupki są coraz wyższe, co w czasach szalejącej inflacji i kryzysu może imponować. O sile japońskiej marki premium decydują najnowsze modele SUV i crossover oraz zelektryfikowane napędy, czyli hybrydy, auta elektryczne i hybrydy plug-in. Liczby najlepiej oddają sytuację…

Reklama

Lexus w 2022 roku sprzedał w Europie ponad 50 tys. samochodów. Lwią część, bo ponad 80 proc. tego wyniku stanowiły auta nisko- lub zeroemisyjne. W Polsce w zeszłym roku zarejestrowano niemal 93 tys. aut z wyższej półki. W ocenie analityków premium i luksusowe nie sprzedawały się tak dobrze nawet przed wybuchem pandemii. Lexus wykroił dla siebie poważną cześć rynku – nowe numery rejestracyjne dostało prawie 6 tys. aut. Taki wynik dał japońskiej marce piąte miejsce w segmencie premium. Postęp i agresywność Lexusa nad Wisłą pokazują także najnowsze notowania – od stycznia do końca kwietnia 2023 roku sprzedało się już ponad 3,5 tys. samochodów. To już przeszło połowa całego wyniku z 2022 roku. Po pierwszych czterech miesiącach 2023 roku Polska jest największym rynkiem Lexusa w Europie. Niemal 90-proc. udziału w rejestracjach marki mają SUV-y i crossovery – pierwszy jest NX, następny RX nowej generacji dostępny w trzech hybrydowych odmianach, a podium zamyka najmniejszy UX. Teraz zanosi się na zmianę sił…

Lexus LBX już w wakacje wjeżdża do Polski, co to za samochód?

Lexus LBX w trzech kolorach wyskoczył niczym królik z kapelusza podczas show w Mediolanie. Rozwinięcie jego nazwy oznacza Lexus Breaktrough Crossover, czyli przełomowy crossover Lexusa.

Reklama
Lexus LBX ma 4190 mm długości, 1825 mm szerokości oraz 1545 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2580 mm / Lexus / Jeroen Peeters
Wersje Emotion i Cool wyróżniają się dwukolorowym malowaniem nadwozia oraz 18-calowymi felgami aluminiowymi z maszynowym wykończeniem. W wersjach Elegant i RelaX jeden lakier pokrywa całe nadwozie, a 18-calowe felgi mają połysk / Lexus / Jeroen Peeters

O przynależności LBX do świata najszybciej rosnącego segmentu SUV-ów i crossoverów świadczy "X", jak UX, NX i RX. Litera "B" zdradza pozycjonowanie na rynku w segmencie B-SUV, czyli podwyższonych aut do zadawania szyku w mieście. Poza tym trzyliterowa nazwa LBX-a podkreśla jego wyjątkowość - wcześniej w ten sposób oznaczono tylko jeden model, supersamochód LFA.

- LBX to najmniejszy crossover w gamie Lexusa. Samochód powstał z myślą o Europejczykach, a Polska będzie należeć do największych rynków dla tego auta - powiedział Patryk Ładusiak, product manager w Lexus Central Europe. - LBX daje szansę dotarcia do zupełnie nowych grup klientów, w tym osób, które do tej pory nie brały pod uwagę aut Lexusa. Przedprodukcyjne egzemplarze LBX-a będzie można oglądać w trakcie specjalnych pokazów w salonach Lexusa w całej Polsce już w wakacje, a pierwsze zamówione auta powinny dotrzeć do klientów na przełomie lutego i marca 2024 roku - zapowiedział.

Lexus LBX będzie dostępny wyłącznie z napędami hybrydowymi i ma odegrać kluczową rolę na europejskim rynku / Lexus / Jeroen Peeters
Reklama

Lexus LBX jak Toyota Yaris Cross? Jakie wymiary i pojemność bagażnika?

Toyota jako koncern unifikuje platformy i napędy. Stąd technicznym bliźniakiem nowego baby-SUV-a Lexusa jest Toyota Yaris Cross. Tak, jak np. Lexus UX jest szlachetniejszym krewniakiem Toyoty C-HR.

LBX będzie dostępny wyłącznie jako hybryda i jako pierwszy model Lexusa powstał na platformie GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture). Samochód ma 4,2 m długości (niecałe 30 cm mniej od UX) przy rozstawie osi wynoszącym 2,6 m. W wersji z napędem na przód bagażnik zapewni 332 l pojemności – ktoś sprawdził, że to wystarczy by zmieścić dwie 75-litrowe walizki.

Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters

Lexus LBX w lakierze Sonic Copper wygląda jak Lexus RX (zobacz WIDEO)

Pod względem stylistycznym Lexus LBX podąża śladem topowego RX. Poniżej srebrnej listwy łączącej reflektory mamy charakterystyczny grill w kształcie klepsydry z trójwymiarową powierzchnią naszpikowaną czujnikami. Szlachetny wizerunek LBX podkreśla miedziany lakier Sonic Copper nakładany technologią soniczną oraz listwa LED łącząca tylne światła. Także i w tym modelu na klapie bagażnika wydrukowano duży napis LEXUS - to nowy znak szczególny japońskich aut.

Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters
Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters

Lexus LBX będzie dostępny w żywych kolorach, w ofercie przewiedziano też lakiery o wysokim połysku nakładane technologią soniczną. W wersjach Emotion i Cool można zastosować dwukolorowe malowanie nadwozia, w którym dowolny lakier łączy się z kontrastującym czarnym dachem.

Trwa ładowanie wpisu

Lexus LBX - jak wygląda wnętrze?

Lexus LBX już od proguzrobi wrażenie na fanach nowych technologii. Wnętrze otula zupełnie nowym układem w porównaniu do kokpitów znanych z modeli RX i NX. To pierwszy Lexus z 12,3-calowym wyświetlaczem zegarów. Układ prezentowanych informacji zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy, ale można go też skomponować pod siebie. Na środku duży 9,8-calowy ekran dotykowy ekran łączy się z konsolą, która ma tapicerowane boczki. W tunelu są też dwa uchwyty na kubki, schowki na drobiazgi i 2 porty USB-C.

LBX może mieć też wstawki Tsuyusami, stworzone z wykorzystaniem nowej techniki nakładania wielu cieniutkich warstw, aby uzyskać wysoce teksturowany wygląd dodający głębi. W samochodzie dostępne jest też oświetlenie wnętrza, podkreślające różne elementy kabiny, które dostępne jest w 50 kolorach / Lexus / Jeroen Peeters
Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters

Lexus LBX to aż 16 skrótów do obsługi auta bez zdejmowania rąk z kierownicy

Szlachetny wizerunek japońskiego auta podkreślają smaczki w stylu high-tech. Sterowanie stacją multimedialną umożliwia osiem strzałek na kierownicy, którym da się przypisać różne funkcje, możliwe jest nawet podwójne obłożenie jednego kursora (lewe i prawe pole ma po cztery kursory). W efekcie dostajemy aż 16 skrótów. O aktualnie wybranej funkcji informuje czytelny wyświetlacz head-up (opcja) – wystarczy dotknąć odpowiedniego pola na kierownicy. Sprytne, bo pozwala w ten sposób obsłużyć szereg systemów pokładowych bez zdejmowania rąk z kierownicy. O resztę można poprosić asystentkę głosową – nowy LBX zrozumie także polecenia po polsku. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia. Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. Sam interfejs multimediów łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto). Do pełni szczęścia jest system nagłośnienia Mark Levinson Premium z 13 głośnikami i subwooferem w klapie.

Kokpit kierowcy został opracowany zgodnie z założeniami koncepcji Tazuna, która po raz pierwszy została wykorzystana przy projektowaniu wnętrza Lexusa NX. Najważniejsze przełączniki, przyciski oraz ekrany rozmieszczono tak, by nic nie rozpraszało uwagi kierowcy od drogi, a obsługa wszystkich funkcji była szybka, intuicyjna i wymagała tylko minimalnego ruchu ręką lub głową. W tym celu precyzyjnie dobrano kąt kierownicy, by auto przez cały czas dawało poczucie kontroli w trakcie prowadzenia / Lexus / Jeroen Peeters

Lexus kojarzy się z komfortem i ciszą na pokładzie. LBX nie może być gorszy od większych braci, dlatego drzwi skrywają płyty, które tłumią dźwięki o wysokiej częstotliwości, ale wzmacniają dźwięki o niskiej częstotliwości, dając wyraźny i przyjemny dźwięk. Dach, maskę, okolicę kół i bagażnika wygłuszają najróżniejsze masy uszczelniające, wykładziny, pianki oraz listwy. Do lepszego wyciszenia LBX-a zastosowano także silnie tłumiące kleje strukturalne, które jednocześnie wzmacniają ogólną sztywność auta.

Lexus LBX i hybryda 5.generacji z silnikiem 1.5 z Polski

Lexus LBX dostał pod maskę produkowaną w Polsce hybrydę 5. generacji. Jednak pod względem komponentów to rozwiązanie jest bardziej zaawansowane i mocniejsze od 116-konnego napędu z Yarisa Cross. Ulepszony napęd hybrydowy pozwala też poruszać się na dłuższych dystansach oraz z wyższymi prędkościami w trybie elektrycznym.

Układ spalinowo-elektryczny składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5, dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i zupełnie nowego akumulatora niklowo-wodorkowego (Yaris ma litowo-jonową baterię). Zespół generuje 136 KM mocy i 185 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu LBX przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,2 s, zachowując przy tym niskie zużycie paliwa (na poziomie 4-5 l/100 km).

Lexus LBX / Lexus
Lexus LBX / Lexus

Trzy cylindry nie brzmią szczególnie seksy, stąd dla zmniejszenia wibracji jednostki spalinowej zastosowano wałek balansujący. Zaprojektowana od nowa przekładnia ma mniejsze rozmiary. Zmieniona jednostka sterująca mocą (PCU) została zamontowana bezpośrednio nad przekładnią, co pozwoliło obniżyć linię maski. Dodatkową oszczędność miejsca zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone na oddzielnych wałkach, co zmniejsza całkowitą długość układu napędowego.

Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters

Nowy Lexus LBX z nowym typem baterii bipolarnej

Auto ma także nową, mocną bipolarną baterię niklowo-wodorkową (NiMH; jako pierwszy tę technologię dostał Lexus RX) o niskiej rezystancji wewnętrznej, która jeszcze lepiej wspomaga silnik elektryczny i zwiększa możliwości auta w jeździe w trybie elektrycznym. Akumulator wykorzystuje mniej cenne surowce niż baterie litowo-jonowe, a gęstość energii jest dwa razy większa w porównaniu do tradycyjnych baterii NiMH, przy niższych kosztach produkcji.

Lexus LBX to także dobra informacja dla fabryk Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Więcej zamówień na hybrydę 1.5, to pewność zatrudnienia. Nie można też wykluczyć nowych etatów.

Lexus LBX / Lexus

Lexus LBX z napędem 4x4 E-Four, jak większy Lexus RX

Lexus LBX korzystając z rozwiązań Toyoty zyska jeszcze jedną przewagę - inteligentny układ 4x4. W nomenklaturze Lexa taki system to E-Four (jak w RX 450h+ i RX 350h). W odróżnieniu od klasycznych terenówek nie ma tu stałego połączenia między osiami, żadnego wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Do napędu tylnych kół służy silnik elektryczny, a pracą całego układu steruje komputer na podstawie analizy danych. To on decyduje o rozdziale mocy między osiami. Podczas normalnej, spokojnej jazdy napędzany jest głównie przód. Tył włącza się by stworzyć układ 4x4 tylko, gdy to jest absolutnie niezbędne. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie. Zawsze gdy elektronika wyczuje utratę przyczepności i uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy kiedy zjedziemy z gładkiego asfaltu.

W każdej wersji LBX ma z przodu kolumny MacPhersona. W samochodach z napędem na przód tylne zawieszenie składa się z belki skrętnej, a w wersjach z napędem 4x4 zastosowano układ podwójnych wahaczy.

Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters

Lexus LBX to pięć wersji wyposażenia, w tym cztery atmosfery

Lexus razem z debiutem LBX wprowadza nowe podejście do gradacji wyposażenia. Oprócz wariantu podstawowego samochody podzielono na cztery tematyczne atmosfery. Wersje Elegant i RelaX dają poczucie ekskluzywności, a wersje Emotion i Cool mają bardziej dynamiczny i sportowy charakter.

Z zewnątrz wersje Emotion i Cool wyróżniają się dwukolorowym malowaniem nadwozia oraz 18-calowymi felgami aluminiowymi z maszynowym wykończeniem. W wersjach Elegant i RelaX jeden lakier pokrywa całe nadwozie, a 18-calowym felgom aluminiowym nadano połysk.

LBX Emotion ma tapicerkę z perforowanej skóry syntetycznej z czerwonymi akcentami i kontrastującymi przeszyciami na fotelach, konsoli centralnej i boczkach drzwi. LBX Cool, czyli najwyższa odmiana o sportowym charakterze, ma wnętrze wykonane z ekologicznego zamszu Ultrasuede i skóry w kontrastujących kolorach czerni i szarości z przeszyciami i detalami w kolorze miedzianym.

Zupełnie inny klimat panuje we wnętrzu wersji Elegant i RelaX. LBX Elegant ma syntetyczną skórę w delikatnym odcieniu Forest Brown lub Ammonite Sand, którą obito także boczki drzwi, konsolę środkową i deskę rozdzielczą. W wersji RelaX można wybrać półanilinową skórę w odcieniu Saddle Tan lub Black z wyraźnymi przeszyciami Tatami.

Oprócz czterech wersji inspirowanych nastrojami, LBX ma też wersję podstawową, która na tle segmentu wyróżnia się bogatym wyposażeniem seryjnym (w tym pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System+). Do tego odmianę bazową oraz wyższe Emotion i Elegant można zamówić z ekologicznym wnętrzem bez skóry naturalnej.

Lexus LBX / Lexus / ANDREAS HEMPEL

Sam skomponujesz wnętrze Lexusa LBX

Lista opcji obejmuje 12,3-calowy cyfrowy kokpit kierowcy, wyświetlacz HUD na przedniej szybie, system zdalnego parkowania, audio Mark Levinson, układ oczyszczania powietrza nanoe X oraz elektrycznie sterowanie klapy bagażnika. To jednak nie koniec. Producent przewidział też usługę personalizacji auta Lexus Bespoke Build, która pozwoli stworzyć własną kompozycję wnętrza. Dzięki temu będzie można zmienić kolor pasów bezpieczeństwa, wzór haftu tapicerki, kolory przeszyć czy zdobienia na elementach wykończenia. Gama dostępnych opcji obejmie skórę L-anilinową - prestiżową skórę dostępną do tej pory tylko we flagowym sedanie LS w gamie Lexusa - oraz zamsz Ultrasuede w różnych kombinacjach kolorystycznych.

Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters

Lexus LBX wyposażenie w systemy bezpieczeństwa

LBX dostał pełen pakiet najnowszych systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +, a w nim układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (z asystentem skrętu na skrzyżowaniu), aktywny tempomat, układ rozpoznawania znaków oraz utrzymanie pasa ruchu. Samochód jest też wyposażony w elektroniczne klamki z systemem zapobiegającym otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją, kamerę monitorującą skupienie kierowcy, inteligentne czujniki parkowania z funkcją hamowania, system monitorowania martwego pola oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Opcjonalnie pakiet systemów bezpieczeństwa można rozszerzyć o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu oraz system kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor). Lexus LBX ma też wycieraczki, które równomiernie dystrybuują płyn do spryskiwaczy. To funkcja znana z modeli LS i LC.

Lexus LBX / Lexus

Lexus LBX, kiedy cena w Polsce?

Lexus LBX wejdzie do produkcji seryjnej pod koniec 2023 roku. Na początku 2024 roku auto trafi do sprzedaży w Europie i w Polsce. Za ile? Dziś 4,5-metrowy Lexus UX kosztuje od 157 tys. zł. Przyjmując, że różnica w długości odpowiada różnicy przy zakupie, wówczas można spodziewać się cena LBX będzie na poziomie 125-127 tys. zł. Tym samym najmniejszy i najtańszy przedstawiciel hybrydowej rodziny Lexusa mocno obniży próg wejścia do świata japońskich aut premium.

Lexus LBX / Lexus / ANDREAS HEMPEL

Lexus LBX i dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika

Lexus LBX
Długość/szerokość/wysokość 4190 mm/1825/1545
Pojemność bagażnika 332 l
Masa własna 1280 kg
Masa holowanej przyczepy (bez hamulców) 750 kg
Silnik 1,5 l, 3-cylindrowy benzynowy
Hybryda (łączna moc układu) 136 KM
Skrzynia biegów E-CVT
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Średnica zawracania 10,4 m
Lexus LBX / Lexus
Lexus LBX / Lexus / Jeroen Peeters