- Mazda CX-5 w nowej podsłonie, ale co z tymi silnikami? Diesel znika
- Mazda CX-5 z silnikiem 2.0 i 2.5, system M Hybrid to lepsza kultura pracy
- Jak jeździ Mazda CX-5 2023 z nową hybrydą? Ciszej w kabinie
- Mazda CX-5 2023 i wyposażenie teraz z układem Mi-Drive
- Mazda CX-5 bardziej praktyczna, a jaka pojemność bagażnika?
Mazda CX-5 w swojej drugiej odsłonie miała rynkową premierę w 2016 roku i szybko przypieczętowała status najpopularniejszego modelu marki. Tylko w ubiegłym roku do klientów na całym świecie trafiło ponad 365 tys. egzemplarzy.
Zgrabna sylwetka, wyróżniające się właściwości jezdne i świetna jakość wymieniane były często jako jego główne zalety, a to w tym bardzo konkurencyjnym segmencie rynku kompaktowych SUV-ów bardzo istotne cechy. W 2022 roku CX-5 przeszła kurację odświeżającą, która wprowadziła delikatne zmiany w stylistyce nadwozia i wnętrza, a także objęła modyfikacje układu jezdnego pod kątem bezpieczeństwa i komfortu. Teraz przyszedł czas na zastrzyk świeżości w układach napędowych.
Mazda CX-5 w nowej podsłonie, ale co z tymi silnikami? Diesel znika
Owszem, nadal mamy do czynienia z wolnossącymi silnikami benzynowymi, ale już z elektrycznym wspomaganiem w postaci miękkiego układu hybrydowego. Co ważne, z oferty na polskim rynku wycofano wersje wysokoprężne, które akurat w tej klasie cieszą się coraz mniejszym zainteresowaniem. Zmieniła się za to paleta dostępnych wersji wyposażeniowych, a na pokładzie pojawiło się kilka nowych elektronicznych gadżetów. Podczas jazd testowych mogliśmy sprawdzić, jak modyfikacje wpłynęły na charakter Mazdy CX-5.
Zmodyfikowane silniki benzynowe noszą teraz oznaczenia e-Skyactiv G i standardowo wyposażone są w tzw. miękki układ hybrydowy pracujący pod napięciem 24 V. W jego skład wchodzi napędzany paskiem klinowym rozruszniko-generator (ISG) oraz litowo-jonowy akumulator o pojemności 0,218 kWh, w którym gromadzona jest energia odzyskiwana podczas hamowania. Mazda zapewnia, że to rozwiązanie wpływa na bardziej płynną jazdę, bo układ może wspomagać ruszanie a do tego szybciej i ciszej uruchamia silnik w ramach działania systemu start-stop.
Mazda CX-5 z silnikiem 2.0 i 2.5, system M Hybrid to lepsza kultura pracy
Najważniejszą korzyścią zastosowania systemu M Hybrid ma być jednak niższe zapotrzebowanie na paliwo – średnio o 0,6 l/100 km. W cyklu WLTP oznacza to 6,3 l/100 km dla wersji 2.0 i 7 l/100 km dla 2.5 (warianty z napędem na przód). Niestety, nie udało nam się tego zweryfikować podczas jazd testowych, natomiast faktem jest, że zarówno silnik 2.0, jak i 2.5 subiektywnie popisują się lepszą kulturą pracy.
Jak jeździ Mazda CX-5 2023 z nową hybrydą? Ciszej w kabinie
Co ciekawe, dołożenie elektrycznego wsparcia nie pociągnęło za sobą poprawy osiągów. Słabszy 150-konny wariant z przednim napędem i manualną skrzynią biegów setkę nadal osiąga w 10,7 s, a mocniejszy 2.5/194 KM z 6-biegowym automatem potrzebuje na osiągnięcie tej prędkości 9,2 s. Nie są to oszałamiające wartości, co nie oznacza jednak, że dynamiczna jazda tym modelem nie dostarcza przyjemności. Wręcz przeciwnie, zwłaszcza z ręczną skrzynią, która ma krótkie i precyzyjne skoki drążka i pozwala na lepsze wyczucie napędu. W przypadku automatu można odnieść wrażenie, że preferuje on wyraźnie spokojniejszy styl prowadzenia, bo zdarza mu się zwlekać ze zmianą przełożenia. Co prawda robi to sprawniej, niż pamiętamy z wersji sprzed face liftingu, ale nadal z drobnym wahaniem. W tym przypadku pewnym rozwiązaniem jest możliwość skorzystania z sekwencyjnej zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy lub włączenie trybu Sport, ale o tym za chwilę.
Warto jeszcze dodać, że silnik 2.0 e-Skyactiv G z manualną skrzynią oraz 2.5 wyposażone są w system dezaktywacji cylindrów podczas jazdy z niskim obciążeniem. To także proekonomiczne rozwiązanie.
Mamy jeszcze jedno spostrzeżenie dotyczące poziomu hałasu we wnętrzu, które przy okazji face liftingu zostało wyciszone, ale jak pokazuje przykład Mazdy CX-60, która mieliśmy okazję jeździć dzień wcześniej, da się to zrobić jeszcze lepiej.
Mazda CX-5 2023 i wyposażenie teraz z układem Mi-Drive
Wspomniany wcześniej tryb Sport jest jednym z dwóch dodatkowych trybów pracy dostępnych w najnowszych wersjach Mazdy CX-5 w ramach systemu Mazda Inteligent Drive Select (Mi-Drive) i aktywowanych przełącznikiem na konsoli środkowej. Drugi – Off-road – zarezerwowany jest dla odmian z napędem na obydwie osie i-Active AWD i ma zapewniać większą swobodę poruszania się poza utwardzonymi szlakami. Wówczas wszyscy pokładowi asystenci działają w taki sposób, by auto utrzymywało optymalną trakcję i przyczepność oraz dawało się łatwo prowadzić.
Na trasie ten kompaktowy SUV rozpieszcza komfortem. To akurat efekt wcześniej wprowadzonych zmian w układzie kierowniczym, systemie rektorowania momentu (G-Vectoring Control Plus) i w zawieszeniu, w którym zastosowano m.in. amortyzatory o bardziej miękkiej charakterystyce tłumienia. W efekcie auto dobrze radzi sobie z nierównościami i choć może nieco bardziej wychyla się na dynamicznie pokonywanych zakrętach, to nadal zapewnia duży margines bezpieczeństwa, dając kierowcy poczucie skutecznej kontroli.
Mazda CX-5 bardziej praktyczna, a jaka pojemność bagażnika?
Wśród modyfikacji wprowadzonych w roku modelowym 2023 w wyposażeniu warto wymienić m.in.: bezprzewodową ładowarkę w konsoli środkowej, nowy ekran systemu multimedialnego Mazda Connect, który teraz ma przekątną 10,25, bezprzewodową łączność Apple Car Play i Android Auto oraz zestaw czterech cyfrowych kamer pokazujących obraz 360 stopni wokół auta i ułatwiających manewrowanie. Aktualizację dostała też aplikacja MyMazda, która pozwala na zdalny dostęp do samochodu i sterowanie wybranymi funkcjami.
Nie zmieniły się natomiast walory użytkowe modelu. Oznacza to, że nadal oferuje on bardzo dobrą przestronność na wszystkich miejscach oraz bagażnik o pojemności od 522 do 1638 l.
Mazda CX-5, jakie wersje i jakie ceny?
Mazda CX-5 w Polsce występuje w pięciu wersjach wyposażeniowych: Center-Line Plus, Newground, Exclusive-Line, Homura i Sports-Line. Podstawowy model 2.0 e-Skyactiv G 165 KM i z manualną skrzynią kosztuje od 150 900 zł. Wersja z automatem jest droższa o 9 tys. zł, a najtańszy wariant 4x4 z tym silnikiem to wydatek 166 900 zł.
Cennik mocniejszej wersji startuje od 178 990 zł (przedni napęd) lub od 194 900 zł (4x4). W 2023 roku Mazda planuje sprzedaż w Polsce około 3,5 tys. sztuk CX-5.
Mazda CX-5 2023, dane techniczne, silniki, wymiary, bagażnik
Typ nadwozia | samonośne | |
Liczba miejsc | 5 | |
Wymiary zewnętrzne | ||
Długość całkowita | mm | 4575 |
Szerokość całkowita (wraz z kształtkami nadkoli) | mm | 1845 |
Szerokość całkowita (wraz z lusterkami zewnętrznymi) | mm | 2115 |
Wysokość całkowita (bez obciążenia, włącznie z anteną płetwową) | mm | 17“: 1680 / 19“: 1685 |
Rozstaw osi | mm | 2700 |
Nawis przedni | mm | 965 |
Nawis tylny | mm | 910 |
Prześwit w partii międzyosiowej (bez obciążenia) | mm | 17“: 192 / 19“: 200 |
Wymiary wewnętrzne | ||
Wysokość kabiny do sufitu, z przodu (bez szyberdachu) | mm | 1007 |
Wysokość kabiny do sufitu, z tyłu (bez szyberdachu) | mm | 991 |
Szerokość kabiny na wysokości ramion, z przodu | mm | 1451 |
Szerokość kabiny na wysokości ramion, z tyłu | mm | 1391 |
Szerokość kabiny na wysokości bioder, z przodu | mm | 1402 |
Szerokość kabiny na wysokości bioder, z tyłu | mm | 1405 |
Ilość miejsca na nogi w przednim rzędzie siedzeń | mm | 1041 |
Ilość miejsca na nogi w tylnym rzędzie siedzeń | mm | 1007 |
Ilość miejsca na kolana w tylnym rzędzie siedzeń | mm | 67 |
Bagażnik | ||
Pojemność z siedzeniami tylnego rzędu w pozycji normalnej | l | 5221 |
Pojemność bagażnika do sufitu, z siedzeniami tylnego rzędu złożonymi | l | 13952 |
Maksymalna pojemność bagażnika | l | 1638 (Benzyna) 1626 (Diesel) |
Wysokość od podłogi bagażnika do rolety zasłaniającej | mm | 505 |
Długość przestrzeni bagażowej do tylnego rzędu siedzeń | mm | 949 / 9543 |
Długość przestrzeni bagażowej do pierwszego rzędu siedzeń (po złożeniu siedzeń tylnych) | mm | 1613 / 16313 |
Szerokość komory bagażnika pomiędzy wnękami tylnych kół | mm | 1004 / 10503 |
Szerokość komory bagażnika na poziomie podłogi | mm | 1446 / 14483 |
Wysokość progu załadunku (odległość od ziemi) | mm | 745 |
Szerokość i wysokość otworu załadunku (17 calowe koła) | mm | 1125 / 783 (738) |
Mazda CX-5 2023 z napędem na przednią oś - osiągi, silnik 2.0 i 2.5
2,0 e-SKYACTIV G (165 KM) | 2,5 e-SKYACTIV G (194 KM) | |||||
Przeniesienie napędu (FWD = na koła przednie) | FWD | FWD | ||||
Skrzynia biegów (AT = automatyczna) | 6MT | 6AT | 6AT | |||
Osiągi | ||||||
Prędkość maksymalna (z ogranicznikiem) | km/h | 201 | 192 | 195 | ||
Przyśpieszenie (0-100 km/h)1 | s | 10.7 | 10.2 | 9.2 | ||
Zużycie paliwa wg WLTP2 | ||||||
W cyklu mieszanym | l/100 km | 17’’ / 19’’ | 6,5 | 6,9 | 7,2 | |
Ekstra-wysoka | l/100 km | 17’ / 19’’ | 6,8 | 7,3 | 7,4 | |
Wysokia | l/100 km | 17’’ / 19’’ | 5,6 | 5,9 | 6,1 | |
Średnia | l/100 km | 17’’ / 19’’ | 6,3 | 6,5 / 6,6 | 7,0 | |
Niska | l/100 km | 17’’ / 19’’ | 8,0 | 8,7 / 8,6 | 9,5 | |
Zużycie paliwa wg NEDC3 | g/km | 17’’ / 19’’ | 146 | 155/156 | 163 | |
Emisje CO2 (w cyklu mieszanym) | Euro 6d |
Mazda CX-5 2023 4x4 - osiągi, silnik 2.0 i 2.5
2,0 e-SKYACTIV G (165 km) | 2,5 e-SKYACTIV G (194 km) | ||||
Przeniesienie napędu (AWD = na cztery koła) | AWD | AWD | |||
Skrzynia biegów (MT = ręczna; AT = automatyczna) | 6MT | 6AT | 6AT | ||
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna (z ogranicznikiem) | km/h | 198 | 188 | 195 | |
Przyśpieszenie (0-100 km/h)1 | s | 11,1 | 10,7 | 9,5 | |
Zużycie paliwa wg normy WLTP2 | |||||
W cyklu mieszanym | l/100km | 17’’/ 19’’ | 7,0/7,1 | 7,3 | 7,6 |
Ekstra-wysoka | l/100km | 17’’/ 19’’ | 7,5 | 7,6 | 7,8 |
Wysoka | l/100km | 17’’/ 19’’ | 6,1/6,2 | 6,3 | 6,6 |
Średnia | l/100km | 17’’/ 19’’ | 6,7/6,8 | 7,0 | 7,2 |
Niska | l/100km | 17’’/ 19’’ | 8,7/8,6 | 9,2 | 10,0 |
Emisje CO2 (w cyklu mieszanym) | g/km | 17’’/ 19’’ | 158/160 | 166 | 172/171 |
Zużycie paliwa wg normy NEDC3 | Euro 6d |