Mazda MX-30 e‑Skyactiv R-EV to wieki renesans silnika Wankla. Nowy SUV sprawia, że słynna jednostka z wirującym tłokiem po 11 latach przerwy wraca do masowej produkcji. Niewtajemniczonym przypominamy, że pierwszym japońskim samochodem napędzanym dwurotorowym silnikiem Wankla była Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S) wprowadzona na rynek 30 maja 1967 roku (trzy lata wcześniej pojawił się niemiecki NSU Spider). Firma z Hiroszimy od tamtego czasu wyprodukowała ponad 2 mln silników Wankla. Nikt nie okazał się lepszy...

Reklama

Mazda RX-8 była ostatnim autem z tego typu jednostką – sportowy model z drzwiami otwieranymi pod wiatr zniknął z produkcji w czerwcu 2012 roku. Dziś po przeszło dekadzie nieobecności silnik Wankla dostał nową rolę. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV jedzie do Polski. Ruszyła produkcja, silnik Wankla wraca

W 100 proc. elektryczna MX-30 dostępna od 2020 roku skrywa niewielki zestaw akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 35,5 kWh. Taki zasób energii po naładowaniu do pełna powinien wystarczyć na pokonanie ok. 200 km. Mało? Tu do akcji wjeżdża Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV – to szeregowa hybryda typu plug-in, a nowa jednostka z wirującym tłokiem pełni tu rolę pokładowej elektrowni. W ten sposób Japończycy zwiększą zasięg swojego EV do poziomu spalinowych odpowiedników segmentu C SUV. Producent zapowiada nawet 680 km jazdy bez przystanku na ładowanie.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV / Tomasz Sewastianowicz
Mazda Cosmo Sport była pierwszym na świecie samochodem napędzanym dwurotorowym silnikiem Wankla / Mazda

Nowa Mazda z silnikiem Wankla to 680 km zasięgu bez ładownia (WIDEO)

– W tym przypadku silnik Wankla nigdy nie będzie napędzał samochodu. MX-30 R-EV jest napędzana w 100 proc. silnikiem elektrycznym powiedział dziennik.pl Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający Mazda Motor Poland. – Jednostka spalinowa wytworzy prąd by zwiększyć elektryczny zasięg. I jest to konstrukcja o tyle ciekawa, że potencjalnie silnik Wankla może zużywać różne paliwa. Tym sposobem jesteśmy przygotowani na trend szerokiego zastosowania biopaliw, paliw syntetycznych czy nawet wodoru albo gazu LPG. Tego typu hybryda, która jest jednocześnie bardzo czysta, może stać się napędem przyszłości, a nie jedynie technologią przejściową. W zależności od sukcesu tej technologii rozważymy czy nie zastosować jej w innych modelach naszej gamy – stwierdził przedstawiciel japońskiej marki.

Trwa ładowanie wpisu

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV ma zasięg 85 km na w pełni naładowanym akumulatorze wysokonapięciowym – to zdaniem Japończyków wystarcza do codziennej jazdy – ale równocześnie oferuje możliwość wykorzystania generatora energii elektrycznej do jazdy na długich dystansach. Przez całą podróż pojazd jest napędzany silnikiem elektrycznym / Tomasz Sewastianowicz
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV / Tomasz Sewastianowicz

Mazda MX-30 z silnikiem Wankla, jak działa nowy napęd z Japonii? (wideo)

Silnik Wankla 13B Renesis stosowany w modeluRX-8 był jednostką dwurotorową o pojemności jednej komory 654 cm³. Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV w roli generatora energii wykorzystuje silnik jednorotorowy o pojemności 830 cm³. Tu kompaktowy rotor o promieniu 120 mm (krzywa trochoidalna ruchu rotora) i szerokości 76 mm, umożliwił współosiowe ustawienie i integrację tego silnika z napędem elektrycznym oraz generatorem. W efekcie powstaje zespół o szerokości mniejszej niż 840 mm, który można zamontować do tego samego nadwozia, co 100-proc. elektryczna MX-30. Dzięki aluminium w bocznej obudowie silnika zamiast żelaza (używanego w konstrukcji silnika Renesis) w nowej jednostce udało się również zmniejszyć masę silnika o ponad 15 kg.

Trwa ładowanie wpisu

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV / Mazda
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV / Mazda

Opracowany od podstaw nowy silnik Wankla o pojemności 830 cm³ i maksymalnej mocy 55 kW (74 KM) przy 4700 obr./min mieści się zgrabnie pod maską MX-30 obok generatora i silnika elektrycznego o dużej mocy. Ten kompaktowy, elektryczny zespół napędowy jest sparowany z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 17,8 kWh. Nowy silnik rotorowy C8 czerpie benzynę z 50-litrowym zbiornika paliwa. W trybie czysto elektrycznym MX-30 z silnikiem Wankla zapewnia ok. 85 km zasięgu (100 km w cyklu miejskim).

Silnik Wankla powrócił pod karoserią MX-30 e-Skyactiv R-EV / Tomasz Sewastianowicz

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV i czas ładowania akumulatora

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV może być ładowana z jednofazowych, dwufazowych i trójfazowych źródeł energii (prądem przemiennym) oraz systemów szybkiego ładowania (prądem stałym). Ponadto można ją podłączyć do stacji z wtyczkami Type 2 i CCS.

MX-30 R-EV ma funkcję zasilania V2L (vehicle to load), wówczas może być źródłem prądu dla innych urządzeń / Tomasz Sewastianowicz

Akumulator można naładować od 20 do 80 proc. w ciągu około 25 minut za pomocą szybkiej stacji ładowania o mocy powyżej 36 kW. W przypadku trójfazowego ładowania (prądem przemiennym) o mocy 11 kW w trybie normalnym akumulator można napełnić w około 50 minut. Ładowanie prądem przemiennym z dwóch faz o mocy 7,2 kW w trybie normalnym trwa około 1 godziny i 30 minut.

Model Pojemność akumulatora Metoda ładowania (Maksymalna moc zasilania) Moc wyjściowa stacji ładowania Czas ładowania
MX-30 e-Skyactiv R-EV 17,8 kWh Normalne prądem przemiennym (AC) Prąd dwufazowy 7,2 kW Prąd dwufazowy 7,2 kW lub więcej Około 1 godz. 30 min
Prąd trójfazowy (tylko modele na rynki europejskie) 11 kW Prąd trójfazowy: 11 kW lub więcej Około 50 min
Szybkie prądem stałym (DC) 36 kW 36 kW lub więcej Około 25 min
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV może być ładowana z jednofazowych, dwufazowych i trójfazowych źródeł energii (prądem przemiennym) oraz systemów szybkiego ładowania (prądem stałym). Ponadto można ją podłączyć do stacji z wtyczkami Type 2 i CCS, co zwiększa możliwość jej ładowania w największej liczbie dostępnych lokalizacji / Tomasz Sewastianowicz

Mazda MX-30 R-EV z silnikiem Wankla, czyli jakie przyspieszenie i spalanie benzyny?

Mocniejszy 170-konny silnik elektryczny jest chłodzony cieczą i zapewnia lepsze osiągi niż 145-konna jednostka tradycyjnej MX-30 (chłodzona powietrzem). Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,1 s, to o 0,6 szybciej. Prędkość maksymalną ograniczono do 140 km/h.

Mazda deklaruje zużycie paliwa na poziomie 1 litra/100 km. Kiedy już wyczerpie się prąd z akumulatora, wówczas silnik Wankla w roli generatora prądu ma zużywać ok. 8 l benzyny 100 km.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV / Tomasz Sewastianowicz
MX-30 e-Skyactiv R-EV - elektryczna Mazda razem z silnikiem Wankla zyskała wydech ;) / Tomasz Sewastianowicz

Mazda MX-30 R-EV z silnikiem Wankla, osiągi, zasięg, zużycie paliwa (TABELA)

Mazda MX-30 R-EV Osiągi
Prędkość maksymalna (z ogranicznikiem) km/h 140
Przyśpieszenie (0-100 km/h) s 9,1
WLTP Spalanie i zużycie energii elektrycznej wg normy
Silnik elektryczny - zasięg – W cyklu mieszanym km 85
Silnik elektryczny - zasięg – W cyklu miejskim km 110
Średnie z paliwa l/100km 1,0
Średnie zużycie energii elektrycznej kWh/100km 17,5
WLTP emisje wg normy
Emisje CO2 w cyklu mieszanym g/km 21
Europejski standard pomiaru emisji Norma 6 G2

Silnik Wankla wymyślony na nowo, tak Mazda ulepszyła konstrukcję

Silnik Wankla w MX-30 e-Skyactiv R-EV wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa, co umożliwia dystrybucję mieszanki paliwowo-powietrznej do głównej strefy spalania i jej bardziej efektywne spalanie. Ponadto bezpośredni wtrysk paliwa atomizuje paliwo w momencie wtrysku, dzięki czemu benzyna jest w dostateczny sposób mieszana z powietrzem, nawet w niższych temperaturach. Pomaga to także uniknąć wtrysku nadmiaru paliwa. Silnik jest również wyposażony w system recyrkulacji spalin (EGR), który zapewnia niższe zużycie paliwa. W ocenie inżynierów dodanie zaworu EGR – działającego głównie przy niskich obrotach i niewielkich obciążeniach – poprawia zużycie paliwa, zapobiegając stratom chłodzenia spowodowanym przez większą powierzchnię komór spalania w silniku Wankla, w porównaniu do komór w silniku tłokowym.

Do końcówki każdego rotora przymocowane są listwy zapewniające szczelność komór spalania. Inżynierowie Mazdy zwiększyli wysokość tych listew do 2,5 mm, aby poprawić ich odporność na zużycie. Zmienili również wykończenie wewnętrznej powierzchni gładzi komory silnika Wankla, to dla mniejszego zużycia i lepszej odporności na ścieranie. Na powierzchniach obudowy bocznej zastosowano aluminium oraz natrysk plazmowy, który również zmniejsza zużycie i opór podczas ruchu rotora.

Reklama

Mazda MX-30 R-EV z silnikiem Wankla jeździ w trzech trybach

Kierowca ma do dyspozycji trzy tryby jazdy: Normal, EV i Charge. W normalnym ustawieniu dopóki akumulator jest naładowany w wystarczającym stopniu, samochód będzie korzystać z napędu elektrycznego, przy wyłączonym silniku Wankla. Jeśli – na przykład podczas przyspieszania – wymagana będzie większa moc niż ta, na którą pozwala poziom naładowania akumulatora, generator napędzany silnikiem Wankla uruchomi się i dostarczy dodatkową energię do akumulatora.

MX-30 R-EV ma funkcję zasilania V2L (vehicle to load), wówczas może być źródłem prądu dla innych urządzeń / Tomasz Sewastianowicz

W trybie EV Mazda MX-30 R-EV będzie korzystać wyłącznie z napędu elektrycznego aż na wskaźnikach pojawi się komunikat o całkowitym rozładowaniu akumulatora. Jeśli jednak trzeba będzie gwałtownie przyspieszyć (kickdown), wówczas silnik Wankla wkroczy do akcji i dostarczy prądu.

Tryb Charge może służyć do zachowania niezbędnej ilości energii w akumulatorze np. na wypadek zasilania urządzeń elektrycznych na kempingu (MX-30 R-EV ma funkcję zasilania V2L, czyli vehicle to load). Kierowca może ustawić rezerwę poziomu naładowania akumulatora w przedziałach co 10 proc. Gdy poziom naładowania akumulatora spadnie poniżej zadanego pułapu, generator uruchomi się, naładuje akumulator do ustawionego poziomu i będzie utrzymywać ten stan naładowania. Gdy poziom naładowania przekroczy ustawiony, samochód będzie pracował w trybie odpowiadającym trybowi Normal do czasu wyczerpania się akumulatora do określonego poziomu. Następnie generator energii napędzany silnikiem Wankla będzie utrzymywał ten poziom naładowania.

MX-30 R-EV ma funkcję zasilania V2L (vehicle to load), wówczas może być źródłem prądu dla innych urządzeń / Tomasz Sewastianowicz

Mazda MX-30 R-EV z silnikiem Wankla - cena i wyposażenie w Polsce

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV w bogato wyposażonej wersji Prime-Line zaczynają się od 161 100 zł, czyli identycznie, jak w porównywalnie wyposażonej Maździe MX-30 z napędem czysto elektrycznym. Standard MX-30 R-EV obejmuje m.in. reflektory LED, adaptacyjny tempomat, system nawigacji satelitarnej czy aluminiowe felgi o średnicy 18 cali. Elektryczna Mazda MX-30 R-EV w Polsce będzie traktowana jako hybryda plug-in. Stąd ceny tego modelu nie pomniejszy dofinasowanie z programu "Mój elektryk".

Samochód można już zamawiać. Pierwsze egzemplarze Mazdy M-30 e-Skyactiv R-EV do jazd testowych pojawią się w polskich salonach pod koniec listopada 2023 roku.

Prime-line Exclusive-line Makoto Edition R
e-SKYACTIV 145 KM AT 161 100 165 100 172 100
e-SKYACTIV R-EV 170 KM AT z silnikiem Wankla 161 100 165 100 174 600 192 500
Opcje
Pakiet Premium 6000
Szyberdach (wymaga zamówienia pakietu Premium) 3500
Lakiery nadwozia
Lakier metalizowany 2800 2800 2800
Lakier metalizowany Premium 3500 3500 3500
Lakier metalizowany Multitone 6900
Lakier metalizowany Premium Multitone 8900
Dostępne kolory
ARCTIC WHITE 0 0 0
CERAMIC WHITE 2800 2800 2800
JET BLACK 2800 2800 2800
POLYMETAL GREY 2800 2800 2800
MACHINE GREY 3500 3500 3500
CERAMIC WHITE MULTITONE 6900
JET BLACK - SILVER MULTITONE 6 900
ZIRCON SAND MULTITONE 6 900
MAROON ROUGE MULTITONE
SOUL RED CRYSTAL MULTITONE 8900

Mazda MX-30 R-EV przyjedzie naładowana prądem ze słońca

Ciekawostką jest system zasilania energią słoneczną o mocy 1,1 MW, który został zainstalowany w fabryce Mazdy w Hiroszimie w lipcu 2021 r. To właśnie ta instalacja dostarcza energię elektryczną do ładowania nowo wyprodukowanych MX-30 e-Skyactiv R-EV przed ich wysyłką do Europy.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV / Tomasz Sewastianowicz

Mazda MX-30 R-EV z silnikiem Wankla i elektryczna MX-30, dane techniczne, różnice, wymiary, pojemność bagażnika

Mazda MX-30 samochód elektryczny hybryda plug-in
SILNIK e-SKYACTIV e-SKYACTIV R-EV
Moc silnika 145 KM 166 KM
Skrzynia biegów Bezpośrednie przeniesienie napędu
Napęd Przednia oś
Zawieszenie przód/ tył Kolumny MacPhersona/ Belka skrętna
Pojemność baterii (kWh) 35,5 17,8
Maksymalna moc [KM (kW)] 145 (107) 170 (125)
Maksymalny moment obrotowy silnika EV (Nm) 270 260
OSIĄGI
Zużycie energii (kWh/100km). Wartośc uśredniona według WLTP 17,9 22,6
Zużycie energii (kWh/100km). Wartośc w cyklu miejskim według WLTP 14,5
Zużycie paliwa - wartość uśredniona w cyklu WLTP (l/100 km) - 1,0
Emisja CO2 (g/km) według WLTP 0 21
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,7 9,1
Prędkość maksymalna (km/h) 140 140
Maksymalny zasięg na silniku elektrycznym w cyklu mieszanym WLTP (km) 200 85
Maksymalny zasięg w mieście według WLTP (km) 265 110
ŁADOWANIE
Czas ładowania baterii 20%-80% (Tryb 3 - max. moc ładowania 11 kW) 1h 50m 50 m
Czas ładowania baterii 20%-80% (ładowanie szybkie DC - max. moc ładowania 36 kW) 25 m 25 m
WYMIARY 1555
Długość całkowita (mm) 4395
Szerokość całkowita (bez lusterek) 1795
Szerokość całkowita (z lusterkami) 2035
Wysokość (mm) 1555
Prześwit (mm) 130
Rozstaw osi (mm) 2655
Liczba miejsc 5
Przestrzeń ładunkowa (l) Min. 311 / Max. 1155
MASY
Masa własna min. (kg) 1645 1778
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 2119 2251
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV / Tomasz Sewastianowicz