Volkswagen ID.7 to oficjalna nazwa nowego modelu z Wolfsburga. Miał być ID. Aero, ale Niemcy zmienili zdanie. W elektrycznej rodzinie ID zostanie odpowiednikiem Passata.

Reklama

Teraz Volkswagen podczas targów technologicznych CES w Las Vegas pochwali się ID.7 gotowym do produkcji. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

Volkswagen ID.7 większy od Passata

O końcu Passata krążyło już wiele historii i jak to w takich przypadkach bywa, było w nich ziarno prawdy. W kolejnej generacji tego modelu nie zobaczymy bowiem już sedana, ale pozostanie kombi. To postanowione – nowy Passat z plecakiem zadebiutuje w 2024 r. Wcześniej lukę po sedanie wypełni właśnie Volkswagen ID.7. To będzie pierwsza limuzyna VW oparta o platformę MEB. Możliwości?

Volkswagen ID.7 / Volkswagen
Reklama
Volkswagen ID.7 / Volkswagen

ID.7 z opadającą linią dachu przypomina niemal pięciometrowe coupe. Do tego będzie większy od Passata i zapewni poziom przestronności spotykany zwykle w autach klasy wyższej (Phaeton). Nadwozie ma 4,94 m długości, 1,86 m szerokości i 1,53 m wysokości. W porównaniu z aktualnym Volkswagenem Passatem kombi elektryczny ID.7 jest o 17 cm dłuższy, prawie 3 cm szerszy oraz wyższy o 2,5 cm. Rozstaw osi ID.7 to aż 2,97 m, czyli ponad 18 cm więcej od spalinowego VW.

Volkswagen ID.7 / Volkswagen
Volkswagen ID.7 / Volkswagen
Volkswagen ID.7 / Volkswagen

Nowy Volkswagen ID. Aero zapewni 700 km zasięgu

Pod względem stylistycznym ID.7 nawiązuje do designu elektrycznej rodziny ID. Podświetlony pas łączący matrycowe reflektory LED IQ.LIGHT nie kończy się z przodu, a przechodzi na boki i z przerwami ciągnie się aż do tyłu. 22-calowe dwukolorowe felgi ukształtowano na wzór wirnika turbiny. Klasyczne klamki drzwi zastąpiono podświetlanymi powierzchniami dotykowymi. Wloty w przedniej części kierują przepływające przez nie powietrze w dół po bokach pojazdu do tyłu.

Gładka forma karoserii nie jest jedynie pokazem fantazji designerów. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu doskonałej aerodynamiki. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o elektryczny zasięg podczas szybkiej jazdy jest opór powietrza. Na jego przezwyciężenie typowy samochód elektryczny poświęca niemal 2/3 energii. ID.7 powinien mieć znacznie łatwiej - jego współczynnik oporu powietrza Cd wynosi 0,23. To lepiej niż Audi Q4 e-tron Sportback i Volkswagen ID.5, które osiągają wartość Cd równą 0,26 (dla porównania Mercedes EQS: 0,20). Redukcja Cd o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg auta elektrycznego o około 2,5 proc.

Volkswagen ID.7 / Volkswagen / ingo barenschee

Inżynierowie zapowiadają, że tak oszlifowany Volkswagen ID.7 zapewni nawet 700 km zasięgu (WLTP), a energii dostarczy akumulator o pojemności 77 kWh. Kolejnymi korzyściami z zamknięcia akumulatorów pod nogami są obniżony środek ciężkości oraz lepsze rozłożenie masy – oba te czynniki mają kapitalne znaczenie dla właściwości jezdnych.

Volkswagen ID.7 z nowatorskim wnętrzem i niezwykłą klimatyzacją

W środku ID.7 rzuca się w oczy dysproporcja między wymiarami obu wyświetlaczy. 15-calowy ekran na środku kokpitu gra pierwsze skrzypce w zarządzaniu autem – na szczęście pole dotykowe do jego obsługi (m.in. zmiany głośności audio), czyli touch slider jest wreszcie podświetlany. Ekranik za kierownicą podaje jedynie najpotrzebniejsze informacje. Samochód będzie można wyposażyć również w wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością.

Volkswagen ID.7 / Volkswagen

Volkswagen ID.7 dostał też sprytny układ klimatyzacji, który potrafi np. wykryć zbliżającego się kierowcę i zacząć chłodzić wnętrze w gorące dni lub ogrzewać zimą, zanim człowiek wsiądzie do środka. Nowe wloty powierza Smart Air Vents kontrolują przepływ powietrza i ustawiają się tak, by jak najszybciej rozprowadzić je po kabinie. Jeśli na pokładzie są pasażerowie, powietrze może być kierowane wprost na ich ciała lub wentylować wnętrze pośrednio. To, co w danej chwili dzieje się z nawiewem przez cały czas widać na wyświetlaczu centralnym. Do tego ID.7 może indywidulanie zapisywać wybrane scenariusze dla każdego użytkownika i później uruchamiane w razie potrzeby. Można je także aktywować za pomocą komend głosowych. Jeśli kierowca powie "Cześć Volkswagen, mam zimne ręce!", ID.7 uruchomi ogrzewanie kierownicy, a na dłonie skierowane zostanie ciepłe powietrze.

Volkswagen ID.7 / Volkswagen

Volkswagen ID.7 i podświetlany lakier zmienia kolory karoserii (WIDEO)

Na targach CES w Las Vegas VW pokaże model ID.7 w szczególnej odmianie, ukrytej pod kamuflażem. Nowa limuzyna wyróżnia się lakierem, który jest interaktywnie podświetlany.

Na aucie jest 40 warstw lakieru, z których część jest przewodząca, a pozostałe cechują się właściwościami izolującymi. W sumie można niezależnie sterować 22 obszarami karoserii, które mogą świecić dzięki zjawisku elektroluminescencji. Podświetlenie może się zmieniać w rytm muzyki. Kody QR na masce i po obu stronach samochodu to interfejs między światem fizycznym i cyfrowym. Cały kamuflaż również kontynuuje motyw kodu QR i w ten sposób ukrywa kontury auta w wersji produkcyjnej.

Volkswagen ID.7 / Volkswagen
Volkswagen ID.7 / Volkswagen

Volkswagen ID.7 jedzie do Polski

Volkswagen ID.7 trafi na polski rynek jeszcze w 2023 r. Samochód będzie produkowany w fabryce VW w Emden.

Volkswagen ID.7 / Volkswagen
Volkswagen ID.7 / Volkswagen
Volkswagen ID.7 / Volkswagen

Volkswagen Passat 9. generacji i nowa Skoda Superb razem na Słowacji

Wdrożenie elektrycznego ID.7 sprawi, że produkowany dziś w Emden Passat będzie musiał zwolnić mu miejsce. Stąd jesienią 2023 r. Volkswagen Passat nowej generacji zacznie zjeżdżać z taśm słowackiej fabryki w Bratysławie. Na polski rynek trafi w 2024 roku. Jego śladem podąży nowa Skoda Superb.

Uruchomienie produkcji niemiecko-czeskiej pary aut korzystającej z tej samej platformy i wielu wspólnych komponentów pochłonie przynajmniej miliard euro i da zatrudnienie 2 tys. osób. Szefowie niemieckiego koncernu utrzymują, że dzięki przeniesieniu produkcji Superba z czeskiego zakładu Kvasiny do Bratysławy, Skoda uzyska w Czechach wolne moce produkcyjne niezbędne do realizacji planów rozwojowych tej marki.

Volkswagen ID.7 / Volkswagen
Volkswagen ID.7 / Volkswagen / ingo barenschee
Volkswagen ID.7 / Volkswagen
Volkswagen ID.7 / Volkswagen