Toyota Aygo X wyskoczyła dziś z kapelusza. Nowy model, podobnie jak Yaris Cross, to dzieło europejskich projektantów i inżynierów. Nie jest już małym hatchbackiem, a wyżej zawieszonym crossoverem z bojową miną. Debiutant nabrał muskułów niczym SUV i w takim kształcie rusza do Polski.

Reklama

Aygo X mimo zmiany koncepcji pięciodrzwiowego nadwozia pozostanie najtańszym autem japońskiej marki. Jednak nie tylko ceną zamierza wkupić się w łaski. Szczególnie, że kierowcy z dnia na dzień są coraz bardziej wybredni. Pożądają czegoś mniej oczywistego…

Toyota Aygo X - limitowana wersja z lakierem Cardamom, ozdobiona akcentami w matowym pomarańczowym kolorze Mandarina / Toyota
Toyota Aygo X Sparkling Chilli Red / Toyota

Toyota Aygo X jedzie do Polski

Aygo X ze swoim opadającym ku tyłowi dachem, nisko osadzoną szeroką osłoną chłodnicy i drapieżnym spojrzeniem świateł Full LED w kształcie skrzydeł odważnie rozpycha się w walce o tytuł najjaśniejszej gwiazdy w klasie. Na tle rywali bije od niego łobuzerska chęć do harców, jakby obok jeżdżenia równie dobrze mógł merdać ogonem i przynosić patyk.

Producent postarał się też o kolorowy zawrót głowy - w palecie lakierów do czarnego dachu i klapy bagażnika można dobrać zieleń kardamonu, lśniącą czerwień Sparkling Chilli Red z metalicznymi płatkami o niebieskim odcieniu, ciepły beż imbiru czy chłodny niebieskawo-zielony odcień jałowca o nazwie Juniper. Do tego są jeszcze nawet 18-calowe koła, które łącznie stanowią aż 40 proc. z 3,7-metrowej karoserii ustawionej na platformie Yarisa.

Toyota Aygo X powstała na platformie GA-B w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Pierwszym samochodem zbudowanym na tym szkielecie był nowy Yaris / Toyota
Toyota Aygo X Sparkling Chilli Red / Toyota

Toyota Aygo X - większe wymiary i pojemność bagażnika

W chłodnych liczbach wygląda to tak: Aygo X ma 3700 mm długości, czyli jest o 235 mm dłuższe od poprzednika. Rozstaw osi to 2430 mm - o 90 mm więcej wobec wcześniejszego Aygo. Wszerz przybyło 125 mm do 1740 mm. W efekcie przednie fotele zostały rozsunięte o 20 mm, zwiększając przestrzeń na wysokości ramion o 45 mm.

Bagażnik awansował do największych w segmencie – jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność aż o 63 l do 231 l. Po złożeniu dzielonej na pół tylnej kanapy możliwości transportowe sięgają 829 l. Z fotela ustawionego o 55 mm wyżej widok jak na dłoni. Miłe uczucie. Szczególnie, że Aygo X pod względem manewrowania zadziwi – zawróci na niecałych 10 m (promień skrętu wynosi 4,7 m). Prześwit o 1 cm większy niż w poprzedniku i porównywalny z większym C-HR, czyli ok. 13 cm.

Toyota Aygo X / Toyota
Toyota Aygo X / Toyota

Toyota Aygo X - wyposażenie standardowe

Wnętrze nie tylko stało się bardziej obszerne, ale też i lepiej wyciszone. Toyota twierdzi, że w trakcie jazdy można rozmawiać… o 6 proc. ciszej. W odlotowym kokpicie czeka seryjna stacja multimedialna z 7-calowym ekranem (9-calowy w opcji), bezprzewodowa ładowarka telefonu i nastrojowe oświetlenie.

Jak na nowoczesne miejskie auto przystało Aygo X ma kusić cyfrowymi rozwiązaniami. Najnowszy system multimedialny w wyższych wersjach wyposażenia zawiera nawigację, która z chmury dostarcza na bieżąco informacji o trasie i inne usługi oparte na połączeniu z internetem. Rozwiązanie zapewni także dostęp do szeregu usług aktualizowanych w czasie rzeczywistym (over-the-air OTA). To oznacza, że auto w trakcie jego życia będzie można unowocześniać z kanapy i bez potrzeby jazdy do serwisu. Nowy soft poprawi możliwości systemu multimedialnego, układów elektronicznych czy klimatyzacji i wielu innych. Po latach Aygo X może mieć nawet lepsze parametry niż na początku.

Toyota Aygo X / Toyota
Toyota Aygo X Sparkling Chilli Red / Toyota

Nowym autem da się także sterować zdalnie – aplikacja MyT pozwoli odszukać je na parkingu, kontrolować styl jazdy, spalanie czy poziom paliwa. Toyota oferuje również przewodową i bezprzewodową łączność ze smartfonem za pośrednictwem Android Auto i Apple CarPlay.

Do pełni szczęścia można mieć audio JBL – system składa się z 4 głośników, wzmacniacza o mocy 300 W oraz 200-milimetrowego subwoofera w bagażniku. Lista bajerów obejmuje jeszcze składany materiałowy dach – to pierwszy crossover segmentu A z takim patentem.

Toyota Aygo X / Toyota
Toyota Aygo X - limitowana wersja z lakierem Cardamom i akcentami w matowym pomarańczowym kolorze Mandarina / Toyota

Toyota Aygo X - hamuje przed pieszym i rowerzystą

Toyota Aygo X jest seryjnie wyposażona w prawdziwą armię asystentów i systemów bezpieczeństwa zgrupowanych w pakiecie TSS 2.5 nowej generacji. Czujnik radarowy, który zastąpi dotychczasową technologię laserową, ma większą czułość i zasięg, dzięki czemu systemy działają również przy dużych prędkościach.

Samochód za sprawą elektroniki i kamer pozwoli uniknąć kolizji, wykryje pieszych i rowerzystów, dostosuje prędkość do poprzedzającego pojazdu (inteligentny tempomat adaptacyjny) i utrzyma pas ruchu.

Toyota Aygo X Juniper / Toyota
Toyota Aygo X w kolorze Ginger / Toyota

Toyota Aygo X - silnik benzynowy 1.0 i spalanie

Jeśli chodzi o napęd, to Toyota bierze pod uwagę preferencje kierowców zainteresowanych małymi samochodami miejskimi. Obecnie segment A jest zdominowany przez auta z silnikami spalinowymi, co wynika z tego, że w tej klasie cena jest jednym z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe.

Prognozy potwierdzają utrzymanie tej tendencji w nadchodzących latach, stąd nowa Toyota Aygo X dostanie pod maskę silnik benzynowy. A będzie to trzycylindrowa jednostka 1.0 o mocy 72 KM produkowana w Wałbrzychu (silnik 1KR-FE). Firma podaje spalanie na poziomie 4,7 l/100 km (WLTP). Zamiast pięciobiegowej skrzyni manualnej można zażyczyć automat S-CVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrwa ok. 15,5 s.

Toyota Aygo X / Toyota
Toyota Aygo X Sparkling Chilli Red / Toyota

Toyota Aygo X - cena w Polsce

– Dzięki niskiej emisji aut hybrydowych Toyoty możemy sobie pozwolić na utrzymanie konwencjonalnego napędu w bardzo atrakcyjnym nadwoziu opartym na nowoczesnej platformie modułowej TNGA. A to oznacza, że ten zaawansowany technicznie samochód będzie przystępny cenowo i z impetem wejdzie do segmentu A – stwierdził Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland.

Toyota AYGO X zadebiutuje w salonach w 2022 roku. W pierwszych miesiącach sprzedaży będzie dostępna specjalna, limitowana wersja z lakierem Cardamom, ozdobiona akcentami w matowym pomarańczowym kolorze Mandarina oraz specjalnie opracowanymi, matowoczarnymi felgami aluminiowymi. Akcenty w kolorze Mandarina pojawiają się także we wnętrzu na panelach wykończeniowych i tapicerce. Cena? Taniej niż zwykły Yaris i więcej od obecnej generacji Aygo. A to oznacza znalezienie złotego środka odpowiednio między kwotą 64 900 zł i 45 900 zł. Matematyka podpowiada ok. 55 tys. zł za bazową wersję Aygo X. Auto będzie produkowane w fabryce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic w Kolinie.

Toyota Aygo X / Toyota
Toyota Aygo X / Toyota

Nowa Toyota Aygo X w pigułce:

  • Aygo X to nowy mały crossover do miasta – zagra w segmencie A;
  • Trzeci model opracowany na platformie GA-B z serii TNGA, przed nim była Toyota Yaris i Yaris Cross;
  • Aygo X jest o 23,5 cm dłuższe, 12,5 cm szersze i 5,5 cm wyższe od poprzednika;
  • Po raz pierwszy nowa generacja Aygo w pełni zaplanowana, zaprojektowana i produkowana w Europie;
  • Stylistyka nadwozia wymyślona przez europejski zespół projektantów Toyoty;
  • Dwukolorowe kompozycje oparte na nowych lakierach w pikantnych odcieniach;
  • Składany materiałowy dach – pierwszy w klasie crossoverów segmentu A;
  • Silnik benzynowy 1.0 z Wałbrzycha ma zapewnić przystępną cenę zakupu.

Toyota Aygo X i dane techniczne:

Silnik
Typ 1KR-FE, 3-cylindrowy, rzędowy, pojemność 1,0 l
Mechanizm zaworów 12 zaworów DOHC, napęd łańcuchowy z VVT-I
Wtrysk paliwa Elektroniczny
Pojemność skokowa cm3 998
Średnica cylindra x skok tłoka mm 71 X 84
Stopień sprężania (:1) 11,8
Moc maksymalna KM (kW) / obr./min. 72 (53) / 6000
Maksymalny moment obrotowy Nm / obr./min. 93 / 4400
Skrzynia biegów automatyczna S-CVT manualna
Typ S-CVT (773K) MT (C554)
Przełożenie główne (:1) 6,049 4,294
1 / 3,545
2 / 2,047
3 / 1,310
4 / 1,027
5 / 0,850
6 / /
Wsteczny / 3,214
Osiągi S-CVT MT
Prędkość maksymalna km/h 151 158
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,319 0,319
Zużycie paliwa l/100 km S-CVT MT
Średnie wg WLTP 4,9 4,7
Pojemność zbiornika paliwa l 35 35
Emisja CO2 S-CVT MT
Norma emisji spalin EURO 6D EURO 6D
Średnie wg WLTP g/km 107 110
Podwozie
Przednie zawieszenie Kolumny MacPhersona
Belka stabilizująca przednie zawieszenieŚrednica x grubość mm 23,6 x 2,6
Tylne zawieszenie Belka skrętna
Układ kierowniczy / przełożenie / maksymalny skręt kierownicy / minimalny promień skrętu (m) Rack&Pinion / 13,4:1 / 2,88 / 4,7
Hamulce: przód/tył Wentylowane tarcze z pływającym zaciskiem, 1 cylinder (14”)/bębnowe o szczękach współbieżnych i przeciwbieżnych
opony 175/65R17, 175/60R18
Wymiary zewnętrzne mm
Długość 3700
Szerokość 1740
Wysokość 1510
Rozstaw kół przednich 1540
Rozstaw kół tylnych 1520
Rozstaw osi 2430
Przedni zwis 730
Tylny zwis 540
Pojemność bagażnika (VDA) l
Przy rozłożonej tylnej kanapie - do półki/do linii dachu 231/269
Przy złożonej kanapie (do dachu) 829
Masa (kg)
Masa własna min. 940
max. 1015
Masa całkowita 1360
Masa przyczepy /
Toyota Aygo X / Toyota
Toyota Aygo X - limitowana wersja z lakierem Cardamom i akcentami w matowym pomarańczowym kolorze Mandarina / Toyota
Toyota Aygo X / Toyota