Alfa Romeo Tonale zaskoczyła publiczność w Genewie. Włosi od dawna na ważnych wystawach samochodowych nie pokazywali auta koncepcyjnego. Dlatego premiera Alfy przyciągnęła tłumy niczym pokaz sztukmistrza. A kiedy już opadła zasłona oczy widowni zaświeciły się jak u dzieci na widok królika wyciąganego z kapelusza…
Pod względem urody Tonale to Alfa Romeo z krwi i kości. Modnie wystylizowana, grająca na emocjach, pełna nawiązań do słynnych historycznych modeli. Najlepszym przykładem mogą być 21-calowe felgi wzorowane na tarczy telefonu retro – podobne obręcze pierwszy raz pojawiły się w 1960 roku w Alfie 33 Sradale. Alfisti w sylwetce wypatrzą również cytaty z Duetto czy Disco Volante Spider. Linia boczna pochodzi ze słynnej Alfy GT Junior.
Przód zdobią wąskie diodowe światła 3+3 imitujące spojrzenie Brery. Włosi bardzo podkreślają fakt ręcznego wykonania całego projektu, dlatego tylne oświetlenie bardziej przypomina odręczny podpis artysty niż chłodne dzieło inżyniera.
Na pokładzie kierowca powinien poczuć się dopieszczony. Podświetlany kokpit łączy przeciwności – chłodne aluminium z ciepłem skóry i Alcantary. Za małe dzieło sztuki można uznać okrągłe nawiewy klimatyzacji przypominające silniki lotnicze.
Wirtualny kokpit o przekątnej 12,3 cala wspólnie z ekranem dotykowym (10,25 cala) to rozbudowane multimedialne centrum informacyjne. Specjalne aplikacje "Alfista" i "Paddock" pozwalają łączyć się z klubami Alfy na całym świecie, zdobywać bilety na wyścigi, czy kupować wyposażenie dedykowane do modelu Tonale.
Jednak najciekawsze kryje się pod karoserią. Tonale to pierwszy w historii marki samochód hybrydowy. Dawcą platformy został Jeep Compass. Napęd składa się z silnika elektrycznego przy tylnej osi oraz jednostki spalinowej. Pracą układu można sterować przez pokrętło systemu Alfa D.N.A.
Po przejściu w ustawienie Dual Power nowy SUV korzysta z potencjału obu jednostek. Dodatkowo magiczny przycisk E-mozione zmienia ustawienia przepustnicy, układ kierowniczy staje się bardziej agresywny a hamulce ostrzejsze. Tryb Natural automatycznie żongluje między silnikiem spalinowym a jazdą na prąd – wówczas zespół hybrydowy ma być najbardziej wydajny. Korzystanie z napędu czysto elektrycznego zapewnia ustawienie Advance E.
Czy włoska ślicznotka trafi na drogi? Alfa potrzebuje tej wielkości modelu SUV by móc rywalizować z Audi Q3 czy BMW X3. Szczególnie, że to najszybciej rosnący segment rynku – analitycy prognozują, że za dwa lata sprzedaż osiągnie 1,4 mln aut, w tym 600 tys. kupią kierowcy z Europy. Wieść niesie, że właśnie w 2021 roku Alfa Romeo Tonale ma trafić do produkcji seryjnej. W rodzinie będzie mniejszą siostrą Stelvio.