Fabryka FCA Powertrain w Bielsku-Białej po roku od uruchomienia produkcji nowych jednostek napędowych osiągnęła historyczny wynik. Z taśmy zjechał właśnie silnik benzynowy FireFly Turbo nr 100 000.

Nowa rodzina jednostek produkowanych na Śląsku obejmuje trzycylindrowy jednolitrowy silnik o mocy 120 KM i momencie obrotowym 190 Nm oraz konstrukcję czterocylindrową 1.3 o mocy 150 KM lub 180 KM i momencie obrotowym 270 Nm. W jednostkach po raz pierwszy zastosowano technologię MultiAir III. Silniki trafiają pod maskę Jeepa Renegade oraz Fiata 500X.

– Podobnie jak świetlik, od którego pochodzi ich nazwa, nowe silniki FireFly Turbo są najbardziej kompaktowymi i najczystszymi źródłami mocy montowanymi obecnie w samochodach marki Fiat – twierdzi koncern FCA i podkreśla, że pierwsze 100 tys. silników FireFly Turbo pozwoliło zaoszczędzić 1,5 tony CO2.

Z Bielska-Białej do pierwszej hybrydy Jeepa

Należący do FCA Jeep zaczyna pisać nowy rozdział w swojej historii i stawia na elektryfikację napędów. Do roku 2022 firma zaoferuje 10 samochodów hybrydowych i cztery w pełni elektryczne. A pierwszą w Europie hybrydą ładowaną z gniazdka będzie Renegade PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). W konstrukcji zespołu spalinowo-elektrycznego inżynierowie postawili właśnie na produkowany w Polsce silnik turbobenzynowy 1.3, który połączyli z jednostką elektryczną. W przypadku hybrydowego Renegade'a kierowca dostanie do dyspozycji 190 KM lub 240 KM.

Dzięki nowej elektrycznej technologii napędu 4x4 eAWD trakcja na tylne koła nie jest zapewniona przez wał napędowy, ale przez silnik elektryczny. Pozwala to na rozdzielenie dwóch osi i niezależne sterowanie momentem obrotowym – zdaniem inżynierów ten sposób jest bardziej efektywny niż układ mechaniczny. Producent podkreśla, że w obu modelach typu PHEV napęd elektryczny na tył wydatnie podnosi sprawność podczas jazdy terenowej. Nowe rozwiązanie to także lepsze przyspieszenie (sprint do 100 km/h powinien trwać 7 sekund) i szybsza reakcja na gaz. Producent obiecuje również mniejsze zużycie paliwa oraz niższą emisję spalin (CO2 mniej niż 50 g/km). Na samych bateriach będzie można bezszelestnie przejechać do 50 km, z maksymalną prędkością 130 km/h.

Na rynku najmniejszy hybrydowy Jeep pojawić się ma na początku 2020 roku. Wyprodukowanie preseryjnych egzemplarzy nowego Jeepa Renegade PHEV jest planowane na 2019 rok. Inwestycja w uruchomienie produkcji nowego zespołu napędowego to ponad 200 mln euro.

A niedawno w zakładzie FCA w Melfi został wyprodukowany Fiat 500X numer 500 000. Rekordowy SUV włoskiej marki dostał pod maskę właśnie silnik benzynowy 1.3/150 KM z fabryki FCA na Śląsku.

Od 2014 roku ten crossover jest liderem swojego segmentu we Włoszech i cały czas znajduje się na liście top 10 w Europie.

240 tys. km przebiegu bez zadyszki

Inżynierowie twierdzą, że jednostki z serii FireFly są znacznie bardziej trwałe w porównaniu do propozycji konkurencji wspomaganej turbodoładowaniem. Silniki są zgodne z normą Euro 6/D-TEMP i wyposażone w filtr cząstek stałych benzyny (GPF). 75 tys. godzin wirtualnej analizy, 60 tys. godzin testów poza pojazdem i około 5 mln km przejechanych na różnych kontynentach mają być gwarancją wytrzymałości i niezawodności.