Jak poinformował w poniedziałek dyrektor generalny BP Europa SE oddział w Polsce Bogdan Kucharski, tegoroczne plany powiększenia sieci stacji BP zostały zrealizowane, mimo że zdecydowano o rozwiązaniu kilku umów ze stacjami partnerskimi. W całym 2011 roku zostanie otwartych około 35 stacji pod szyldem BP, z czego większość stanowią obiekty partnerskie. Placówek własnych będzie sześć, a kilka kolejnych jest w zaawansowanej budowie.
"Ten rok został wykorzystany na optymalizację i porządkowanie sieci" - wyjaśnił Kucharski. "Sytuacja rynkowa była nadzwyczajna, wielu inwestorów z niepokojem patrzyło na rynek, bo był czas, że na paliwie się nie zarabiało" - dodał dyrektor.
Przypomniał sytuację z września tego roku, kiedy firmy zaopatrujące się hurtowo w Polsce poniosły straty ze względu na niewłaściwe - ich zdaniem - relacje pomiędzy cenami hurtowymi a detalicznymi paliwa. Sprawa została zgłoszona do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
"Czekamy na decyzję UOKiK-u w tej sprawie" - zaznaczył Kucharski.
Według niego od października trendy rynkowe zaczęły się odwracać, a marże detaliczne osiągnęły "sensowny" poziom kilku procent.
W przyszłym roku BP zamierza mocniej postawić na budowę stacji własnych, których powstanie około 20. Będą one powstawały przy autostradach i drogach ekspresowych, ale także w dużych miastach, które poszerzają swoje granice i wzbogacają się o obwodnice. W planach jest także otwarcie około 30 obiektów partnerskich.
Do tej pory BP zdobyło w przetargach sześć lokalizacji na stacje benzynowe przy autostradach i drogach ekspresowych, z czego dwie - na A4 w okolicach Zgorzelca - zostały już uruchomione. Kolejne dwie powstaną na A2 koło Nowego Tomyśla. W trakcie budowy są też dwie stacje na drodze ekspresowej S3 pod Szczecinem. Otwarcie tych czterech obiektów planowane jest na przyszły rok.
"Bierzemy udział w kilku kolejnych przetargach dotyczących m.in. drogi ekspresowej S17 w okolicach Lublina czy autostrady A2 między Łodzią i Warszawą" - dodał Kucharski.
W jego opinii w ciągu najbliższych dwóch lat Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) może przyspieszyć tempo przetargów na operatorów stacji paliwowych przy autostradach i drogach ekspresowych. W postępowaniach przetargowych powinno być od 30 do 50 lokalizacji.
W tym roku firma BP obchodzi 20-lecie działalności w Polsce. Rozpoczęła ją w 1991 roku od biura handlowego olejów dla samochodów i przemysłu. Pierwsza stacje benzynowa z logo BP została otwarta w 1995 roku w Gliwicach. Litr benzyny kosztowej wtedy na niej 1,13 zł.
BP w ciągu 20 lat zainwestowało w Polsce ponad 800 mln dolarów. Zatrudnia ponad 3 tys. pracowników i ma swoją siedzibę w Krakowie. Prowadzi działalność w kilku sektorach: stacji paliw, gazu płynnego LPG, hurtowej sprzedaży paliw. Olej i smary sprzedaje pod marką Castrol, która jest liderem rynku. BP włącza się też w działalność społeczną, wspierając takie organizacje, jak np. Polska Akcja Humanitarna, Stowarzyszenie Wiosna czy Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe.