Nowe rejestratory przejazdu na czerwonym świetle wzmocnią sieć Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). GITD zaplanowało rozmieścić je na 30 najbardziej niebezpiecznych skrzyżowaniach w 18 miastach. I do wyłonienia dostawcy tej puli nowych urządzeń jest coraz bliżej. Na lotnisku w Warszawa-Radom specjaliści z CANARD testowali możliwości techniczne sprzętu oferowanego im przez cztery firmy. A zgłosiły się:
- PolCam Systems z Warszawy, oferta za 38,3 mln zł;
- Konsorcjum firm: ZABERD i NEUROSOFT z Wrocławia, oferta za 37,2 mln zł;
- Sprint z Warszawy, oferta za 38,4 mln zł;
- Vitronic Machine Vision, Kędzierzyn-Koźle; oferta za 78,4 mln zł
Wyznaczono cztery stanowiska, przy których ustawiono sygnalizatory świetlne, a na nawierzchni naklejono oznakowanie poziome – skrzyżowanie typu T – symulujące infrastrukturę drogową. Próby prowadzono nie tylko w dzień, ale również po zmroku. Podczas kilkuset przejazdów samochodów osobowych, busów i ciężarówek symulowano codzienne sytuacje drogowe. Sprawdzono m.in. czy urządzenia właściwie identyfikują wykroczenie, rodzaj pojazdu, czy skutecznie odczytują numery rejestracyjne oraz jakość zarejestrowanego przez kamery obrazu.
Na wyniki prób trzeba jeszcze poczekać. Zgromadzony podczas prób materiał zostanie teraz przeanalizowany i powstanie ocena każdego ze sprawdzonych systemów.
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym planuje objąć kontrolami 30 kolejnych skrzyżowań w 18 miastach. Kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem systemu kamer, które w chwili przekroczenia przez pojazd wirtualnej linii detekcji podczas nadawania czerwonego światła, automatycznie wykryje i zarejestruje wykroczenie.
Wyłoniony wykonawca będzie miał 72 tygodnie od podpisania umowy na przekazanie urządzeń do użytkowania. Szacowany koszt montażu 30 systemów kontroli wjazdu pojazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle to 29,5 ml zł.
Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu fotoradarowego, CANARD będzie prowadził kontrole na 50 skrzyżowaniach. Dziś stałymi kontrolami objętych jest 20.
Co ważne, punkty kontroli nie będą oznakowane jak na przykład klasyczne fotoradary. Znana jest jedynie ich lokalizacja - dlatego kierowcy albo muszą nauczyć się jeździć zgodnie z przepisami, albo pamiętać listę rozmieszczenia rejestratorów.
Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle - lista nowych lokalizacji
Miejscowość | Lokalizacja |
Łódź | Al. Mickiewicza / Żeromskiego |
Warszawa | Al. Prymasa Tysiąclecia / Wolska |
Nowy Sącz | Kilińskiego / Królowej Jadwigi |
Kraków | Kuklińskiego / Nowohucka |
Katowice | Stęślickiego / Chorzowska |
Rzeszów | Al. Piłsudskiego / Al. Cieplińskiego |
Łódź | Rondo Inwalidów - Rokicińska / Puszkina |
Lublin | Rondo Kuklińskiego - Lubomelska / Al. Solidarności |
Kraków | Konopnickiej / Wadowicka Kalwaryjska |
Rzeszów | Al. Rejtana / Al. AK |
Poznań | rondo Kaponiera / Roosvelta |
Rzeszów | Krakowska / Al. Gen. Okulickiego / Al. Wincentego Witosa |
Lublin | Al. Tysiąclecia / al. Unii Lubelskiej |
Kraków | Nowohucka / Al. Pokoju |
Szczecin | Al. Wyzwolenia / Al. Niepodległości |
Bydgoszcz | Jagiellońska / Ogińskiego |
Warszawa | Al. Krakowska / Łopuszańska |
Bielsko-Biała | Warszawska / Sarni Stok |
Łódź | Andrzeja Strugi / Kościuszki |
Warszawa | Pl. Zawiszy / Towarowa |
Ruda Śląska | 1 Maja / Kokota |
Bydgoszcz | Skłodowskiej / Wyszyńskiego |
Kielce | Sandomierska / Al. Solidarności |
Kraków | Wadowicka-Zakopiańska / Tischnera-Bożka |
Zabrze | Religi - Bytomska / Stelmacha |
Białystok | Generała Nikodema Sulika / Kaziemierza Wielkiego |
Płock | Wyszogrodzka / Popiełuszki |
Sosnowiec | Baczyńskiego / Piłsudskiego |
Białystok | Zwierzyniecka / św. PIO |
Piotrków Trybunalski | Sikorskiego / Concordii |
- Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach to aspekt, który wymaga nieustannych działań, ale także dużej ostrożności ze strony samych kierowców. Yanosik to system informujący użytkowników o bieżących zdarzeniach na trasie tj. wypadki drogowe, kontrole prędkości czy fotoradary, również te, rejestrujące przejazd na czerwonym świetle - powiedziała dziennik.pl Magda Zglińska, reprezentując operatora systemu Yanosik. - Dzięki takim ostrzeżeniom osoby prowadzące auto zwracają większą uwagę na prędkość z jaką się poruszają, co zmniejsza ryzyko gwałtownego hamowania i generowania niebezpiecznych sytuacji na drodze. Oczywiście trzymamy rękę na pulsie i jeśli na drogach pojawią się nowe urządzenia rejestrujące, to będą one także widoczne w naszym systemie - podkreśliła.
– Zwiększenie liczby skrzyżowań objętych kontrolami jest kolejnym etapem rozbudowy systemu fotoradarowego CANARD GITD w ramach realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 – wyjaśniła Monika Niżniak, rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Mandat nie tylko za czerwone - 358 nowych urządzeń do kontroli kierowców
Projekt zakłada zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 100 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach:
- 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości;
- 26 fotoradarów;
- 30 urządzeń służących do monitorowanie wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle;
- 5 urządzeń rejestrujących niestosownie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowych.
– Zakupionych zostanie 11 przenośnych urządzeń rejestrujących, które będą wykorzystywane w miejscach niebezpiecznych, gdzie np. z przyczyn technicznych nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących. 247 urządzeń zostanie zainstalowanych w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach. Sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i najbardziej wyeksploatowane urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD – wyjaśniła Niżnik.
Odcinkowy pomiar prędkości groźniejszy niż fotoradar
Jeśli chodzi o odcinkowy pomiar prędkości to system kamer automatycznie określi czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Na zdjęciu kierowca pojazdu, który przekroczył limit zobaczy szereg danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długości odcinka pomiarowego, maksymalną dozwolonej prędkości. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu, którym poruszał się samochód.
Kiedy samochód lub motocykl opuści kontrolowany odcinek, system wyliczy jego średnią prędkość na całym dystansie na podstawie czasu przejazdu. Jeżeli trasa została pokonana zbyt szybko, kierowca zapłaci mandat. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.
– Przybywa coraz więcej dróg szybkiego ruchu i autostrad, a jednocześnie brakuje nam nadzoru na tych odcinkach, co nagminnie wykorzystują kierujący – powiedział dziennik.pl Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego. Jego zdaniem odcinkowy pomiar prędkości jest panaceum na walkę z takimi kierowcami.