W Łyszkowicach (Łódzkie) spotkali się we wtorek przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz firm Eurovia i Warbud, które mają dokończyć budowę rozpoczętą przez chiński Covec.

Reklama

Umowa z nowymi wykonawcami została podpisana 28 lipca. Od tego czasu na terenie budowy niewiele się jednak zmieniło. Roboty trwają na węźle Stryków I, gdzie pracuje Budimex. Dalej w kierunku Warszawy rozpoczyna się odcinek, za który odpowiadali Chińczycy. Od kilku miesięcy panuje tam cisza i spokój. Teren budowy jest niezabezpieczony. Nie ma na nim ludzi i maszyn. W wykopach stoi woda, nasypy są rozmywane przez deszcze a stalowe elementy przy rozpoczętych wiaduktach zaczynają rdzewieć.

"Wykonawca ma świadomość, w jakim stanie przejmuje budowę i miał to uwzględnić w cenie kontraktu. Nie będzie więc żadnych dopłat. Od podpisania umowy, czyli od minionego czwartku, wykonawca ma dwa tygodnie na przedstawienie harmonogramu prac" - wyjaśnił kierownik projektu Andrzej Marchlewski z łódzkiego oddziału GDDKiA.

Dodał, że wykonawca do końca roku musi wykorzystać ok. 60 procent pieniędzy przeznaczonych na budowę i musi zapewnić przejezdność tego odcinka przed rozpoczęciem Euro 2012.

Przedstawiciele Eurovii i Warbudu w Łyszkowicach nie chcieli rozmawiać z dziennikarzami. GDDKiA 13 czerwca zerwała umowy z Chińczykami po tym, jak Covec przestał płacić podwykonawcom, a później zażądał renegocjacji kontraktów i zmiany ich zakresu finansowego i rzeczowego. 28 lipca podpisano umowę z Eurovią i Warbudem na budowę odcinka A autostrady A2 pomiędzy Strykowem i Konotopą. Odcinek o długości 29 km ma kosztować 989 mln zł. Wcześniejsza umowa z Chińczykami opiewała na 754,5 mln zł. Opuszczony przez Covec odcinek C autostrady A2 o długości 20 km ma dokończyć konsorcjum firm Boegl & Krysl i Dolnośląskich Surowców Skalnych. Za realizację tego odcinka nowy wykonawca ma otrzymać 756,05 mln zł. Umowa z chińskim konsorcjum Covec na ten sam odcinek opiewała na 534,5 mln zł.

Pozostałe trzy odcinki autostrady A2 między Strykowem a Konotopą budują: Strabag (17,6 km za 643,8 mln zł), Mostostal Warszawa (16,9 km za 843,5 mln zł) i Budimex (7,1 km za 425,5 mln zł).