Poinformował wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. Przewoźnicy mają nie odczuć zmian.

Propozycja resortu dotyczy rządowego projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, nad którym pracują obecnie posłowie. We wtorek, decyzją sejmowej komisji infrastruktury, został on skierowany do dalszych prac w podkomisji.

Reklama

„Zgodnie z ustawą o finansach publicznych od 1 stycznia br. zaczął się proces likwidacji gospodarstw pomocniczych. W resorcie infrastruktury działa Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego (BOTM). W imieniu ministra infrastruktury wykonuje zadania związane m.in. z wydawaniem: licencji na międzynarodowy transport drogowy, zezwoleń na międzynarodowe linie oraz na zagraniczny przewóz osób i rzeczy, certyfikatów i świadectw dla kierowców. Zajmuje się także prowadzeniem rejestru przedsiębiorców i pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

"Zadania BOTM przejmie Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Pracownicy Biura od 1 stycznia 2011 r. mają być pracownikami Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. W związku z likwidacją gospodarstw pomocniczych, podjęliśmy decyzję, że w podobnym obszarze tematycznym co BOTM, funkcjonuje GITD i będzie to czymś logicznym, że struktury BOTM powinny być wkomponowane w GITD" - powiedział Jarmuziewicz w Sejmie na posiedzeniu komisji infrastruktury.



Wyjaśnił, że według nowych rozwiązań ta sama grupa ludzi, z tymi samymi kompetencjami, na podobnych warunkach będzie wykonywała to samo zadanie, tylko pod innym szyldem. "Z punktu widzenia przewoźników nic się nie zmieni. Dalej ci sami ludzie, prawdopodobnie w tych samych okienkach, będą wydawali licencje, zezwolenia, koncesje itd." - dodał.

Wiceprzewodniczący komisji Krzysztof Tchórzewski (PiS) wyraził wątpliwość, czy GITD nie będzie miał zbyt dużego zakresu obowiązków. "Trzeba się nad tym zastanowić. Dlatego proponuje powołanie podkomisji, która zajmie się projektem" - powiedział.

Reklama

Zgodnie z projektem do najważniejszych zadań GITD w zakresie międzynarodowego transportu drogowego należeć będzie m.in.: "udzielanie, zmiana lub cofnięcie licencji na przewozy, wytwarzanie i przekazywanie polskich zezwoleń oraz przyjmowanie i dystrybucja zezwoleń zagranicznych w transporcie rzeczy". Inspektorat ma odpowiadać również za "prowadzenie rejestru pojazdów i przedsiębiorców wykonujących międzynarodowy przewóz drogowy na potrzeby własne".

Opłata za przejazd samochodu po drogach krajowych ma być wnoszona w GITD oraz w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego.
Do kompetencji ministra infrastruktury będzie należeć "udzielanie, odmowa udzielania, zmiana lub cofnięcie zezwoleń zagranicznych na przewóz osób."