Inne

Na początku lipca tyski zakład Fiat Auto Poland trafił pod lupę grupy ekspertów, którzy sprawdzali fabrykę pod kątem stosowania najlepszych i najskuteczniejszych metod zarządzania procesem produkcyjnym wg WCM (World Class Manufacturing - Produkcja Klasy Światowej, czyli międzynarodowa metodologia organizacji cyklu produkcyjnego i zarządzania). Audytem kierował Japończyk prof. Hajime Yamashina z uniwersytetu w Kioto.

>>>Nowe Fiaty prosto z Chin!

Reklama
Inne

Po dwóch dniach kontroli komisja przyznała zakładowi certyfikat silver level. Do tak dobrej oceny przyczyniły się zmiany w logistyce, poprawa w jakości i na znaczące obniżenie kosztów. Coś w tym jest bowiem w niedawno opublikowanym rankingu niezawodności wg niemieckiego ADAC, fiat panda produkowany jedynie w Tychach zajął pierwsze miejsce w kategorii samochodów klasy miejskiej (segment A i B).

"Audytorzy dogłębnie prześwietlili nie tylko sam proces produkcyjny, ale także m.in. sposób organizacji pracy w zakładzie, logistykę, zarządzanie parkiem maszynowym, procedury bezpieczeństwa, kwalifikacje załogi czy logistykę, zarówno tę wewnątrz zakładu, jak i na zewnątrz. Sprawdzane było wszystko, co rzutuje na jakość i koszty" - wylicza Bogusław Cieślar rzecznik prasowy Fiata.

>>>Fiat z Polski najbardziej niezawodny

Zakład Fiata w Tychach to drugi europejski zakład włoskiego koncernu, który otrzymał tak wysoką ocenę - silver level (pierwszym był włoski zakład w Melfi). Proces WCM przewiduje trzy poziomy - bronze, silver i gold.





Reklama

Przypominamy, że w 2007 roku tyski zakład Fiat Auto Poland otrzymał już brązowy poziom, dołączając w ten sposób do grona przedsiębiorstw "World class manufacturing". Wcześniej, w 2004 roku, zakład otrzymał Polską Nagrodę Jakości, a w 2005 roku był finalistą europejskiej nagrody jakości (EFQM), jako pierwsze polskie przedsiębiorstwo w historii tego konkursu.

W 2008 roku tyska fabryka Fiata zanotowała ponad 30-procentowy wzrost produkcji. Z taśm tyskiej fabryki zjechało blisko 474 tys. sztuk samochodów tej marki. Wraz z wytwarzanym w Tychach na zlecenie Forda nowym modelem tej marki, ubiegłoroczna produkcja wyniosła blisko 493 tys. pojazdów.

Wzrost zanotowany w ubiegłym roku to przede wszystkim efekt rozbudowy fabryki i rozpoczęcia produkcji fiata 500. W Tychach powstaje też fiat panda, fiat 600 i ford ka.

Jak powiedział Cieślar, tegoroczna produkcja na pewno przekroczy 500 tys. sztuk. Fabryka może wyprodukować 2120 samochodów na dobę i obecnie pracuje pełną parą. Fiat zatrudnia w Tychach ok. 6 tys. osób, a drugie tyle pracuje w spółkach kooperujących, działających na terenie tyskiego zakładu.